Experiências com a tecnologia digital transformando as perspectivas de professores pré-serviço: um estudo de caso na formação docente
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/43038 |
Resumo: | The article aims to present the theoretical and practical relationship established by future language teachers, from a Federal University in the south of Minas Gerais, when they are in the position of preparing and executing practical activities using digital technologies. Based on the theoretical precepts of Computer Assisted Language Learning-CALL (Stockwell 2012), along with those of LanguageTeacher Training (Coscarelli and Kersch, 2016) this qualitative research had as data instruments, reports of languages learning experiences using digital resources; the elaboration and teaching a language learning activity and intervention projects elaborated as the final work of an undergraduate discipline. The results of these three moments of experience with the use of digital technology showed the importance of experiencing it as a learner, and then consider it as a viable didactic resource for language learning within school contexts. Future teachers pointed out the ben-efits of this experience for their future teaching practice. |
id |
UFLA_2017452be5eff5c722c5b4a17d9c40a9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/43038 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Experiências com a tecnologia digital transformando as perspectivas de professores pré-serviço: um estudo de caso na formação docenteEnsino-aprendizagem de línguasFormação inicial de professoresPráticas docenteTecnologias digitaisDigital technologiesLanguage teaching and learningInitial teacher trainingTeaching practicesThe article aims to present the theoretical and practical relationship established by future language teachers, from a Federal University in the south of Minas Gerais, when they are in the position of preparing and executing practical activities using digital technologies. Based on the theoretical precepts of Computer Assisted Language Learning-CALL (Stockwell 2012), along with those of LanguageTeacher Training (Coscarelli and Kersch, 2016) this qualitative research had as data instruments, reports of languages learning experiences using digital resources; the elaboration and teaching a language learning activity and intervention projects elaborated as the final work of an undergraduate discipline. The results of these three moments of experience with the use of digital technology showed the importance of experiencing it as a learner, and then consider it as a viable didactic resource for language learning within school contexts. Future teachers pointed out the ben-efits of this experience for their future teaching practice.O artigo tem como objetivo apresentar a relação teórico prática estabelecida por futuros professores de línguas, de uma Universidade Federal no Sul de Minas Gerais, quando na posição de prepararem e executarem atividades práticas com o uso das tecnologias digitais. Embasada nos preceitos teóricos de Computer Assisted Language Learning - CALL (Stockwell 2012), juntamente aos de Formação de Professores de Línguas (Coscarelli e Kersch, 2016) esta pesquisa de cunho qualitativo teve como instrumentos de coleta de dados, relatos de experiências de aprendizagem de línguas utilizando os recursos digitais; a elaboração e ministração de uma atividade de aprendizagem de línguas e projetos de intervenção elaborados como trabalho final de uma disciplina da graduação. As análises dos três momentos de experiência com o uso da tecnologia digital mostraram a importância de vivenciar essa experiência ainda como aprendiz, para então considerá-la como um recurso didático viável para a aprendizagem de línguas dentro dos contextos escolares. Os professores pré-serviço também pontuaram os benefícios dessa experiência para sua futura prática docente.Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia2020-09-11T18:02:19Z2020-09-11T18:02:19Z2019-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfALMEIDA, P. V. Experiências com a tecnologia digital transformando as perspectivas de professores pré-serviço: um estudo de caso na formação docente. Fólio – Revista de Letras, Vitória da Conquista, v. 11, n. 2, p. 267-284, jul./dez. 2019.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/43038Fólio – Revista de Letrasreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Patricia Vasconcelospor2020-09-11T18:02:20Zoai:localhost:1/43038Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2020-09-11T18:02:20Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Experiências com a tecnologia digital transformando as perspectivas de professores pré-serviço: um estudo de caso na formação docente |
title |
Experiências com a tecnologia digital transformando as perspectivas de professores pré-serviço: um estudo de caso na formação docente |
spellingShingle |
Experiências com a tecnologia digital transformando as perspectivas de professores pré-serviço: um estudo de caso na formação docente Almeida, Patricia Vasconcelos Ensino-aprendizagem de línguas Formação inicial de professores Práticas docente Tecnologias digitais Digital technologies Language teaching and learning Initial teacher training Teaching practices |
title_short |
Experiências com a tecnologia digital transformando as perspectivas de professores pré-serviço: um estudo de caso na formação docente |
title_full |
Experiências com a tecnologia digital transformando as perspectivas de professores pré-serviço: um estudo de caso na formação docente |
title_fullStr |
Experiências com a tecnologia digital transformando as perspectivas de professores pré-serviço: um estudo de caso na formação docente |
title_full_unstemmed |
Experiências com a tecnologia digital transformando as perspectivas de professores pré-serviço: um estudo de caso na formação docente |
title_sort |
Experiências com a tecnologia digital transformando as perspectivas de professores pré-serviço: um estudo de caso na formação docente |
author |
Almeida, Patricia Vasconcelos |
author_facet |
Almeida, Patricia Vasconcelos |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Patricia Vasconcelos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino-aprendizagem de línguas Formação inicial de professores Práticas docente Tecnologias digitais Digital technologies Language teaching and learning Initial teacher training Teaching practices |
topic |
Ensino-aprendizagem de línguas Formação inicial de professores Práticas docente Tecnologias digitais Digital technologies Language teaching and learning Initial teacher training Teaching practices |
description |
The article aims to present the theoretical and practical relationship established by future language teachers, from a Federal University in the south of Minas Gerais, when they are in the position of preparing and executing practical activities using digital technologies. Based on the theoretical precepts of Computer Assisted Language Learning-CALL (Stockwell 2012), along with those of LanguageTeacher Training (Coscarelli and Kersch, 2016) this qualitative research had as data instruments, reports of languages learning experiences using digital resources; the elaboration and teaching a language learning activity and intervention projects elaborated as the final work of an undergraduate discipline. The results of these three moments of experience with the use of digital technology showed the importance of experiencing it as a learner, and then consider it as a viable didactic resource for language learning within school contexts. Future teachers pointed out the ben-efits of this experience for their future teaching practice. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-07 2020-09-11T18:02:19Z 2020-09-11T18:02:19Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
ALMEIDA, P. V. Experiências com a tecnologia digital transformando as perspectivas de professores pré-serviço: um estudo de caso na formação docente. Fólio – Revista de Letras, Vitória da Conquista, v. 11, n. 2, p. 267-284, jul./dez. 2019. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/43038 |
identifier_str_mv |
ALMEIDA, P. V. Experiências com a tecnologia digital transformando as perspectivas de professores pré-serviço: um estudo de caso na formação docente. Fólio – Revista de Letras, Vitória da Conquista, v. 11, n. 2, p. 267-284, jul./dez. 2019. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/43038 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Fólio – Revista de Letras reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1815439050959486976 |