Formação Socioemocional: olhares para a docência na educação básica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Thayanne Lima da Silva
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Ezir George Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Devir Educação
Texto Completo: https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/345
Resumo: From the 1990s onwards, it has began a worldwide movement in Education, marked by reflections about the desired school for the 21st century, highlighting through different documents the importance of a broad perspective of human development, which included intentionally social and emotional aspects. These reflections influenced brazilian educational laws, such as the Lei de Diretrizes e Bases para Educação Básica (LDB) and more recently the Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Even so, it is considered a great challenge for Education to think about teacher training that has social and emotional learning as a fundamental aspect. In this context, this article is a result of a research project at the master's level and seeks to problematize the categories of social and emotional training and teaching practice in brazilian public elementary education. The current findings are in an initial stage and its possible contribution can help broadenning the views of social and emotional education for teachers based on the proposals of both LDB and BNCC. It is also intended to think not only about different practices, but to discuss the constructive viability of their intentions and meanings, in what weighs the student experience, curriculum development, production of didactic content and its repercussions on human development and its influence on political aspects. Keywords: training; social and emotional learning; teaching; elementary education
id UFLA-6_2661ac02cddb614f8503947ac80980b8
oai_identifier_str oai:devireducacao.ded.ufla.br:article/345
network_acronym_str UFLA-6
network_name_str Devir Educação
repository_id_str
spelling Formação Socioemocional: olhares para a docência na educação básicaformação; socioemocional; docência; educação básica.From the 1990s onwards, it has began a worldwide movement in Education, marked by reflections about the desired school for the 21st century, highlighting through different documents the importance of a broad perspective of human development, which included intentionally social and emotional aspects. These reflections influenced brazilian educational laws, such as the Lei de Diretrizes e Bases para Educação Básica (LDB) and more recently the Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Even so, it is considered a great challenge for Education to think about teacher training that has social and emotional learning as a fundamental aspect. In this context, this article is a result of a research project at the master's level and seeks to problematize the categories of social and emotional training and teaching practice in brazilian public elementary education. The current findings are in an initial stage and its possible contribution can help broadenning the views of social and emotional education for teachers based on the proposals of both LDB and BNCC. It is also intended to think not only about different practices, but to discuss the constructive viability of their intentions and meanings, in what weighs the student experience, curriculum development, production of didactic content and its repercussions on human development and its influence on political aspects. Keywords: training; social and emotional learning; teaching; elementary educationA partir da década de 1990, iniciou-se um movimento mundial na Educação marcado por reflexões sobre a escola desejada para o século XXI, trazendo à tona, por meio de diferentes documentos, a importância de uma perspectiva ampla do desenvolvimento humano, que incluísse, intencionalmente, aspectos socioemocionais. Essas reflexões impactaram na elaboração de legislações educacionais brasileiras, como a Lei de Diretrizes e Bases para Educação Básica (LDB) e, mais recentemente, a Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Ainda assim, considera-se um grande desafio para Educação pensar em uma formação docente que tenha em sua base a formação socioemocional como aspecto fundamental. Nesse sentido, o presente artigo, que é fruto de um projeto de pesquisa do nível do mestrado, busca problematizar as categorias da formação socioemocional e da prática docente nos âmbitos da educação básica pública. Os achados apresentados são de natureza inicial e suas possíveis contribuições pretendem ajudar a ampliar os olhares acerca da formação socioemocional para a docência a partir das proposições tanto da LDB quanto da BNCC. Pretende-se, ainda, pensar não somente acerca dos seus modos de aplicação, mas discutir a viabilidade construtora de suas intenções e sentidos, naquilo que pesa a vivência discente, elaboração do currículo, produção de conteúdos didáticos e todas as suas repercussões para a formação humana e seus desdobramentos sociais e políticos.EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS2021-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/34510.30905/rde.v5i1.345Devir Educação; Bd. 5 Nr. 1 (2021): DEVIR EDUCAÇÃO; 81-94Devir Educação; Vol. 5 No. 1 (2021): DEVIR EDUCAÇÃO; 81-94Devir Educação; Vol. 5 Núm. 1 (2021): DEVIR EDUCAÇÃO; 81-94Devir Educação; v. 5 n. 1 (2021): DEVIR EDUCAÇÃO; 81-942526-849X10.30905/rde.v5i1reponame:Devir Educaçãoinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/345/185https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/345/191Copyright (c) 2021 Devir Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessThayanne Lima da SilvaEzir George Silva2023-12-31T13:57:01Zoai:devireducacao.ded.ufla.br:article/345Revistahttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIRPUBhttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/oaidalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||2526-849X2526-849Xopendoar:2023-12-31T13:57:01Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Formação Socioemocional: olhares para a docência na educação básica
title Formação Socioemocional: olhares para a docência na educação básica
spellingShingle Formação Socioemocional: olhares para a docência na educação básica
Thayanne Lima da Silva
formação; socioemocional; docência; educação básica.
title_short Formação Socioemocional: olhares para a docência na educação básica
title_full Formação Socioemocional: olhares para a docência na educação básica
title_fullStr Formação Socioemocional: olhares para a docência na educação básica
title_full_unstemmed Formação Socioemocional: olhares para a docência na educação básica
title_sort Formação Socioemocional: olhares para a docência na educação básica
author Thayanne Lima da Silva
author_facet Thayanne Lima da Silva
Ezir George Silva
author_role author
author2 Ezir George Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Thayanne Lima da Silva
Ezir George Silva
dc.subject.por.fl_str_mv formação; socioemocional; docência; educação básica.
topic formação; socioemocional; docência; educação básica.
description From the 1990s onwards, it has began a worldwide movement in Education, marked by reflections about the desired school for the 21st century, highlighting through different documents the importance of a broad perspective of human development, which included intentionally social and emotional aspects. These reflections influenced brazilian educational laws, such as the Lei de Diretrizes e Bases para Educação Básica (LDB) and more recently the Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Even so, it is considered a great challenge for Education to think about teacher training that has social and emotional learning as a fundamental aspect. In this context, this article is a result of a research project at the master's level and seeks to problematize the categories of social and emotional training and teaching practice in brazilian public elementary education. The current findings are in an initial stage and its possible contribution can help broadenning the views of social and emotional education for teachers based on the proposals of both LDB and BNCC. It is also intended to think not only about different practices, but to discuss the constructive viability of their intentions and meanings, in what weighs the student experience, curriculum development, production of didactic content and its repercussions on human development and its influence on political aspects. Keywords: training; social and emotional learning; teaching; elementary education
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/345
10.30905/rde.v5i1.345
url https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/345
identifier_str_mv 10.30905/rde.v5i1.345
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/345/185
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/345/191
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Devir Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Devir Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS
publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS
dc.source.none.fl_str_mv Devir Educação; Bd. 5 Nr. 1 (2021): DEVIR EDUCAÇÃO; 81-94
Devir Educação; Vol. 5 No. 1 (2021): DEVIR EDUCAÇÃO; 81-94
Devir Educação; Vol. 5 Núm. 1 (2021): DEVIR EDUCAÇÃO; 81-94
Devir Educação; v. 5 n. 1 (2021): DEVIR EDUCAÇÃO; 81-94
2526-849X
10.30905/rde.v5i1
reponame:Devir Educação
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Devir Educação
collection Devir Educação
repository.name.fl_str_mv Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv dalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||
_version_ 1797053375046483968