Formação inicial dos professores do ensino fundamental I: onde está a dança-educação?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Devir Educação |
Texto Completo: | https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/177 |
Resumo: | The current brazilian educational context promotes discussions about body and movement in educational institutions. This article aims to problematize the presence of dance-education in the National Curriculum Parameters (PCN) regarding primary schools, in theoretical studies, and in curricula from Pedagogy programs. The methodology used is of a qualitative nature, making use of documentary and bibliographic research. This study starts from the question: where is the dance-education? The theoretical reference is composed of: Gariba (2005), Nóbrega (2010), Gonçalves (1994), Todaro (2018), Arroyo (2012), Paviani (2011),Franzoni (2007), Albano (2010) and Ostetto (2010). An analysis of the PCN and theoretical studies shows that it is necessary to understand dance associated with education as an opportunity for body movement, with educational institutions responsible for enabling or denying its offer in their spaces. The results of the research in the curricular matrices showed the need to insert dance as a discipline or content, in greater intensity, in order to form dance teachers who can carry out teaching in dance-education in schools. |
id |
UFLA-6_7605c3711f0c72e3aef23dd4c0ef7341 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:devireducacao.ded.ufla.br:article/177 |
network_acronym_str |
UFLA-6 |
network_name_str |
Devir Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Formação inicial dos professores do ensino fundamental I: onde está a dança-educação?dançacorpoeducaçãoformação docenteThe current brazilian educational context promotes discussions about body and movement in educational institutions. This article aims to problematize the presence of dance-education in the National Curriculum Parameters (PCN) regarding primary schools, in theoretical studies, and in curricula from Pedagogy programs. The methodology used is of a qualitative nature, making use of documentary and bibliographic research. This study starts from the question: where is the dance-education? The theoretical reference is composed of: Gariba (2005), Nóbrega (2010), Gonçalves (1994), Todaro (2018), Arroyo (2012), Paviani (2011),Franzoni (2007), Albano (2010) and Ostetto (2010). An analysis of the PCN and theoretical studies shows that it is necessary to understand dance associated with education as an opportunity for body movement, with educational institutions responsible for enabling or denying its offer in their spaces. The results of the research in the curricular matrices showed the need to insert dance as a discipline or content, in greater intensity, in order to form dance teachers who can carry out teaching in dance-education in schools. O cenário educacional brasileiro atual fomenta discussões a respeito do corpo e do movimento nas instituições de ensino. Este artigo tem como objetivo problematizar a presença da dançaeducação, nos arâmetros Curriculares Nacionais (PCN) do Ensino Fundamental I, nos estudos teóricos e nas matrizes curriculares de cursos de Pedagogia. A metodologia utilizada é de natureza qualitativa, ancorada na pesquisa documental e na pesquisa bibliográfica. O presente estudo parte da questão: onde está a dança-educação? O quadro teórico foi composto por: Gariba (2005), Nóbrega (2010), Gonçalves (1994), Todaro (2018), Arroyo (2012), Paviani (2011), Franzoni (2007), Albano (2010) e Ostetto (2010). A análise dos PCN e dos estudos teóricos evidenciou ser necessário compreender a dança ligada à educação como oportunidade de movimento do corpo, sendo as instituições de ensino responsáveis por possibilitar ou negar sua oferta em seus espaços. Os resultados da pesquisa nas matrizes curriculares evidenciaram a necessidade de inserir a dança como disciplina ou conteúdo, em maior intensidade, a fim de formar professores dançantes que possam efetivar a docência em dança-educação nas escolas.EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS2020-06-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/17710.30905/ded.v4i1.177Devir Educação; Bd. 4 Nr. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 155-170Devir Educação; Vol. 4 No. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 155-170Devir Educação; Vol. 4 Núm. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 155-170Devir Educação; v. 4 n. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 155-1702526-849X10.30905/ded.v4i1reponame:Devir Educaçãoinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/177/114Copyright (c) 2020 Devir Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Avila Todaro, MonicaAurea Terezani, Larissa2023-12-31T14:01:50Zoai:devireducacao.ded.ufla.br:article/177Revistahttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIRPUBhttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/oaidalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||2526-849X2526-849Xopendoar:2023-12-31T14:01:50Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Formação inicial dos professores do ensino fundamental I: onde está a dança-educação? |
title |
Formação inicial dos professores do ensino fundamental I: onde está a dança-educação? |
spellingShingle |
Formação inicial dos professores do ensino fundamental I: onde está a dança-educação? de Avila Todaro, Monica dança corpo educação formação docente |
title_short |
Formação inicial dos professores do ensino fundamental I: onde está a dança-educação? |
title_full |
Formação inicial dos professores do ensino fundamental I: onde está a dança-educação? |
title_fullStr |
Formação inicial dos professores do ensino fundamental I: onde está a dança-educação? |
title_full_unstemmed |
Formação inicial dos professores do ensino fundamental I: onde está a dança-educação? |
title_sort |
Formação inicial dos professores do ensino fundamental I: onde está a dança-educação? |
author |
de Avila Todaro, Monica |
author_facet |
de Avila Todaro, Monica Aurea Terezani, Larissa |
author_role |
author |
author2 |
Aurea Terezani, Larissa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Avila Todaro, Monica Aurea Terezani, Larissa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
dança corpo educação formação docente |
topic |
dança corpo educação formação docente |
description |
The current brazilian educational context promotes discussions about body and movement in educational institutions. This article aims to problematize the presence of dance-education in the National Curriculum Parameters (PCN) regarding primary schools, in theoretical studies, and in curricula from Pedagogy programs. The methodology used is of a qualitative nature, making use of documentary and bibliographic research. This study starts from the question: where is the dance-education? The theoretical reference is composed of: Gariba (2005), Nóbrega (2010), Gonçalves (1994), Todaro (2018), Arroyo (2012), Paviani (2011),Franzoni (2007), Albano (2010) and Ostetto (2010). An analysis of the PCN and theoretical studies shows that it is necessary to understand dance associated with education as an opportunity for body movement, with educational institutions responsible for enabling or denying its offer in their spaces. The results of the research in the curricular matrices showed the need to insert dance as a discipline or content, in greater intensity, in order to form dance teachers who can carry out teaching in dance-education in schools. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-06-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/177 10.30905/ded.v4i1.177 |
url |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/177 |
identifier_str_mv |
10.30905/ded.v4i1.177 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/177/114 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Devir Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Devir Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS |
publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Devir Educação; Bd. 4 Nr. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 155-170 Devir Educação; Vol. 4 No. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 155-170 Devir Educação; Vol. 4 Núm. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 155-170 Devir Educação; v. 4 n. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 155-170 2526-849X 10.30905/ded.v4i1 reponame:Devir Educação instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Devir Educação |
collection |
Devir Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
dalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com|| |
_version_ |
1797053374570430464 |