O uso de Ambiente Virtual de Aprendizagem no PIBID interdisciplinar da UFLA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Morais, Gleison Elias Morais
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Frade, Elaine Graças, Cruz, Sayonara Ribeiro Marcelino
Tipo de documento: Artigo de conferência
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/29920
Resumo: Information and communication technologies (ICT) have assumed important roles both in everyday life and in the educational process of students and professionals in the process of continuing education. Thinking about the difficulties that some educators faced with the inclusion of ICT in the school space and the possibilities of expansion of training of undergraduates, the PIBID Interdisciplinary project that is part of the Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID). In this article we intend to report the experiments experienced in 2014 and 2015, the PIBID Interdisciplinary the use of VLE, aiming at the development of a collaborative building space for guidance, communications, discussions, and provision of content. The elements and features of the AVA confirm the importance of digital literacy as a strategy in support of educational activities aimed at continuing education of students and supervisors of PIBID Interdisciplinary. Because it is an experimental space in a constant reconstruction is still in consolidation phase requiring investments in aspects such as motivation, discipline, self learning, essential features for which the VLES to contribute effectively to the building of knowledge.
id UFLA_4ec166ce33d9029bd5a40e56249ec264
oai_identifier_str oai:localhost:1/29920
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling O uso de Ambiente Virtual de Aprendizagem no PIBID interdisciplinar da UFLATecnologias da informação e comunicaçãoInformation and communication technologies (ICT) have assumed important roles both in everyday life and in the educational process of students and professionals in the process of continuing education. Thinking about the difficulties that some educators faced with the inclusion of ICT in the school space and the possibilities of expansion of training of undergraduates, the PIBID Interdisciplinary project that is part of the Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID). In this article we intend to report the experiments experienced in 2014 and 2015, the PIBID Interdisciplinary the use of VLE, aiming at the development of a collaborative building space for guidance, communications, discussions, and provision of content. The elements and features of the AVA confirm the importance of digital literacy as a strategy in support of educational activities aimed at continuing education of students and supervisors of PIBID Interdisciplinary. Because it is an experimental space in a constant reconstruction is still in consolidation phase requiring investments in aspects such as motivation, discipline, self learning, essential features for which the VLES to contribute effectively to the building of knowledge.As tecnologias de Informação e Comunicação (TIC) têm assumido importantes papéis tanto no cotidiano quanto no processo educativo dos estudantes e dos profissionais em processo de formação continuada. Pensando nas dificuldades que alguns educadores enfrentam com a inserção das TIC no espaço escolar e nas possibilidades de ampliação de formação dos licenciandos, surgiu o PIBID Interdisciplinar, projeto que se insere no Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID). Neste artigo pretende-se relatar as experiências vivenciadas nos anos de 2014 e 2015, no PIBID Interdisciplinar no uso do AVA, visando o desenvolvimento de um espaço de construção colaborativa para orientações, comunicações, discussões e disponibilização de conteúdos. Os elementos e recursos do AVA confirmam a importância do letramento digital como estratégia de apoio em atividades pedagógicas destinadas a formação continuada dos estudantes e supervisoras do PIBID Interdisciplinar. Por se tratar de um espaço de experimentação em constante reconstrução encontra-se ainda em fase de consolidação exigindo investimentos em aspectos como motivação, disciplina, auto aprendizagem, características imprescindíveis para que os AVAs contribuam eficazmente para a construção de conhecimentos.2018-08-08T16:54:45Z2018-08-08T16:54:45Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectapplication/pdfMORAIS, G. E. A.; FRADE, E. G.; CRUZ, S. R. M. O uso de Ambiente Virtual de Aprendizagem no PIBID interdisciplinar da UFLA. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ENSINO SUPERIOR A DISTÂNCIA, 13.; CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO SUPERIOR A DISTÂNCIA, 2., 2016, São João del Rei. Anais... São João del Rei: UNIREDE, 2016. p. 2088-2107.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/29920Morais, Gleison Elias MoraisFrade, Elaine GraçasCruz, Sayonara Ribeiro Marcelinoinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLA2023-04-17T19:47:36Zoai:localhost:1/29920Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-04-17T19:47:36Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv O uso de Ambiente Virtual de Aprendizagem no PIBID interdisciplinar da UFLA
title O uso de Ambiente Virtual de Aprendizagem no PIBID interdisciplinar da UFLA
spellingShingle O uso de Ambiente Virtual de Aprendizagem no PIBID interdisciplinar da UFLA
Morais, Gleison Elias Morais
Tecnologias da informação e comunicação
title_short O uso de Ambiente Virtual de Aprendizagem no PIBID interdisciplinar da UFLA
title_full O uso de Ambiente Virtual de Aprendizagem no PIBID interdisciplinar da UFLA
title_fullStr O uso de Ambiente Virtual de Aprendizagem no PIBID interdisciplinar da UFLA
title_full_unstemmed O uso de Ambiente Virtual de Aprendizagem no PIBID interdisciplinar da UFLA
title_sort O uso de Ambiente Virtual de Aprendizagem no PIBID interdisciplinar da UFLA
author Morais, Gleison Elias Morais
author_facet Morais, Gleison Elias Morais
Frade, Elaine Graças
Cruz, Sayonara Ribeiro Marcelino
author_role author
author2 Frade, Elaine Graças
Cruz, Sayonara Ribeiro Marcelino
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Morais, Gleison Elias Morais
Frade, Elaine Graças
Cruz, Sayonara Ribeiro Marcelino
dc.subject.por.fl_str_mv Tecnologias da informação e comunicação
topic Tecnologias da informação e comunicação
description Information and communication technologies (ICT) have assumed important roles both in everyday life and in the educational process of students and professionals in the process of continuing education. Thinking about the difficulties that some educators faced with the inclusion of ICT in the school space and the possibilities of expansion of training of undergraduates, the PIBID Interdisciplinary project that is part of the Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID). In this article we intend to report the experiments experienced in 2014 and 2015, the PIBID Interdisciplinary the use of VLE, aiming at the development of a collaborative building space for guidance, communications, discussions, and provision of content. The elements and features of the AVA confirm the importance of digital literacy as a strategy in support of educational activities aimed at continuing education of students and supervisors of PIBID Interdisciplinary. Because it is an experimental space in a constant reconstruction is still in consolidation phase requiring investments in aspects such as motivation, discipline, self learning, essential features for which the VLES to contribute effectively to the building of knowledge.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016
2018-08-08T16:54:45Z
2018-08-08T16:54:45Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/conferenceObject
format conferenceObject
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MORAIS, G. E. A.; FRADE, E. G.; CRUZ, S. R. M. O uso de Ambiente Virtual de Aprendizagem no PIBID interdisciplinar da UFLA. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ENSINO SUPERIOR A DISTÂNCIA, 13.; CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO SUPERIOR A DISTÂNCIA, 2., 2016, São João del Rei. Anais... São João del Rei: UNIREDE, 2016. p. 2088-2107.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/29920
identifier_str_mv MORAIS, G. E. A.; FRADE, E. G.; CRUZ, S. R. M. O uso de Ambiente Virtual de Aprendizagem no PIBID interdisciplinar da UFLA. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ENSINO SUPERIOR A DISTÂNCIA, 13.; CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO SUPERIOR A DISTÂNCIA, 2., 2016, São João del Rei. Anais... São João del Rei: UNIREDE, 2016. p. 2088-2107.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/29920
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1815439154271485952