Intervenções para redução do estigma da obesidade: uma revisão sistemática
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | HU Revista (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufjf.br/index.php/hurevista/article/view/36682 |
Resumo: | Introduction: The weight stigma is a phenomenon present in different contexts and represents a barrier to the treatment of obese people. Objective: This article aimed to conduct a systematic review of the literature on interventions to reduce weight stigma, aiming to understand the main methodologies and instruments used, as well as the methods of evaluation and effectiveness of the proposed strategies, in order to help the development of future interventions as well as the formulation of a research agenda in this field of study. Material and methods: A literature search was conducted on articles with interventions to reduce obesity stigma from 2010 to 2020, in the CAPES, Scielo and Pubmed databases using the following combination of descriptors: weight stigma AND intervention. After applying inclusion and exclusion criteria, 25 intervention articles were evaluated. Results: Most studies focused the target audience on health professionals and students, followed by interventions to reduce self-stigma in obese patients. There was a predominance of cross-sectional studies, and those that used longitudinal methodologies performed few intervention sessions. Most research has sought to reduce obesity stigma by modifying knowledge and beliefs about the causes of obesity. The main assessment instruments and other intervention strategies were also presented. Conclusion: It is suggested that future interventions should address the multiple causes related to stigma, involving the target audience more actively and with diversification of methods for evaluating results. |
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Intervenções para redução do estigma da obesidade: uma revisão sistemáticaPortuguêsEstigma SocialObesidadeEstigma da ObesidadePreconceito de PesoIntroduction: The weight stigma is a phenomenon present in different contexts and represents a barrier to the treatment of obese people. Objective: This article aimed to conduct a systematic review of the literature on interventions to reduce weight stigma, aiming to understand the main methodologies and instruments used, as well as the methods of evaluation and effectiveness of the proposed strategies, in order to help the development of future interventions as well as the formulation of a research agenda in this field of study. Material and methods: A literature search was conducted on articles with interventions to reduce obesity stigma from 2010 to 2020, in the CAPES, Scielo and Pubmed databases using the following combination of descriptors: weight stigma AND intervention. After applying inclusion and exclusion criteria, 25 intervention articles were evaluated. Results: Most studies focused the target audience on health professionals and students, followed by interventions to reduce self-stigma in obese patients. There was a predominance of cross-sectional studies, and those that used longitudinal methodologies performed few intervention sessions. Most research has sought to reduce obesity stigma by modifying knowledge and beliefs about the causes of obesity. The main assessment instruments and other intervention strategies were also presented. Conclusion: It is suggested that future interventions should address the multiple causes related to stigma, involving the target audience more actively and with diversification of methods for evaluating results.Introdução: A estigmatização da obesidade é um fenômeno que se mostra presente em diferentes contextos e representa uma barreira para o tratamento de pessoas obesas. Objetivo: O presente artigo teve como objetivo realizar uma revisão sistemática da literatura sobre intervenções para redução do estigma relacionado ao peso, objetivando conhecer as principais metodologias e instrumentos utilizados, bem como os métodos de avaliação e eficácia das estratégias propostas, com a finalidade de auxiliar o desenvolvimento de futuras intervenções bem como a formulação de uma agenda de pesquisa nesse campo de estudo. Material e métodos: Foi conduzida uma pesquisa bibliográfica em artigos com intervenções para redução do estigma da obesidade no período de 2010 a 2020, nas bases de dados CAPES, Scielo e Pubmed utilizando a seguinte combinação de descritores: weight stigma AND intervention. Após aplicação de critérios de inclusão e exclusão, 25 artigos de intervenção foram avaliados. Resultados: A maioria dos estudos focou o público alvo em profissionais e estudantes da saúde seguidos de intervenções voltadas para redução do autoestigma em pacientes obesos. Houve predominância de estudos transversais, e aqueles que utilizaram metodologias longitudinais realizaram poucas sessões de intervenção propriamente dita. A maioria das pesquisas buscou reduzir o estigma da obesidade por meio da modificação do conhecimento e das crenças sobre as causas da obesidade. Os principais instrumentos de avaliação e outras estratégias de intervenção também foram apresentados. Conclusão: Sugere-se que sejam desenvolvidas intervenções que abarquem as múltiplas causas relacionadas ao estigma, que envolva o púbico alvo de forma mais ativa e com diversificação dos métodos para avaliação de resultados.Editora UFJF2022-08-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtRevSistapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/hurevista/article/view/3668210.34019/1982-8047.2022.v48.36682HU Revista; v. 48 (2022); 1-141982-80470103-3123reponame:HU Revista (Online)instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/hurevista/article/view/36682/24841Copyright (c) 2022 Andreia Neves Duarte, Elizabeth Queirozhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDuarte, Andreia NevesQueiroz, Elizabeth2022-03-07T16:45:32Zoai:periodicos.ufjf.br:article/36682Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/hurevistaPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/hurevista/oairevista.hurevista@ufjf.edu.br1982-80470103-3123opendoar:2022-03-07T16:45:32HU Revista (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false |
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