Projetos interdisciplinares e multidisciplinares nos anos finais do ensino fundamental:uma possibilidade de alçar voos para além das gaiolas epistemológicas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Devir Educação |
Texto Completo: | https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/687 |
Resumo: | The covid-19 pandemic brought many losses, but also allowed schools to reinvent their classroom space and time. From Epistemological Cages and Asas Schools, we report the teaching by projects developed by two public schools in the state of Rio Grande do Sul that, despite all the challenges imposed in 2020, broke the bars of their cages and encouraged students to fly in search of knowledge. Teaching through multidisciplinary and interdisciplinary projects, supported by information and communication technologies, in such an atypical universe, is in line with the pedagogical proposal of these two schools, which seek to interweave reason, doing and feeling. The role of the teacher in this pedagogical proposal is not restricted to working with concepts, but includes understanding and respecting the other's way of thinking, the other's situation, and the other's difficulties. |
id |
UFLA-6_6ea5eba889b7c0ef6003251187ffa96e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:devireducacao.ded.ufla.br:article/687 |
network_acronym_str |
UFLA-6 |
network_name_str |
Devir Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Projetos interdisciplinares e multidisciplinares nos anos finais do ensino fundamental:uma possibilidade de alçar voos para além das gaiolas epistemológicasEnsino por ProjetosInterdisciplinaridadeEducação BásicaTransformação na convivênciaThe covid-19 pandemic brought many losses, but also allowed schools to reinvent their classroom space and time. From Epistemological Cages and Asas Schools, we report the teaching by projects developed by two public schools in the state of Rio Grande do Sul that, despite all the challenges imposed in 2020, broke the bars of their cages and encouraged students to fly in search of knowledge. Teaching through multidisciplinary and interdisciplinary projects, supported by information and communication technologies, in such an atypical universe, is in line with the pedagogical proposal of these two schools, which seek to interweave reason, doing and feeling. The role of the teacher in this pedagogical proposal is not restricted to working with concepts, but includes understanding and respecting the other's way of thinking, the other's situation, and the other's difficulties.La pandemia del covid-19 trajo muchas pérdidas, pero también permitió que la escuela reinventara su espacio y tiempo de aula. Desde las Jaulas Epistemológicas y las Escuelas de Asas, informamos sobre el proyecto de enseñanza desarrollado por dos escuelas públicas del estado de Rio Grande do Sul que, a pesar de todos los desafíos impuestos en 2020, rompieron los barrotes de sus jaulas y alentaron a los estudiantes a volar en busca de del conocimiento. Enseñar a través de proyectos multidisciplinarios e interdisciplinarios, apoyados en las tecnologías de la información y la comunicación, en un universo tan atípico, se encuentra con la propuesta pedagógica de estas dos escuelas, que buscan entrelazar razón, hacer y sentir. El rol del docente en esta propuesta pedagógica no se limita a trabajar conceptos, incluye comprender y respetar el pensamiento del otro, la situación del otro y las dificultades del otro.A pandemia da covid-19 trouxe muitas perdas, mas também permitiu que a escola reinventasse o seu espaço e tempo de sala de aula. A partir das Gaiolas Epistemológicas e das Escolas Asas relatamos o ensino por projetos desenvolvido por duas escolas públicas do Estado do Rio Grande do Sul que apesar de todos os desafios impostos em 2020, romperam as grades de suas gaiolas e encorajaram os estudantes a voarem em busca do conhecimento. O ensino por projetos multidisciplinares e interdisciplinares, com suporte das tecnologias de informação e comunicação, em um universo tão atípico, vai ao encontro da proposta pedagógica dessas duas escolas, as quais buscam o entrelaçamento entre a razão, o fazer e o sentir. O papel do docente nessa proposta pedagógica não se restringe a trabalhar conceitos, inclui compreender e respeitar o pensar do outro, a situação do outro e as dificuldades do outro.EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS2023-06-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/68710.30905/rde.v7i1.687Devir Educação; Bd. 7 Nr. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-687Devir Educação; Vol. 7 No. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-687Devir Educação; Vol. 7 Núm. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-687Devir Educação; v. 7 n. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-6872526-849X10.30905/rde.v7i1reponame:Devir Educaçãoinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/687/477Copyright (c) 2023 Devir Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPellegrini, SabrinaAntonio Lopes, DomingosSamá, Suzi2023-12-31T13:51:57Zoai:devireducacao.ded.ufla.br:article/687Revistahttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIRPUBhttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/oaidalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||2526-849X2526-849Xopendoar:2023-12-31T13:51:57Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Projetos interdisciplinares e multidisciplinares nos anos finais do ensino fundamental:uma possibilidade de alçar voos para além das gaiolas epistemológicas |
title |
Projetos interdisciplinares e multidisciplinares nos anos finais do ensino fundamental:uma possibilidade de alçar voos para além das gaiolas epistemológicas |
spellingShingle |
Projetos interdisciplinares e multidisciplinares nos anos finais do ensino fundamental:uma possibilidade de alçar voos para além das gaiolas epistemológicas Pellegrini, Sabrina Ensino por Projetos Interdisciplinaridade Educação Básica Transformação na convivência |
title_short |
Projetos interdisciplinares e multidisciplinares nos anos finais do ensino fundamental:uma possibilidade de alçar voos para além das gaiolas epistemológicas |
title_full |
Projetos interdisciplinares e multidisciplinares nos anos finais do ensino fundamental:uma possibilidade de alçar voos para além das gaiolas epistemológicas |
title_fullStr |
Projetos interdisciplinares e multidisciplinares nos anos finais do ensino fundamental:uma possibilidade de alçar voos para além das gaiolas epistemológicas |
title_full_unstemmed |
Projetos interdisciplinares e multidisciplinares nos anos finais do ensino fundamental:uma possibilidade de alçar voos para além das gaiolas epistemológicas |
title_sort |
Projetos interdisciplinares e multidisciplinares nos anos finais do ensino fundamental:uma possibilidade de alçar voos para além das gaiolas epistemológicas |
author |
Pellegrini, Sabrina |
author_facet |
Pellegrini, Sabrina Antonio Lopes, Domingos Samá, Suzi |
author_role |
author |
author2 |
Antonio Lopes, Domingos Samá, Suzi |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pellegrini, Sabrina Antonio Lopes, Domingos Samá, Suzi |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino por Projetos Interdisciplinaridade Educação Básica Transformação na convivência |
topic |
Ensino por Projetos Interdisciplinaridade Educação Básica Transformação na convivência |
description |
The covid-19 pandemic brought many losses, but also allowed schools to reinvent their classroom space and time. From Epistemological Cages and Asas Schools, we report the teaching by projects developed by two public schools in the state of Rio Grande do Sul that, despite all the challenges imposed in 2020, broke the bars of their cages and encouraged students to fly in search of knowledge. Teaching through multidisciplinary and interdisciplinary projects, supported by information and communication technologies, in such an atypical universe, is in line with the pedagogical proposal of these two schools, which seek to interweave reason, doing and feeling. The role of the teacher in this pedagogical proposal is not restricted to working with concepts, but includes understanding and respecting the other's way of thinking, the other's situation, and the other's difficulties. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/687 10.30905/rde.v7i1.687 |
url |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/687 |
identifier_str_mv |
10.30905/rde.v7i1.687 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/687/477 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Devir Educação http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Devir Educação http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS |
publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Devir Educação; Bd. 7 Nr. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-687 Devir Educação; Vol. 7 No. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-687 Devir Educação; Vol. 7 Núm. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-687 Devir Educação; v. 7 n. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-687 2526-849X 10.30905/rde.v7i1 reponame:Devir Educação instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Devir Educação |
collection |
Devir Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
dalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com|| |
_version_ |
1797053375663046656 |