A tutoria do mestrado profissional no contexto pandêmico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomboeff, Ana Lucia Madsen
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Shirlei Nadaluti Monteiro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Devir Educação
Texto Completo: https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/607
Resumo: The objective of this article is to analyze whether and how the tutoring of the Postgraduate Studies Program in Education: Formation of Trainers, from the Pontifical Catholic University of São Paulo, which, in 2020, took place virtually due to the pandemic, generated collaborative learning and criticism for tutors and mentees. Data were produced through a discussion group, in which three master's students evaluated the online tutoring process with the participation of two tutors. Data analysis was inspired by Prose Analysis. The results indicate that academic tutoring, even between screens, generated learning for those involved. The affective relationships established and the construction of bonds created in interpersonal relationships produced trust and mutual help and favored an environment conducive to collaborative and critical learning.
id UFLA-6_eef425280a53208f16320f3e5b613f14
oai_identifier_str oai:devireducacao.ded.ufla.br:article/607
network_acronym_str UFLA-6
network_name_str Devir Educação
repository_id_str
spelling A tutoria do mestrado profissional no contexto pandêmicoTutoria acadêmica virtual; Mestrado profissional em educação; Aprendizagem colaborativa. The objective of this article is to analyze whether and how the tutoring of the Postgraduate Studies Program in Education: Formation of Trainers, from the Pontifical Catholic University of São Paulo, which, in 2020, took place virtually due to the pandemic, generated collaborative learning and criticism for tutors and mentees. Data were produced through a discussion group, in which three master's students evaluated the online tutoring process with the participation of two tutors. Data analysis was inspired by Prose Analysis. The results indicate that academic tutoring, even between screens, generated learning for those involved. The affective relationships established and the construction of bonds created in interpersonal relationships produced trust and mutual help and favored an environment conducive to collaborative and critical learning.El objetivo de este artículo es analizar si y cómo la tutoría del Programa de Posgrado en Educación: Formación de Formadores, de la Pontificia Universidad Católica de São Paulo, que, en 2020, se realizó de manera virtual debido a la pandemia, generó aprendizaje colaborativo. y crítica para tutores y aprendices. Los datos fueron producidos a través de un grupo de discusión, en el que tres estudiantes de maestría evaluaron el proceso de tutoría en línea con la participación de dos tutores. El análisis de datos se inspiró en Prose Analysis. Los resultados indican que la tutoría académica, incluso entre pantallas, generó aprendizaje para los involucrados. Las relaciones afectivas establecidas y la construcción de vínculos creados en las relaciones interpersonales produjeron confianza y ayuda mutua y favorecieron un ambiente propicio para el aprendizaje colaborativo y crítico.O objetivo deste artigo é analisar se e como a tutoria do Programa de Estudos Pós-graduados em Educação: Formação de Formadores, da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, que, em 2020, ocorreu de modo virtual devido à pandemia, gerou aprendizagem colaborativa e crítica para tutores e tutorados. Os dados foram produzidos por meio de grupo de discussão, em que três mestrandos avaliaram o processo de tutoria on line com a participação de duas tutoras. A análise dos dados inspirou-se na Análise de Prosa. Os resultados indicam que a tutoria acadêmica, mesmo entre telas, gerou aprendizagem para os envolvidos. As relações afetivas estabelecidas e a construção de vínculos criados nas relações interpessoais produziram confiança e ajuda mútua e favoreceram um ambiente propício à aprendizagem colaborativa e crítica.  EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS2023-01-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/60710.30905/rde.v7i1.607Devir Educação; Bd. 7 Nr. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-607Devir Educação; Vol. 7 No. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-607Devir Educação; Vol. 7 Núm. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-607Devir Educação; v. 7 n. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-6072526-849X10.30905/rde.v7i1reponame:Devir Educaçãoinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/607/449Copyright (c) 2023 Devir Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGomboeff, Ana Lucia MadsenShirlei Nadaluti Monteiro2023-12-31T13:51:57Zoai:devireducacao.ded.ufla.br:article/607Revistahttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIRPUBhttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/oaidalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||2526-849X2526-849Xopendoar:2023-12-31T13:51:57Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv A tutoria do mestrado profissional no contexto pandêmico
title A tutoria do mestrado profissional no contexto pandêmico
spellingShingle A tutoria do mestrado profissional no contexto pandêmico
Gomboeff, Ana Lucia Madsen
Tutoria acadêmica virtual; Mestrado profissional em educação; Aprendizagem colaborativa.
title_short A tutoria do mestrado profissional no contexto pandêmico
title_full A tutoria do mestrado profissional no contexto pandêmico
title_fullStr A tutoria do mestrado profissional no contexto pandêmico
title_full_unstemmed A tutoria do mestrado profissional no contexto pandêmico
title_sort A tutoria do mestrado profissional no contexto pandêmico
author Gomboeff, Ana Lucia Madsen
author_facet Gomboeff, Ana Lucia Madsen
Shirlei Nadaluti Monteiro
author_role author
author2 Shirlei Nadaluti Monteiro
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomboeff, Ana Lucia Madsen
Shirlei Nadaluti Monteiro
dc.subject.por.fl_str_mv Tutoria acadêmica virtual; Mestrado profissional em educação; Aprendizagem colaborativa.
topic Tutoria acadêmica virtual; Mestrado profissional em educação; Aprendizagem colaborativa.
description The objective of this article is to analyze whether and how the tutoring of the Postgraduate Studies Program in Education: Formation of Trainers, from the Pontifical Catholic University of São Paulo, which, in 2020, took place virtually due to the pandemic, generated collaborative learning and criticism for tutors and mentees. Data were produced through a discussion group, in which three master's students evaluated the online tutoring process with the participation of two tutors. Data analysis was inspired by Prose Analysis. The results indicate that academic tutoring, even between screens, generated learning for those involved. The affective relationships established and the construction of bonds created in interpersonal relationships produced trust and mutual help and favored an environment conducive to collaborative and critical learning.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-01-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/607
10.30905/rde.v7i1.607
url https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/607
identifier_str_mv 10.30905/rde.v7i1.607
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/607/449
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Devir Educação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Devir Educação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS
publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS
dc.source.none.fl_str_mv Devir Educação; Bd. 7 Nr. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-607
Devir Educação; Vol. 7 No. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-607
Devir Educação; Vol. 7 Núm. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-607
Devir Educação; v. 7 n. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-607
2526-849X
10.30905/rde.v7i1
reponame:Devir Educação
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Devir Educação
collection Devir Educação
repository.name.fl_str_mv Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv dalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||
_version_ 1797053375270879232