Perpectivas de uma Filosofia Política da Educação em John Dewey

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Felipe Trindade
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Cardoso de Oliveira, Wanderley
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Devir Educação
Texto Completo: https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/660
Resumo: The present article seeks to discuss some elements of the American thinker John Dewey's understanding of the philosophy of education. At first, it seeks to situate the author's historical and cultural origins, from his democratic family background, through the model of religious formation in childhood, to the philosophical influences that range from German idealism to the American pragmatism of James. His understanding of education, philosophy, and democracy merge in such a way that it is not possible to understand them separately: an emancipating education, focused on human issues, accompanied by a critical philosophical project that recognizes the role of culture as well as the potential of individuals, conceived in a democratic perspective of joint participation, collaboration, and exchange of ideas. Here, in summary, is the relevance of this research: to bring the contribution of a thinker about the importance of democracy in the construction of a more participatory and reflective society.
id UFLA-6_e6dbb201f1bda3f1aacbefd8c0c71951
oai_identifier_str oai:devireducacao.ded.ufla.br:article/660
network_acronym_str UFLA-6
network_name_str Devir Educação
repository_id_str
spelling Perpectivas de uma Filosofia Política da Educação em John Deweyexperiência; reflexão; filosofia; democracia; educação.The present article seeks to discuss some elements of the American thinker John Dewey's understanding of the philosophy of education. At first, it seeks to situate the author's historical and cultural origins, from his democratic family background, through the model of religious formation in childhood, to the philosophical influences that range from German idealism to the American pragmatism of James. His understanding of education, philosophy, and democracy merge in such a way that it is not possible to understand them separately: an emancipating education, focused on human issues, accompanied by a critical philosophical project that recognizes the role of culture as well as the potential of individuals, conceived in a democratic perspective of joint participation, collaboration, and exchange of ideas. Here, in summary, is the relevance of this research: to bring the contribution of a thinker about the importance of democracy in the construction of a more participatory and reflective society.El presente artículo pretende discutir algunos elementos sobre la concepción de la filosofía de la educación del pensador estadounidense John Dewey. En un primer momento, trata de situar los orígenes históricos y culturales del autor, desde su herencia familiar democrática, pasando por el modelo de formación religiosa en la infancia, hasta las influencias filosóficas que van desde el idealismo alemán hasta el pragmatismo americano de James. Su forma de entender la educación, la filosofía y la democracia se funden de tal manera que no es posible entenderlas por separado: una educación emancipadora, centrada en las cuestiones humanas, acompañada de un proyecto filosófico crítico que reconoce el papel de la cultura y también el potencial de los individuos, concebido en una perspectiva democrática de participación conjunta, colaboración e intercambio de ideas. He aquí, en síntesis, la relevancia de esta investigación: aportar la contribución de un pensador sobre la importancia de la democracia en la construcción de una sociedad más participativa y reflexiva.O presente artigo busca discutir alguns elementos acerca da compreensão de filosofia da educação do pensador estadunidense John Dewey. De início procura situar as origens históricas e culturais do autor, desde sua herança familiar democrática, passando pelo modelo de formação religiosa na infância, até contemplar as influências filosóficas que vão do idealismo alemão ao pragmatismo americano de James. Sua compreensão de educação, filosofia e democracia mesclam-se de tal forma que não é possível entendê-las separadamente: uma educação emancipadora, voltada para as questões humanas, acompanhada de um projeto filosófico crítico que reconhece o papel da cultura e também do potencial dos indivíduos, concebida num viés democrático de participação conjunta, colaboração e troca de ideias. Eis, em síntese, a relevância desta pesquisa: trazer a contribuição de um pensador acerca da importância da democracia na construção de uma sociedade mais participativa e reflexiva.EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS2023-07-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/66010.30905/rde.v7i1.660Devir Educação; Bd. 7 Nr. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-660Devir Educação; Vol. 7 No. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-660Devir Educação; Vol. 7 Núm. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-660Devir Educação; v. 7 n. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-6602526-849X10.30905/rde.v7i1reponame:Devir Educaçãoinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/660/490Copyright (c) 2023 Devir Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Felipe TrindadeCardoso de Oliveira, Wanderley 2023-12-31T13:51:57Zoai:devireducacao.ded.ufla.br:article/660Revistahttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIRPUBhttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/oaidalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||2526-849X2526-849Xopendoar:2023-12-31T13:51:57Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Perpectivas de uma Filosofia Política da Educação em John Dewey
title Perpectivas de uma Filosofia Política da Educação em John Dewey
spellingShingle Perpectivas de uma Filosofia Política da Educação em John Dewey
Santos, Felipe Trindade
experiência; reflexão; filosofia; democracia; educação.
title_short Perpectivas de uma Filosofia Política da Educação em John Dewey
title_full Perpectivas de uma Filosofia Política da Educação em John Dewey
title_fullStr Perpectivas de uma Filosofia Política da Educação em John Dewey
title_full_unstemmed Perpectivas de uma Filosofia Política da Educação em John Dewey
title_sort Perpectivas de uma Filosofia Política da Educação em John Dewey
author Santos, Felipe Trindade
author_facet Santos, Felipe Trindade
Cardoso de Oliveira, Wanderley
author_role author
author2 Cardoso de Oliveira, Wanderley
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Felipe Trindade
Cardoso de Oliveira, Wanderley
dc.subject.por.fl_str_mv experiência; reflexão; filosofia; democracia; educação.
topic experiência; reflexão; filosofia; democracia; educação.
description The present article seeks to discuss some elements of the American thinker John Dewey's understanding of the philosophy of education. At first, it seeks to situate the author's historical and cultural origins, from his democratic family background, through the model of religious formation in childhood, to the philosophical influences that range from German idealism to the American pragmatism of James. His understanding of education, philosophy, and democracy merge in such a way that it is not possible to understand them separately: an emancipating education, focused on human issues, accompanied by a critical philosophical project that recognizes the role of culture as well as the potential of individuals, conceived in a democratic perspective of joint participation, collaboration, and exchange of ideas. Here, in summary, is the relevance of this research: to bring the contribution of a thinker about the importance of democracy in the construction of a more participatory and reflective society.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/660
10.30905/rde.v7i1.660
url https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/660
identifier_str_mv 10.30905/rde.v7i1.660
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/660/490
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Devir Educação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Devir Educação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS
publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS
dc.source.none.fl_str_mv Devir Educação; Bd. 7 Nr. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-660
Devir Educação; Vol. 7 No. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-660
Devir Educação; Vol. 7 Núm. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-660
Devir Educação; v. 7 n. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-660
2526-849X
10.30905/rde.v7i1
reponame:Devir Educação
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Devir Educação
collection Devir Educação
repository.name.fl_str_mv Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv dalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||
_version_ 1797053375631589376