Mineração de Dados Educacionais para Aperfeiçoamento da Gestão do E-learning: uma Revisão Sistemática de Literatura
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46335 |
Resumo: | Purpose: Since the mining of educational data helps to analyze the large amount of data generated by e-learning systems, improving the teaching-learning systems, the present study seeks, through a systematic literature review, to check how the topic has been, in recent years, researched. Approach: Once this context is new, emerging and dynamic and that needs analysis of its structure to understand its dynamics, difficulties and potential, this study was developed to analyze the existing structures of elearning systems, as well as to identify how the educational data mining process can be applied in elearning. Results: The results are divided into two parts: (i) descriptive analysis, in which the articles are presented from a bibliometric analysis, and (ii) semantic analysis, in which the articles are analyzed using the four-step model of the educational data mining process. Contributions: The results contribute with practical and academic recommendations, as they present as much as the process of data mining interferes in the management of e-learning, as well as an overview of the existing researches, in order to know the current research of the analyzed theme. |
id |
UFLA_25b60ae61f7e65e83d5e235081036523 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/46335 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Mineração de Dados Educacionais para Aperfeiçoamento da Gestão do E-learning: uma Revisão Sistemática de LiteraturaEducational Data Mining to Improve E-learning Management: a Systematic Literature ReviewEnsino a distânciaEducaçãoAdministração educacionalInstituições educacionaisE-learning educationEducational administrationEducational institutionsPurpose: Since the mining of educational data helps to analyze the large amount of data generated by e-learning systems, improving the teaching-learning systems, the present study seeks, through a systematic literature review, to check how the topic has been, in recent years, researched. Approach: Once this context is new, emerging and dynamic and that needs analysis of its structure to understand its dynamics, difficulties and potential, this study was developed to analyze the existing structures of elearning systems, as well as to identify how the educational data mining process can be applied in elearning. Results: The results are divided into two parts: (i) descriptive analysis, in which the articles are presented from a bibliometric analysis, and (ii) semantic analysis, in which the articles are analyzed using the four-step model of the educational data mining process. Contributions: The results contribute with practical and academic recommendations, as they present as much as the process of data mining interferes in the management of e-learning, as well as an overview of the existing researches, in order to know the current research of the analyzed theme.Objetivo: Uma vez que a mineração de dados educacionais auxilia na análise da grande quantidade de dados que sistemas de e-learning geram, aperfeiçoando os sistemas de ensino-aprendizagem, o presente estudo procura, por meio de uma revisão sistemática de literatura, verificar como o tema está sendo abordados nas pesquisas do campo nos últimos anos. Metodologia: Dado que tal contexto é emergente, novo e dinâmico e que necessita de análises de sua estrutura para entender suas características, dificuldades e potencialidades, este estudo foi desenvolvido para analisar as estruturas existentes de sistemas de e-learning, assim como identificar como o processo de mineração de dados educacionais pode ser aplicado no ensino a distância, por meio de uma revisão sistemática de literatura. Resultados: Os resultados estão divididos em duas partes: (i) análise descritiva, em que os artigos são apresentados a partir de uma análise bibliométrica, e (ii) análise semântica, em que os artigos são analisados a partir do modelo de quatro etapas do processo de mineração de dados educacionais. Contribuições: Os resultados contribuem com recomendações práticas e acadêmicas, pois apresentam tanto como o processo de mineração de dados interfere na gestão do e-learning, bem como um panorama das pesquisas existentes, a fim de conhecer a pesquisa atual da temática analisada.Universidade Federal da Paraíba2021-05-21T17:26:41Z2021-05-21T17:26:41Z2020-08info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfMARQUES, H. R. et al. Mineração de Dados Educacionais para Aperfeiçoamento da Gestão do E-learning: uma Revisão Sistemática de Literatura. Teoria e Prática em Administração, João Pessoa, v. 10, n. 2, p. 42–57, jul./dez. 2020. DOI: 10.21714/2238-104X2020v10i2-48085.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46335Teoria e Prática em Administraçãoreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMarques, Humberto RodriguesGomes, Larissa GarciaZambalde, André LuizGrützmann, Andrépor2021-05-21T17:27:10Zoai:localhost:1/46335Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2021-05-21T17:27:10Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mineração de Dados Educacionais para Aperfeiçoamento da Gestão do E-learning: uma Revisão Sistemática de Literatura Educational Data Mining to Improve E-learning Management: a Systematic Literature Review |
title |
Mineração de Dados Educacionais para Aperfeiçoamento da Gestão do E-learning: uma Revisão Sistemática de Literatura |
spellingShingle |
Mineração de Dados Educacionais para Aperfeiçoamento da Gestão do E-learning: uma Revisão Sistemática de Literatura Marques, Humberto Rodrigues Ensino a distância Educação Administração educacional Instituições educacionais E-learning education Educational administration Educational institutions |
title_short |
Mineração de Dados Educacionais para Aperfeiçoamento da Gestão do E-learning: uma Revisão Sistemática de Literatura |
title_full |
Mineração de Dados Educacionais para Aperfeiçoamento da Gestão do E-learning: uma Revisão Sistemática de Literatura |
title_fullStr |
Mineração de Dados Educacionais para Aperfeiçoamento da Gestão do E-learning: uma Revisão Sistemática de Literatura |
title_full_unstemmed |
Mineração de Dados Educacionais para Aperfeiçoamento da Gestão do E-learning: uma Revisão Sistemática de Literatura |
title_sort |
Mineração de Dados Educacionais para Aperfeiçoamento da Gestão do E-learning: uma Revisão Sistemática de Literatura |
author |
Marques, Humberto Rodrigues |
author_facet |
Marques, Humberto Rodrigues Gomes, Larissa Garcia Zambalde, André Luiz Grützmann, André |
author_role |
author |
author2 |
Gomes, Larissa Garcia Zambalde, André Luiz Grützmann, André |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marques, Humberto Rodrigues Gomes, Larissa Garcia Zambalde, André Luiz Grützmann, André |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino a distância Educação Administração educacional Instituições educacionais E-learning education Educational administration Educational institutions |
topic |
Ensino a distância Educação Administração educacional Instituições educacionais E-learning education Educational administration Educational institutions |
description |
Purpose: Since the mining of educational data helps to analyze the large amount of data generated by e-learning systems, improving the teaching-learning systems, the present study seeks, through a systematic literature review, to check how the topic has been, in recent years, researched. Approach: Once this context is new, emerging and dynamic and that needs analysis of its structure to understand its dynamics, difficulties and potential, this study was developed to analyze the existing structures of elearning systems, as well as to identify how the educational data mining process can be applied in elearning. Results: The results are divided into two parts: (i) descriptive analysis, in which the articles are presented from a bibliometric analysis, and (ii) semantic analysis, in which the articles are analyzed using the four-step model of the educational data mining process. Contributions: The results contribute with practical and academic recommendations, as they present as much as the process of data mining interferes in the management of e-learning, as well as an overview of the existing researches, in order to know the current research of the analyzed theme. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08 2021-05-21T17:26:41Z 2021-05-21T17:26:41Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
MARQUES, H. R. et al. Mineração de Dados Educacionais para Aperfeiçoamento da Gestão do E-learning: uma Revisão Sistemática de Literatura. Teoria e Prática em Administração, João Pessoa, v. 10, n. 2, p. 42–57, jul./dez. 2020. DOI: 10.21714/2238-104X2020v10i2-48085. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46335 |
identifier_str_mv |
MARQUES, H. R. et al. Mineração de Dados Educacionais para Aperfeiçoamento da Gestão do E-learning: uma Revisão Sistemática de Literatura. Teoria e Prática em Administração, João Pessoa, v. 10, n. 2, p. 42–57, jul./dez. 2020. DOI: 10.21714/2238-104X2020v10i2-48085. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46335 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teoria e Prática em Administração reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1807835087065055232 |