Pesquisa-ação e aprendizagem organizacional socioprática: uma aproximação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zwick, Elisa
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Bertolin, Rosangela Violetti, Brito, Mozar José de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39827
Resumo: The general objective of this essay is to present an approach between the methodological perspective of action research and the organizational learning in the social practice perspective. Specifically, it aims to (i) verify action research as a methodology which purposes are, themselves, transformers of reality and (ii) demonstrate the relevance of the proposed approach to emancipatory processes, including the ethical plan. It was constructed a synopsis of the origins, the profile and the development of action research, making clear the differences between action research and classical research, as well as the reversal of the relation between subject and object, in which that becomes subject of the own knowledge and its reality, never presuming neutrality. The findings point to the uniqueness of the approach between action research and the socio-practical organizational learning process, constituting itself in a multiparadigmatic approach capable of engendering emancipation through the articulation of critical and reflection spaces. It is an approach not only restricted to technical and abstract concerns, but with emancipatory character, that needs to be integrated into the organizational studies agenda.
id UFLA_3da1b36c3a97a58e877ae8a35ae251ca
oai_identifier_str oai:localhost:1/39827
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Pesquisa-ação e aprendizagem organizacional socioprática: uma aproximaçãoAction research and socio-practical organizational learning: a theoretical approachPesquisa-açãoAprendizagem OrganizacionalPerspectiva SociopráticaEmancipaçãoAction researchOrganizational LearningSocial Practice PerspectiveEmancipationThe general objective of this essay is to present an approach between the methodological perspective of action research and the organizational learning in the social practice perspective. Specifically, it aims to (i) verify action research as a methodology which purposes are, themselves, transformers of reality and (ii) demonstrate the relevance of the proposed approach to emancipatory processes, including the ethical plan. It was constructed a synopsis of the origins, the profile and the development of action research, making clear the differences between action research and classical research, as well as the reversal of the relation between subject and object, in which that becomes subject of the own knowledge and its reality, never presuming neutrality. The findings point to the uniqueness of the approach between action research and the socio-practical organizational learning process, constituting itself in a multiparadigmatic approach capable of engendering emancipation through the articulation of critical and reflection spaces. It is an approach not only restricted to technical and abstract concerns, but with emancipatory character, that needs to be integrated into the organizational studies agenda.O objetivo geral desse ensaio é apresentar uma aproximação entre a perspectiva metodológica da pesquisa-ação e a aprendizagem organizacional na perspectiva socioprática. Especificamente, visa-se (i) verificar a pesquisa-ação enquanto metodologia cujos propósitos são, em si, transformadores da realidade e (ii) demonstrar a pertinência da aproximação proposta aos processos emancipatórios, inclusive pautando-se pelo plano ético. Fez-se um apanhado das origens, do perfil e do desenvolvimento da pesquisa-ação, deixando claras as diferenças entre esta e a pesquisa clássica, bem como a reversão da relação entre sujeito e objeto, em que este se torna sujeito do próprio conhecimento e da sua realidade, jamais presumindo neutralidade. Os achados apontam à singularidade da aproximação entre a pesquisa-ação com o processo de aprendizagem organizacional socioprática, constituindo-se esta em uma abordagem multiparadigmática capaz de engendrar a emancipação por meio da articulação de espaços críticos e reflexivos. É uma abordagem não apenas restrita a inquietações técnico-abstratas, mas de caráter emancipador, necessitando ser integrada à agenda dos estudos organizacionais.Universidade Federal de Santa Maria2020-04-06T16:46:02Z2020-04-06T16:46:02Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfapplication/pdfZWICK, E.; BERTOLIN, R. V.; BRITO, M. J. de. Pesquisa-ação e aprendizagem organizacional socioprática: uma aproximação. Revista de Administração da UFSM, Santa Maria, v. 11, n. 5, p. 1182-1197, 2019.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39827Revista de Administração da UFSMreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessZwick, ElisaBertolin, Rosangela ViolettiBrito, Mozar José depor2020-04-06T16:49:46Zoai:localhost:1/39827Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2020-04-06T16:49:46Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Pesquisa-ação e aprendizagem organizacional socioprática: uma aproximação
Action research and socio-practical organizational learning: a theoretical approach
title Pesquisa-ação e aprendizagem organizacional socioprática: uma aproximação
spellingShingle Pesquisa-ação e aprendizagem organizacional socioprática: uma aproximação
Zwick, Elisa
Pesquisa-ação
Aprendizagem Organizacional
Perspectiva Socioprática
Emancipação
Action research
Organizational Learning
Social Practice Perspective
Emancipation
title_short Pesquisa-ação e aprendizagem organizacional socioprática: uma aproximação
title_full Pesquisa-ação e aprendizagem organizacional socioprática: uma aproximação
title_fullStr Pesquisa-ação e aprendizagem organizacional socioprática: uma aproximação
title_full_unstemmed Pesquisa-ação e aprendizagem organizacional socioprática: uma aproximação
title_sort Pesquisa-ação e aprendizagem organizacional socioprática: uma aproximação
author Zwick, Elisa
author_facet Zwick, Elisa
Bertolin, Rosangela Violetti
Brito, Mozar José de
author_role author
author2 Bertolin, Rosangela Violetti
Brito, Mozar José de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Zwick, Elisa
Bertolin, Rosangela Violetti
Brito, Mozar José de
dc.subject.por.fl_str_mv Pesquisa-ação
Aprendizagem Organizacional
Perspectiva Socioprática
Emancipação
Action research
Organizational Learning
Social Practice Perspective
Emancipation
topic Pesquisa-ação
Aprendizagem Organizacional
Perspectiva Socioprática
Emancipação
Action research
Organizational Learning
Social Practice Perspective
Emancipation
description The general objective of this essay is to present an approach between the methodological perspective of action research and the organizational learning in the social practice perspective. Specifically, it aims to (i) verify action research as a methodology which purposes are, themselves, transformers of reality and (ii) demonstrate the relevance of the proposed approach to emancipatory processes, including the ethical plan. It was constructed a synopsis of the origins, the profile and the development of action research, making clear the differences between action research and classical research, as well as the reversal of the relation between subject and object, in which that becomes subject of the own knowledge and its reality, never presuming neutrality. The findings point to the uniqueness of the approach between action research and the socio-practical organizational learning process, constituting itself in a multiparadigmatic approach capable of engendering emancipation through the articulation of critical and reflection spaces. It is an approach not only restricted to technical and abstract concerns, but with emancipatory character, that needs to be integrated into the organizational studies agenda.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019
2020-04-06T16:46:02Z
2020-04-06T16:46:02Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ZWICK, E.; BERTOLIN, R. V.; BRITO, M. J. de. Pesquisa-ação e aprendizagem organizacional socioprática: uma aproximação. Revista de Administração da UFSM, Santa Maria, v. 11, n. 5, p. 1182-1197, 2019.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39827
identifier_str_mv ZWICK, E.; BERTOLIN, R. V.; BRITO, M. J. de. Pesquisa-ação e aprendizagem organizacional socioprática: uma aproximação. Revista de Administração da UFSM, Santa Maria, v. 11, n. 5, p. 1182-1197, 2019.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39827
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Administração da UFSM
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1784549983014354944