Os (des)equilíbrios dos espaços escolares da leitura: um olhar para o PNBE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Goulart, Ilsa do Carmo Vieira
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Maziero, Maria das Dores Soares, Dalcin, Andrea Rodrigues, Cabral, Giovanna Rodrigues
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/55535
Resumo: The National School Library Program, started in 1997, supports the promotion of culture, stimulating reading among students/teachers, through the distribution of literary and research works for the constitution of collections in school libraries throughout the country, for understanding them as the space for managing the works and favoring access to reading, contributing to the formation of readers. Therefore, this text aimsto present a reflection on the policies to encourage reading, specifically the PNBE, focusing on the school spaces of reading.To this end, a descriptive study is developed, with a qualitativeapproach, based on the PNBE and BNCC documents, in order to give visibility to the (un)balances of the actions to encourage reading in Brazil in recent years.
id UFLA_2f86f8c2379e742f1f00ac9851788920
oai_identifier_str oai:localhost:1/55535
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Os (des)equilíbrios dos espaços escolares da leitura: um olhar para o PNBEThe (des)balances of the school spaces of reading: a look at the PNBEOs (des)equilibrios de los espacios escolares de lectura: una mirada al PNBEEspaço escolares de leituraPNBEPrograma Nacional Biblioteca da Escola (PNBE)Políticas públicas de incentivo à leituraLeitura e escritaReading school spacePublic policies to encourage readingReading and writingThe National School Library Program, started in 1997, supports the promotion of culture, stimulating reading among students/teachers, through the distribution of literary and research works for the constitution of collections in school libraries throughout the country, for understanding them as the space for managing the works and favoring access to reading, contributing to the formation of readers. Therefore, this text aimsto present a reflection on the policies to encourage reading, specifically the PNBE, focusing on the school spaces of reading.To this end, a descriptive study is developed, with a qualitativeapproach, based on the PNBE and BNCC documents, in order to give visibility to the (un)balances of the actions to encourage reading in Brazil in recent years.O Programa Nacional Biblioteca da Escola, iniciado em 1997, apoia a promoção da cultura, estimulando a leitura entre alunos/professores, através da distribuição de obras literárias e de pesquisa para constituição de acervo nas bibliotecas escolares de todo o país, por compreendê-las como o espaço de gerenciamento das obras e de favorecimento de acesso à leitura, contribuindo para a formação de leitores. Diante disso, este texto tem por objetivo apresentar uma reflexão sobre as políticas de incentivo à leitura, especificamente o PNBE, com foco nos espaços escolares de leitura. Para tanto, desenvolve-se um estudo descritivo, com uma abordagem qualitativa, a partir dos documentos do PNBE e da BNCC, de modo a dar visibilidade aos (des)equilíbrios das ações de incentivo à leitura no Brasil, nos últimos anos.Associação de Leitura do Brasil (ALB)2022-11-21T16:16:27Z2022-11-21T16:16:27Z2022-04info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfGOULART, I. do C. V. et al. Os (des)equilíbrios dos espaços escolares da leitura: um olhar para o PNBE. Linha Mestra, [S.l.], v. 16, p. 269-279, jan./abr. 2022. DOI: 10.34112/1980-9026.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/55535Linha Mestrareponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessGoulart, Ilsa do Carmo VieiraMaziero, Maria das Dores SoaresDalcin, Andrea RodriguesCabral, Giovanna Rodriguespor2023-05-08T13:11:15Zoai:localhost:1/55535Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T13:11:15Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Os (des)equilíbrios dos espaços escolares da leitura: um olhar para o PNBE
The (des)balances of the school spaces of reading: a look at the PNBE
Os (des)equilibrios de los espacios escolares de lectura: una mirada al PNBE
title Os (des)equilíbrios dos espaços escolares da leitura: um olhar para o PNBE
spellingShingle Os (des)equilíbrios dos espaços escolares da leitura: um olhar para o PNBE
Goulart, Ilsa do Carmo Vieira
Espaço escolares de leitura
PNBE
Programa Nacional Biblioteca da Escola (PNBE)
Políticas públicas de incentivo à leitura
Leitura e escrita
Reading school space
Public policies to encourage reading
Reading and writing
title_short Os (des)equilíbrios dos espaços escolares da leitura: um olhar para o PNBE
title_full Os (des)equilíbrios dos espaços escolares da leitura: um olhar para o PNBE
title_fullStr Os (des)equilíbrios dos espaços escolares da leitura: um olhar para o PNBE
title_full_unstemmed Os (des)equilíbrios dos espaços escolares da leitura: um olhar para o PNBE
title_sort Os (des)equilíbrios dos espaços escolares da leitura: um olhar para o PNBE
author Goulart, Ilsa do Carmo Vieira
author_facet Goulart, Ilsa do Carmo Vieira
Maziero, Maria das Dores Soares
Dalcin, Andrea Rodrigues
Cabral, Giovanna Rodrigues
author_role author
author2 Maziero, Maria das Dores Soares
Dalcin, Andrea Rodrigues
Cabral, Giovanna Rodrigues
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Goulart, Ilsa do Carmo Vieira
Maziero, Maria das Dores Soares
Dalcin, Andrea Rodrigues
Cabral, Giovanna Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv Espaço escolares de leitura
PNBE
Programa Nacional Biblioteca da Escola (PNBE)
Políticas públicas de incentivo à leitura
Leitura e escrita
Reading school space
Public policies to encourage reading
Reading and writing
topic Espaço escolares de leitura
PNBE
Programa Nacional Biblioteca da Escola (PNBE)
Políticas públicas de incentivo à leitura
Leitura e escrita
Reading school space
Public policies to encourage reading
Reading and writing
description The National School Library Program, started in 1997, supports the promotion of culture, stimulating reading among students/teachers, through the distribution of literary and research works for the constitution of collections in school libraries throughout the country, for understanding them as the space for managing the works and favoring access to reading, contributing to the formation of readers. Therefore, this text aimsto present a reflection on the policies to encourage reading, specifically the PNBE, focusing on the school spaces of reading.To this end, a descriptive study is developed, with a qualitativeapproach, based on the PNBE and BNCC documents, in order to give visibility to the (un)balances of the actions to encourage reading in Brazil in recent years.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-21T16:16:27Z
2022-11-21T16:16:27Z
2022-04
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv GOULART, I. do C. V. et al. Os (des)equilíbrios dos espaços escolares da leitura: um olhar para o PNBE. Linha Mestra, [S.l.], v. 16, p. 269-279, jan./abr. 2022. DOI: 10.34112/1980-9026.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/55535
identifier_str_mv GOULART, I. do C. V. et al. Os (des)equilíbrios dos espaços escolares da leitura: um olhar para o PNBE. Linha Mestra, [S.l.], v. 16, p. 269-279, jan./abr. 2022. DOI: 10.34112/1980-9026.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/55535
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação de Leitura do Brasil (ALB)
publisher.none.fl_str_mv Associação de Leitura do Brasil (ALB)
dc.source.none.fl_str_mv Linha Mestra
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1784550213250187264