A educação Infantil frente às questões étnico-raciais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Luciana Soares da
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/31897
Resumo: The inclusion of Afro-Brazilian and indigenous themes as mandatory in the curriculum of elementary education, enforced by Laws 10,639/2003 and 11,645/2008, has generated a heated debate in Brazil. Early childhood education is a crucial stage for such themes given the intertwining pedagogical practices of “taking care” and “teaching”. Within this context, this article aims to analyze early childhood education in light of the inclusion of ethnic-racial issue in schooling practices. This study relies and engages with the current studies on race, racism and ethnicity, as well as on the mandatory policies that support this new approach on school. We develop an experience report in an early childhood education public school. Our findings make a call for joint efforts to ensure the inclusion of ethnic-racial relations as strategic theme to overcome racism and the negative outcomes it produces in the school context.
id UFLA_0cbc8094f17c4ca78317fc6b4802a96a
oai_identifier_str oai:localhost:1/31897
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling A educação Infantil frente às questões étnico-raciaisThe early childhood education in the face of ethnic and racial issuesEducação infantilRelações étnico-raciaisCurrículo escolarEarly childhood educationEthnic-racial relationsSchool curriculumThe inclusion of Afro-Brazilian and indigenous themes as mandatory in the curriculum of elementary education, enforced by Laws 10,639/2003 and 11,645/2008, has generated a heated debate in Brazil. Early childhood education is a crucial stage for such themes given the intertwining pedagogical practices of “taking care” and “teaching”. Within this context, this article aims to analyze early childhood education in light of the inclusion of ethnic-racial issue in schooling practices. This study relies and engages with the current studies on race, racism and ethnicity, as well as on the mandatory policies that support this new approach on school. We develop an experience report in an early childhood education public school. Our findings make a call for joint efforts to ensure the inclusion of ethnic-racial relations as strategic theme to overcome racism and the negative outcomes it produces in the school context.A obrigatoriedade da temática afro-brasileira e indígena no currículo da educação básica, a partir das leis 10.639/ 2003 e 11.645/2008, iniciou uma discussão acerca das ações pedagógicas a serem desenvolvidas nas etapas da educação básica. Nesse contexto, a educação infantil apresenta-se de modo peculiar, visto suas ações serem pautadas nas interações e na aliança entre o “cuidar” e o “educar”. Por essa razão, este artigo tem como objetivo discutir a educação infantil em meio à inserção da temática étnico-racial na escola. Para isso, fundamentamos nosso estudo em pesquisas sobre raça, racismo e etnia, bem como nos documentos legais que subsidiam as ações no âmbito escolar e problematizamos a experiência em uma escola de educação infantil. De acordo com a reflexão, é preciso que haja uma ação conjunta nas escolas, a fim de garantir uma educação para as relações étnico-raciais que superem o racismo e as desigualdades geradas por ele.Rede Metodista de Educação2018-11-23T11:25:45Z2018-11-23T11:25:45Z2016-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSILVA, L. S. da. A educação Infantil frente às questões étnico-raciais. Revista de Educação do Cogeime, Piracicaba, v. 25, n. 49, p. 75-92, jul./dez. 2016.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/31897Revista de Educação do Cogeimereponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Luciana Soares dapor2023-05-08T13:07:10Zoai:localhost:1/31897Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T13:07:10Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv A educação Infantil frente às questões étnico-raciais
The early childhood education in the face of ethnic and racial issues
title A educação Infantil frente às questões étnico-raciais
spellingShingle A educação Infantil frente às questões étnico-raciais
Silva, Luciana Soares da
Educação infantil
Relações étnico-raciais
Currículo escolar
Early childhood education
Ethnic-racial relations
School curriculum
title_short A educação Infantil frente às questões étnico-raciais
title_full A educação Infantil frente às questões étnico-raciais
title_fullStr A educação Infantil frente às questões étnico-raciais
title_full_unstemmed A educação Infantil frente às questões étnico-raciais
title_sort A educação Infantil frente às questões étnico-raciais
author Silva, Luciana Soares da
author_facet Silva, Luciana Soares da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Luciana Soares da
dc.subject.por.fl_str_mv Educação infantil
Relações étnico-raciais
Currículo escolar
Early childhood education
Ethnic-racial relations
School curriculum
topic Educação infantil
Relações étnico-raciais
Currículo escolar
Early childhood education
Ethnic-racial relations
School curriculum
description The inclusion of Afro-Brazilian and indigenous themes as mandatory in the curriculum of elementary education, enforced by Laws 10,639/2003 and 11,645/2008, has generated a heated debate in Brazil. Early childhood education is a crucial stage for such themes given the intertwining pedagogical practices of “taking care” and “teaching”. Within this context, this article aims to analyze early childhood education in light of the inclusion of ethnic-racial issue in schooling practices. This study relies and engages with the current studies on race, racism and ethnicity, as well as on the mandatory policies that support this new approach on school. We develop an experience report in an early childhood education public school. Our findings make a call for joint efforts to ensure the inclusion of ethnic-racial relations as strategic theme to overcome racism and the negative outcomes it produces in the school context.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-07
2018-11-23T11:25:45Z
2018-11-23T11:25:45Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, L. S. da. A educação Infantil frente às questões étnico-raciais. Revista de Educação do Cogeime, Piracicaba, v. 25, n. 49, p. 75-92, jul./dez. 2016.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/31897
identifier_str_mv SILVA, L. S. da. A educação Infantil frente às questões étnico-raciais. Revista de Educação do Cogeime, Piracicaba, v. 25, n. 49, p. 75-92, jul./dez. 2016.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/31897
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Rede Metodista de Educação
publisher.none.fl_str_mv Rede Metodista de Educação
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação do Cogeime
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1807835194194919424