School and teaching profession:
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Devir Educação |
Texto Completo: | https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/465 |
Resumo: | The article analyzes the school model based on a content view and how this model appears meaningful or resignified in the face of the Covid-19 pandemic. An analysis of remote education, teaching professionalism and the visibility of childhood in the educational process is proposed. The research is the result of a bibliographic review and a case study with analysis of teaching practice in the context of remote classes. Three main aspects are suggested to think about overcoming the traditional school model: promoting social and moral environments; cooperative practices and the promotion of learning; awareness of the teaching professional identity with a view to overcoming teacher deprofessionalizations. |
id |
UFLA-6_57ec3dac72a28a6e3bec30f30f116c6a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:devireducacao.ded.ufla.br:article/465 |
network_acronym_str |
UFLA-6 |
network_name_str |
Devir Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
School and teaching profession: Escuela y profesión docente: Escola e profissão docente: uma reflexão em tempos de covid-19Profissão docenteEnsino remotoEducação na pandemiaInfância.Teaching professionRemote teachingEducation in the pandemicChildhoodProfesión docenteEnseñanza remotaEducación en la pandemiaInfanciaThe article analyzes the school model based on a content view and how this model appears meaningful or resignified in the face of the Covid-19 pandemic. An analysis of remote education, teaching professionalism and the visibility of childhood in the educational process is proposed. The research is the result of a bibliographic review and a case study with analysis of teaching practice in the context of remote classes. Three main aspects are suggested to think about overcoming the traditional school model: promoting social and moral environments; cooperative practices and the promotion of learning; awareness of the teaching professional identity with a view to overcoming teacher deprofessionalizations.El artículo analiza el modelo de escuela a partir de una visión de contenido y cómo este modelo aparece significante o resignificado frente a la pandemia Covid-19. Se propone un análisis de la enseñanza a distancia, la profesionalidad docente y la visibilidad de la infancia en el proceso educativo. La investigación es el resultado de una revisión de la literatura y un estudio de caso con un análisis de la práctica docente en el contexto de las aulas remotas. Se sugieren tres aspectos clave para pensar en la superación del modelo de escuela tradicional: promoción de entornos socio-morales; prácticas cooperativas y promoción del aprendizaje; conciencia de la identidad profesional del profesorado con miras a superar la desprofesionalización del profesorado.O artigo analisa o modelo escolar baseado em uma visão conteudista e como esse modelo aparece significado ou ressignificado frente a pandemia da Covid-19. Propõe-se uma análise do ensino remoto, da profissionalidade docente e da visibilidade da infância no processo educacional. A pesquisa é fruto de revisão bibliográfica e um estudo de caso com análise da prática docente no contexto de aula remoto. Sugere-se três aspectos primordiais para pensar a superação do modelo escolar tradicional: promoção de ambientes sócios morais; práticas cooperativas e promoção da aprendizagem; tomada de consciência da identidade profissional docente com vistas à superação da desprofissionalização docente.EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS2021-09-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdftext/htmlhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/46510.30905/rde.v0i0.465Devir Educação; 2021: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL; 409-429Devir Educação; 2021: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL; 409-429Devir Educação; 2021: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL; 409-429Devir Educação; 2021: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL; 409-4292526-849X10.30905/rde.v0i0reponame:Devir Educaçãoinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/465/236https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/465/281Copyright (c) 2021 Devir Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessda Silva, Eliane PaganiniPeloso, Franciele Clara2023-12-31T14:04:30Zoai:devireducacao.ded.ufla.br:article/465Revistahttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIRPUBhttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/oaidalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||2526-849X2526-849Xopendoar:2023-12-31T14:04:30Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
School and teaching profession: Escuela y profesión docente: Escola e profissão docente: uma reflexão em tempos de covid-19 |
title |
School and teaching profession: |
spellingShingle |
School and teaching profession: da Silva, Eliane Paganini Profissão docente Ensino remoto Educação na pandemia Infância. Teaching profession Remote teaching Education in the pandemic Childhood Profesión docente Enseñanza remota Educación en la pandemia Infancia |
title_short |
School and teaching profession: |
title_full |
School and teaching profession: |
title_fullStr |
School and teaching profession: |
title_full_unstemmed |
School and teaching profession: |
title_sort |
School and teaching profession: |
author |
da Silva, Eliane Paganini |
author_facet |
da Silva, Eliane Paganini Peloso, Franciele Clara |
author_role |
author |
author2 |
Peloso, Franciele Clara |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
da Silva, Eliane Paganini Peloso, Franciele Clara |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Profissão docente Ensino remoto Educação na pandemia Infância. Teaching profession Remote teaching Education in the pandemic Childhood Profesión docente Enseñanza remota Educación en la pandemia Infancia |
topic |
Profissão docente Ensino remoto Educação na pandemia Infância. Teaching profession Remote teaching Education in the pandemic Childhood Profesión docente Enseñanza remota Educación en la pandemia Infancia |
description |
The article analyzes the school model based on a content view and how this model appears meaningful or resignified in the face of the Covid-19 pandemic. An analysis of remote education, teaching professionalism and the visibility of childhood in the educational process is proposed. The research is the result of a bibliographic review and a case study with analysis of teaching practice in the context of remote classes. Three main aspects are suggested to think about overcoming the traditional school model: promoting social and moral environments; cooperative practices and the promotion of learning; awareness of the teaching professional identity with a view to overcoming teacher deprofessionalizations. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/465 10.30905/rde.v0i0.465 |
url |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/465 |
identifier_str_mv |
10.30905/rde.v0i0.465 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/465/236 https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/465/281 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Devir Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Devir Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS |
publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Devir Educação; 2021: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL; 409-429 Devir Educação; 2021: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL; 409-429 Devir Educação; 2021: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL; 409-429 Devir Educação; 2021: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL; 409-429 2526-849X 10.30905/rde.v0i0 reponame:Devir Educação instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Devir Educação |
collection |
Devir Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
dalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com|| |
_version_ |
1797053375147147264 |