NÃO ME DEIXE SOZINHO: A PRODUÇÃO DIGITAL DE GABRIEL YARED A PARTIR DO GÊNERO FANFIC
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Darandina Revisteletrônica |
DOI: | 10.34019/1983-8379.2023.v16.42031 |
Texto Completo: | https://periodicos.ufjf.br/index.php/darandina/article/view/42031 |
Resumo: | A part of the literary institution does not recognize fanfic as a product of literature, that is, it puts obstacles in the way of its acceptance as a literary text. However, it must be understood that despite this, fanfic is a digital textual genre that belongs to its own polysystem, the fandom. Based on these assumptions, this paper aims to analyze the fanfic Não me deixe sozinho (2014) produced by Gabriel Yared. To this purpose, gender theories such as Butler's queer theory (1991), Even-Zohar's polysystem theory (2013a, 2013b) are mobilized, as well as, as a specific objective, discussing how Gabriel Yared's gay identity manifests itself. In this way, the analysis of the fanfic Não me deixe sozinho (2014) produced by Gabriel Yared elucidates that there is an exchange between productions of the printed and digital literary polysystems, so that Yared's identity repertoire manifests itself in the fandom and in his other productions, thus revealing that digital production does not exist alone, since fanfic producers have become recognized producers in other spaces of cultural production beyond publishing platforms. |
id |
UFJF-9_ec67c757af57ab007315023183d4300f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufjf.br:article/42031 |
network_acronym_str |
UFJF-9 |
network_name_str |
Darandina Revisteletrônica |
spelling |
NÃO ME DEIXE SOZINHO: A PRODUÇÃO DIGITAL DE GABRIEL YARED A PARTIR DO GÊNERO FANFICFanfictionliteratura digitalReescritaDigital literaturefanfictionpolysystemsA part of the literary institution does not recognize fanfic as a product of literature, that is, it puts obstacles in the way of its acceptance as a literary text. However, it must be understood that despite this, fanfic is a digital textual genre that belongs to its own polysystem, the fandom. Based on these assumptions, this paper aims to analyze the fanfic Não me deixe sozinho (2014) produced by Gabriel Yared. To this purpose, gender theories such as Butler's queer theory (1991), Even-Zohar's polysystem theory (2013a, 2013b) are mobilized, as well as, as a specific objective, discussing how Gabriel Yared's gay identity manifests itself. In this way, the analysis of the fanfic Não me deixe sozinho (2014) produced by Gabriel Yared elucidates that there is an exchange between productions of the printed and digital literary polysystems, so that Yared's identity repertoire manifests itself in the fandom and in his other productions, thus revealing that digital production does not exist alone, since fanfic producers have become recognized producers in other spaces of cultural production beyond publishing platforms.Uma obra construída com personagens e contexto provenientes de uma obra já existente: a fanfic é um gênero textual digital proveniente da ideia da recriação de algo, isto é, a partir de uma narrativa existente, um ficwriter (um escritor de fanfics) recria esta narrativa (chamada de “cânone”) a sua maneira. A presente pesquisa utilizou-se da metodologia qualitativa e bibliográfica para analisar de que forma o autor amapaense Gabriel Yared reescreve a obra canônica Hoje eu quero voltar sozinho (2014) na sua obra, a fanfic Não me deixe sozinho (2014). Para isso foram mobilizadas teorias de Jenkins (2014), Deleuze (2006), entre outros. Embora ambas narrativas compartilhem muitos elementos, a escrita de fã é uma produção textual rica que mobiliza técnicas de reescrita e mantém sua legitimidade como produção nascida no seio da cultura digital.Universidade Federal de Juiz de Fora2024-01-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/darandina/article/view/4203110.34019/1983-8379.2023.v16.42031DARANDINA REVISTELETRÔNICA; v. 16 n. 2 (2023): LITERATURA E CULTURA DIGITAL; 64 - 791983-8379reponame:Darandina Revisteletrônicainstname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/darandina/article/view/42031/27051Copyright (c) 2023 Maria Clara Lealhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLeal, Maria Clara2023-12-31T00:01:02Zoai:periodicos.ufjf.br:article/42031Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/darandinaPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/darandina/oaidarandina.revista@ufjf.edu.br1983-83791983-8379opendoar:2023-12-31T00:01:02Darandina Revisteletrônica - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
NÃO ME DEIXE SOZINHO: A PRODUÇÃO DIGITAL DE GABRIEL YARED A PARTIR DO GÊNERO FANFIC |
title |
NÃO ME DEIXE SOZINHO: A PRODUÇÃO DIGITAL DE GABRIEL YARED A PARTIR DO GÊNERO FANFIC |
spellingShingle |
NÃO ME DEIXE SOZINHO: A PRODUÇÃO DIGITAL DE GABRIEL YARED A PARTIR DO GÊNERO FANFIC NÃO ME DEIXE SOZINHO: A PRODUÇÃO DIGITAL DE GABRIEL YARED A PARTIR DO GÊNERO FANFIC Leal, Maria Clara Fanfiction literatura digital Reescrita Digital literature fanfiction polysystems Leal, Maria Clara Fanfiction literatura digital Reescrita Digital literature fanfiction polysystems |
title_short |
NÃO ME DEIXE SOZINHO: A PRODUÇÃO DIGITAL DE GABRIEL YARED A PARTIR DO GÊNERO FANFIC |
title_full |
NÃO ME DEIXE SOZINHO: A PRODUÇÃO DIGITAL DE GABRIEL YARED A PARTIR DO GÊNERO FANFIC |
title_fullStr |
NÃO ME DEIXE SOZINHO: A PRODUÇÃO DIGITAL DE GABRIEL YARED A PARTIR DO GÊNERO FANFIC NÃO ME DEIXE SOZINHO: A PRODUÇÃO DIGITAL DE GABRIEL YARED A PARTIR DO GÊNERO FANFIC |
title_full_unstemmed |
NÃO ME DEIXE SOZINHO: A PRODUÇÃO DIGITAL DE GABRIEL YARED A PARTIR DO GÊNERO FANFIC NÃO ME DEIXE SOZINHO: A PRODUÇÃO DIGITAL DE GABRIEL YARED A PARTIR DO GÊNERO FANFIC |
title_sort |
NÃO ME DEIXE SOZINHO: A PRODUÇÃO DIGITAL DE GABRIEL YARED A PARTIR DO GÊNERO FANFIC |
author |
Leal, Maria Clara |
author_facet |
Leal, Maria Clara Leal, Maria Clara |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Leal, Maria Clara |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Fanfiction literatura digital Reescrita Digital literature fanfiction polysystems |
topic |
Fanfiction literatura digital Reescrita Digital literature fanfiction polysystems |
description |
A part of the literary institution does not recognize fanfic as a product of literature, that is, it puts obstacles in the way of its acceptance as a literary text. However, it must be understood that despite this, fanfic is a digital textual genre that belongs to its own polysystem, the fandom. Based on these assumptions, this paper aims to analyze the fanfic Não me deixe sozinho (2014) produced by Gabriel Yared. To this purpose, gender theories such as Butler's queer theory (1991), Even-Zohar's polysystem theory (2013a, 2013b) are mobilized, as well as, as a specific objective, discussing how Gabriel Yared's gay identity manifests itself. In this way, the analysis of the fanfic Não me deixe sozinho (2014) produced by Gabriel Yared elucidates that there is an exchange between productions of the printed and digital literary polysystems, so that Yared's identity repertoire manifests itself in the fandom and in his other productions, thus revealing that digital production does not exist alone, since fanfic producers have become recognized producers in other spaces of cultural production beyond publishing platforms. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-01-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/darandina/article/view/42031 10.34019/1983-8379.2023.v16.42031 |
url |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/darandina/article/view/42031 |
identifier_str_mv |
10.34019/1983-8379.2023.v16.42031 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/darandina/article/view/42031/27051 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Maria Clara Leal https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Maria Clara Leal https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Juiz de Fora |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Juiz de Fora |
dc.source.none.fl_str_mv |
DARANDINA REVISTELETRÔNICA; v. 16 n. 2 (2023): LITERATURA E CULTURA DIGITAL; 64 - 79 1983-8379 reponame:Darandina Revisteletrônica instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) instacron:UFJF |
instname_str |
Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
instacron_str |
UFJF |
institution |
UFJF |
reponame_str |
Darandina Revisteletrônica |
collection |
Darandina Revisteletrônica |
repository.name.fl_str_mv |
Darandina Revisteletrônica - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
repository.mail.fl_str_mv |
darandina.revista@ufjf.edu.br |
_version_ |
1822182002813566976 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.34019/1983-8379.2023.v16.42031 |