Um olhar para o filme “O vento será tua herança”: possibilidades de discussão na formação de professores de Biologia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50614 |
Resumo: | Trainingteachers requiresconsideringcultural, political, social, ethical, moral,and artistic aspects. Thus, this work aims to identify in the film “Inherit the Wind” (1999) the discussions thatbiology teacher training environments can raise. The film portrays the trial of Scopes, a true story that took place in the United States in 1925. The methodsare qualitative and,for data analysis, it was used Content Analysis and more specific categorization. A priori categories were constructed and the scenes that fit into this mental construction were grouped. The categories were “Freedom of Expression”, consisting of five scenes; “Science and Society”, by four; “Science and Progress” by four and “Science and Religion” by one. It was possible to see the importance of raising issues that cut across these axes in biology teacher training environments, as these are themes that eventually arise during classes, and it is necessary to have a repertoire so that these discussions are made in a contextualized and critical way, enabling the training of teachers and, consequent, of critical students. In this way, it is possible to highlight the potential of cinema to open gaps that made it possible to raise such discussions. |
id |
UFLA_42b1c61ab3e3d93bf47546d4303e5bd1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/50614 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Um olhar para o filme “O vento será tua herança”: possibilidades de discussão na formação de professores de BiologiaA look at the film “Inherit the wind”: possibilities for discussion in Biology teacher trainingReligião e ciênciaReligion and scienceEvolução (Biologia)Evolution (Biology)Formação docenteTrainingteachers requiresconsideringcultural, political, social, ethical, moral,and artistic aspects. Thus, this work aims to identify in the film “Inherit the Wind” (1999) the discussions thatbiology teacher training environments can raise. The film portrays the trial of Scopes, a true story that took place in the United States in 1925. The methodsare qualitative and,for data analysis, it was used Content Analysis and more specific categorization. A priori categories were constructed and the scenes that fit into this mental construction were grouped. The categories were “Freedom of Expression”, consisting of five scenes; “Science and Society”, by four; “Science and Progress” by four and “Science and Religion” by one. It was possible to see the importance of raising issues that cut across these axes in biology teacher training environments, as these are themes that eventually arise during classes, and it is necessary to have a repertoire so that these discussions are made in a contextualized and critical way, enabling the training of teachers and, consequent, of critical students. In this way, it is possible to highlight the potential of cinema to open gaps that made it possible to raise such discussions.Para formar professores é necessário considerar aspectos culturais, políticos, sociais, éticos, morais e artísticos. Pensando nisso, este trabalho tem como objetivo identificar no filme“O vento será tua herança” (1999) as discussões que ele pode suscitarem um ambiente de formação de professores de Biologia. O filme retrata o julgamento de Scopes, uma história real que aconteceunos Estados Unidos em 1925. A metodologia de pesquisa utilizada é de caráter qualitativoe para análise dos dados foi utilizada aAnálise de Conteúdo e mais especificamente a categorização. Foram construídas categorias a priori ea partir delas, as cenas que se enquadravam nessasconstruçõesmentais foram agrupadas. As categorias foram “Liberdade de Expressão”, “Ciência e Sociedade”, “Ciência e Progresso”e “Ciência e Religião”. Foi possível perceber a importância de suscitar problematizações que transpassem esses eixos em ambientes de formação de professoresdeBiologia, pois são temas que, eventualmente, surgem no decorrer das aulas, sendo necessário ter repertório para que essas discussões sejam feitas de forma contextualizada e crítica, possibilitando a formação de professores e, por conseguinte, de estudantes críticos. Desse modo, é possível destacar o potencial do cinema em abrir frestas que possibilitaram suscitar tais discussões.Universidade Cruzeiro do Sul2022-07-15T18:41:42Z2022-07-15T18:41:42Z2021-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfMONTEIRO, J. A.; NASCIMENTO JÚNIOR, A. F. Um olhar para o filme “O vento será tua herança”: possibilidades de discussão na formação de professores de Biologia. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, São Paulo, v. 12, n. 6, p. 1-25, dez. 2021.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50614Revista de Ensino de Ciências e Matemáticareponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMonteiro, Julia AmorimNascimento Junior, Antonio Fernandespor2022-07-15T18:41:42Zoai:localhost:1/50614Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2022-07-15T18:41:42Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Um olhar para o filme “O vento será tua herança”: possibilidades de discussão na formação de professores de Biologia A look at the film “Inherit the wind”: possibilities for discussion in Biology teacher training |
title |
Um olhar para o filme “O vento será tua herança”: possibilidades de discussão na formação de professores de Biologia |
spellingShingle |
Um olhar para o filme “O vento será tua herança”: possibilidades de discussão na formação de professores de Biologia Monteiro, Julia Amorim Religião e ciência Religion and science Evolução (Biologia) Evolution (Biology) Formação docente |
title_short |
Um olhar para o filme “O vento será tua herança”: possibilidades de discussão na formação de professores de Biologia |
title_full |
Um olhar para o filme “O vento será tua herança”: possibilidades de discussão na formação de professores de Biologia |
title_fullStr |
Um olhar para o filme “O vento será tua herança”: possibilidades de discussão na formação de professores de Biologia |
title_full_unstemmed |
Um olhar para o filme “O vento será tua herança”: possibilidades de discussão na formação de professores de Biologia |
title_sort |
Um olhar para o filme “O vento será tua herança”: possibilidades de discussão na formação de professores de Biologia |
author |
Monteiro, Julia Amorim |
author_facet |
Monteiro, Julia Amorim Nascimento Junior, Antonio Fernandes |
author_role |
author |
author2 |
Nascimento Junior, Antonio Fernandes |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Monteiro, Julia Amorim Nascimento Junior, Antonio Fernandes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Religião e ciência Religion and science Evolução (Biologia) Evolution (Biology) Formação docente |
topic |
Religião e ciência Religion and science Evolução (Biologia) Evolution (Biology) Formação docente |
description |
Trainingteachers requiresconsideringcultural, political, social, ethical, moral,and artistic aspects. Thus, this work aims to identify in the film “Inherit the Wind” (1999) the discussions thatbiology teacher training environments can raise. The film portrays the trial of Scopes, a true story that took place in the United States in 1925. The methodsare qualitative and,for data analysis, it was used Content Analysis and more specific categorization. A priori categories were constructed and the scenes that fit into this mental construction were grouped. The categories were “Freedom of Expression”, consisting of five scenes; “Science and Society”, by four; “Science and Progress” by four and “Science and Religion” by one. It was possible to see the importance of raising issues that cut across these axes in biology teacher training environments, as these are themes that eventually arise during classes, and it is necessary to have a repertoire so that these discussions are made in a contextualized and critical way, enabling the training of teachers and, consequent, of critical students. In this way, it is possible to highlight the potential of cinema to open gaps that made it possible to raise such discussions. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12 2022-07-15T18:41:42Z 2022-07-15T18:41:42Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
MONTEIRO, J. A.; NASCIMENTO JÚNIOR, A. F. Um olhar para o filme “O vento será tua herança”: possibilidades de discussão na formação de professores de Biologia. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, São Paulo, v. 12, n. 6, p. 1-25, dez. 2021. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50614 |
identifier_str_mv |
MONTEIRO, J. A.; NASCIMENTO JÚNIOR, A. F. Um olhar para o filme “O vento será tua herança”: possibilidades de discussão na formação de professores de Biologia. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, São Paulo, v. 12, n. 6, p. 1-25, dez. 2021. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50614 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1823242105429950464 |