Judicialization of public policies in education in Brazil: a current phenomenon
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Devir Educação |
Texto Completo: | https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/803 |
Resumo: | This article aims to discuss the concept of judicialization and its effects and influence over the public policies, especially those integrating the educational field. Regarding to the judicialization, the main goal here is to present considerations and reflections on its both origin and rise in the public debate, covering public policies of educational scope. Also it intends to address the force exerted by judicialization in the cycle of public policies and the role played by the institutions of the justice system in the process of judicialization of public policies of education, as all the Public Defender's Office, the Public Prosecutor's Office and the Federal Supreme Court have the potential to interfere in matters related to public policies. Finally, it aims to broaden the discussion on the marks of judicialization in public education policies presenting the main transformations in the educational area driven by the Brazilian 1988 Constitution. |
id |
UFLA-6_10e2d63d823a318978feeed5632564c9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:devireducacao.ded.ufla.br:article/803 |
network_acronym_str |
UFLA-6 |
network_name_str |
Devir Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Judicialization of public policies in education in Brazil: a current phenomenonJudicialización de las políticas públicas en educación en Brasil: un fenómeno continuoJudicialização das políticas públicas em educação no Brasil: um fenômeno em cursoConstituiçãoEducaçãoJudicializaçãoPolíticas públicasThis article aims to discuss the concept of judicialization and its effects and influence over the public policies, especially those integrating the educational field. Regarding to the judicialization, the main goal here is to present considerations and reflections on its both origin and rise in the public debate, covering public policies of educational scope. Also it intends to address the force exerted by judicialization in the cycle of public policies and the role played by the institutions of the justice system in the process of judicialization of public policies of education, as all the Public Defender's Office, the Public Prosecutor's Office and the Federal Supreme Court have the potential to interfere in matters related to public policies. Finally, it aims to broaden the discussion on the marks of judicialization in public education policies presenting the main transformations in the educational area driven by the Brazilian 1988 Constitution.Este artículo tiene como objetivo discutir el concepto de judicialización y sus efectos e influencia en las políticas públicas, especialmente aquellas que integran el campo de la educación. En cuanto a la judicialización, el objetivo es presentar consideraciones y reflexiones sobre su origen y su auge en el debate público que abarca las políticas públicas en el campo educativo. Este trabajo también pretende abordar la fuerza que ejerce la judicialización en el ciclo de las políticas públicas y el papel que juegan las instituciones del sistema de justicia en el mencionado proceso de judicialización, al fin y al cabo, la Defensoría Pública, el Ministerio Público y el Tribunal Supremo Federal. tienen potencial para actuar e interferir en temas relacionados con las políticas públicas. Finalmente, este artículo tiene como objetivo ampliar la discusión sobre las marcas de la judicialización en las políticas públicas de educación presentando las transformaciones en el área educativa impulsadas por la Constitución de 1988.O presente artigo visa discorrer sobre o conceito de judicialização e seus efeitos e influência nas políticas públicas, sobretudo nas que integram o campo da educação. No que tange à judicialização, objetiva-se apresentar considerações e reflexões sobre sua origem e sua ascensão no debate público abrangendo políticas públicas de âmbito educacional. Este trabalho pretende também abordar a força exercida pela judicialização no ciclo de políticas públicas e o papel desempenhado pelas instituições do sistema de justiça no processo de judicialização citadas, afinal Defensoria Pública, Ministério Público e Supremo Tribunal Federal detêm potencial para agir e interferir nas questões referentes às políticas públicas. Por último, este artigo mira ampliar a discussão sobre as marcas da judicialização nas políticas públicas de educação apresentando transformações na área educacional impulsionadas pela Constituição de 1988.EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS2024-01-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/80310.30905/rde.v8i1.803Devir Educação; Bd. 8 Nr. 1 (2024): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-803Devir Educação; Vol. 8 No. 1 (2024): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-803Devir Educação; Vol. 8 Núm. 1 (2024): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-803Devir Educação; v. 8 n. 1 (2024): DEVIR EDUCAÇÃO; e-8032526-849X10.30905/rde.v8i1reponame:Devir Educaçãoinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/803/545Copyright (c) 2024 Devir Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSevilla, João Camilo2024-01-12T22:10:56Zoai:devireducacao.ded.ufla.br:article/803Revistahttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIRPUBhttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/oaidalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||2526-849X2526-849Xopendoar:2024-01-12T22:10:56Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Judicialization of public policies in education in Brazil: a current phenomenon Judicialización de las políticas públicas en educación en Brasil: un fenómeno continuo Judicialização das políticas públicas em educação no Brasil: um fenômeno em curso |
title |
Judicialization of public policies in education in Brazil: a current phenomenon |
spellingShingle |
Judicialization of public policies in education in Brazil: a current phenomenon Sevilla, João Camilo Constituição Educação Judicialização Políticas públicas |
title_short |
Judicialization of public policies in education in Brazil: a current phenomenon |
title_full |
Judicialization of public policies in education in Brazil: a current phenomenon |
title_fullStr |
Judicialization of public policies in education in Brazil: a current phenomenon |
title_full_unstemmed |
Judicialization of public policies in education in Brazil: a current phenomenon |
title_sort |
Judicialization of public policies in education in Brazil: a current phenomenon |
author |
Sevilla, João Camilo |
author_facet |
Sevilla, João Camilo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sevilla, João Camilo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Constituição Educação Judicialização Políticas públicas |
topic |
Constituição Educação Judicialização Políticas públicas |
description |
This article aims to discuss the concept of judicialization and its effects and influence over the public policies, especially those integrating the educational field. Regarding to the judicialization, the main goal here is to present considerations and reflections on its both origin and rise in the public debate, covering public policies of educational scope. Also it intends to address the force exerted by judicialization in the cycle of public policies and the role played by the institutions of the justice system in the process of judicialization of public policies of education, as all the Public Defender's Office, the Public Prosecutor's Office and the Federal Supreme Court have the potential to interfere in matters related to public policies. Finally, it aims to broaden the discussion on the marks of judicialization in public education policies presenting the main transformations in the educational area driven by the Brazilian 1988 Constitution. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-01-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/803 10.30905/rde.v8i1.803 |
url |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/803 |
identifier_str_mv |
10.30905/rde.v8i1.803 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/803/545 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Devir Educação http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Devir Educação http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS |
publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Devir Educação; Bd. 8 Nr. 1 (2024): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-803 Devir Educação; Vol. 8 No. 1 (2024): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-803 Devir Educação; Vol. 8 Núm. 1 (2024): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-803 Devir Educação; v. 8 n. 1 (2024): DEVIR EDUCAÇÃO; e-803 2526-849X 10.30905/rde.v8i1 reponame:Devir Educação instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Devir Educação |
collection |
Devir Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
dalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com|| |
_version_ |
1797053375753224192 |