Pesquisa-ação e aprendizagem organizacional socioprática: uma aproximação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39827 |
Resumo: | The general objective of this essay is to present an approach between the methodological perspective of action research and the organizational learning in the social practice perspective. Specifically, it aims to (i) verify action research as a methodology which purposes are, themselves, transformers of reality and (ii) demonstrate the relevance of the proposed approach to emancipatory processes, including the ethical plan. It was constructed a synopsis of the origins, the profile and the development of action research, making clear the differences between action research and classical research, as well as the reversal of the relation between subject and object, in which that becomes subject of the own knowledge and its reality, never presuming neutrality. The findings point to the uniqueness of the approach between action research and the socio-practical organizational learning process, constituting itself in a multiparadigmatic approach capable of engendering emancipation through the articulation of critical and reflection spaces. It is an approach not only restricted to technical and abstract concerns, but with emancipatory character, that needs to be integrated into the organizational studies agenda. |
id |
UFLA_3da1b36c3a97a58e877ae8a35ae251ca |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/39827 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Pesquisa-ação e aprendizagem organizacional socioprática: uma aproximaçãoAction research and socio-practical organizational learning: a theoretical approachPesquisa-açãoAprendizagem OrganizacionalPerspectiva SociopráticaEmancipaçãoAction researchOrganizational LearningSocial Practice PerspectiveEmancipationThe general objective of this essay is to present an approach between the methodological perspective of action research and the organizational learning in the social practice perspective. Specifically, it aims to (i) verify action research as a methodology which purposes are, themselves, transformers of reality and (ii) demonstrate the relevance of the proposed approach to emancipatory processes, including the ethical plan. It was constructed a synopsis of the origins, the profile and the development of action research, making clear the differences between action research and classical research, as well as the reversal of the relation between subject and object, in which that becomes subject of the own knowledge and its reality, never presuming neutrality. The findings point to the uniqueness of the approach between action research and the socio-practical organizational learning process, constituting itself in a multiparadigmatic approach capable of engendering emancipation through the articulation of critical and reflection spaces. It is an approach not only restricted to technical and abstract concerns, but with emancipatory character, that needs to be integrated into the organizational studies agenda.O objetivo geral desse ensaio é apresentar uma aproximação entre a perspectiva metodológica da pesquisa-ação e a aprendizagem organizacional na perspectiva socioprática. Especificamente, visa-se (i) verificar a pesquisa-ação enquanto metodologia cujos propósitos são, em si, transformadores da realidade e (ii) demonstrar a pertinência da aproximação proposta aos processos emancipatórios, inclusive pautando-se pelo plano ético. Fez-se um apanhado das origens, do perfil e do desenvolvimento da pesquisa-ação, deixando claras as diferenças entre esta e a pesquisa clássica, bem como a reversão da relação entre sujeito e objeto, em que este se torna sujeito do próprio conhecimento e da sua realidade, jamais presumindo neutralidade. Os achados apontam à singularidade da aproximação entre a pesquisa-ação com o processo de aprendizagem organizacional socioprática, constituindo-se esta em uma abordagem multiparadigmática capaz de engendrar a emancipação por meio da articulação de espaços críticos e reflexivos. É uma abordagem não apenas restrita a inquietações técnico-abstratas, mas de caráter emancipador, necessitando ser integrada à agenda dos estudos organizacionais.Universidade Federal de Santa Maria2020-04-06T16:46:02Z2020-04-06T16:46:02Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfapplication/pdfZWICK, E.; BERTOLIN, R. V.; BRITO, M. J. de. Pesquisa-ação e aprendizagem organizacional socioprática: uma aproximação. Revista de Administração da UFSM, Santa Maria, v. 11, n. 5, p. 1182-1197, 2019.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39827Revista de Administração da UFSMreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessZwick, ElisaBertolin, Rosangela ViolettiBrito, Mozar José depor2020-04-06T16:49:46Zoai:localhost:1/39827Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2020-04-06T16:49:46Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pesquisa-ação e aprendizagem organizacional socioprática: uma aproximação Action research and socio-practical organizational learning: a theoretical approach |
title |
Pesquisa-ação e aprendizagem organizacional socioprática: uma aproximação |
spellingShingle |
Pesquisa-ação e aprendizagem organizacional socioprática: uma aproximação Zwick, Elisa Pesquisa-ação Aprendizagem Organizacional Perspectiva Socioprática Emancipação Action research Organizational Learning Social Practice Perspective Emancipation |
title_short |
Pesquisa-ação e aprendizagem organizacional socioprática: uma aproximação |
title_full |
Pesquisa-ação e aprendizagem organizacional socioprática: uma aproximação |
title_fullStr |
Pesquisa-ação e aprendizagem organizacional socioprática: uma aproximação |
title_full_unstemmed |
Pesquisa-ação e aprendizagem organizacional socioprática: uma aproximação |
title_sort |
Pesquisa-ação e aprendizagem organizacional socioprática: uma aproximação |
author |
Zwick, Elisa |
author_facet |
Zwick, Elisa Bertolin, Rosangela Violetti Brito, Mozar José de |
author_role |
author |
author2 |
Bertolin, Rosangela Violetti Brito, Mozar José de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Zwick, Elisa Bertolin, Rosangela Violetti Brito, Mozar José de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pesquisa-ação Aprendizagem Organizacional Perspectiva Socioprática Emancipação Action research Organizational Learning Social Practice Perspective Emancipation |
topic |
Pesquisa-ação Aprendizagem Organizacional Perspectiva Socioprática Emancipação Action research Organizational Learning Social Practice Perspective Emancipation |
description |
The general objective of this essay is to present an approach between the methodological perspective of action research and the organizational learning in the social practice perspective. Specifically, it aims to (i) verify action research as a methodology which purposes are, themselves, transformers of reality and (ii) demonstrate the relevance of the proposed approach to emancipatory processes, including the ethical plan. It was constructed a synopsis of the origins, the profile and the development of action research, making clear the differences between action research and classical research, as well as the reversal of the relation between subject and object, in which that becomes subject of the own knowledge and its reality, never presuming neutrality. The findings point to the uniqueness of the approach between action research and the socio-practical organizational learning process, constituting itself in a multiparadigmatic approach capable of engendering emancipation through the articulation of critical and reflection spaces. It is an approach not only restricted to technical and abstract concerns, but with emancipatory character, that needs to be integrated into the organizational studies agenda. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019 2020-04-06T16:46:02Z 2020-04-06T16:46:02Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
ZWICK, E.; BERTOLIN, R. V.; BRITO, M. J. de. Pesquisa-ação e aprendizagem organizacional socioprática: uma aproximação. Revista de Administração da UFSM, Santa Maria, v. 11, n. 5, p. 1182-1197, 2019. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39827 |
identifier_str_mv |
ZWICK, E.; BERTOLIN, R. V.; BRITO, M. J. de. Pesquisa-ação e aprendizagem organizacional socioprática: uma aproximação. Revista de Administração da UFSM, Santa Maria, v. 11, n. 5, p. 1182-1197, 2019. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39827 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Administração da UFSM reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1784549983014354944 |