A tutoria do mestrado profissional no contexto pandêmico
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Devir Educação |
Texto Completo: | https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/607 |
Resumo: | The objective of this article is to analyze whether and how the tutoring of the Postgraduate Studies Program in Education: Formation of Trainers, from the Pontifical Catholic University of São Paulo, which, in 2020, took place virtually due to the pandemic, generated collaborative learning and criticism for tutors and mentees. Data were produced through a discussion group, in which three master's students evaluated the online tutoring process with the participation of two tutors. Data analysis was inspired by Prose Analysis. The results indicate that academic tutoring, even between screens, generated learning for those involved. The affective relationships established and the construction of bonds created in interpersonal relationships produced trust and mutual help and favored an environment conducive to collaborative and critical learning. |
id |
UFLA-6_eef425280a53208f16320f3e5b613f14 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:devireducacao.ded.ufla.br:article/607 |
network_acronym_str |
UFLA-6 |
network_name_str |
Devir Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
A tutoria do mestrado profissional no contexto pandêmicoTutoria acadêmica virtual; Mestrado profissional em educação; Aprendizagem colaborativa. The objective of this article is to analyze whether and how the tutoring of the Postgraduate Studies Program in Education: Formation of Trainers, from the Pontifical Catholic University of São Paulo, which, in 2020, took place virtually due to the pandemic, generated collaborative learning and criticism for tutors and mentees. Data were produced through a discussion group, in which three master's students evaluated the online tutoring process with the participation of two tutors. Data analysis was inspired by Prose Analysis. The results indicate that academic tutoring, even between screens, generated learning for those involved. The affective relationships established and the construction of bonds created in interpersonal relationships produced trust and mutual help and favored an environment conducive to collaborative and critical learning.El objetivo de este artículo es analizar si y cómo la tutoría del Programa de Posgrado en Educación: Formación de Formadores, de la Pontificia Universidad Católica de São Paulo, que, en 2020, se realizó de manera virtual debido a la pandemia, generó aprendizaje colaborativo. y crítica para tutores y aprendices. Los datos fueron producidos a través de un grupo de discusión, en el que tres estudiantes de maestría evaluaron el proceso de tutoría en línea con la participación de dos tutores. El análisis de datos se inspiró en Prose Analysis. Los resultados indican que la tutoría académica, incluso entre pantallas, generó aprendizaje para los involucrados. Las relaciones afectivas establecidas y la construcción de vínculos creados en las relaciones interpersonales produjeron confianza y ayuda mutua y favorecieron un ambiente propicio para el aprendizaje colaborativo y crítico.O objetivo deste artigo é analisar se e como a tutoria do Programa de Estudos Pós-graduados em Educação: Formação de Formadores, da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, que, em 2020, ocorreu de modo virtual devido à pandemia, gerou aprendizagem colaborativa e crítica para tutores e tutorados. Os dados foram produzidos por meio de grupo de discussão, em que três mestrandos avaliaram o processo de tutoria on line com a participação de duas tutoras. A análise dos dados inspirou-se na Análise de Prosa. Os resultados indicam que a tutoria acadêmica, mesmo entre telas, gerou aprendizagem para os envolvidos. As relações afetivas estabelecidas e a construção de vínculos criados nas relações interpessoais produziram confiança e ajuda mútua e favoreceram um ambiente propício à aprendizagem colaborativa e crítica. EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS2023-01-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/60710.30905/rde.v7i1.607Devir Educação; Bd. 7 Nr. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-607Devir Educação; Vol. 7 No. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-607Devir Educação; Vol. 7 Núm. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-607Devir Educação; v. 7 n. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-6072526-849X10.30905/rde.v7i1reponame:Devir Educaçãoinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/607/449Copyright (c) 2023 Devir Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGomboeff, Ana Lucia MadsenShirlei Nadaluti Monteiro2023-12-31T13:51:57Zoai:devireducacao.ded.ufla.br:article/607Revistahttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIRPUBhttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/oaidalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||2526-849X2526-849Xopendoar:2023-12-31T13:51:57Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A tutoria do mestrado profissional no contexto pandêmico |
title |
A tutoria do mestrado profissional no contexto pandêmico |
spellingShingle |
A tutoria do mestrado profissional no contexto pandêmico Gomboeff, Ana Lucia Madsen Tutoria acadêmica virtual; Mestrado profissional em educação; Aprendizagem colaborativa. |
title_short |
A tutoria do mestrado profissional no contexto pandêmico |
title_full |
A tutoria do mestrado profissional no contexto pandêmico |
title_fullStr |
A tutoria do mestrado profissional no contexto pandêmico |
title_full_unstemmed |
A tutoria do mestrado profissional no contexto pandêmico |
title_sort |
A tutoria do mestrado profissional no contexto pandêmico |
author |
Gomboeff, Ana Lucia Madsen |
author_facet |
Gomboeff, Ana Lucia Madsen Shirlei Nadaluti Monteiro |
author_role |
author |
author2 |
Shirlei Nadaluti Monteiro |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gomboeff, Ana Lucia Madsen Shirlei Nadaluti Monteiro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tutoria acadêmica virtual; Mestrado profissional em educação; Aprendizagem colaborativa. |
topic |
Tutoria acadêmica virtual; Mestrado profissional em educação; Aprendizagem colaborativa. |
description |
The objective of this article is to analyze whether and how the tutoring of the Postgraduate Studies Program in Education: Formation of Trainers, from the Pontifical Catholic University of São Paulo, which, in 2020, took place virtually due to the pandemic, generated collaborative learning and criticism for tutors and mentees. Data were produced through a discussion group, in which three master's students evaluated the online tutoring process with the participation of two tutors. Data analysis was inspired by Prose Analysis. The results indicate that academic tutoring, even between screens, generated learning for those involved. The affective relationships established and the construction of bonds created in interpersonal relationships produced trust and mutual help and favored an environment conducive to collaborative and critical learning. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-01-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/607 10.30905/rde.v7i1.607 |
url |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/607 |
identifier_str_mv |
10.30905/rde.v7i1.607 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/607/449 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Devir Educação http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Devir Educação http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS |
publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Devir Educação; Bd. 7 Nr. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-607 Devir Educação; Vol. 7 No. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-607 Devir Educação; Vol. 7 Núm. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-607 Devir Educação; v. 7 n. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-607 2526-849X 10.30905/rde.v7i1 reponame:Devir Educação instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Devir Educação |
collection |
Devir Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
dalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com|| |
_version_ |
1797053375270879232 |