Professor, ensino e avaliação: uma perspectiva à luz do racionalismo bachelardiano
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Devir Educação |
Texto Completo: | https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/275 |
Resumo: | It begins with understanding that the applied rationalism of Gaston Bachelard (1884-1962) contains aspects that can contribute to the pedagogical practice of teachers and to retrofeed the teaching and evaluation, since the intentionality of Bachelardian rationalism is based on the possibility of rectifying the knowledge in a dialectical movement. Therefore, this article, with a bibliographic bias, aims to present, in general, elements existing in the epistemology of Bachelard that dialogue with the pedagogical work of the teacher and, therefore, with the institutional evaluation. Four works by the author written between 1934 and 1949 were researched. It concludes by pointing out Bachelardian contributions to teaching that will be basic for the development of doctoral research initiated in 2018. |
id |
UFLA-6_47a5133ed22cc8a9facc39f6f4e011db |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:devireducacao.ded.ufla.br:article/275 |
network_acronym_str |
UFLA-6 |
network_name_str |
Devir Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Professor, ensino e avaliação: uma perspectiva à luz do racionalismo bachelardianoRacionalismo bachelardianoCompetências profissionais docentesAvaliação de professoresIt begins with understanding that the applied rationalism of Gaston Bachelard (1884-1962) contains aspects that can contribute to the pedagogical practice of teachers and to retrofeed the teaching and evaluation, since the intentionality of Bachelardian rationalism is based on the possibility of rectifying the knowledge in a dialectical movement. Therefore, this article, with a bibliographic bias, aims to present, in general, elements existing in the epistemology of Bachelard that dialogue with the pedagogical work of the teacher and, therefore, with the institutional evaluation. Four works by the author written between 1934 and 1949 were researched. It concludes by pointing out Bachelardian contributions to teaching that will be basic for the development of doctoral research initiated in 2018.Parte-se da compreensão de que o racionalismo aplicado de Gaston Bachelard (1884-1962) contém aspectos que podem contribuir com a prática pedagógica dos professores e retroalimentar o ensino e a avaliação, uma vez que a intencionalidade do racionalismo bachelardiano encontra-se assente na possibilidade de retificar o conhecimento, em um movimento dialético. Portanto, este artigo, de viés bibliográfico, tem por objetivo apresentar, de um modo geral, elementos existentes na epistemologia de Bachelard que dialogam com o trabalho pedagógico do professor e, por conseguinte, com a avaliação institucional. Recorreu-se a quatro obras do autor escritas entre 1934 e 1949. Conclui-se apontando contributos bachelardianos ao ensino que serão basilares para o desenvolvimento da pesquisa de doutoramento iniciada em 2018.EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS2020-11-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/27510.30905/ded.v4i2.275Devir Educação; Bd. 4 Nr. 2 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 272-290Devir Educação; Vol. 4 No. 2 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 272-290Devir Educação; Vol. 4 Núm. 2 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 272-290Devir Educação; v. 4 n. 2 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 272-2902526-849X10.30905/ded.v4i2reponame:Devir Educaçãoinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/275/149Copyright (c) 2020 Devir Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGomes de Sousa, Ana CléaLima, Marcos Antonio Martins 2023-12-31T13:59:21Zoai:devireducacao.ded.ufla.br:article/275Revistahttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIRPUBhttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/oaidalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||2526-849X2526-849Xopendoar:2023-12-31T13:59:21Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Professor, ensino e avaliação: uma perspectiva à luz do racionalismo bachelardiano |
title |
Professor, ensino e avaliação: uma perspectiva à luz do racionalismo bachelardiano |
spellingShingle |
Professor, ensino e avaliação: uma perspectiva à luz do racionalismo bachelardiano Gomes de Sousa, Ana Cléa Racionalismo bachelardiano Competências profissionais docentes Avaliação de professores |
title_short |
Professor, ensino e avaliação: uma perspectiva à luz do racionalismo bachelardiano |
title_full |
Professor, ensino e avaliação: uma perspectiva à luz do racionalismo bachelardiano |
title_fullStr |
Professor, ensino e avaliação: uma perspectiva à luz do racionalismo bachelardiano |
title_full_unstemmed |
Professor, ensino e avaliação: uma perspectiva à luz do racionalismo bachelardiano |
title_sort |
Professor, ensino e avaliação: uma perspectiva à luz do racionalismo bachelardiano |
author |
Gomes de Sousa, Ana Cléa |
author_facet |
Gomes de Sousa, Ana Cléa Lima, Marcos Antonio Martins |
author_role |
author |
author2 |
Lima, Marcos Antonio Martins |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gomes de Sousa, Ana Cléa Lima, Marcos Antonio Martins |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Racionalismo bachelardiano Competências profissionais docentes Avaliação de professores |
topic |
Racionalismo bachelardiano Competências profissionais docentes Avaliação de professores |
description |
It begins with understanding that the applied rationalism of Gaston Bachelard (1884-1962) contains aspects that can contribute to the pedagogical practice of teachers and to retrofeed the teaching and evaluation, since the intentionality of Bachelardian rationalism is based on the possibility of rectifying the knowledge in a dialectical movement. Therefore, this article, with a bibliographic bias, aims to present, in general, elements existing in the epistemology of Bachelard that dialogue with the pedagogical work of the teacher and, therefore, with the institutional evaluation. Four works by the author written between 1934 and 1949 were researched. It concludes by pointing out Bachelardian contributions to teaching that will be basic for the development of doctoral research initiated in 2018. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-11-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/275 10.30905/ded.v4i2.275 |
url |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/275 |
identifier_str_mv |
10.30905/ded.v4i2.275 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/275/149 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Devir Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Devir Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS |
publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Devir Educação; Bd. 4 Nr. 2 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 272-290 Devir Educação; Vol. 4 No. 2 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 272-290 Devir Educação; Vol. 4 Núm. 2 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 272-290 Devir Educação; v. 4 n. 2 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 272-290 2526-849X 10.30905/ded.v4i2 reponame:Devir Educação instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Devir Educação |
collection |
Devir Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
dalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com|| |
_version_ |
1797053374648025088 |