O reformismo educacional no contexto da mediação capital do trabalho: aproximações com as reformas curriculares em curso no Brasil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moreira Ribeiro, Flávia
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Fioravante Giareta, Paulo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Devir Educação
Texto Completo: https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/280
Resumo: The present work aims to analyze the role of the capital in the work market and its implications to education, especially concerning the curricular reform agenda. The present work has the objective of theoretically approaching the characteristics of curricular reforms in Brazil to the demands of a capitalist society and its organization. Methodologically, the work structures itself as a dialectic analysis (FRIGOTTO, 1997) with the aid of Content Analysis techniques, in accordance with what is purposed by Bardin (2002). The work makes it possible to realize that both the characterization and disciplining required by the capital world to face the work market consequently imply on reformist demands on the education field, especially on curricular policies. It is thus possible to realize the continuous application of a reformist apparatus in the education, justified as necessary to the adequate formation of the individual, based on the demands of the work market in a capitalist society.
id UFLA-6_56d015e0360be0a95629e999097da75c
oai_identifier_str oai:devireducacao.ded.ufla.br:article/280
network_acronym_str UFLA-6
network_name_str Devir Educação
repository_id_str
spelling O reformismo educacional no contexto da mediação capital do trabalho: aproximações com as reformas curriculares em curso no BrasilTrabalhoEducaçãoReforma CurricularWorkEducationCurricular ReformThe present work aims to analyze the role of the capital in the work market and its implications to education, especially concerning the curricular reform agenda. The present work has the objective of theoretically approaching the characteristics of curricular reforms in Brazil to the demands of a capitalist society and its organization. Methodologically, the work structures itself as a dialectic analysis (FRIGOTTO, 1997) with the aid of Content Analysis techniques, in accordance with what is purposed by Bardin (2002). The work makes it possible to realize that both the characterization and disciplining required by the capital world to face the work market consequently imply on reformist demands on the education field, especially on curricular policies. It is thus possible to realize the continuous application of a reformist apparatus in the education, justified as necessary to the adequate formation of the individual, based on the demands of the work market in a capitalist society.O presente trabalho tem por objeto a análise da mediação do capital sobre o trabalho e suas implicações para a educação, com especial incidência sobre a agenda de reformas curriculares. Responde pelo objetivo de aproximar teoricamente a caracterização das reformas curriculares em curso no Brasil às exigências dos modelos de organização do trabalho na sociedade capitalista. Metodologicamente, estrutura-se como análise dialética (FRIGOTTO, 1997), com o auxílio da técnica de Análise de Conteúdo, aos moldes do que propõe Bardin (2002). O trabalho possibilita perceber que as caracterizações e disciplinamentos exigidos pelo mundo capital ao trabalho implicam, consequentemente, em exigências reformistas para o âmbito da educação, especialmente, para as políticas curriculares. Isto possibilita perceber a contínua aplicação de um aparato reformista em educação, justificado como necessário para a adequação formativa do indivíduo, face às novas exigências do mundo do trabalho na sociedade capitalista.EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS2020-11-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/28010.30905/ded.v4i2.280Devir Educação; Bd. 4 Nr. 2 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 373-392Devir Educação; Vol. 4 No. 2 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 373-392Devir Educação; Vol. 4 Núm. 2 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 373-392Devir Educação; v. 4 n. 2 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 373-3922526-849X10.30905/ded.v4i2reponame:Devir Educaçãoinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/280/154Copyright (c) 2020 Devir Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMoreira Ribeiro, FláviaFioravante Giareta, Paulo2023-12-31T13:59:21Zoai:devireducacao.ded.ufla.br:article/280Revistahttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIRPUBhttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/oaidalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||2526-849X2526-849Xopendoar:2023-12-31T13:59:21Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv O reformismo educacional no contexto da mediação capital do trabalho: aproximações com as reformas curriculares em curso no Brasil
title O reformismo educacional no contexto da mediação capital do trabalho: aproximações com as reformas curriculares em curso no Brasil
spellingShingle O reformismo educacional no contexto da mediação capital do trabalho: aproximações com as reformas curriculares em curso no Brasil
Moreira Ribeiro, Flávia
Trabalho
Educação
Reforma Curricular
Work
Education
Curricular Reform
title_short O reformismo educacional no contexto da mediação capital do trabalho: aproximações com as reformas curriculares em curso no Brasil
title_full O reformismo educacional no contexto da mediação capital do trabalho: aproximações com as reformas curriculares em curso no Brasil
title_fullStr O reformismo educacional no contexto da mediação capital do trabalho: aproximações com as reformas curriculares em curso no Brasil
title_full_unstemmed O reformismo educacional no contexto da mediação capital do trabalho: aproximações com as reformas curriculares em curso no Brasil
title_sort O reformismo educacional no contexto da mediação capital do trabalho: aproximações com as reformas curriculares em curso no Brasil
author Moreira Ribeiro, Flávia
author_facet Moreira Ribeiro, Flávia
Fioravante Giareta, Paulo
author_role author
author2 Fioravante Giareta, Paulo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moreira Ribeiro, Flávia
Fioravante Giareta, Paulo
dc.subject.por.fl_str_mv Trabalho
Educação
Reforma Curricular
Work
Education
Curricular Reform
topic Trabalho
Educação
Reforma Curricular
Work
Education
Curricular Reform
description The present work aims to analyze the role of the capital in the work market and its implications to education, especially concerning the curricular reform agenda. The present work has the objective of theoretically approaching the characteristics of curricular reforms in Brazil to the demands of a capitalist society and its organization. Methodologically, the work structures itself as a dialectic analysis (FRIGOTTO, 1997) with the aid of Content Analysis techniques, in accordance with what is purposed by Bardin (2002). The work makes it possible to realize that both the characterization and disciplining required by the capital world to face the work market consequently imply on reformist demands on the education field, especially on curricular policies. It is thus possible to realize the continuous application of a reformist apparatus in the education, justified as necessary to the adequate formation of the individual, based on the demands of the work market in a capitalist society.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/280
10.30905/ded.v4i2.280
url https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/280
identifier_str_mv 10.30905/ded.v4i2.280
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/280/154
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Devir Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Devir Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS
publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS
dc.source.none.fl_str_mv Devir Educação; Bd. 4 Nr. 2 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 373-392
Devir Educação; Vol. 4 No. 2 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 373-392
Devir Educação; Vol. 4 Núm. 2 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 373-392
Devir Educação; v. 4 n. 2 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 373-392
2526-849X
10.30905/ded.v4i2
reponame:Devir Educação
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Devir Educação
collection Devir Educação
repository.name.fl_str_mv Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv dalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||
_version_ 1797053374650122240