Formação docente e interação no curso de Letras
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39796 |
Resumo: | Much of the initial teacher training majors promote an emphasis on educational theories, which are necessary but not yet seen in a closer relationship with the reality experienced in schools. For this reason, we aim to discuss the pre-service training of Portuguese teachers, based on the subjects' experience and co-responsibility involved in the teacher training process. For this, we problematize the pre-service training from the idealization of the school; we call upon Vygotsky's sociointeracionist studies (2000) on the constitution of the subjects in the teaching and learning processes, Larrosa Bondía's reflections (2002) on the concept of experience and Nicolescu's reflections (1999) on transdisciplinarity and, finally, we propose a reflection on students and teachers' reports of experience involved in internship in Letters major and we elaborate proposals for intervention. We conclude that the pre-service training of the Portuguese teacher must unite university and school in an effective partnership that rethink the formative process.. |
id |
UFLA_304c465bd8845fcd012f2af139e1a208 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/39796 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Formação docente e interação no curso de LetrasTeacher training and interaction in the Letter courseFormación docente e interacción en el curso de LetrasFormação docenteExperiênciaEstágioTeacher trainingExperienceInternshipMuch of the initial teacher training majors promote an emphasis on educational theories, which are necessary but not yet seen in a closer relationship with the reality experienced in schools. For this reason, we aim to discuss the pre-service training of Portuguese teachers, based on the subjects' experience and co-responsibility involved in the teacher training process. For this, we problematize the pre-service training from the idealization of the school; we call upon Vygotsky's sociointeracionist studies (2000) on the constitution of the subjects in the teaching and learning processes, Larrosa Bondía's reflections (2002) on the concept of experience and Nicolescu's reflections (1999) on transdisciplinarity and, finally, we propose a reflection on students and teachers' reports of experience involved in internship in Letters major and we elaborate proposals for intervention. We conclude that the pre-service training of the Portuguese teacher must unite university and school in an effective partnership that rethink the formative process..Boa parte dos cursos iniciais de formação de professores promove uma ênfase nas teorias educacionais e acaba por distanciar-se da realidade vivenciada nas escolas. Por essa razão, objetivamos discutir a formação pré-serviço dos professores de Língua Portuguesa, partindo da experiência e da corresponsabilidade dos sujeitos envolvidos no processo formativo docente. Para isso, problematizamos a formação pré-serviço a partir da idealização da escola; recorremos aos estudos sociointeracionistas de Vygotsky (2000) sobre a constituição dos sujeitos nos processos de ensino e de aprendizagem, às reflexões de Larrosa Bondía (2002) sobre o conceito de experiência e de Nicolescu (1999) sobre transdisciplinaridade e, por fim, propomos uma reflexão acerca dos relatos de experiência de alunos e professores envolvidos no estágio do curso de Letras e elaboramos propostas de intervenção. Concluímos que a formação pré-serviço do professor de Língua Portuguesa deve unir universidade e escola em uma parceria eficaz que repense o processo formativo.Instituto Federal de São Paulo2020-04-06T11:39:03Z2020-04-06T11:39:03Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSILVA, L. S. da; CANO, M. R. de O. Formação docente e interação no curso de Letras. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 4, n. 1, p. 29-46, jan./mar. 2019.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39796Revista Internacional de Formação de Professoresreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Luciana Soares daCano, Márcio Rogério de Oliveirapor2020-04-06T11:55:56Zoai:localhost:1/39796Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2020-04-06T11:55:56Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Formação docente e interação no curso de Letras Teacher training and interaction in the Letter course Formación docente e interacción en el curso de Letras |
title |
Formação docente e interação no curso de Letras |
spellingShingle |
Formação docente e interação no curso de Letras Silva, Luciana Soares da Formação docente Experiência Estágio Teacher training Experience Internship |
title_short |
Formação docente e interação no curso de Letras |
title_full |
Formação docente e interação no curso de Letras |
title_fullStr |
Formação docente e interação no curso de Letras |
title_full_unstemmed |
Formação docente e interação no curso de Letras |
title_sort |
Formação docente e interação no curso de Letras |
author |
Silva, Luciana Soares da |
author_facet |
Silva, Luciana Soares da Cano, Márcio Rogério de Oliveira |
author_role |
author |
author2 |
Cano, Márcio Rogério de Oliveira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Luciana Soares da Cano, Márcio Rogério de Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação docente Experiência Estágio Teacher training Experience Internship |
topic |
Formação docente Experiência Estágio Teacher training Experience Internship |
description |
Much of the initial teacher training majors promote an emphasis on educational theories, which are necessary but not yet seen in a closer relationship with the reality experienced in schools. For this reason, we aim to discuss the pre-service training of Portuguese teachers, based on the subjects' experience and co-responsibility involved in the teacher training process. For this, we problematize the pre-service training from the idealization of the school; we call upon Vygotsky's sociointeracionist studies (2000) on the constitution of the subjects in the teaching and learning processes, Larrosa Bondía's reflections (2002) on the concept of experience and Nicolescu's reflections (1999) on transdisciplinarity and, finally, we propose a reflection on students and teachers' reports of experience involved in internship in Letters major and we elaborate proposals for intervention. We conclude that the pre-service training of the Portuguese teacher must unite university and school in an effective partnership that rethink the formative process.. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019 2020-04-06T11:39:03Z 2020-04-06T11:39:03Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SILVA, L. S. da; CANO, M. R. de O. Formação docente e interação no curso de Letras. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 4, n. 1, p. 29-46, jan./mar. 2019. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39796 |
identifier_str_mv |
SILVA, L. S. da; CANO, M. R. de O. Formação docente e interação no curso de Letras. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 4, n. 1, p. 29-46, jan./mar. 2019. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39796 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de São Paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Internacional de Formação de Professores reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1784550071041261568 |