Mineração de Dados Educacionais para Aperfeiçoamento da Gestão do E-learning: uma Revisão Sistemática de Literatura

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marques, Humberto Rodrigues
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Gomes, Larissa Garcia, Zambalde, André Luiz, Grützmann, André
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46335
Resumo: Purpose: Since the mining of educational data helps to analyze the large amount of data generated by e-learning systems, improving the teaching-learning systems, the present study seeks, through a systematic literature review, to check how the topic has been, in recent years, researched. Approach: Once this context is new, emerging and dynamic and that needs analysis of its structure to understand its dynamics, difficulties and potential, this study was developed to analyze the existing structures of elearning systems, as well as to identify how the educational data mining process can be applied in elearning. Results: The results are divided into two parts: (i) descriptive analysis, in which the articles are presented from a bibliometric analysis, and (ii) semantic analysis, in which the articles are analyzed using the four-step model of the educational data mining process. Contributions: The results contribute with practical and academic recommendations, as they present as much as the process of data mining interferes in the management of e-learning, as well as an overview of the existing researches, in order to know the current research of the analyzed theme.
id UFLA_25b60ae61f7e65e83d5e235081036523
oai_identifier_str oai:localhost:1/46335
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Mineração de Dados Educacionais para Aperfeiçoamento da Gestão do E-learning: uma Revisão Sistemática de LiteraturaEducational Data Mining to Improve E-learning Management: a Systematic Literature ReviewEnsino a distânciaEducaçãoAdministração educacionalInstituições educacionaisE-learning educationEducational administrationEducational institutionsPurpose: Since the mining of educational data helps to analyze the large amount of data generated by e-learning systems, improving the teaching-learning systems, the present study seeks, through a systematic literature review, to check how the topic has been, in recent years, researched. Approach: Once this context is new, emerging and dynamic and that needs analysis of its structure to understand its dynamics, difficulties and potential, this study was developed to analyze the existing structures of elearning systems, as well as to identify how the educational data mining process can be applied in elearning. Results: The results are divided into two parts: (i) descriptive analysis, in which the articles are presented from a bibliometric analysis, and (ii) semantic analysis, in which the articles are analyzed using the four-step model of the educational data mining process. Contributions: The results contribute with practical and academic recommendations, as they present as much as the process of data mining interferes in the management of e-learning, as well as an overview of the existing researches, in order to know the current research of the analyzed theme.Objetivo: Uma vez que a mineração de dados educacionais auxilia na análise da grande quantidade de dados que sistemas de e-learning geram, aperfeiçoando os sistemas de ensino-aprendizagem, o presente estudo procura, por meio de uma revisão sistemática de literatura, verificar como o tema está sendo abordados nas pesquisas do campo nos últimos anos. Metodologia: Dado que tal contexto é emergente, novo e dinâmico e que necessita de análises de sua estrutura para entender suas características, dificuldades e potencialidades, este estudo foi desenvolvido para analisar as estruturas existentes de sistemas de e-learning, assim como identificar como o processo de mineração de dados educacionais pode ser aplicado no ensino a distância, por meio de uma revisão sistemática de literatura. Resultados: Os resultados estão divididos em duas partes: (i) análise descritiva, em que os artigos são apresentados a partir de uma análise bibliométrica, e (ii) análise semântica, em que os artigos são analisados a partir do modelo de quatro etapas do processo de mineração de dados educacionais. Contribuições: Os resultados contribuem com recomendações práticas e acadêmicas, pois apresentam tanto como o processo de mineração de dados interfere na gestão do e-learning, bem como um panorama das pesquisas existentes, a fim de conhecer a pesquisa atual da temática analisada.Universidade Federal da Paraíba2021-05-21T17:26:41Z2021-05-21T17:26:41Z2020-08info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfMARQUES, H. R. et al. Mineração de Dados Educacionais para Aperfeiçoamento da Gestão do E-learning: uma Revisão Sistemática de Literatura. Teoria e Prática em Administração, João Pessoa, v. 10, n. 2, p. 42–57, jul./dez. 2020. DOI: 10.21714/2238-104X2020v10i2-48085.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46335Teoria e Prática em Administraçãoreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMarques, Humberto RodriguesGomes, Larissa GarciaZambalde, André LuizGrützmann, Andrépor2021-05-21T17:27:10Zoai:localhost:1/46335Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2021-05-21T17:27:10Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Mineração de Dados Educacionais para Aperfeiçoamento da Gestão do E-learning: uma Revisão Sistemática de Literatura
Educational Data Mining to Improve E-learning Management: a Systematic Literature Review
title Mineração de Dados Educacionais para Aperfeiçoamento da Gestão do E-learning: uma Revisão Sistemática de Literatura
spellingShingle Mineração de Dados Educacionais para Aperfeiçoamento da Gestão do E-learning: uma Revisão Sistemática de Literatura
Marques, Humberto Rodrigues
Ensino a distância
Educação
Administração educacional
Instituições educacionais
E-learning education
Educational administration
Educational institutions
title_short Mineração de Dados Educacionais para Aperfeiçoamento da Gestão do E-learning: uma Revisão Sistemática de Literatura
title_full Mineração de Dados Educacionais para Aperfeiçoamento da Gestão do E-learning: uma Revisão Sistemática de Literatura
title_fullStr Mineração de Dados Educacionais para Aperfeiçoamento da Gestão do E-learning: uma Revisão Sistemática de Literatura
title_full_unstemmed Mineração de Dados Educacionais para Aperfeiçoamento da Gestão do E-learning: uma Revisão Sistemática de Literatura
title_sort Mineração de Dados Educacionais para Aperfeiçoamento da Gestão do E-learning: uma Revisão Sistemática de Literatura
author Marques, Humberto Rodrigues
author_facet Marques, Humberto Rodrigues
Gomes, Larissa Garcia
Zambalde, André Luiz
Grützmann, André
author_role author
author2 Gomes, Larissa Garcia
Zambalde, André Luiz
Grützmann, André
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marques, Humberto Rodrigues
Gomes, Larissa Garcia
Zambalde, André Luiz
Grützmann, André
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino a distância
Educação
Administração educacional
Instituições educacionais
E-learning education
Educational administration
Educational institutions
topic Ensino a distância
Educação
Administração educacional
Instituições educacionais
E-learning education
Educational administration
Educational institutions
description Purpose: Since the mining of educational data helps to analyze the large amount of data generated by e-learning systems, improving the teaching-learning systems, the present study seeks, through a systematic literature review, to check how the topic has been, in recent years, researched. Approach: Once this context is new, emerging and dynamic and that needs analysis of its structure to understand its dynamics, difficulties and potential, this study was developed to analyze the existing structures of elearning systems, as well as to identify how the educational data mining process can be applied in elearning. Results: The results are divided into two parts: (i) descriptive analysis, in which the articles are presented from a bibliometric analysis, and (ii) semantic analysis, in which the articles are analyzed using the four-step model of the educational data mining process. Contributions: The results contribute with practical and academic recommendations, as they present as much as the process of data mining interferes in the management of e-learning, as well as an overview of the existing researches, in order to know the current research of the analyzed theme.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08
2021-05-21T17:26:41Z
2021-05-21T17:26:41Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MARQUES, H. R. et al. Mineração de Dados Educacionais para Aperfeiçoamento da Gestão do E-learning: uma Revisão Sistemática de Literatura. Teoria e Prática em Administração, João Pessoa, v. 10, n. 2, p. 42–57, jul./dez. 2020. DOI: 10.21714/2238-104X2020v10i2-48085.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46335
identifier_str_mv MARQUES, H. R. et al. Mineração de Dados Educacionais para Aperfeiçoamento da Gestão do E-learning: uma Revisão Sistemática de Literatura. Teoria e Prática em Administração, João Pessoa, v. 10, n. 2, p. 42–57, jul./dez. 2020. DOI: 10.21714/2238-104X2020v10i2-48085.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46335
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
dc.source.none.fl_str_mv Teoria e Prática em Administração
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1807835087065055232