O reformismo educacional no contexto da mediação capital do trabalho: aproximações com as reformas curriculares em curso no Brasil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Devir Educação |
Texto Completo: | https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/280 |
Resumo: | The present work aims to analyze the role of the capital in the work market and its implications to education, especially concerning the curricular reform agenda. The present work has the objective of theoretically approaching the characteristics of curricular reforms in Brazil to the demands of a capitalist society and its organization. Methodologically, the work structures itself as a dialectic analysis (FRIGOTTO, 1997) with the aid of Content Analysis techniques, in accordance with what is purposed by Bardin (2002). The work makes it possible to realize that both the characterization and disciplining required by the capital world to face the work market consequently imply on reformist demands on the education field, especially on curricular policies. It is thus possible to realize the continuous application of a reformist apparatus in the education, justified as necessary to the adequate formation of the individual, based on the demands of the work market in a capitalist society. |
id |
UFLA-6_56d015e0360be0a95629e999097da75c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:devireducacao.ded.ufla.br:article/280 |
network_acronym_str |
UFLA-6 |
network_name_str |
Devir Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
O reformismo educacional no contexto da mediação capital do trabalho: aproximações com as reformas curriculares em curso no BrasilTrabalhoEducaçãoReforma CurricularWorkEducationCurricular ReformThe present work aims to analyze the role of the capital in the work market and its implications to education, especially concerning the curricular reform agenda. The present work has the objective of theoretically approaching the characteristics of curricular reforms in Brazil to the demands of a capitalist society and its organization. Methodologically, the work structures itself as a dialectic analysis (FRIGOTTO, 1997) with the aid of Content Analysis techniques, in accordance with what is purposed by Bardin (2002). The work makes it possible to realize that both the characterization and disciplining required by the capital world to face the work market consequently imply on reformist demands on the education field, especially on curricular policies. It is thus possible to realize the continuous application of a reformist apparatus in the education, justified as necessary to the adequate formation of the individual, based on the demands of the work market in a capitalist society.O presente trabalho tem por objeto a análise da mediação do capital sobre o trabalho e suas implicações para a educação, com especial incidência sobre a agenda de reformas curriculares. Responde pelo objetivo de aproximar teoricamente a caracterização das reformas curriculares em curso no Brasil às exigências dos modelos de organização do trabalho na sociedade capitalista. Metodologicamente, estrutura-se como análise dialética (FRIGOTTO, 1997), com o auxílio da técnica de Análise de Conteúdo, aos moldes do que propõe Bardin (2002). O trabalho possibilita perceber que as caracterizações e disciplinamentos exigidos pelo mundo capital ao trabalho implicam, consequentemente, em exigências reformistas para o âmbito da educação, especialmente, para as políticas curriculares. Isto possibilita perceber a contínua aplicação de um aparato reformista em educação, justificado como necessário para a adequação formativa do indivíduo, face às novas exigências do mundo do trabalho na sociedade capitalista.EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS2020-11-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/28010.30905/ded.v4i2.280Devir Educação; Bd. 4 Nr. 2 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 373-392Devir Educação; Vol. 4 No. 2 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 373-392Devir Educação; Vol. 4 Núm. 2 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 373-392Devir Educação; v. 4 n. 2 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 373-3922526-849X10.30905/ded.v4i2reponame:Devir Educaçãoinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/280/154Copyright (c) 2020 Devir Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMoreira Ribeiro, FláviaFioravante Giareta, Paulo2023-12-31T13:59:21Zoai:devireducacao.ded.ufla.br:article/280Revistahttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIRPUBhttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/oaidalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||2526-849X2526-849Xopendoar:2023-12-31T13:59:21Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O reformismo educacional no contexto da mediação capital do trabalho: aproximações com as reformas curriculares em curso no Brasil |
title |
O reformismo educacional no contexto da mediação capital do trabalho: aproximações com as reformas curriculares em curso no Brasil |
spellingShingle |
O reformismo educacional no contexto da mediação capital do trabalho: aproximações com as reformas curriculares em curso no Brasil Moreira Ribeiro, Flávia Trabalho Educação Reforma Curricular Work Education Curricular Reform |
title_short |
O reformismo educacional no contexto da mediação capital do trabalho: aproximações com as reformas curriculares em curso no Brasil |
title_full |
O reformismo educacional no contexto da mediação capital do trabalho: aproximações com as reformas curriculares em curso no Brasil |
title_fullStr |
O reformismo educacional no contexto da mediação capital do trabalho: aproximações com as reformas curriculares em curso no Brasil |
title_full_unstemmed |
O reformismo educacional no contexto da mediação capital do trabalho: aproximações com as reformas curriculares em curso no Brasil |
title_sort |
O reformismo educacional no contexto da mediação capital do trabalho: aproximações com as reformas curriculares em curso no Brasil |
author |
Moreira Ribeiro, Flávia |
author_facet |
Moreira Ribeiro, Flávia Fioravante Giareta, Paulo |
author_role |
author |
author2 |
Fioravante Giareta, Paulo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moreira Ribeiro, Flávia Fioravante Giareta, Paulo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Trabalho Educação Reforma Curricular Work Education Curricular Reform |
topic |
Trabalho Educação Reforma Curricular Work Education Curricular Reform |
description |
The present work aims to analyze the role of the capital in the work market and its implications to education, especially concerning the curricular reform agenda. The present work has the objective of theoretically approaching the characteristics of curricular reforms in Brazil to the demands of a capitalist society and its organization. Methodologically, the work structures itself as a dialectic analysis (FRIGOTTO, 1997) with the aid of Content Analysis techniques, in accordance with what is purposed by Bardin (2002). The work makes it possible to realize that both the characterization and disciplining required by the capital world to face the work market consequently imply on reformist demands on the education field, especially on curricular policies. It is thus possible to realize the continuous application of a reformist apparatus in the education, justified as necessary to the adequate formation of the individual, based on the demands of the work market in a capitalist society. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-11-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/280 10.30905/ded.v4i2.280 |
url |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/280 |
identifier_str_mv |
10.30905/ded.v4i2.280 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/280/154 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Devir Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Devir Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS |
publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Devir Educação; Bd. 4 Nr. 2 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 373-392 Devir Educação; Vol. 4 No. 2 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 373-392 Devir Educação; Vol. 4 Núm. 2 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 373-392 Devir Educação; v. 4 n. 2 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 373-392 2526-849X 10.30905/ded.v4i2 reponame:Devir Educação instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Devir Educação |
collection |
Devir Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
dalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com|| |
_version_ |
1797053374650122240 |