Estratégias na cadeia produtiva do café no Norte Pioneiro do Paraná: competição, colaboração e conteúdo estratégico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bronzeri, Márcia de Souza
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Bulgacov, Sérgio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://revista.dae.ufla.br/index.php/ora/article/view/785
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/9079
Resumo: This study aims to characterize the competitive and collaborative strategies adopted by companies and farmers in the coffee production chain in the Pioneer North of Paraná State and their effects on strategic content, with Porter’s Generic Strategies, Ansoff’s Product/Market Matrix and approaches to strategic content as a reference. The research took the form as a descriptive and interpretative multi-level multiple case study, using the qualitative method. The primary data were obtained through interviews with fifteen farmers, three coffee roasting companies and a soluble coffee industry. The results, presented by segment, identify strategies of market penetrating, through the predominance of cost leadership strategies that provide a temporary competitive edge in the best cases. Few cases of differentiation have suggested a sustainable competitive advantage. Therefore, the strategic position present in most participants in the chain is one of market penetration and, even in diversification cases, this is linked to cost leadership strategy. There was no integration and collaboration in the production chain. This was mainly due to lack of awareness of their possibilities.
id UFLA_1a391bb4913b8756fe294c94e805bf8a
oai_identifier_str oai:localhost:1/9079
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Estratégias na cadeia produtiva do café no Norte Pioneiro do Paraná: competição, colaboração e conteúdo estratégicoSupply chain strategies of the coffee in the Pioneer North of Paraná: competition, collaboration, and strategic contentEstratégias competitivasEstratégias colaborativasConteúdo estratégicoCompetitive strategiesCollaborative strategiesStrategic contentCoffee supply chainThis study aims to characterize the competitive and collaborative strategies adopted by companies and farmers in the coffee production chain in the Pioneer North of Paraná State and their effects on strategic content, with Porter’s Generic Strategies, Ansoff’s Product/Market Matrix and approaches to strategic content as a reference. The research took the form as a descriptive and interpretative multi-level multiple case study, using the qualitative method. The primary data were obtained through interviews with fifteen farmers, three coffee roasting companies and a soluble coffee industry. The results, presented by segment, identify strategies of market penetrating, through the predominance of cost leadership strategies that provide a temporary competitive edge in the best cases. Few cases of differentiation have suggested a sustainable competitive advantage. Therefore, the strategic position present in most participants in the chain is one of market penetration and, even in diversification cases, this is linked to cost leadership strategy. There was no integration and collaboration in the production chain. This was mainly due to lack of awareness of their possibilities.Objetiva-se com esta pesquisa caracterizar as estratégias competitivas e colaborativas adotadas por empresas e produtores rurais da cadeia produtiva do café, no Norte Pioneiro do Paraná, e seus efeitos sobre o conteúdo estratégico, tendo como referência as estratégias genéricas de Porter, a matriz produto/mercado de Ansoff e as abordagens sobre conteúdo estratégico. A pesquisa foi realizada por meio de estudo múltiplo de casos, em multinível, de maneira descritiva e interpretativa pelo método qualitativo. Os dados primários foram obtidos por meio de entrevistas com quinze produtores rurais, três torrefadoras e uma indústria de café solúvel. Os resultados, apresentados por segmento, apontam para estratégias de penetração de mercado, por meio da predominância de estratégias de liderança no custo total que conferem, nos melhores casos, vantagem competitiva temporária. Poucos casos de diferenciação têm sugerido uma vantagem competitiva sustentável. Assim, o posicionamento estratégico presente na maioria dos participantes da cadeia é o de penetração de mercado e, mesmo em casos de diversificação, essa está atrelada à estratégia de liderança no custo total. Verificou-se a inexistência de integração e colaboração na cadeia produtiva, principalmente devido à falta de consciência sobre suas possibilidades.Organizações Rurais & Agroindustriais2014-06-272015-05-04T13:47:49Z2015-05-04T13:47:49Z2015-05-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revista.dae.ufla.br/index.php/ora/article/view/785BRONZERI, M. de S.; BULGACOV, S. Estratégias na cadeia produtiva do café no Norte Pioneiro do Paraná: competição, colaboração e conteúdo estratégico. Organizações Rurais e Agroindustriais, Lavras, v. 16, n. 1, p. 77-91, 2014.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/9079Organizações Rurais & Agroindustriais; v. 16, n. 1 (2014)2238-68901517-3879reponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttp://revista.dae.ufla.br/index.php/ora/article/view/785/433Bronzeri, Márcia de SouzaBulgacov, Sérgioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-01-20T18:11:40Zoai:localhost:1/9079Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2016-01-20T18:11:40Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Estratégias na cadeia produtiva do café no Norte Pioneiro do Paraná: competição, colaboração e conteúdo estratégico
Supply chain strategies of the coffee in the Pioneer North of Paraná: competition, collaboration, and strategic content
title Estratégias na cadeia produtiva do café no Norte Pioneiro do Paraná: competição, colaboração e conteúdo estratégico
spellingShingle Estratégias na cadeia produtiva do café no Norte Pioneiro do Paraná: competição, colaboração e conteúdo estratégico
Bronzeri, Márcia de Souza
Estratégias competitivas
Estratégias colaborativas
Conteúdo estratégico
Competitive strategies
Collaborative strategies
Strategic content
Coffee supply chain
title_short Estratégias na cadeia produtiva do café no Norte Pioneiro do Paraná: competição, colaboração e conteúdo estratégico
title_full Estratégias na cadeia produtiva do café no Norte Pioneiro do Paraná: competição, colaboração e conteúdo estratégico
title_fullStr Estratégias na cadeia produtiva do café no Norte Pioneiro do Paraná: competição, colaboração e conteúdo estratégico
title_full_unstemmed Estratégias na cadeia produtiva do café no Norte Pioneiro do Paraná: competição, colaboração e conteúdo estratégico
title_sort Estratégias na cadeia produtiva do café no Norte Pioneiro do Paraná: competição, colaboração e conteúdo estratégico
author Bronzeri, Márcia de Souza
author_facet Bronzeri, Márcia de Souza
Bulgacov, Sérgio
author_role author
author2 Bulgacov, Sérgio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bronzeri, Márcia de Souza
Bulgacov, Sérgio
dc.subject.por.fl_str_mv Estratégias competitivas
Estratégias colaborativas
Conteúdo estratégico
Competitive strategies
Collaborative strategies
Strategic content
Coffee supply chain
topic Estratégias competitivas
Estratégias colaborativas
Conteúdo estratégico
Competitive strategies
Collaborative strategies
Strategic content
Coffee supply chain
description This study aims to characterize the competitive and collaborative strategies adopted by companies and farmers in the coffee production chain in the Pioneer North of Paraná State and their effects on strategic content, with Porter’s Generic Strategies, Ansoff’s Product/Market Matrix and approaches to strategic content as a reference. The research took the form as a descriptive and interpretative multi-level multiple case study, using the qualitative method. The primary data were obtained through interviews with fifteen farmers, three coffee roasting companies and a soluble coffee industry. The results, presented by segment, identify strategies of market penetrating, through the predominance of cost leadership strategies that provide a temporary competitive edge in the best cases. Few cases of differentiation have suggested a sustainable competitive advantage. Therefore, the strategic position present in most participants in the chain is one of market penetration and, even in diversification cases, this is linked to cost leadership strategy. There was no integration and collaboration in the production chain. This was mainly due to lack of awareness of their possibilities.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-06-27
2015-05-04T13:47:49Z
2015-05-04T13:47:49Z
2015-05-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://revista.dae.ufla.br/index.php/ora/article/view/785
BRONZERI, M. de S.; BULGACOV, S. Estratégias na cadeia produtiva do café no Norte Pioneiro do Paraná: competição, colaboração e conteúdo estratégico. Organizações Rurais e Agroindustriais, Lavras, v. 16, n. 1, p. 77-91, 2014.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/9079
url http://revista.dae.ufla.br/index.php/ora/article/view/785
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/9079
identifier_str_mv BRONZERI, M. de S.; BULGACOV, S. Estratégias na cadeia produtiva do café no Norte Pioneiro do Paraná: competição, colaboração e conteúdo estratégico. Organizações Rurais e Agroindustriais, Lavras, v. 16, n. 1, p. 77-91, 2014.
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://revista.dae.ufla.br/index.php/ora/article/view/785/433
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Organizações Rurais & Agroindustriais
publisher.none.fl_str_mv Organizações Rurais & Agroindustriais
dc.source.none.fl_str_mv Organizações Rurais & Agroindustriais; v. 16, n. 1 (2014)
2238-6890
1517-3879
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1807835192713281536