Professor, ensino e avaliação: uma perspectiva à luz do racionalismo bachelardiano

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes de Sousa, Ana Cléa
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Lima, Marcos Antonio Martins
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Devir Educação
Texto Completo: https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/275
Resumo: It begins with understanding that the applied rationalism of Gaston Bachelard (1884-1962) contains aspects that can contribute to the pedagogical practice of teachers and to retrofeed the teaching and evaluation, since the intentionality of Bachelardian rationalism is based on the possibility of rectifying the knowledge in a dialectical movement. Therefore, this article, with a bibliographic bias, aims to present, in general, elements existing in the epistemology of Bachelard that dialogue with the pedagogical work of the teacher and, therefore, with the institutional evaluation. Four works by the author written between 1934 and 1949 were researched. It concludes by pointing out Bachelardian contributions to teaching that will be basic for the development of doctoral research initiated in 2018.
id UFLA-6_47a5133ed22cc8a9facc39f6f4e011db
oai_identifier_str oai:devireducacao.ded.ufla.br:article/275
network_acronym_str UFLA-6
network_name_str Devir Educação
repository_id_str
spelling Professor, ensino e avaliação: uma perspectiva à luz do racionalismo bachelardianoRacionalismo bachelardianoCompetências profissionais docentesAvaliação de professoresIt begins with understanding that the applied rationalism of Gaston Bachelard (1884-1962) contains aspects that can contribute to the pedagogical practice of teachers and to retrofeed the teaching and evaluation, since the intentionality of Bachelardian rationalism is based on the possibility of rectifying the knowledge in a dialectical movement. Therefore, this article, with a bibliographic bias, aims to present, in general, elements existing in the epistemology of Bachelard that dialogue with the pedagogical work of the teacher and, therefore, with the institutional evaluation. Four works by the author written between 1934 and 1949 were researched. It concludes by pointing out Bachelardian contributions to teaching that will be basic for the development of doctoral research initiated in 2018.Parte-se da compreensão de que o racionalismo aplicado de Gaston Bachelard (1884-1962) contém aspectos que podem contribuir com a prática pedagógica dos professores e retroalimentar o ensino e a avaliação, uma vez que a intencionalidade do racionalismo bachelardiano encontra-se assente na possibilidade de retificar o conhecimento, em um movimento dialético. Portanto, este artigo, de viés bibliográfico, tem por objetivo apresentar, de um modo geral, elementos existentes na epistemologia de Bachelard que dialogam com o trabalho pedagógico do professor e, por conseguinte, com a avaliação institucional. Recorreu-se a quatro obras do autor escritas entre 1934 e 1949. Conclui-se apontando contributos bachelardianos ao ensino que serão basilares para o desenvolvimento da pesquisa de doutoramento iniciada em 2018.EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS2020-11-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/27510.30905/ded.v4i2.275Devir Educação; Bd. 4 Nr. 2 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 272-290Devir Educação; Vol. 4 No. 2 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 272-290Devir Educação; Vol. 4 Núm. 2 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 272-290Devir Educação; v. 4 n. 2 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 272-2902526-849X10.30905/ded.v4i2reponame:Devir Educaçãoinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/275/149Copyright (c) 2020 Devir Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGomes de Sousa, Ana CléaLima, Marcos Antonio Martins 2023-12-31T13:59:21Zoai:devireducacao.ded.ufla.br:article/275Revistahttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIRPUBhttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/oaidalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||2526-849X2526-849Xopendoar:2023-12-31T13:59:21Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Professor, ensino e avaliação: uma perspectiva à luz do racionalismo bachelardiano
title Professor, ensino e avaliação: uma perspectiva à luz do racionalismo bachelardiano
spellingShingle Professor, ensino e avaliação: uma perspectiva à luz do racionalismo bachelardiano
Gomes de Sousa, Ana Cléa
Racionalismo bachelardiano
Competências profissionais docentes
Avaliação de professores
title_short Professor, ensino e avaliação: uma perspectiva à luz do racionalismo bachelardiano
title_full Professor, ensino e avaliação: uma perspectiva à luz do racionalismo bachelardiano
title_fullStr Professor, ensino e avaliação: uma perspectiva à luz do racionalismo bachelardiano
title_full_unstemmed Professor, ensino e avaliação: uma perspectiva à luz do racionalismo bachelardiano
title_sort Professor, ensino e avaliação: uma perspectiva à luz do racionalismo bachelardiano
author Gomes de Sousa, Ana Cléa
author_facet Gomes de Sousa, Ana Cléa
Lima, Marcos Antonio Martins
author_role author
author2 Lima, Marcos Antonio Martins
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes de Sousa, Ana Cléa
Lima, Marcos Antonio Martins
dc.subject.por.fl_str_mv Racionalismo bachelardiano
Competências profissionais docentes
Avaliação de professores
topic Racionalismo bachelardiano
Competências profissionais docentes
Avaliação de professores
description It begins with understanding that the applied rationalism of Gaston Bachelard (1884-1962) contains aspects that can contribute to the pedagogical practice of teachers and to retrofeed the teaching and evaluation, since the intentionality of Bachelardian rationalism is based on the possibility of rectifying the knowledge in a dialectical movement. Therefore, this article, with a bibliographic bias, aims to present, in general, elements existing in the epistemology of Bachelard that dialogue with the pedagogical work of the teacher and, therefore, with the institutional evaluation. Four works by the author written between 1934 and 1949 were researched. It concludes by pointing out Bachelardian contributions to teaching that will be basic for the development of doctoral research initiated in 2018.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/275
10.30905/ded.v4i2.275
url https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/275
identifier_str_mv 10.30905/ded.v4i2.275
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/275/149
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Devir Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Devir Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS
publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS
dc.source.none.fl_str_mv Devir Educação; Bd. 4 Nr. 2 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 272-290
Devir Educação; Vol. 4 No. 2 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 272-290
Devir Educação; Vol. 4 Núm. 2 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 272-290
Devir Educação; v. 4 n. 2 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 272-290
2526-849X
10.30905/ded.v4i2
reponame:Devir Educação
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Devir Educação
collection Devir Educação
repository.name.fl_str_mv Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv dalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||
_version_ 1797053374648025088