Quando as escolas fecharam! Lugar da docência a partir dos relatos das professoras aos grupos na universidade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pasini, Juliana Fátima
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Paula, Flávia Anastácio de, Demenech, Flaviana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Devir Educação
Texto Completo: https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/459
Resumo: The work presents reflections resulting from the emergency care in times of pandemic in the actions carried out by the Mediar Research group linked to UNIOESTE, on initial and continued teacher education, articulated especially in relation to teaching activities, remote teaching. Anchored in the studies by Cunha, Vygotsky and Guedes-Pinto, we took as a possibility to offer remote extension projects and from them build focus groups. In this text, remote encounters are recognized as actions that contemplate the initial and continuing education of teachers. As results we point out: the role of writing, mediation, reconfiguration of time and space, professorship, protagonism, articulation of initial training with continuing education and meaningful learning, in the choices and speeches of the participants in the developed projects.
id UFLA-6_0b617e7bf30ac78ee76ca0e58f02c691
oai_identifier_str oai:devireducacao.ded.ufla.br:article/459
network_acronym_str UFLA-6
network_name_str Devir Educação
repository_id_str
spelling Quando as escolas fecharam! Lugar da docência a partir dos relatos das professoras aos grupos na universidade Formação de Professores. Pandêmia do Covid-19. Ensino RemotoTeacher Education. Covid-19 pandemic. Remote TeachingFormación de profesores. Pandemia de COVID-19. Enseñanza remota.The work presents reflections resulting from the emergency care in times of pandemic in the actions carried out by the Mediar Research group linked to UNIOESTE, on initial and continued teacher education, articulated especially in relation to teaching activities, remote teaching. Anchored in the studies by Cunha, Vygotsky and Guedes-Pinto, we took as a possibility to offer remote extension projects and from them build focus groups. In this text, remote encounters are recognized as actions that contemplate the initial and continuing education of teachers. As results we point out: the role of writing, mediation, reconfiguration of time and space, professorship, protagonism, articulation of initial training with continuing education and meaningful learning, in the choices and speeches of the participants in the developed projects.El trabajo presenta reflexiones resultantes de la atención de emergencia en tiempos de pandemia en las acciones llevadas a cabo por el grupo de Investigación Mediar vinculado a UNIOESTE, sobre la formación inicial y continuada del profesorado, articuladas especialmente en relación a las actividades docentes, la enseñanza a distancia. Anclados en los estudios de Cunha, Vygotsky y Guedes-Pinto, tomamos como posibilidad ofrecer proyectos de extensión remota y a partir de ellos construir grupos focales. En este texto, los encuentros remotos son reconocidos como acciones que contemplan la formación inicial y continua de los docentes. Como resultados señalamos: el papel de la escritura, la mediación, la reconfiguración del tiempo y el espacio, la cátedra, el protagonismo, la articulación de la formación inicial con la formación continua y el aprendizaje significativo, en las elecciones y discursos de los participantes en los proyectos desarrollados.O trabalho apresenta reflexões resultantes do atendimento emergencial em tempos de pandemia nas ações realizadas pelo grupo de Pesquisa Mediar vinculado à UNIOESTE,  sobre a formação de professores inicial e continuada articuladas especialmente das relações sobre a atuação docente, o ensino remoto. Ancorada nos estudos de Cunha, Vygotsky e Guedes-Pinto, tomamos como possibilidade ofertar os projetos de extensão remotos e a partir deles construir grupos focais. Os encontros remotos são reconhecidos, nesse texto, como ações que contemplam a formação inicial e continuada dos professores. Como resultados apontamos: o papel da escrita, mediação, reconfiguração do tempo e espaço, professoralidade, o protagonismo, articulação da formação inicial com a formação continuada e aprendizagem significativa, nas escolhas e discursos dos participantes nos projetos desenvolvidos.EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS2021-09-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdftext/htmlhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/45910.30905/rde.v0i0.459Devir Educação; 2021: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL; 363-383Devir Educação; 2021: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL; 363-383Devir Educação; 2021: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL; 363-383Devir Educação; 2021: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL; 363-3832526-849X10.30905/rde.v0i0reponame:Devir Educaçãoinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/459/234https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/459/277Copyright (c) 2021 Devir Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPasini, Juliana FátimaPaula, Flávia Anastácio de Demenech, Flaviana 2023-12-31T14:04:30Zoai:devireducacao.ded.ufla.br:article/459Revistahttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIRPUBhttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/oaidalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||2526-849X2526-849Xopendoar:2023-12-31T14:04:30Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Quando as escolas fecharam! Lugar da docência a partir dos relatos das professoras aos grupos na universidade
title Quando as escolas fecharam! Lugar da docência a partir dos relatos das professoras aos grupos na universidade
spellingShingle Quando as escolas fecharam! Lugar da docência a partir dos relatos das professoras aos grupos na universidade
Pasini, Juliana Fátima
Formação de Professores. Pandêmia do Covid-19. Ensino Remoto
Teacher Education. Covid-19 pandemic. Remote Teaching
Formación de profesores. Pandemia de COVID-19. Enseñanza remota.
title_short Quando as escolas fecharam! Lugar da docência a partir dos relatos das professoras aos grupos na universidade
title_full Quando as escolas fecharam! Lugar da docência a partir dos relatos das professoras aos grupos na universidade
title_fullStr Quando as escolas fecharam! Lugar da docência a partir dos relatos das professoras aos grupos na universidade
title_full_unstemmed Quando as escolas fecharam! Lugar da docência a partir dos relatos das professoras aos grupos na universidade
title_sort Quando as escolas fecharam! Lugar da docência a partir dos relatos das professoras aos grupos na universidade
author Pasini, Juliana Fátima
author_facet Pasini, Juliana Fátima
Paula, Flávia Anastácio de
Demenech, Flaviana
author_role author
author2 Paula, Flávia Anastácio de
Demenech, Flaviana
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pasini, Juliana Fátima
Paula, Flávia Anastácio de
Demenech, Flaviana
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de Professores. Pandêmia do Covid-19. Ensino Remoto
Teacher Education. Covid-19 pandemic. Remote Teaching
Formación de profesores. Pandemia de COVID-19. Enseñanza remota.
topic Formação de Professores. Pandêmia do Covid-19. Ensino Remoto
Teacher Education. Covid-19 pandemic. Remote Teaching
Formación de profesores. Pandemia de COVID-19. Enseñanza remota.
description The work presents reflections resulting from the emergency care in times of pandemic in the actions carried out by the Mediar Research group linked to UNIOESTE, on initial and continued teacher education, articulated especially in relation to teaching activities, remote teaching. Anchored in the studies by Cunha, Vygotsky and Guedes-Pinto, we took as a possibility to offer remote extension projects and from them build focus groups. In this text, remote encounters are recognized as actions that contemplate the initial and continuing education of teachers. As results we point out: the role of writing, mediation, reconfiguration of time and space, professorship, protagonism, articulation of initial training with continuing education and meaningful learning, in the choices and speeches of the participants in the developed projects.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/459
10.30905/rde.v0i0.459
url https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/459
identifier_str_mv 10.30905/rde.v0i0.459
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/459/234
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/459/277
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Devir Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Devir Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS
publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS
dc.source.none.fl_str_mv Devir Educação; 2021: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL; 363-383
Devir Educação; 2021: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL; 363-383
Devir Educação; 2021: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL; 363-383
Devir Educação; 2021: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL; 363-383
2526-849X
10.30905/rde.v0i0
reponame:Devir Educação
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Devir Educação
collection Devir Educação
repository.name.fl_str_mv Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv dalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||
_version_ 1797053375141904384