Os (des)equilíbrios dos espaços escolares da leitura: um olhar para o PNBE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/55535 |
Resumo: | The National School Library Program, started in 1997, supports the promotion of culture, stimulating reading among students/teachers, through the distribution of literary and research works for the constitution of collections in school libraries throughout the country, for understanding them as the space for managing the works and favoring access to reading, contributing to the formation of readers. Therefore, this text aimsto present a reflection on the policies to encourage reading, specifically the PNBE, focusing on the school spaces of reading.To this end, a descriptive study is developed, with a qualitativeapproach, based on the PNBE and BNCC documents, in order to give visibility to the (un)balances of the actions to encourage reading in Brazil in recent years. |
id |
UFLA_2f86f8c2379e742f1f00ac9851788920 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/55535 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Os (des)equilíbrios dos espaços escolares da leitura: um olhar para o PNBEThe (des)balances of the school spaces of reading: a look at the PNBEOs (des)equilibrios de los espacios escolares de lectura: una mirada al PNBEEspaço escolares de leituraPNBEPrograma Nacional Biblioteca da Escola (PNBE)Políticas públicas de incentivo à leituraLeitura e escritaReading school spacePublic policies to encourage readingReading and writingThe National School Library Program, started in 1997, supports the promotion of culture, stimulating reading among students/teachers, through the distribution of literary and research works for the constitution of collections in school libraries throughout the country, for understanding them as the space for managing the works and favoring access to reading, contributing to the formation of readers. Therefore, this text aimsto present a reflection on the policies to encourage reading, specifically the PNBE, focusing on the school spaces of reading.To this end, a descriptive study is developed, with a qualitativeapproach, based on the PNBE and BNCC documents, in order to give visibility to the (un)balances of the actions to encourage reading in Brazil in recent years.O Programa Nacional Biblioteca da Escola, iniciado em 1997, apoia a promoção da cultura, estimulando a leitura entre alunos/professores, através da distribuição de obras literárias e de pesquisa para constituição de acervo nas bibliotecas escolares de todo o país, por compreendê-las como o espaço de gerenciamento das obras e de favorecimento de acesso à leitura, contribuindo para a formação de leitores. Diante disso, este texto tem por objetivo apresentar uma reflexão sobre as políticas de incentivo à leitura, especificamente o PNBE, com foco nos espaços escolares de leitura. Para tanto, desenvolve-se um estudo descritivo, com uma abordagem qualitativa, a partir dos documentos do PNBE e da BNCC, de modo a dar visibilidade aos (des)equilíbrios das ações de incentivo à leitura no Brasil, nos últimos anos.Associação de Leitura do Brasil (ALB)2022-11-21T16:16:27Z2022-11-21T16:16:27Z2022-04info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfGOULART, I. do C. V. et al. Os (des)equilíbrios dos espaços escolares da leitura: um olhar para o PNBE. Linha Mestra, [S.l.], v. 16, p. 269-279, jan./abr. 2022. DOI: 10.34112/1980-9026.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/55535Linha Mestrareponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessGoulart, Ilsa do Carmo VieiraMaziero, Maria das Dores SoaresDalcin, Andrea RodriguesCabral, Giovanna Rodriguespor2023-05-08T13:11:15Zoai:localhost:1/55535Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T13:11:15Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Os (des)equilíbrios dos espaços escolares da leitura: um olhar para o PNBE The (des)balances of the school spaces of reading: a look at the PNBE Os (des)equilibrios de los espacios escolares de lectura: una mirada al PNBE |
title |
Os (des)equilíbrios dos espaços escolares da leitura: um olhar para o PNBE |
spellingShingle |
Os (des)equilíbrios dos espaços escolares da leitura: um olhar para o PNBE Goulart, Ilsa do Carmo Vieira Espaço escolares de leitura PNBE Programa Nacional Biblioteca da Escola (PNBE) Políticas públicas de incentivo à leitura Leitura e escrita Reading school space Public policies to encourage reading Reading and writing |
title_short |
Os (des)equilíbrios dos espaços escolares da leitura: um olhar para o PNBE |
title_full |
Os (des)equilíbrios dos espaços escolares da leitura: um olhar para o PNBE |
title_fullStr |
Os (des)equilíbrios dos espaços escolares da leitura: um olhar para o PNBE |
title_full_unstemmed |
Os (des)equilíbrios dos espaços escolares da leitura: um olhar para o PNBE |
title_sort |
Os (des)equilíbrios dos espaços escolares da leitura: um olhar para o PNBE |
author |
Goulart, Ilsa do Carmo Vieira |
author_facet |
Goulart, Ilsa do Carmo Vieira Maziero, Maria das Dores Soares Dalcin, Andrea Rodrigues Cabral, Giovanna Rodrigues |
author_role |
author |
author2 |
Maziero, Maria das Dores Soares Dalcin, Andrea Rodrigues Cabral, Giovanna Rodrigues |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Goulart, Ilsa do Carmo Vieira Maziero, Maria das Dores Soares Dalcin, Andrea Rodrigues Cabral, Giovanna Rodrigues |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Espaço escolares de leitura PNBE Programa Nacional Biblioteca da Escola (PNBE) Políticas públicas de incentivo à leitura Leitura e escrita Reading school space Public policies to encourage reading Reading and writing |
topic |
Espaço escolares de leitura PNBE Programa Nacional Biblioteca da Escola (PNBE) Políticas públicas de incentivo à leitura Leitura e escrita Reading school space Public policies to encourage reading Reading and writing |
description |
The National School Library Program, started in 1997, supports the promotion of culture, stimulating reading among students/teachers, through the distribution of literary and research works for the constitution of collections in school libraries throughout the country, for understanding them as the space for managing the works and favoring access to reading, contributing to the formation of readers. Therefore, this text aimsto present a reflection on the policies to encourage reading, specifically the PNBE, focusing on the school spaces of reading.To this end, a descriptive study is developed, with a qualitativeapproach, based on the PNBE and BNCC documents, in order to give visibility to the (un)balances of the actions to encourage reading in Brazil in recent years. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-21T16:16:27Z 2022-11-21T16:16:27Z 2022-04 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
GOULART, I. do C. V. et al. Os (des)equilíbrios dos espaços escolares da leitura: um olhar para o PNBE. Linha Mestra, [S.l.], v. 16, p. 269-279, jan./abr. 2022. DOI: 10.34112/1980-9026. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/55535 |
identifier_str_mv |
GOULART, I. do C. V. et al. Os (des)equilíbrios dos espaços escolares da leitura: um olhar para o PNBE. Linha Mestra, [S.l.], v. 16, p. 269-279, jan./abr. 2022. DOI: 10.34112/1980-9026. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/55535 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação de Leitura do Brasil (ALB) |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação de Leitura do Brasil (ALB) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linha Mestra reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1815439256260182016 |