PRACTICE-BASED AND COGNITIVE LEARNING IN BRAZILIAN JUNIOR ENTERPRISES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dos-Santos, Marcos Gilberto
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Pereira, Fernanda Almeida, Souza-Silva, Jader Cristino, Rivera-Castro, Miguel Angel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Administração (São Paulo. Online)
Texto Completo: https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/235
Resumo: Undergraduate students in Applied Social Sciences, particularly in Administration, have flocked to junior enterprises, a strategy that allows them to combine theory learned in college with the skills from practical application. In this context, learning can occur through modalities more compliant with the individual-cognitive approach, such as training, reading texts and accessing databases, or through arrangements resulting from the practice-based approach, such as communities of practice, mentoring, on-the-job training, and casual interactions. The objective of this study was to identify which approach made the greater contribution to the learning of junior entrepreneurs. A quantitative methodology, applying questionnaires to 118 students from 14 Brazilian states, followed by exploratory factor analysis and multivariate regression was used. The main results indicated that the rules derived from the social practice approach enables greater learning, with mentoring, either from professors or more experienced colleagues, standing out as the most effective method in this context.
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spelling PRACTICE-BASED AND COGNITIVE LEARNING IN BRAZILIAN JUNIOR ENTERPRISESAPRENDIZAGEM SOCIOPRÁTICA E INDIVIDUAL-COGNITIVA NA EMPRESA JÚNIOR BRASILEIRAPractice-based LearningModalities of Organizational LearningJunior EnterpriseAprendizagem sociopráticaModalidades em Aprendizagem OrganizacionalEmpresa JúniorUndergraduate students in Applied Social Sciences, particularly in Administration, have flocked to junior enterprises, a strategy that allows them to combine theory learned in college with the skills from practical application. In this context, learning can occur through modalities more compliant with the individual-cognitive approach, such as training, reading texts and accessing databases, or through arrangements resulting from the practice-based approach, such as communities of practice, mentoring, on-the-job training, and casual interactions. The objective of this study was to identify which approach made the greater contribution to the learning of junior entrepreneurs. A quantitative methodology, applying questionnaires to 118 students from 14 Brazilian states, followed by exploratory factor analysis and multivariate regression was used. The main results indicated that the rules derived from the social practice approach enables greater learning, with mentoring, either from professors or more experienced colleagues, standing out as the most effective method in this context.Estudantes de graduação em Ciências Sociais Aplicadas, notadamente em Administração, têm se reunido em torno de empresas juniores, uma estratégia que os permite aliar a teoria aprendida no curso superior com as habilidades provenientes da atuação prática. Nesse contexto, a aprendizagem pode ocorrer por meio de modalidades mais aderentes a uma abordagem individual-cognitivista, como treinamento, leitura de textos e acesso a bancos de dados, ou por meio de modalidades oriundas de uma abordagem de cunho socioprático, como comunidades de prática, mentoria, treinamento on-the-job e interações casuais. O objetivo do presente trabalho é identificar qual abordagem traz uma maior contribuição ao aprendizado dos empresários juniores. Para tanto, foi utilizada uma metodologia quantitativa, com aplicação de 118 questionários a estudantes de 14 Estados do Brasil, seguido de análise fatorial exploratória e regressão multivariada. Os principais resultados indicam que as modalidades oriundas da abordagem socioprática possibilitam um maior aprendizado, com destaque para a mentoria, que pode ser de professores ou de colegas mais experientes, como a modalidade mais eficaz nesse contexto.Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)2015-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/23510.13058/raep.2015.v16n2.235Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 16 No. 2 (2015): Abril-Junho; 309-339Administração: Ensino e Pesquisa; v. 16 n. 2 (2015): Abril-Junho; 309-3392358-09172177-6083reponame:Administração (São Paulo. Online)instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)instacron:ANGRADporhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/235/179Dos-Santos, Marcos GilbertoPereira, Fernanda AlmeidaSouza-Silva, Jader CristinoRivera-Castro, Miguel Angelinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-29T14:43:40Zoai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/235Revistahttp://angrad.org.br/revistaPRIhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/oaiangrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br2358-09172177-6083opendoar:2020-10-29T14:43:40Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)false
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