Um olhar para o filme “O vento será tua herança”: possibilidades de discussão na formação de professores de Biologia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Monteiro, Julia Amorim
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Nascimento Junior, Antonio Fernandes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50614
Resumo: Trainingteachers requiresconsideringcultural, political, social, ethical, moral,and artistic aspects. Thus, this work aims to identify in the film “Inherit the Wind” (1999) the discussions thatbiology teacher training environments can raise. The film portrays the trial of Scopes, a true story that took place in the United States in 1925. The methodsare qualitative and,for data analysis, it was used Content Analysis and more specific categorization. A priori categories were constructed and the scenes that fit into this mental construction were grouped. The categories were “Freedom of Expression”, consisting of five scenes; “Science and Society”, by four; “Science and Progress” by four and “Science and Religion” by one. It was possible to see the importance of raising issues that cut across these axes in biology teacher training environments, as these are themes that eventually arise during classes, and it is necessary to have a repertoire so that these discussions are made in a contextualized and critical way, enabling the training of teachers and, consequent, of critical students. In this way, it is possible to highlight the potential of cinema to open gaps that made it possible to raise such discussions.
id UFLA_42b1c61ab3e3d93bf47546d4303e5bd1
oai_identifier_str oai:localhost:1/50614
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Um olhar para o filme “O vento será tua herança”: possibilidades de discussão na formação de professores de BiologiaA look at the film “Inherit the wind”: possibilities for discussion in Biology teacher trainingReligião e ciênciaReligion and scienceEvolução (Biologia)Evolution (Biology)Formação docenteTrainingteachers requiresconsideringcultural, political, social, ethical, moral,and artistic aspects. Thus, this work aims to identify in the film “Inherit the Wind” (1999) the discussions thatbiology teacher training environments can raise. The film portrays the trial of Scopes, a true story that took place in the United States in 1925. The methodsare qualitative and,for data analysis, it was used Content Analysis and more specific categorization. A priori categories were constructed and the scenes that fit into this mental construction were grouped. The categories were “Freedom of Expression”, consisting of five scenes; “Science and Society”, by four; “Science and Progress” by four and “Science and Religion” by one. It was possible to see the importance of raising issues that cut across these axes in biology teacher training environments, as these are themes that eventually arise during classes, and it is necessary to have a repertoire so that these discussions are made in a contextualized and critical way, enabling the training of teachers and, consequent, of critical students. In this way, it is possible to highlight the potential of cinema to open gaps that made it possible to raise such discussions.Para formar professores é necessário considerar aspectos culturais, políticos, sociais, éticos, morais e artísticos. Pensando nisso, este trabalho tem como objetivo identificar no filme“O vento será tua herança” (1999) as discussões que ele pode suscitarem um ambiente de formação de professores de Biologia. O filme retrata o julgamento de Scopes, uma história real que aconteceunos Estados Unidos em 1925. A metodologia de pesquisa utilizada é de caráter qualitativoe para análise dos dados foi utilizada aAnálise de Conteúdo e mais especificamente a categorização. Foram construídas categorias a priori ea partir delas, as cenas que se enquadravam nessasconstruçõesmentais foram agrupadas. As categorias foram “Liberdade de Expressão”, “Ciência e Sociedade”, “Ciência e Progresso”e “Ciência e Religião”. Foi possível perceber a importância de suscitar problematizações que transpassem esses eixos em ambientes de formação de professoresdeBiologia, pois são temas que, eventualmente, surgem no decorrer das aulas, sendo necessário ter repertório para que essas discussões sejam feitas de forma contextualizada e crítica, possibilitando a formação de professores e, por conseguinte, de estudantes críticos. Desse modo, é possível destacar o potencial do cinema em abrir frestas que possibilitaram suscitar tais discussões.Universidade Cruzeiro do Sul2022-07-15T18:41:42Z2022-07-15T18:41:42Z2021-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfMONTEIRO, J. A.; NASCIMENTO JÚNIOR, A. F. Um olhar para o filme “O vento será tua herança”: possibilidades de discussão na formação de professores de Biologia. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, São Paulo, v. 12, n. 6, p. 1-25, dez. 2021.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50614Revista de Ensino de Ciências e Matemáticareponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMonteiro, Julia AmorimNascimento Junior, Antonio Fernandespor2022-07-15T18:41:42Zoai:localhost:1/50614Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2022-07-15T18:41:42Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Um olhar para o filme “O vento será tua herança”: possibilidades de discussão na formação de professores de Biologia
A look at the film “Inherit the wind”: possibilities for discussion in Biology teacher training
title Um olhar para o filme “O vento será tua herança”: possibilidades de discussão na formação de professores de Biologia
spellingShingle Um olhar para o filme “O vento será tua herança”: possibilidades de discussão na formação de professores de Biologia
Monteiro, Julia Amorim
Religião e ciência
Religion and science
Evolução (Biologia)
Evolution (Biology)
Formação docente
title_short Um olhar para o filme “O vento será tua herança”: possibilidades de discussão na formação de professores de Biologia
title_full Um olhar para o filme “O vento será tua herança”: possibilidades de discussão na formação de professores de Biologia
title_fullStr Um olhar para o filme “O vento será tua herança”: possibilidades de discussão na formação de professores de Biologia
title_full_unstemmed Um olhar para o filme “O vento será tua herança”: possibilidades de discussão na formação de professores de Biologia
title_sort Um olhar para o filme “O vento será tua herança”: possibilidades de discussão na formação de professores de Biologia
author Monteiro, Julia Amorim
author_facet Monteiro, Julia Amorim
Nascimento Junior, Antonio Fernandes
author_role author
author2 Nascimento Junior, Antonio Fernandes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Monteiro, Julia Amorim
Nascimento Junior, Antonio Fernandes
dc.subject.por.fl_str_mv Religião e ciência
Religion and science
Evolução (Biologia)
Evolution (Biology)
Formação docente
topic Religião e ciência
Religion and science
Evolução (Biologia)
Evolution (Biology)
Formação docente
description Trainingteachers requiresconsideringcultural, political, social, ethical, moral,and artistic aspects. Thus, this work aims to identify in the film “Inherit the Wind” (1999) the discussions thatbiology teacher training environments can raise. The film portrays the trial of Scopes, a true story that took place in the United States in 1925. The methodsare qualitative and,for data analysis, it was used Content Analysis and more specific categorization. A priori categories were constructed and the scenes that fit into this mental construction were grouped. The categories were “Freedom of Expression”, consisting of five scenes; “Science and Society”, by four; “Science and Progress” by four and “Science and Religion” by one. It was possible to see the importance of raising issues that cut across these axes in biology teacher training environments, as these are themes that eventually arise during classes, and it is necessary to have a repertoire so that these discussions are made in a contextualized and critical way, enabling the training of teachers and, consequent, of critical students. In this way, it is possible to highlight the potential of cinema to open gaps that made it possible to raise such discussions.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12
2022-07-15T18:41:42Z
2022-07-15T18:41:42Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MONTEIRO, J. A.; NASCIMENTO JÚNIOR, A. F. Um olhar para o filme “O vento será tua herança”: possibilidades de discussão na formação de professores de Biologia. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, São Paulo, v. 12, n. 6, p. 1-25, dez. 2021.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50614
identifier_str_mv MONTEIRO, J. A.; NASCIMENTO JÚNIOR, A. F. Um olhar para o filme “O vento será tua herança”: possibilidades de discussão na formação de professores de Biologia. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, São Paulo, v. 12, n. 6, p. 1-25, dez. 2021.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50614
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1807835130449887232