A pedagogia dos multiletramentos e a multiplicidade semiótica no texto infantil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Devir Educação |
Texto Completo: | https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/226 |
Resumo: | This article aims to discuss the possibilities of using multiple semioses in retextualizations made by children in literacy. To this end, the article brings studies on the role of the literacy teacher in the process of producing children's texts and on the multi-tools. The text, which results from a master's thesis, highlights the approach of children's texts in a discursive perspective, which considers aspects of the dialogical process of the literacy process beyond the study of the alphabetical system. It is revealed, with this study, that technological resources can favor the process of producing children's texts and contemplate an interaction between society and school. Keywords: Text production; Multiliteracies; teacher education |
id |
UFLA-6_b11133ede93de5be5f5ce094597ff2be |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:devireducacao.ded.ufla.br:article/226 |
network_acronym_str |
UFLA-6 |
network_name_str |
Devir Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
A pedagogia dos multiletramentos e a multiplicidade semiótica no texto infantilProdução de texto; Multiletramentos; Formação docenteThis article aims to discuss the possibilities of using multiple semioses in retextualizations made by children in literacy. To this end, the article brings studies on the role of the literacy teacher in the process of producing children's texts and on the multi-tools. The text, which results from a master's thesis, highlights the approach of children's texts in a discursive perspective, which considers aspects of the dialogical process of the literacy process beyond the study of the alphabetical system. It is revealed, with this study, that technological resources can favor the process of producing children's texts and contemplate an interaction between society and school. Keywords: Text production; Multiliteracies; teacher educationO presente artigo visa a discutir sobre possibilidades de uso de múltiplas semioses em retextualizações feitas por crianças em fase de alfabetização. Para tanto, o artigo traz estudos sobre o papel do professor alfabetizador no processo de produção de textos infantis e sobre os multiletramentos. O texto, que resulta de uma dissertação de mestrado, evidencia a abordagem dos textos infantis em uma perspectiva discursiva, que considera aspectos do processo dialógico do processo de alfabetização para além do estudo do sistema alfabético. Revela-se, com este estudo, que os recursos tecnológicos podem favorecer o processo de produção de textos infantis e contemplar a interação entre sociedade e escola. Palavras-chave: Produção de texto; Multiletramentos; Formação docenteEDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS2020-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/22610.30905/ded.v0i0.226Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 265-282Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 265-282Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 265-282Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 265-2822526-849X10.30905/ded.v0i0reponame:Devir Educaçãoinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/226/140Copyright (c) 2020 Devir Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAvelar Silva, NatanyFerreira, Helena Maria2023-12-31T14:00:52Zoai:devireducacao.ded.ufla.br:article/226Revistahttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIRPUBhttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/oaidalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||2526-849X2526-849Xopendoar:2023-12-31T14:00:52Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A pedagogia dos multiletramentos e a multiplicidade semiótica no texto infantil |
title |
A pedagogia dos multiletramentos e a multiplicidade semiótica no texto infantil |
spellingShingle |
A pedagogia dos multiletramentos e a multiplicidade semiótica no texto infantil Avelar Silva, Natany Produção de texto; Multiletramentos; Formação docente |
title_short |
A pedagogia dos multiletramentos e a multiplicidade semiótica no texto infantil |
title_full |
A pedagogia dos multiletramentos e a multiplicidade semiótica no texto infantil |
title_fullStr |
A pedagogia dos multiletramentos e a multiplicidade semiótica no texto infantil |
title_full_unstemmed |
A pedagogia dos multiletramentos e a multiplicidade semiótica no texto infantil |
title_sort |
A pedagogia dos multiletramentos e a multiplicidade semiótica no texto infantil |
author |
Avelar Silva, Natany |
author_facet |
Avelar Silva, Natany Ferreira, Helena Maria |
author_role |
author |
author2 |
Ferreira, Helena Maria |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Avelar Silva, Natany Ferreira, Helena Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Produção de texto; Multiletramentos; Formação docente |
topic |
Produção de texto; Multiletramentos; Formação docente |
description |
This article aims to discuss the possibilities of using multiple semioses in retextualizations made by children in literacy. To this end, the article brings studies on the role of the literacy teacher in the process of producing children's texts and on the multi-tools. The text, which results from a master's thesis, highlights the approach of children's texts in a discursive perspective, which considers aspects of the dialogical process of the literacy process beyond the study of the alphabetical system. It is revealed, with this study, that technological resources can favor the process of producing children's texts and contemplate an interaction between society and school. Keywords: Text production; Multiliteracies; teacher education |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/226 10.30905/ded.v0i0.226 |
url |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/226 |
identifier_str_mv |
10.30905/ded.v0i0.226 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/226/140 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Devir Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Devir Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS |
publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 265-282 Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 265-282 Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 265-282 Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 265-282 2526-849X 10.30905/ded.v0i0 reponame:Devir Educação instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Devir Educação |
collection |
Devir Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
dalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com|| |
_version_ |
1797053374599790592 |