Educação como prática corporal dois decênios depois: (in)compreensões e contribuições (a)temporais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: CARNEIRO, Kleber Tuxen
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: https://www.researchgate.net/publication/376504807_Educacao_como_pratica_corporal_dois_decenios_depois_incompreensoes_e_contribuicoes_atemporais
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/59447
Resumo: This is a (critical/reflective) essay whose purpose was to (re)examine the book: Education as Corporal Practice, written by teachers: João Batista Freire and Alcides José Scaglia, published in the first years of the new millennium, more precisely in 2003, in order to (re)look at the context of its publication and its epistemological postulates, as the referred (academic) production symbolizes, in some way, the didactic/scientific strengthening of Physical Education as a curricular component in the school sphere , arising from an idiosyncratic (historical, cultural and social) scenario of the Brazilian republic. Therefore, scrutinizing it (through the “historical rear view mirror”), identifying its formative contributions, its epistemological premises and didactic-methodological implications could contribute (surmise) to the process of consolidation/improvement of this discipline in the present time (or perhaps reconnecting some to the historical fabric, or even introducing others to the scientific and formative debate), allowing, in turn, to observe possible unexplored flanks, without, however, incurring a possible contextual anachronism, considering everything what represented (and continues to symbolize) the book and its writers.
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spelling Educação como prática corporal dois decênios depois: (in)compreensões e contribuições (a)temporaisEducation as corporal practice two decades later: (im)pertinences and timeless contributionsEducação como Prática CorporalEducação FísicaConhecimentoEnsaioConhecimentoEssayEducation as Corporal PracticePhysical EducationKnowledgeThis is a (critical/reflective) essay whose purpose was to (re)examine the book: Education as Corporal Practice, written by teachers: João Batista Freire and Alcides José Scaglia, published in the first years of the new millennium, more precisely in 2003, in order to (re)look at the context of its publication and its epistemological postulates, as the referred (academic) production symbolizes, in some way, the didactic/scientific strengthening of Physical Education as a curricular component in the school sphere , arising from an idiosyncratic (historical, cultural and social) scenario of the Brazilian republic. Therefore, scrutinizing it (through the “historical rear view mirror”), identifying its formative contributions, its epistemological premises and didactic-methodological implications could contribute (surmise) to the process of consolidation/improvement of this discipline in the present time (or perhaps reconnecting some to the historical fabric, or even introducing others to the scientific and formative debate), allowing, in turn, to observe possible unexplored flanks, without, however, incurring a possible contextual anachronism, considering everything what represented (and continues to symbolize) the book and its writers.Trata-se de um texto (crítico/reflexivo) cujo propósito residiu em (re)examinar o livro: Educação como Prática Corporal, de autoria dos professores: João Batista Freire e Alcides José Scaglia, publicado nos primeiros anos do novo milênio, mais precisamente em 2003, a fim de (re)olhar a contextura de sua publicação e seus postulados epistemológicos, na medida em que a referida produção (acadêmica) simboliza, de alguma maneira, o robustecimento didático/científico da Educação Física enquanto componente curricular na esfera escolar, decorrente de um cenário (histórico, cultural e social) idiossincrático da república brasileira. Portanto, escrutiná-la, por intermédio do “retrovisor histórico”, identificando seus contributos formativos, suas premissas gnosiológicas e implicações didático-metodológicas podê-lo-ia contribuir (conjecturo) para o processo de consolidação/aprimoramento desta disciplina no tempo presente, ou quiçá reconectar alguns(algumas) ao tecido histórico, ou mesmo introduzir outros(as) ao debate científico e formativo, facultando, por sua vez, observar eventuais flancos inexplorados, sem, no entanto, incorrer em um eventual anacronismo contextual, haja vista tudo o que representou, e segue simbolizando, o livro e seus literatos.Universidade Estadual de Campinas2024-09-20T11:50:50Z2024-09-20T11:50:50Z2023-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCARNEIRO, K.T. Educação como prática corporal dois decênios depois: (in) compreesões e contribuições (a) temporais. Campinas-SP, v. 21, dez. 2023. DOI: https://doi.org/10.20396/conex.v21i00.8674953https://www.researchgate.net/publication/376504807_Educacao_como_pratica_corporal_dois_decenios_depois_incompreensoes_e_contribuicoes_atemporaishttp://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/59447Conexõesreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessCARNEIRO, Kleber Tuxenpor2024-09-20T11:50:51Zoai:localhost:1/59447Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2024-09-20T11:50:51Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
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