School and teaching profession:

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Silva, Eliane Paganini
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Peloso, Franciele Clara
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Devir Educação
Texto Completo: https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/465
Resumo: The article analyzes the school model based on a content view and how this model appears meaningful or resignified in the face of the Covid-19 pandemic. An analysis of remote education, teaching professionalism and the visibility of childhood in the educational process is proposed. The research is the result of a bibliographic review and a case study with analysis of teaching practice in the context of remote classes. Three main aspects are suggested to think about overcoming the traditional school model: promoting social and moral environments; cooperative practices and the promotion of learning; awareness of the teaching professional identity with a view to overcoming teacher deprofessionalizations.
id UFLA-6_57ec3dac72a28a6e3bec30f30f116c6a
oai_identifier_str oai:devireducacao.ded.ufla.br:article/465
network_acronym_str UFLA-6
network_name_str Devir Educação
repository_id_str
spelling School and teaching profession: Escuela y profesión docente: Escola e profissão docente: uma reflexão em tempos de covid-19Profissão docenteEnsino remotoEducação na pandemiaInfância.Teaching professionRemote teachingEducation in the pandemicChildhoodProfesión docenteEnseñanza remotaEducación en la pandemiaInfanciaThe article analyzes the school model based on a content view and how this model appears meaningful or resignified in the face of the Covid-19 pandemic. An analysis of remote education, teaching professionalism and the visibility of childhood in the educational process is proposed. The research is the result of a bibliographic review and a case study with analysis of teaching practice in the context of remote classes. Three main aspects are suggested to think about overcoming the traditional school model: promoting social and moral environments; cooperative practices and the promotion of learning; awareness of the teaching professional identity with a view to overcoming teacher deprofessionalizations.El artículo analiza el modelo de escuela a partir de una visión de contenido y cómo este modelo aparece significante o resignificado frente a la pandemia Covid-19. Se propone un análisis de la enseñanza a distancia, la profesionalidad docente y la visibilidad de la infancia en el proceso educativo. La investigación es el resultado de una revisión de la literatura y un estudio de caso con un análisis de la práctica docente en el contexto de las aulas remotas. Se sugieren tres aspectos clave para pensar en la superación del modelo de escuela tradicional: promoción de entornos socio-morales; prácticas cooperativas y promoción del aprendizaje; conciencia de la identidad profesional del profesorado con miras a superar la desprofesionalización del profesorado.O artigo analisa o modelo escolar baseado em uma visão conteudista e como esse modelo aparece significado ou ressignificado frente a pandemia da Covid-19. Propõe-se uma análise do ensino remoto, da profissionalidade docente e da visibilidade da infância no processo educacional. A pesquisa é fruto de revisão bibliográfica e um estudo de caso com análise da prática docente no contexto de aula remoto. Sugere-se três aspectos primordiais para pensar a superação do modelo escolar tradicional: promoção de ambientes sócios morais; práticas cooperativas e promoção da aprendizagem; tomada de consciência da identidade profissional docente com vistas à superação da desprofissionalização docente.EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS2021-09-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdftext/htmlhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/46510.30905/rde.v0i0.465Devir Educação; 2021: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL; 409-429Devir Educação; 2021: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL; 409-429Devir Educação; 2021: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL; 409-429Devir Educação; 2021: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL; 409-4292526-849X10.30905/rde.v0i0reponame:Devir Educaçãoinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/465/236https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/465/281Copyright (c) 2021 Devir Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessda Silva, Eliane PaganiniPeloso, Franciele Clara2023-12-31T14:04:30Zoai:devireducacao.ded.ufla.br:article/465Revistahttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIRPUBhttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/oaidalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||2526-849X2526-849Xopendoar:2023-12-31T14:04:30Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv School and teaching profession:
Escuela y profesión docente:
Escola e profissão docente: uma reflexão em tempos de covid-19
title School and teaching profession:
spellingShingle School and teaching profession:
da Silva, Eliane Paganini
Profissão docente
Ensino remoto
Educação na pandemia
Infância.
Teaching profession
Remote teaching
Education in the pandemic
Childhood
Profesión docente
Enseñanza remota
Educación en la pandemia
Infancia
title_short School and teaching profession:
title_full School and teaching profession:
title_fullStr School and teaching profession:
title_full_unstemmed School and teaching profession:
title_sort School and teaching profession:
author da Silva, Eliane Paganini
author_facet da Silva, Eliane Paganini
Peloso, Franciele Clara
author_role author
author2 Peloso, Franciele Clara
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv da Silva, Eliane Paganini
Peloso, Franciele Clara
dc.subject.por.fl_str_mv Profissão docente
Ensino remoto
Educação na pandemia
Infância.
Teaching profession
Remote teaching
Education in the pandemic
Childhood
Profesión docente
Enseñanza remota
Educación en la pandemia
Infancia
topic Profissão docente
Ensino remoto
Educação na pandemia
Infância.
Teaching profession
Remote teaching
Education in the pandemic
Childhood
Profesión docente
Enseñanza remota
Educación en la pandemia
Infancia
description The article analyzes the school model based on a content view and how this model appears meaningful or resignified in the face of the Covid-19 pandemic. An analysis of remote education, teaching professionalism and the visibility of childhood in the educational process is proposed. The research is the result of a bibliographic review and a case study with analysis of teaching practice in the context of remote classes. Three main aspects are suggested to think about overcoming the traditional school model: promoting social and moral environments; cooperative practices and the promotion of learning; awareness of the teaching professional identity with a view to overcoming teacher deprofessionalizations.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/465
10.30905/rde.v0i0.465
url https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/465
identifier_str_mv 10.30905/rde.v0i0.465
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/465/236
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/465/281
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Devir Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Devir Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS
publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS
dc.source.none.fl_str_mv Devir Educação; 2021: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL; 409-429
Devir Educação; 2021: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL; 409-429
Devir Educação; 2021: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL; 409-429
Devir Educação; 2021: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL; 409-429
2526-849X
10.30905/rde.v0i0
reponame:Devir Educação
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Devir Educação
collection Devir Educação
repository.name.fl_str_mv Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv dalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||
_version_ 1797053375147147264