As indicações geográficas como estratégia mercadológica no mercado de vinhos do Distrito Federal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Glass, Rogério Fabrício
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Castro, Antônio Maria Gomes de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://revista.dae.ufla.br/index.php/ora/article/view/79
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/9190
Resumo: The objective of this paper was to analyze, in terms of marketing strategy, the geographical indications (GIs) as a competitive differential in the wine market. The paper is based on research that targeted the wine consumers from the Distrito Federal (Federal District) with a high degree of involvement with the product. This research had an exploratory-descriptive nature and used self- administrated structured questionnaires. Marketing strategies, mainly market segmentation and positioning and consumers’ behavior, were its conceptual basis. The target group’s perceptions about several marketing factors which influence wine consumption, especially the geographical indications, were analyzed. According to the consumers, the GIs are a differentiating factor in this market and a relevant characteristic of the wines. Most of these consumers were willing to pay more for wines that have a GI. Finally, considering the niche market analyzed in this study, it was concluded that the GIs are a differentiating factor. Therefore, the producers, wineries and their respective regions that construct a market positioning based on geographical indications and on consumers with a high degree of involvement with the wine product as their target market can obtain positive commercial results.
id UFLA_4782fc493d2e452567d6d8a16e8694bc
oai_identifier_str oai:localhost:1/9190
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling As indicações geográficas como estratégia mercadológica no mercado de vinhos do Distrito FederalEstratégia mercadológicaMercado do vinhoMarketing strategiesWine marketThe objective of this paper was to analyze, in terms of marketing strategy, the geographical indications (GIs) as a competitive differential in the wine market. The paper is based on research that targeted the wine consumers from the Distrito Federal (Federal District) with a high degree of involvement with the product. This research had an exploratory-descriptive nature and used self- administrated structured questionnaires. Marketing strategies, mainly market segmentation and positioning and consumers’ behavior, were its conceptual basis. The target group’s perceptions about several marketing factors which influence wine consumption, especially the geographical indications, were analyzed. According to the consumers, the GIs are a differentiating factor in this market and a relevant characteristic of the wines. Most of these consumers were willing to pay more for wines that have a GI. Finally, considering the niche market analyzed in this study, it was concluded that the GIs are a differentiating factor. Therefore, the producers, wineries and their respective regions that construct a market positioning based on geographical indications and on consumers with a high degree of involvement with the wine product as their target market can obtain positive commercial results.Este artigo tem o objetivo de analisar, em termos de estratégia mercadológica, as indicações geográficas (IGs) como diferencial competitivo no mercado de vinhos. O artigo se baseia em uma pesquisa cujo grupo-alvo foi formado por consumidores de vinho do Distrito Federal com alto grau de envolvimento com este produto. Esta pesquisa teve caráter exploratório-descritivo e foram aplicados questionários estruturados auto-administrados. Sua base conceitual refere-se às estratégias mercadológicas, principalmente em relação aos conceitos de segmentação e posicionamento de mercado e ao comportamento do consumidor. Foram analisadas as percepções do grupo pesquisado sobre vários fatores mercadológicos que têm influência no consumo do vinho, em especial as indicações geográficas. Observou-se que as IGs são um fator de diferenciação neste mercado e também uma característica relevante dos vinhos, de acordo com os consumidores pesquisados. Em sua maioria, esses consumidores estariam dispostos a pagar mais por vinhos que possuíssem uma IG. Por fim, concluiu-se, considerando-se o nicho de mercado analisado neste estudo, que as IGs são um fator de diferenciação. Portanto, produtores, vinícolas e suas respectivas regiões que construírem um posicionamento de mercado baseado nas indicações geográficas e em consumidores com alto grau de envolvimento com o produto vinho como mercado-alvo podem obter resultados comerciais positivos.Organizações Rurais & Agroindustriais2011-04-062015-05-04T13:48:04Z2015-05-04T13:48:04Z2015-05-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revista.dae.ufla.br/index.php/ora/article/view/79GLASS, R. F.; CASTRO, A. M. G. de. As indicações geográficas como estratégia mercadológica no mercado de vinhos do Distrito Federal. Organizações Rurais & Agroindustriais, Lavras, Organizações Rurais & Agroindustriais, Lavras, v. 10, n. 2, p. 189-202, 2008.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/9190Organizações Rurais & Agroindustriais; v. 10, n. 2 (2008)2238-68901517-3879reponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttp://revista.dae.ufla.br/index.php/ora/article/view/79/75Glass, Rogério FabrícioCastro, Antônio Maria Gomes deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-11-04T11:48:45Zoai:localhost:1/9190Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2015-11-04T11:48:45Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv As indicações geográficas como estratégia mercadológica no mercado de vinhos do Distrito Federal
title As indicações geográficas como estratégia mercadológica no mercado de vinhos do Distrito Federal
spellingShingle As indicações geográficas como estratégia mercadológica no mercado de vinhos do Distrito Federal
Glass, Rogério Fabrício
Estratégia mercadológica
Mercado do vinho
Marketing strategies
Wine market
title_short As indicações geográficas como estratégia mercadológica no mercado de vinhos do Distrito Federal
title_full As indicações geográficas como estratégia mercadológica no mercado de vinhos do Distrito Federal
title_fullStr As indicações geográficas como estratégia mercadológica no mercado de vinhos do Distrito Federal
title_full_unstemmed As indicações geográficas como estratégia mercadológica no mercado de vinhos do Distrito Federal
title_sort As indicações geográficas como estratégia mercadológica no mercado de vinhos do Distrito Federal
author Glass, Rogério Fabrício
author_facet Glass, Rogério Fabrício
Castro, Antônio Maria Gomes de
author_role author
author2 Castro, Antônio Maria Gomes de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Glass, Rogério Fabrício
Castro, Antônio Maria Gomes de
dc.subject.por.fl_str_mv Estratégia mercadológica
Mercado do vinho
Marketing strategies
Wine market
topic Estratégia mercadológica
Mercado do vinho
Marketing strategies
Wine market
description The objective of this paper was to analyze, in terms of marketing strategy, the geographical indications (GIs) as a competitive differential in the wine market. The paper is based on research that targeted the wine consumers from the Distrito Federal (Federal District) with a high degree of involvement with the product. This research had an exploratory-descriptive nature and used self- administrated structured questionnaires. Marketing strategies, mainly market segmentation and positioning and consumers’ behavior, were its conceptual basis. The target group’s perceptions about several marketing factors which influence wine consumption, especially the geographical indications, were analyzed. According to the consumers, the GIs are a differentiating factor in this market and a relevant characteristic of the wines. Most of these consumers were willing to pay more for wines that have a GI. Finally, considering the niche market analyzed in this study, it was concluded that the GIs are a differentiating factor. Therefore, the producers, wineries and their respective regions that construct a market positioning based on geographical indications and on consumers with a high degree of involvement with the wine product as their target market can obtain positive commercial results.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-04-06
2015-05-04T13:48:04Z
2015-05-04T13:48:04Z
2015-05-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://revista.dae.ufla.br/index.php/ora/article/view/79
GLASS, R. F.; CASTRO, A. M. G. de. As indicações geográficas como estratégia mercadológica no mercado de vinhos do Distrito Federal. Organizações Rurais & Agroindustriais, Lavras, Organizações Rurais & Agroindustriais, Lavras, v. 10, n. 2, p. 189-202, 2008.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/9190
url http://revista.dae.ufla.br/index.php/ora/article/view/79
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/9190
identifier_str_mv GLASS, R. F.; CASTRO, A. M. G. de. As indicações geográficas como estratégia mercadológica no mercado de vinhos do Distrito Federal. Organizações Rurais & Agroindustriais, Lavras, Organizações Rurais & Agroindustriais, Lavras, v. 10, n. 2, p. 189-202, 2008.
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://revista.dae.ufla.br/index.php/ora/article/view/79/75
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Organizações Rurais & Agroindustriais
publisher.none.fl_str_mv Organizações Rurais & Agroindustriais
dc.source.none.fl_str_mv Organizações Rurais & Agroindustriais; v. 10, n. 2 (2008)
2238-6890
1517-3879
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1815439351244390400