Racionalidade técnica e (semi)formação continuada de professores: análise das reuniões pedagógicas na escola

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Montes, Fernando Cardoso
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/11112
Resumo: This study aims to reflect on the conditions for the development of the continued formation to which teachers of the educational state system of Minas Gerais are having access within their respective institutions, more specifically in the so-called pedagogical meetings. For this purpose, this study analyzes an experience in a public school located in a city in the south of the state, in which it was possible to observe the concreteness of the policy that allocates a third of the teacher‘s weekly working hours for extracurricular activities, among them the pedagogical meetings, identifying the logic that has guided this time of collective work. This way, it is sought subsidy in the production of thought of the Critical Theory of Society, also known as the Frankfurt School, especially in the concepts of instrumental rationality, cultural industry and semiformation, in order to understand how the critique of this theoretical mark to modern society remains alive. Furthermore, it is sought to comprehend how the assumptions of this model of social organization are present in the institutional formation spaces. Finally, it was aimed to identify, in the specific case of this school, what in those meetings must be overcome or preserved, when thinking about formation in the Frankfurtian terms.
id UFLA_4b399de4ea102ce1fe9a088127d87004
oai_identifier_str oai:localhost:1/11112
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Racionalidade técnica e (semi)formação continuada de professores: análise das reuniões pedagógicas na escolaRacionalidade instrumentalIndústria culturalProfessores - FormaçãoEscola de FrankfurtInstrumental rationalityCultural industriesTeachersFrankfurter schuleEducaçãoThis study aims to reflect on the conditions for the development of the continued formation to which teachers of the educational state system of Minas Gerais are having access within their respective institutions, more specifically in the so-called pedagogical meetings. For this purpose, this study analyzes an experience in a public school located in a city in the south of the state, in which it was possible to observe the concreteness of the policy that allocates a third of the teacher‘s weekly working hours for extracurricular activities, among them the pedagogical meetings, identifying the logic that has guided this time of collective work. This way, it is sought subsidy in the production of thought of the Critical Theory of Society, also known as the Frankfurt School, especially in the concepts of instrumental rationality, cultural industry and semiformation, in order to understand how the critique of this theoretical mark to modern society remains alive. Furthermore, it is sought to comprehend how the assumptions of this model of social organization are present in the institutional formation spaces. Finally, it was aimed to identify, in the specific case of this school, what in those meetings must be overcome or preserved, when thinking about formation in the Frankfurtian terms.Este estudo tem por objetivo refletir sobre as condições para o desenvolvimento da formação continuada a que os professores da rede estadual de ensino de Minas Gerais estão tendo acesso no interior de suas respectivas instituições, mais especificamente nas chamadas reuniões pedagógicas. Para tanto, parte-se da experiência em uma escola estadual localizada em uma cidade no sul do estado, na qual foi possível observar a concretude da política que resguarda um terço da carga horária de trabalho semanal do professor para as atividades extraclasse, em meio às quais se encaixam as reuniões pedagógicas, identificando a lógica que tem norteado este tempo de trabalho coletivo. Desta maneira, busca-se subsídio na produção de pensamento da Teoria Crítica da Sociedade, também conhecida por Escola de Frankfurt, sobretudo nos conceitos de racionalidade instrumental, indústria cultural e semiformação, a fim de perceber como a crítica deste marco teórico à sociedade moderna permanece viva. E, além disso, busca-se compreender como os pressupostos desse modelo de organização social se fazem presentes nos espaços institucionais de formação. Por fim, procurou-se identificar, no caso específico da referida escola, o que naquelas reuniões precisa ser superado ou preservado, quando se pensa em formação nos termos frankfurtianos.Universidade Federal de LavrasPrograma de Pós-Graduação do Mestrado Profissional em EducaçãoUFLAbrasilDepartamento de EducaçãoRodrigues, Luciana AzevedoFarias, Márcio NorbertoLoureiro, RobsonMontes, Fernando Cardoso2016-04-29T14:18:49Z2016-04-29T14:18:49Z2016-04-292016-03-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfMONTES, F. C. Racionalidade técnica e (semi)formação continuada de professores: análise das reuniões pedagógicas na escola. 2016. 118 p. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação)-Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2016.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/11112porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLA2023-05-08T12:14:43Zoai:localhost:1/11112Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T12:14:43Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Racionalidade técnica e (semi)formação continuada de professores: análise das reuniões pedagógicas na escola
title Racionalidade técnica e (semi)formação continuada de professores: análise das reuniões pedagógicas na escola
spellingShingle Racionalidade técnica e (semi)formação continuada de professores: análise das reuniões pedagógicas na escola
Montes, Fernando Cardoso
Racionalidade instrumental
Indústria cultural
Professores - Formação
Escola de Frankfurt
Instrumental rationality
Cultural industries
Teachers
Frankfurter schule
Educação
title_short Racionalidade técnica e (semi)formação continuada de professores: análise das reuniões pedagógicas na escola
title_full Racionalidade técnica e (semi)formação continuada de professores: análise das reuniões pedagógicas na escola
title_fullStr Racionalidade técnica e (semi)formação continuada de professores: análise das reuniões pedagógicas na escola
title_full_unstemmed Racionalidade técnica e (semi)formação continuada de professores: análise das reuniões pedagógicas na escola
title_sort Racionalidade técnica e (semi)formação continuada de professores: análise das reuniões pedagógicas na escola
author Montes, Fernando Cardoso
author_facet Montes, Fernando Cardoso
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Rodrigues, Luciana Azevedo
Farias, Márcio Norberto
Loureiro, Robson
dc.contributor.author.fl_str_mv Montes, Fernando Cardoso
dc.subject.por.fl_str_mv Racionalidade instrumental
Indústria cultural
Professores - Formação
Escola de Frankfurt
Instrumental rationality
Cultural industries
Teachers
Frankfurter schule
Educação
topic Racionalidade instrumental
Indústria cultural
Professores - Formação
Escola de Frankfurt
Instrumental rationality
Cultural industries
Teachers
Frankfurter schule
Educação
description This study aims to reflect on the conditions for the development of the continued formation to which teachers of the educational state system of Minas Gerais are having access within their respective institutions, more specifically in the so-called pedagogical meetings. For this purpose, this study analyzes an experience in a public school located in a city in the south of the state, in which it was possible to observe the concreteness of the policy that allocates a third of the teacher‘s weekly working hours for extracurricular activities, among them the pedagogical meetings, identifying the logic that has guided this time of collective work. This way, it is sought subsidy in the production of thought of the Critical Theory of Society, also known as the Frankfurt School, especially in the concepts of instrumental rationality, cultural industry and semiformation, in order to understand how the critique of this theoretical mark to modern society remains alive. Furthermore, it is sought to comprehend how the assumptions of this model of social organization are present in the institutional formation spaces. Finally, it was aimed to identify, in the specific case of this school, what in those meetings must be overcome or preserved, when thinking about formation in the Frankfurtian terms.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-04-29T14:18:49Z
2016-04-29T14:18:49Z
2016-04-29
2016-03-11
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MONTES, F. C. Racionalidade técnica e (semi)formação continuada de professores: análise das reuniões pedagógicas na escola. 2016. 118 p. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação)-Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2016.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/11112
identifier_str_mv MONTES, F. C. Racionalidade técnica e (semi)formação continuada de professores: análise das reuniões pedagógicas na escola. 2016. 118 p. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação)-Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2016.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/11112
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Lavras
Programa de Pós-Graduação do Mestrado Profissional em Educação
UFLA
brasil
Departamento de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Lavras
Programa de Pós-Graduação do Mestrado Profissional em Educação
UFLA
brasil
Departamento de Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1807835207149027328