Quando as escolas fecharam! Lugar da docência a partir dos relatos das professoras aos grupos na universidade
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Devir Educação |
Texto Completo: | https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/459 |
Resumo: | The work presents reflections resulting from the emergency care in times of pandemic in the actions carried out by the Mediar Research group linked to UNIOESTE, on initial and continued teacher education, articulated especially in relation to teaching activities, remote teaching. Anchored in the studies by Cunha, Vygotsky and Guedes-Pinto, we took as a possibility to offer remote extension projects and from them build focus groups. In this text, remote encounters are recognized as actions that contemplate the initial and continuing education of teachers. As results we point out: the role of writing, mediation, reconfiguration of time and space, professorship, protagonism, articulation of initial training with continuing education and meaningful learning, in the choices and speeches of the participants in the developed projects. |
id |
UFLA-6_0b617e7bf30ac78ee76ca0e58f02c691 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:devireducacao.ded.ufla.br:article/459 |
network_acronym_str |
UFLA-6 |
network_name_str |
Devir Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Quando as escolas fecharam! Lugar da docência a partir dos relatos das professoras aos grupos na universidade Formação de Professores. Pandêmia do Covid-19. Ensino RemotoTeacher Education. Covid-19 pandemic. Remote TeachingFormación de profesores. Pandemia de COVID-19. Enseñanza remota.The work presents reflections resulting from the emergency care in times of pandemic in the actions carried out by the Mediar Research group linked to UNIOESTE, on initial and continued teacher education, articulated especially in relation to teaching activities, remote teaching. Anchored in the studies by Cunha, Vygotsky and Guedes-Pinto, we took as a possibility to offer remote extension projects and from them build focus groups. In this text, remote encounters are recognized as actions that contemplate the initial and continuing education of teachers. As results we point out: the role of writing, mediation, reconfiguration of time and space, professorship, protagonism, articulation of initial training with continuing education and meaningful learning, in the choices and speeches of the participants in the developed projects.El trabajo presenta reflexiones resultantes de la atención de emergencia en tiempos de pandemia en las acciones llevadas a cabo por el grupo de Investigación Mediar vinculado a UNIOESTE, sobre la formación inicial y continuada del profesorado, articuladas especialmente en relación a las actividades docentes, la enseñanza a distancia. Anclados en los estudios de Cunha, Vygotsky y Guedes-Pinto, tomamos como posibilidad ofrecer proyectos de extensión remota y a partir de ellos construir grupos focales. En este texto, los encuentros remotos son reconocidos como acciones que contemplan la formación inicial y continua de los docentes. Como resultados señalamos: el papel de la escritura, la mediación, la reconfiguración del tiempo y el espacio, la cátedra, el protagonismo, la articulación de la formación inicial con la formación continua y el aprendizaje significativo, en las elecciones y discursos de los participantes en los proyectos desarrollados.O trabalho apresenta reflexões resultantes do atendimento emergencial em tempos de pandemia nas ações realizadas pelo grupo de Pesquisa Mediar vinculado à UNIOESTE, sobre a formação de professores inicial e continuada articuladas especialmente das relações sobre a atuação docente, o ensino remoto. Ancorada nos estudos de Cunha, Vygotsky e Guedes-Pinto, tomamos como possibilidade ofertar os projetos de extensão remotos e a partir deles construir grupos focais. Os encontros remotos são reconhecidos, nesse texto, como ações que contemplam a formação inicial e continuada dos professores. Como resultados apontamos: o papel da escrita, mediação, reconfiguração do tempo e espaço, professoralidade, o protagonismo, articulação da formação inicial com a formação continuada e aprendizagem significativa, nas escolhas e discursos dos participantes nos projetos desenvolvidos.EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS2021-09-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdftext/htmlhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/45910.30905/rde.v0i0.459Devir Educação; 2021: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL; 363-383Devir Educação; 2021: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL; 363-383Devir Educação; 2021: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL; 363-383Devir Educação; 2021: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL; 363-3832526-849X10.30905/rde.v0i0reponame:Devir Educaçãoinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/459/234https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/459/277Copyright (c) 2021 Devir Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPasini, Juliana FátimaPaula, Flávia Anastácio de Demenech, Flaviana 2023-12-31T14:04:30Zoai:devireducacao.ded.ufla.br:article/459Revistahttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIRPUBhttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/oaidalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||2526-849X2526-849Xopendoar:2023-12-31T14:04:30Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Quando as escolas fecharam! Lugar da docência a partir dos relatos das professoras aos grupos na universidade |
title |
Quando as escolas fecharam! Lugar da docência a partir dos relatos das professoras aos grupos na universidade |
spellingShingle |
Quando as escolas fecharam! Lugar da docência a partir dos relatos das professoras aos grupos na universidade Pasini, Juliana Fátima Formação de Professores. Pandêmia do Covid-19. Ensino Remoto Teacher Education. Covid-19 pandemic. Remote Teaching Formación de profesores. Pandemia de COVID-19. Enseñanza remota. |
title_short |
Quando as escolas fecharam! Lugar da docência a partir dos relatos das professoras aos grupos na universidade |
title_full |
Quando as escolas fecharam! Lugar da docência a partir dos relatos das professoras aos grupos na universidade |
title_fullStr |
Quando as escolas fecharam! Lugar da docência a partir dos relatos das professoras aos grupos na universidade |
title_full_unstemmed |
Quando as escolas fecharam! Lugar da docência a partir dos relatos das professoras aos grupos na universidade |
title_sort |
Quando as escolas fecharam! Lugar da docência a partir dos relatos das professoras aos grupos na universidade |
author |
Pasini, Juliana Fátima |
author_facet |
Pasini, Juliana Fátima Paula, Flávia Anastácio de Demenech, Flaviana |
author_role |
author |
author2 |
Paula, Flávia Anastácio de Demenech, Flaviana |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pasini, Juliana Fátima Paula, Flávia Anastácio de Demenech, Flaviana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de Professores. Pandêmia do Covid-19. Ensino Remoto Teacher Education. Covid-19 pandemic. Remote Teaching Formación de profesores. Pandemia de COVID-19. Enseñanza remota. |
topic |
Formação de Professores. Pandêmia do Covid-19. Ensino Remoto Teacher Education. Covid-19 pandemic. Remote Teaching Formación de profesores. Pandemia de COVID-19. Enseñanza remota. |
description |
The work presents reflections resulting from the emergency care in times of pandemic in the actions carried out by the Mediar Research group linked to UNIOESTE, on initial and continued teacher education, articulated especially in relation to teaching activities, remote teaching. Anchored in the studies by Cunha, Vygotsky and Guedes-Pinto, we took as a possibility to offer remote extension projects and from them build focus groups. In this text, remote encounters are recognized as actions that contemplate the initial and continuing education of teachers. As results we point out: the role of writing, mediation, reconfiguration of time and space, professorship, protagonism, articulation of initial training with continuing education and meaningful learning, in the choices and speeches of the participants in the developed projects. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/459 10.30905/rde.v0i0.459 |
url |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/459 |
identifier_str_mv |
10.30905/rde.v0i0.459 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/459/234 https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/459/277 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Devir Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Devir Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS |
publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Devir Educação; 2021: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL; 363-383 Devir Educação; 2021: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL; 363-383 Devir Educação; 2021: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL; 363-383 Devir Educação; 2021: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL; 363-383 2526-849X 10.30905/rde.v0i0 reponame:Devir Educação instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Devir Educação |
collection |
Devir Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
dalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com|| |
_version_ |
1797053375141904384 |