Credibilidade e confiabilidade das redes sociais nas eleições
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39689 |
Resumo: | The influence of Social Networking on the Internet (SNI) goes beyond simply narrowing the ties with friends or distant relatives, and becomes a catalyst for disseminating information between a network of contacts. According to Paiva, Macedo, & Rosa (2010) they are responsible for future actions for a more effective democracy. Recently, in Brazil, it was observed an unusual behavior related to the political social interaction of the Brazilian people in the country’s elections. The objective of this work was to analyze social networks, through a descriptive research of a quantitative nature, based on the application of semistructured questionnaires, credibility and reliability, from the perspective of the voter, as well as the information about the Brazilian elections that are on the internet. considering the respondents’ profiles. SNI has been identified as having low credibility and reliability, but above some traditional media. It can still be said that men believe they have greater knowledge, identity, qualification and political understanding than women. |
id |
UFLA_07c603cc053632b1ad803e698e729409 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/39689 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Credibilidade e confiabilidade das redes sociais nas eleiçõesCredibility and reliability of social networks in electionsRedes sociaisCredibilidadeConfiabilidadeSocial networksCredibilityReliabilityThe influence of Social Networking on the Internet (SNI) goes beyond simply narrowing the ties with friends or distant relatives, and becomes a catalyst for disseminating information between a network of contacts. According to Paiva, Macedo, & Rosa (2010) they are responsible for future actions for a more effective democracy. Recently, in Brazil, it was observed an unusual behavior related to the political social interaction of the Brazilian people in the country’s elections. The objective of this work was to analyze social networks, through a descriptive research of a quantitative nature, based on the application of semistructured questionnaires, credibility and reliability, from the perspective of the voter, as well as the information about the Brazilian elections that are on the internet. considering the respondents’ profiles. SNI has been identified as having low credibility and reliability, but above some traditional media. It can still be said that men believe they have greater knowledge, identity, qualification and political understanding than women.A influência das Redes Sociais na Internet (RSI) ultrapassa o simples estreitamento dos laços com amigos ou familiares distantes, e se torna um catalisador para disseminar informações entre uma rede de contatos. Segundo Paiva, Macedo, & Rosa (2010) são elas as responsáveis por futuras ações em prol de uma democracia mais efetiva e eficaz. Observou-se recentemente no cenário nacional algo nunca visto antes no que diz respeito à interação social política do povo brasileiro nas eleições do país. O objetivo deste trabalho foi analisar as redes sociais, através de uma pesquisa descritiva de natureza quantitativa, realizada com base na aplicação de questionários semiestruturados, a credibilidade e confiabilidade, sob a perspectiva do eleitor, quanto as informações sobre as eleições brasileiras que estão na internet, considerando os perfis dos respondentes. Foi identificado que as RSI apresentam uma credibilidade e confiabilidade baixa, porém acima de algumas mídias tradicionais. Ainda pode-se dizer que os homens acreditam possuir maior conhecimento, identidade, qualificação e compreensão política do que as mulheres.Universidade da Beira Interior2020-04-02T17:50:22Z2020-04-02T17:50:22Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfGANDIA, R. M. et al. Credibilidade e confiabilidade das redes sociais nas eleições. Estudos em Comunicação, Covilhã, v. 1, n. 28, p. 201-218, 2019.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39689Estudos em Comunicaçãoreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessGandia, Rodrigo MarçalCarvalho, Eduardo GomesFerreira, Cassiano AndradePinto, Guilherme AlcântaraSugano, Joel Yutakapor2020-04-02T17:50:34Zoai:localhost:1/39689Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2020-04-02T17:50:34Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Credibilidade e confiabilidade das redes sociais nas eleições Credibility and reliability of social networks in elections |
title |
Credibilidade e confiabilidade das redes sociais nas eleições |
spellingShingle |
Credibilidade e confiabilidade das redes sociais nas eleições Gandia, Rodrigo Marçal Redes sociais Credibilidade Confiabilidade Social networks Credibility Reliability |
title_short |
Credibilidade e confiabilidade das redes sociais nas eleições |
title_full |
Credibilidade e confiabilidade das redes sociais nas eleições |
title_fullStr |
Credibilidade e confiabilidade das redes sociais nas eleições |
title_full_unstemmed |
Credibilidade e confiabilidade das redes sociais nas eleições |
title_sort |
Credibilidade e confiabilidade das redes sociais nas eleições |
author |
Gandia, Rodrigo Marçal |
author_facet |
Gandia, Rodrigo Marçal Carvalho, Eduardo Gomes Ferreira, Cassiano Andrade Pinto, Guilherme Alcântara Sugano, Joel Yutaka |
author_role |
author |
author2 |
Carvalho, Eduardo Gomes Ferreira, Cassiano Andrade Pinto, Guilherme Alcântara Sugano, Joel Yutaka |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gandia, Rodrigo Marçal Carvalho, Eduardo Gomes Ferreira, Cassiano Andrade Pinto, Guilherme Alcântara Sugano, Joel Yutaka |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Redes sociais Credibilidade Confiabilidade Social networks Credibility Reliability |
topic |
Redes sociais Credibilidade Confiabilidade Social networks Credibility Reliability |
description |
The influence of Social Networking on the Internet (SNI) goes beyond simply narrowing the ties with friends or distant relatives, and becomes a catalyst for disseminating information between a network of contacts. According to Paiva, Macedo, & Rosa (2010) they are responsible for future actions for a more effective democracy. Recently, in Brazil, it was observed an unusual behavior related to the political social interaction of the Brazilian people in the country’s elections. The objective of this work was to analyze social networks, through a descriptive research of a quantitative nature, based on the application of semistructured questionnaires, credibility and reliability, from the perspective of the voter, as well as the information about the Brazilian elections that are on the internet. considering the respondents’ profiles. SNI has been identified as having low credibility and reliability, but above some traditional media. It can still be said that men believe they have greater knowledge, identity, qualification and political understanding than women. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019 2020-04-02T17:50:22Z 2020-04-02T17:50:22Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
GANDIA, R. M. et al. Credibilidade e confiabilidade das redes sociais nas eleições. Estudos em Comunicação, Covilhã, v. 1, n. 28, p. 201-218, 2019. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39689 |
identifier_str_mv |
GANDIA, R. M. et al. Credibilidade e confiabilidade das redes sociais nas eleições. Estudos em Comunicação, Covilhã, v. 1, n. 28, p. 201-218, 2019. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39689 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade da Beira Interior |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade da Beira Interior |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Comunicação reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1815439360833617920 |