Legislação educacional brasileira e a construção da autonomia nas escolas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Eloênia Oliveira da
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Betlinski, Carlos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46468
Resumo: This article addresses autonomy in Brazilian Basic Education public school considering the bias of knowledge of educational legislation, a discussion object that is far from exhausting. Central concern of this theoretical study is related to legal knowledge and with teachers and school managers’ political training, since they are seen as the main subjects who will act as practitioners and promoters of school autonomy. In this context, the following question was made to guide this research: What is the meaning of educational legislation knowledge in teacher training with a view to building school autonomy? This study aims to present some theoretical references on the subject and discuss the importance of school actors to know and to exercise themselves in the practice of autonomy. Theoretical references by Carlos Jamil Cury, Licínio Lima, João Barroso, Vitor Henrique Paro and Moacir Gadotti were used for the analysis of the topic. As results, it is argued that both in initial and in continuing teacher training legislation, knowledge and clarity of the political perspectives implicit in the legislation are essential, since it is support for the exercise of autonomy and construction of school democratic management.
id UFLA_0e758318a7ce38f789c216aba701b94e
oai_identifier_str oai:localhost:1/46468
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Legislação educacional brasileira e a construção da autonomia nas escolasBrazilian educational legislation and the construction of autonomy in schoolsLegislação educacionalGestão democráticaEscola pública - AutonomiaEducational legislationDemocratic managementPublic school - AutonomyThis article addresses autonomy in Brazilian Basic Education public school considering the bias of knowledge of educational legislation, a discussion object that is far from exhausting. Central concern of this theoretical study is related to legal knowledge and with teachers and school managers’ political training, since they are seen as the main subjects who will act as practitioners and promoters of school autonomy. In this context, the following question was made to guide this research: What is the meaning of educational legislation knowledge in teacher training with a view to building school autonomy? This study aims to present some theoretical references on the subject and discuss the importance of school actors to know and to exercise themselves in the practice of autonomy. Theoretical references by Carlos Jamil Cury, Licínio Lima, João Barroso, Vitor Henrique Paro and Moacir Gadotti were used for the analysis of the topic. As results, it is argued that both in initial and in continuing teacher training legislation, knowledge and clarity of the political perspectives implicit in the legislation are essential, since it is support for the exercise of autonomy and construction of school democratic management.Este artigo aborda o tema da autonomia da escola pública da Educação Básica considerando o viés do conhecimento da legislação educacional, um objeto de discussão que está longe de se esgotar. A preocupação central desta incursão teórica é com o conhecimento legal e com a formação política dos docentes e gestores escolares, uma vez que são entendidos como os principais sujeitos que atuarão como praticantes e promotores da autonomia escolar. Nesse contexto, elaboramos a seguinte indagação para orientar nossa investigação: qual o sentido do conhecimento da legislação educacional na formação docente, tendo em vista a construção da autonomia escolar? Como objetivos deste trabalho pretende-se apresentar algumas referências teóricas sobre o tema e argumentar sobre a importância dos atores escolares conhecerem e se exercitarem na prática da autonomia. Apoiamo-nos em referências teóricas de Carlos Jamil Cury, Licínio Lima, João Barroso, Vitor Henrique Paro e Moacir Gadotti para a análise do tema e, como resultados, argumentamos que, tanto na formação inicial, quanto na formação continuada de professores, torna-se imprescindível o conhecimento da legislação e a clareza das perspectivas políticas implícitas na legislação, uma vez que ela é suporte para o exercício da autonomia e construção da gestão democrática escolar.Universidade do Extremo Sul Catarinense - UNESC2021-06-07T18:57:50Z2021-06-07T18:57:50Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSILVA, E. O. de; BETLINSKI, C. Legislação educacional brasileira e a construção da autonomia nas escolas. Criar Educação, Criciúma, v. 9, n. 3, p. 145-165, ago./dez. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.18616/ce.v9i3.5957.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46468Criar Educaçãoreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Eloênia Oliveira daBetlinski, Carlospor2023-05-08T13:12:00Zoai:localhost:1/46468Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T13:12Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Legislação educacional brasileira e a construção da autonomia nas escolas
Brazilian educational legislation and the construction of autonomy in schools
title Legislação educacional brasileira e a construção da autonomia nas escolas
spellingShingle Legislação educacional brasileira e a construção da autonomia nas escolas
Silva, Eloênia Oliveira da
Legislação educacional
Gestão democrática
Escola pública - Autonomia
Educational legislation
Democratic management
Public school - Autonomy
title_short Legislação educacional brasileira e a construção da autonomia nas escolas
title_full Legislação educacional brasileira e a construção da autonomia nas escolas
title_fullStr Legislação educacional brasileira e a construção da autonomia nas escolas
title_full_unstemmed Legislação educacional brasileira e a construção da autonomia nas escolas
title_sort Legislação educacional brasileira e a construção da autonomia nas escolas
author Silva, Eloênia Oliveira da
author_facet Silva, Eloênia Oliveira da
Betlinski, Carlos
author_role author
author2 Betlinski, Carlos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Eloênia Oliveira da
Betlinski, Carlos
dc.subject.por.fl_str_mv Legislação educacional
Gestão democrática
Escola pública - Autonomia
Educational legislation
Democratic management
Public school - Autonomy
topic Legislação educacional
Gestão democrática
Escola pública - Autonomia
Educational legislation
Democratic management
Public school - Autonomy
description This article addresses autonomy in Brazilian Basic Education public school considering the bias of knowledge of educational legislation, a discussion object that is far from exhausting. Central concern of this theoretical study is related to legal knowledge and with teachers and school managers’ political training, since they are seen as the main subjects who will act as practitioners and promoters of school autonomy. In this context, the following question was made to guide this research: What is the meaning of educational legislation knowledge in teacher training with a view to building school autonomy? This study aims to present some theoretical references on the subject and discuss the importance of school actors to know and to exercise themselves in the practice of autonomy. Theoretical references by Carlos Jamil Cury, Licínio Lima, João Barroso, Vitor Henrique Paro and Moacir Gadotti were used for the analysis of the topic. As results, it is argued that both in initial and in continuing teacher training legislation, knowledge and clarity of the political perspectives implicit in the legislation are essential, since it is support for the exercise of autonomy and construction of school democratic management.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020
2021-06-07T18:57:50Z
2021-06-07T18:57:50Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, E. O. de; BETLINSKI, C. Legislação educacional brasileira e a construção da autonomia nas escolas. Criar Educação, Criciúma, v. 9, n. 3, p. 145-165, ago./dez. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.18616/ce.v9i3.5957.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46468
identifier_str_mv SILVA, E. O. de; BETLINSKI, C. Legislação educacional brasileira e a construção da autonomia nas escolas. Criar Educação, Criciúma, v. 9, n. 3, p. 145-165, ago./dez. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.18616/ce.v9i3.5957.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46468
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Extremo Sul Catarinense - UNESC
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Extremo Sul Catarinense - UNESC
dc.source.none.fl_str_mv Criar Educação
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1815439123502071808