Judicialization of public policies in education in Brazil: a current phenomenon

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sevilla, João Camilo
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Devir Educação
Texto Completo: https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/803
Resumo: This article aims to discuss the concept of judicialization and its effects and influence over the public policies, especially those integrating the educational field. Regarding to the judicialization, the main goal here is to present considerations and reflections on its both origin and rise in the public debate, covering public policies of educational scope. Also it intends to address the force exerted by judicialization in the cycle of public policies and the role played by the institutions of the justice system in the process of judicialization of public policies of education, as all the Public Defender's Office, the Public Prosecutor's Office and the Federal Supreme Court have the potential to interfere in matters related to public policies. Finally, it aims to broaden the discussion on the marks of judicialization in public education policies presenting the main transformations in the educational area driven by the Brazilian 1988 Constitution.
id UFLA-6_10e2d63d823a318978feeed5632564c9
oai_identifier_str oai:devireducacao.ded.ufla.br:article/803
network_acronym_str UFLA-6
network_name_str Devir Educação
repository_id_str
spelling Judicialization of public policies in education in Brazil: a current phenomenonJudicialización de las políticas públicas en educación en Brasil: un fenómeno continuoJudicialização das políticas públicas em educação no Brasil: um fenômeno em cursoConstituiçãoEducaçãoJudicializaçãoPolíticas públicasThis article aims to discuss the concept of judicialization and its effects and influence over the public policies, especially those integrating the educational field. Regarding to the judicialization, the main goal here is to present considerations and reflections on its both origin and rise in the public debate, covering public policies of educational scope. Also it intends to address the force exerted by judicialization in the cycle of public policies and the role played by the institutions of the justice system in the process of judicialization of public policies of education, as all the Public Defender's Office, the Public Prosecutor's Office and the Federal Supreme Court have the potential to interfere in matters related to public policies. Finally, it aims to broaden the discussion on the marks of judicialization in public education policies presenting the main transformations in the educational area driven by the Brazilian 1988 Constitution.Este artículo tiene como objetivo discutir el concepto de judicialización y sus efectos e influencia en las políticas públicas, especialmente aquellas que integran el campo de la educación. En cuanto a la judicialización, el objetivo es presentar consideraciones y reflexiones sobre su origen y su auge en el debate público que abarca las políticas públicas en el campo educativo. Este trabajo también pretende abordar la fuerza que ejerce la judicialización en el ciclo de las políticas públicas y el papel que juegan las instituciones del sistema de justicia en el mencionado proceso de judicialización, al fin y al cabo, la Defensoría Pública, el Ministerio Público y el Tribunal Supremo Federal. tienen potencial para actuar e interferir en temas relacionados con las políticas públicas. Finalmente, este artículo tiene como objetivo ampliar la discusión sobre las marcas de la judicialización en las políticas públicas de educación presentando las transformaciones en el área educativa impulsadas por la Constitución de 1988.O presente artigo visa discorrer sobre o conceito de judicialização e seus efeitos e influência nas políticas públicas, sobretudo nas que integram o campo da educação. No que tange à judicialização, objetiva-se apresentar considerações e reflexões sobre sua origem e sua ascensão no debate público abrangendo políticas públicas de âmbito educacional. Este trabalho pretende também abordar a força exercida pela judicialização no ciclo de políticas públicas e o papel desempenhado pelas instituições do sistema de justiça no processo de judicialização citadas, afinal Defensoria Pública, Ministério Público e Supremo Tribunal Federal detêm potencial para agir e interferir nas questões referentes às políticas públicas. Por último, este artigo mira ampliar a discussão sobre as marcas da judicialização nas políticas públicas de educação apresentando transformações na área educacional impulsionadas pela Constituição de 1988.EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS2024-01-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/80310.30905/rde.v8i1.803Devir Educação; Bd. 8 Nr. 1 (2024): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-803Devir Educação; Vol. 8 No. 1 (2024): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-803Devir Educação; Vol. 8 Núm. 1 (2024): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-803Devir Educação; v. 8 n. 1 (2024): DEVIR EDUCAÇÃO; e-8032526-849X10.30905/rde.v8i1reponame:Devir Educaçãoinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/803/545Copyright (c) 2024 Devir Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSevilla, João Camilo2024-01-12T22:10:56Zoai:devireducacao.ded.ufla.br:article/803Revistahttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIRPUBhttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/oaidalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||2526-849X2526-849Xopendoar:2024-01-12T22:10:56Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Judicialization of public policies in education in Brazil: a current phenomenon
Judicialización de las políticas públicas en educación en Brasil: un fenómeno continuo
Judicialização das políticas públicas em educação no Brasil: um fenômeno em curso
title Judicialization of public policies in education in Brazil: a current phenomenon
spellingShingle Judicialization of public policies in education in Brazil: a current phenomenon
Sevilla, João Camilo
Constituição
Educação
Judicialização
Políticas públicas
title_short Judicialization of public policies in education in Brazil: a current phenomenon
title_full Judicialization of public policies in education in Brazil: a current phenomenon
title_fullStr Judicialization of public policies in education in Brazil: a current phenomenon
title_full_unstemmed Judicialization of public policies in education in Brazil: a current phenomenon
title_sort Judicialization of public policies in education in Brazil: a current phenomenon
author Sevilla, João Camilo
author_facet Sevilla, João Camilo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sevilla, João Camilo
dc.subject.por.fl_str_mv Constituição
Educação
Judicialização
Políticas públicas
topic Constituição
Educação
Judicialização
Políticas públicas
description This article aims to discuss the concept of judicialization and its effects and influence over the public policies, especially those integrating the educational field. Regarding to the judicialization, the main goal here is to present considerations and reflections on its both origin and rise in the public debate, covering public policies of educational scope. Also it intends to address the force exerted by judicialization in the cycle of public policies and the role played by the institutions of the justice system in the process of judicialization of public policies of education, as all the Public Defender's Office, the Public Prosecutor's Office and the Federal Supreme Court have the potential to interfere in matters related to public policies. Finally, it aims to broaden the discussion on the marks of judicialization in public education policies presenting the main transformations in the educational area driven by the Brazilian 1988 Constitution.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-01-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/803
10.30905/rde.v8i1.803
url https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/803
identifier_str_mv 10.30905/rde.v8i1.803
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/803/545
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Devir Educação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Devir Educação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS
publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS
dc.source.none.fl_str_mv Devir Educação; Bd. 8 Nr. 1 (2024): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-803
Devir Educação; Vol. 8 No. 1 (2024): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-803
Devir Educação; Vol. 8 Núm. 1 (2024): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-803
Devir Educação; v. 8 n. 1 (2024): DEVIR EDUCAÇÃO; e-803
2526-849X
10.30905/rde.v8i1
reponame:Devir Educação
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Devir Educação
collection Devir Educação
repository.name.fl_str_mv Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv dalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||
_version_ 1797053375753224192