A invasão do smartphone na sala de aula – sobre a autoridade do professor, violência, o privado e o público no ensino.
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Devir Educação |
Texto Completo: | https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/174 |
Resumo: | Abstract: Nowadays, there are more and more postings of videos of students ‘videos against teachers on YouTube. Recorded secretly, such videos record images of teachers in humiliating and vexatious situations, many of which are associated with teacher’s refusal to allow the presence of smartphones in classrooms. In this context, the aim of this article is to reflect on the decline of teacher authority in the face of the massive use of smartphones by students. Thus, we have analysed two videos of great worldwide repercussion, whose images were recorded in schools in Brazil and Portugal. After analysing the relationship between the images and speeches of teachers and students, it is concluded that, in the first video, the teacher assumes the role of hero in a battle that, for many students, was already lost: he acts as a kind of exterminator who wins the dispute with the cell phone through an absolutely energetic reaction. Already in the second video, there is a kind of bankruptcy of education. When the teacher female refuses to return the student's smartphone, there is a violation of the taboo in relation to the teacher, since the destruction of her authority is present in the face of the physical and psychological aggression attributed to her by the student. |
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A invasão do smartphone na sala de aula – sobre a autoridade do professor, violência, o privado e o público no ensino.AutoridadeYouTubeTeoria CríticaSmartphoneAbstract: Nowadays, there are more and more postings of videos of students ‘videos against teachers on YouTube. Recorded secretly, such videos record images of teachers in humiliating and vexatious situations, many of which are associated with teacher’s refusal to allow the presence of smartphones in classrooms. In this context, the aim of this article is to reflect on the decline of teacher authority in the face of the massive use of smartphones by students. Thus, we have analysed two videos of great worldwide repercussion, whose images were recorded in schools in Brazil and Portugal. After analysing the relationship between the images and speeches of teachers and students, it is concluded that, in the first video, the teacher assumes the role of hero in a battle that, for many students, was already lost: he acts as a kind of exterminator who wins the dispute with the cell phone through an absolutely energetic reaction. Already in the second video, there is a kind of bankruptcy of education. When the teacher female refuses to return the student's smartphone, there is a violation of the taboo in relation to the teacher, since the destruction of her authority is present in the face of the physical and psychological aggression attributed to her by the student. Resumo: Na sociedade atual, recrudescem, cada vez mais, as postagens de videos de alunos contra professores postados no YouTube. Gravados secretamente, tais videos registram imagens de professores em situações humilhantes e vexatórias, muitas das quais associadas à recusa do professor e da professora de permitir a presença de smartphones nas salas de aula. Diante desse contexto, têm-se, como objetivo nesse artigo, refletir sobre o declínio da autoridade do professor diante do uso massivo de smartphones por parte dos alunos. Sendo assim, foram analisados dois vídeos de grande repercussão mundial, cujas imagens foram registradas em escolas do Brasil e Portugal. Após a análise da relação entre as imagens e falas dos professores e alunos, conclui-se que, no primeiro vídeo, o professor assume o papel de herói de uma batalha que, para muitos estudantes, já estava perdida: ele age como uma espécie de exterminador que vence a disputa com o celular por meio de uma reação absolutamente enérgica. Já no segundo video, há uma espécie de falência da educação. Concomitantemente à recusa da devolução do smartphone ocorre a violação do tabu em relação à docente, uma vez que a destruição de sua autoridade se faz presente diante das agressões físicas e psicológicas que lhe são imputadas pela aluna. EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS2020-06-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/17410.30905/ded.v4i1.174Devir Educação; Bd. 4 Nr. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 199-221Devir Educação; Vol. 4 No. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 199-221Devir Educação; Vol. 4 Núm. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 199-221Devir Educação; v. 4 n. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 199-2212526-849X10.30905/ded.v4i1reponame:Devir Educaçãoinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/174/116Copyright (c) 2020 Devir Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAndreas Gruschka Soares Zuin, Antônio Alvaro2023-12-31T14:01:50Zoai:devireducacao.ded.ufla.br:article/174Revistahttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIRPUBhttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/oaidalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||2526-849X2526-849Xopendoar:2023-12-31T14:01:50Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
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