Credibilidade e confiabilidade das redes sociais nas eleições

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gandia, Rodrigo Marçal
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Carvalho, Eduardo Gomes, Ferreira, Cassiano Andrade, Pinto, Guilherme Alcântara, Sugano, Joel Yutaka
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39689
Resumo: The influence of Social Networking on the Internet (SNI) goes beyond simply narrowing the ties with friends or distant relatives, and becomes a catalyst for disseminating information between a network of contacts. According to Paiva, Macedo, & Rosa (2010) they are responsible for future actions for a more effective democracy. Recently, in Brazil, it was observed an unusual behavior related to the political social interaction of the Brazilian people in the country’s elections. The objective of this work was to analyze social networks, through a descriptive research of a quantitative nature, based on the application of semistructured questionnaires, credibility and reliability, from the perspective of the voter, as well as the information about the Brazilian elections that are on the internet. considering the respondents’ profiles. SNI has been identified as having low credibility and reliability, but above some traditional media. It can still be said that men believe they have greater knowledge, identity, qualification and political understanding than women.
id UFLA_07c603cc053632b1ad803e698e729409
oai_identifier_str oai:localhost:1/39689
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Credibilidade e confiabilidade das redes sociais nas eleiçõesCredibility and reliability of social networks in electionsRedes sociaisCredibilidadeConfiabilidadeSocial networksCredibilityReliabilityThe influence of Social Networking on the Internet (SNI) goes beyond simply narrowing the ties with friends or distant relatives, and becomes a catalyst for disseminating information between a network of contacts. According to Paiva, Macedo, & Rosa (2010) they are responsible for future actions for a more effective democracy. Recently, in Brazil, it was observed an unusual behavior related to the political social interaction of the Brazilian people in the country’s elections. The objective of this work was to analyze social networks, through a descriptive research of a quantitative nature, based on the application of semistructured questionnaires, credibility and reliability, from the perspective of the voter, as well as the information about the Brazilian elections that are on the internet. considering the respondents’ profiles. SNI has been identified as having low credibility and reliability, but above some traditional media. It can still be said that men believe they have greater knowledge, identity, qualification and political understanding than women.A influência das Redes Sociais na Internet (RSI) ultrapassa o simples estreitamento dos laços com amigos ou familiares distantes, e se torna um catalisador para disseminar informações entre uma rede de contatos. Segundo Paiva, Macedo, & Rosa (2010) são elas as responsáveis por futuras ações em prol de uma democracia mais efetiva e eficaz. Observou-se recentemente no cenário nacional algo nunca visto antes no que diz respeito à interação social política do povo brasileiro nas eleições do país. O objetivo deste trabalho foi analisar as redes sociais, através de uma pesquisa descritiva de natureza quantitativa, realizada com base na aplicação de questionários semiestruturados, a credibilidade e confiabilidade, sob a perspectiva do eleitor, quanto as informações sobre as eleições brasileiras que estão na internet, considerando os perfis dos respondentes. Foi identificado que as RSI apresentam uma credibilidade e confiabilidade baixa, porém acima de algumas mídias tradicionais. Ainda pode-se dizer que os homens acreditam possuir maior conhecimento, identidade, qualificação e compreensão política do que as mulheres.Universidade da Beira Interior2020-04-02T17:50:22Z2020-04-02T17:50:22Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfGANDIA, R. M. et al. Credibilidade e confiabilidade das redes sociais nas eleições. Estudos em Comunicação, Covilhã, v. 1, n. 28, p. 201-218, 2019.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39689Estudos em Comunicaçãoreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessGandia, Rodrigo MarçalCarvalho, Eduardo GomesFerreira, Cassiano AndradePinto, Guilherme AlcântaraSugano, Joel Yutakapor2020-04-02T17:50:34Zoai:localhost:1/39689Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2020-04-02T17:50:34Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Credibilidade e confiabilidade das redes sociais nas eleições
Credibility and reliability of social networks in elections
title Credibilidade e confiabilidade das redes sociais nas eleições
spellingShingle Credibilidade e confiabilidade das redes sociais nas eleições
Gandia, Rodrigo Marçal
Redes sociais
Credibilidade
Confiabilidade
Social networks
Credibility
Reliability
title_short Credibilidade e confiabilidade das redes sociais nas eleições
title_full Credibilidade e confiabilidade das redes sociais nas eleições
title_fullStr Credibilidade e confiabilidade das redes sociais nas eleições
title_full_unstemmed Credibilidade e confiabilidade das redes sociais nas eleições
title_sort Credibilidade e confiabilidade das redes sociais nas eleições
author Gandia, Rodrigo Marçal
author_facet Gandia, Rodrigo Marçal
Carvalho, Eduardo Gomes
Ferreira, Cassiano Andrade
Pinto, Guilherme Alcântara
Sugano, Joel Yutaka
author_role author
author2 Carvalho, Eduardo Gomes
Ferreira, Cassiano Andrade
Pinto, Guilherme Alcântara
Sugano, Joel Yutaka
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gandia, Rodrigo Marçal
Carvalho, Eduardo Gomes
Ferreira, Cassiano Andrade
Pinto, Guilherme Alcântara
Sugano, Joel Yutaka
dc.subject.por.fl_str_mv Redes sociais
Credibilidade
Confiabilidade
Social networks
Credibility
Reliability
topic Redes sociais
Credibilidade
Confiabilidade
Social networks
Credibility
Reliability
description The influence of Social Networking on the Internet (SNI) goes beyond simply narrowing the ties with friends or distant relatives, and becomes a catalyst for disseminating information between a network of contacts. According to Paiva, Macedo, & Rosa (2010) they are responsible for future actions for a more effective democracy. Recently, in Brazil, it was observed an unusual behavior related to the political social interaction of the Brazilian people in the country’s elections. The objective of this work was to analyze social networks, through a descriptive research of a quantitative nature, based on the application of semistructured questionnaires, credibility and reliability, from the perspective of the voter, as well as the information about the Brazilian elections that are on the internet. considering the respondents’ profiles. SNI has been identified as having low credibility and reliability, but above some traditional media. It can still be said that men believe they have greater knowledge, identity, qualification and political understanding than women.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019
2020-04-02T17:50:22Z
2020-04-02T17:50:22Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv GANDIA, R. M. et al. Credibilidade e confiabilidade das redes sociais nas eleições. Estudos em Comunicação, Covilhã, v. 1, n. 28, p. 201-218, 2019.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39689
identifier_str_mv GANDIA, R. M. et al. Credibilidade e confiabilidade das redes sociais nas eleições. Estudos em Comunicação, Covilhã, v. 1, n. 28, p. 201-218, 2019.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39689
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade da Beira Interior
publisher.none.fl_str_mv Universidade da Beira Interior
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Comunicação
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1815439360833617920