“Cadê a criança negra que estava aqui?”: da visibilidade seletiva ao apagamento da criança negra na BNCC

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Ellen de Lima
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Carvalho, Alexandre Filordi de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50817
Resumo: The aim of the article is to question the emphatic absence at the BNCC (National Curricular Common Base) of themes related to racial Education in early childhood, that is, toward black children between 0 and 5 years and 11 months old. At the same time, it discusses the need to fight for a curriculum that, especially from early childhood education, conceive places and experiences political, historical, social and emotional for a black childhood, aimed at human plurality, first condition for all democracy and struggle against all social inequality. The interpretative hypothesis sustains that the BNCC, from this political option associate with systemic racism, promotes curricular emphases consistent with the maintenance of the values of the Brazilian patriarchy and all the social contempt caused by it. For this purpose, the article conceives two analytical developments. In the first, it clarifies the reasons which founded the erasure process of black child in BNCC. By next, it investigates the systematic scope of a political educational project that complies with the racist norms of Brazilian society, projecting a selective visibility to all black children. Finally, as majority consequences, it is argued that without prioritizing the black children as central subjects of education in the curriculum, there is no educational curriculum, however, instead a racist political platform.
id UFLA_2e018a6523ff6524257283254730adc8
oai_identifier_str oai:localhost:1/50817
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling “Cadê a criança negra que estava aqui?”: da visibilidade seletiva ao apagamento da criança negra na BNCC“Where is the black child that was here?”: From selective visibility to the erasure of black child at the BNCCCriança negraRacismoBase Nacional Comum CurricularEducaçãoBlack childRacismNational Curricular Common BaseEducationThe aim of the article is to question the emphatic absence at the BNCC (National Curricular Common Base) of themes related to racial Education in early childhood, that is, toward black children between 0 and 5 years and 11 months old. At the same time, it discusses the need to fight for a curriculum that, especially from early childhood education, conceive places and experiences political, historical, social and emotional for a black childhood, aimed at human plurality, first condition for all democracy and struggle against all social inequality. The interpretative hypothesis sustains that the BNCC, from this political option associate with systemic racism, promotes curricular emphases consistent with the maintenance of the values of the Brazilian patriarchy and all the social contempt caused by it. For this purpose, the article conceives two analytical developments. In the first, it clarifies the reasons which founded the erasure process of black child in BNCC. By next, it investigates the systematic scope of a political educational project that complies with the racist norms of Brazilian society, projecting a selective visibility to all black children. Finally, as majority consequences, it is argued that without prioritizing the black children as central subjects of education in the curriculum, there is no educational curriculum, however, instead a racist political platform.O objetivo do artigo é o de questionar a ausência enfática na BNCC de temas voltados para a educação racial na primeira infância, ou seja, para crianças negras entre 0 a 5 anos e 11 meses de idade. Ao mesmo tempo, problematiza-se a necessidade de se lutar por um currículo que, mormente desde a educação infantil, conceba lugares e experiências políticas, históricas, sociais e emocionais para uma infância negra, visando a pluralidade humana, condição precípua para toda democracia e combate a toda desigualdade social. A hipótese interpretativa sustenta que a BNCC, a partir dessa opção política cúmplice com o racismo sistêmico, agencia ênfases curriculares condizentes com a manutenção dos valores do patriarcado brasileiro e de todo desprezo social dele eivado. Para tanto, o artigo concebe dois desenvolvimentos analíticos. No primeiro, evidencia-se as razões que fundamentam o apagamento da criança negra na BNCC. Em seguida, investiga-se o alcance sistemático de um projeto político educacional cúmplice com as normativas racistas da sociedade brasileira, projetando para as crianças negras uma visibilidade seletiva. Ao cabo, argumenta-se que sem se priorizar as crianças negras como sujeitos da educação no currículo não há um currículo educacional, porém, há uma plataforma política racista.Universidade Federal de Alagoas2022-08-03T22:11:37Z2022-08-03T22:11:37Z2022-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSOUZA, E. de L.; CARVALHO , A. F. de. “Cadê a criança negra que estava aqui?”: da visibilidade seletiva ao apagamento da criança negra na BNCC. Debates em Educação, Maceió, v. 14, n. Esp., 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14nEspp1-25.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50817Debates em Educaçãoreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Ellen de LimaCarvalho, Alexandre Filordi depor2023-05-08T13:09:02Zoai:localhost:1/50817Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T13:09:02Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv “Cadê a criança negra que estava aqui?”: da visibilidade seletiva ao apagamento da criança negra na BNCC
“Where is the black child that was here?”: From selective visibility to the erasure of black child at the BNCC
title “Cadê a criança negra que estava aqui?”: da visibilidade seletiva ao apagamento da criança negra na BNCC
spellingShingle “Cadê a criança negra que estava aqui?”: da visibilidade seletiva ao apagamento da criança negra na BNCC
Souza, Ellen de Lima
Criança negra
Racismo
Base Nacional Comum Curricular
Educação
Black child
Racism
National Curricular Common Base
Education
title_short “Cadê a criança negra que estava aqui?”: da visibilidade seletiva ao apagamento da criança negra na BNCC
title_full “Cadê a criança negra que estava aqui?”: da visibilidade seletiva ao apagamento da criança negra na BNCC
title_fullStr “Cadê a criança negra que estava aqui?”: da visibilidade seletiva ao apagamento da criança negra na BNCC
title_full_unstemmed “Cadê a criança negra que estava aqui?”: da visibilidade seletiva ao apagamento da criança negra na BNCC
title_sort “Cadê a criança negra que estava aqui?”: da visibilidade seletiva ao apagamento da criança negra na BNCC
author Souza, Ellen de Lima
author_facet Souza, Ellen de Lima
Carvalho, Alexandre Filordi de
author_role author
author2 Carvalho, Alexandre Filordi de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Ellen de Lima
Carvalho, Alexandre Filordi de
dc.subject.por.fl_str_mv Criança negra
Racismo
Base Nacional Comum Curricular
Educação
Black child
Racism
National Curricular Common Base
Education
topic Criança negra
Racismo
Base Nacional Comum Curricular
Educação
Black child
Racism
National Curricular Common Base
Education
description The aim of the article is to question the emphatic absence at the BNCC (National Curricular Common Base) of themes related to racial Education in early childhood, that is, toward black children between 0 and 5 years and 11 months old. At the same time, it discusses the need to fight for a curriculum that, especially from early childhood education, conceive places and experiences political, historical, social and emotional for a black childhood, aimed at human plurality, first condition for all democracy and struggle against all social inequality. The interpretative hypothesis sustains that the BNCC, from this political option associate with systemic racism, promotes curricular emphases consistent with the maintenance of the values of the Brazilian patriarchy and all the social contempt caused by it. For this purpose, the article conceives two analytical developments. In the first, it clarifies the reasons which founded the erasure process of black child in BNCC. By next, it investigates the systematic scope of a political educational project that complies with the racist norms of Brazilian society, projecting a selective visibility to all black children. Finally, as majority consequences, it is argued that without prioritizing the black children as central subjects of education in the curriculum, there is no educational curriculum, however, instead a racist political platform.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-03T22:11:37Z
2022-08-03T22:11:37Z
2022-06
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SOUZA, E. de L.; CARVALHO , A. F. de. “Cadê a criança negra que estava aqui?”: da visibilidade seletiva ao apagamento da criança negra na BNCC. Debates em Educação, Maceió, v. 14, n. Esp., 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14nEspp1-25.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50817
identifier_str_mv SOUZA, E. de L.; CARVALHO , A. F. de. “Cadê a criança negra que estava aqui?”: da visibilidade seletiva ao apagamento da criança negra na BNCC. Debates em Educação, Maceió, v. 14, n. Esp., 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14nEspp1-25.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50817
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
dc.source.none.fl_str_mv Debates em Educação
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1807835168350666752