Percepções de educadores de creches acerca de práticas cotidianas na alimentação de lactentes: impacto de um treinamento

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Longo-Silva, Giovana
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Taddei, José Augusto de Aguiar Carrazedo, Konstantyner, Tulio, Toloni, Maysa Helena de Aguiar
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/41693
Resumo: This article stresses the importance of the qualification of professionals involved in thefeeding of children in daycare centers, such that they offeradequate food and programs are developed in order to fosterhealthy food habits in infantsfrom birth. Thus, the scope of this paper was to evaluate the impact of a training program for these daycare teachers in their perceptions and practicesin infant feeding. A qualitative approach was used to evaluate the impact of training, with the application of the focus grouptechnique. Sixteen groups were created, eight of whichwere daycare centerswith training and eight without training, the average number of participants being 6 to 11 per institution agedbetween 19 and 66. The discourse of the teachers who took part in the training program is replete with signs of small changes, or at least with the recognition that it is indeed necessary and possible to promote change. The importance of organizing and conducting training programs for the nutritional education of teachers inday care centersis emphasized, with the continuous supervision of the effects of the qualification as a strategy for infant health.
id UFLA_5027599d313af9720a30058bdcc83e07
oai_identifier_str oai:localhost:1/41693
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Percepções de educadores de creches acerca de práticas cotidianas na alimentação de lactentes: impacto de um treinamentoPerceptions of day care center teachers about daily practices of infant feeding: the impact of trainingLactentes - AlimentaçãoAtitudes e prática em saúdeCrianças - AlimentaçãoEducação nutricionalInfants - FoodAttitudes and practicesChildren - FoodNutritional educationThis article stresses the importance of the qualification of professionals involved in thefeeding of children in daycare centers, such that they offeradequate food and programs are developed in order to fosterhealthy food habits in infantsfrom birth. Thus, the scope of this paper was to evaluate the impact of a training program for these daycare teachers in their perceptions and practicesin infant feeding. A qualitative approach was used to evaluate the impact of training, with the application of the focus grouptechnique. Sixteen groups were created, eight of whichwere daycare centerswith training and eight without training, the average number of participants being 6 to 11 per institution agedbetween 19 and 66. The discourse of the teachers who took part in the training program is replete with signs of small changes, or at least with the recognition that it is indeed necessary and possible to promote change. The importance of organizing and conducting training programs for the nutritional education of teachers inday care centersis emphasized, with the continuous supervision of the effects of the qualification as a strategy for infant health.O artigo apresenta a importância da capacitação dos profissionais envolvidos com alimentação das crianças em creches, para que estes ofereçam alimentos adequados e promovam ações para que os lactentes incorporem práticas alimentares saudáveis desde o nascimento. Desta forma, o objetivo do presente trabalho foi avaliar o impacto de um treinamento de educadores de creches nas percepções e práticas acerca da alimentação infantil. Para avaliação do impacto do treinamento foi utilizada abordagem qualitativa, com aplicação da técnica do grupo focal. Foram realizados 16 grupos, sendo oito com as creches expostas ao treinamento e oito com as não-expostas, tendo em média de seis a 11 participantes por instituição, os quais apresentavam idades entre 19 e 66 anos. O discurso das educadoras que participaram do treinamento está pontuado de indícios de pequenas mudanças, ou pelo menos, de reconhecimento de que é preciso e possível mudar. Destaca-se a relevância de elaborar e executar programas de treinamento e educação nutricional para educadores de creches com supervisão contínua dos efeitos da capacitação como estratégia de saúde infantil.Associação Brasileira de Saúde Coletiva2020-07-03T11:36:34Z2020-07-03T11:36:34Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfLONGO-SILVA, G. et al. Percepções de educadores de creches acerca de práticas cotidianas na alimentação de lactentes: impacto de um treinamento. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 18, n. 2, p. 545-552, 2013.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/41693Ciência & Saúde Coletivareponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessLongo-Silva, GiovanaTaddei, José Augusto de Aguiar CarrazedoKonstantyner, TulioToloni, Maysa Helena de Aguiarpor2020-07-03T11:36:35Zoai:localhost:1/41693Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2020-07-03T11:36:35Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Percepções de educadores de creches acerca de práticas cotidianas na alimentação de lactentes: impacto de um treinamento
Perceptions of day care center teachers about daily practices of infant feeding: the impact of training
title Percepções de educadores de creches acerca de práticas cotidianas na alimentação de lactentes: impacto de um treinamento
spellingShingle Percepções de educadores de creches acerca de práticas cotidianas na alimentação de lactentes: impacto de um treinamento
Longo-Silva, Giovana
Lactentes - Alimentação
Atitudes e prática em saúde
Crianças - Alimentação
Educação nutricional
Infants - Food
Attitudes and practices
Children - Food
Nutritional education
title_short Percepções de educadores de creches acerca de práticas cotidianas na alimentação de lactentes: impacto de um treinamento
title_full Percepções de educadores de creches acerca de práticas cotidianas na alimentação de lactentes: impacto de um treinamento
title_fullStr Percepções de educadores de creches acerca de práticas cotidianas na alimentação de lactentes: impacto de um treinamento
title_full_unstemmed Percepções de educadores de creches acerca de práticas cotidianas na alimentação de lactentes: impacto de um treinamento
title_sort Percepções de educadores de creches acerca de práticas cotidianas na alimentação de lactentes: impacto de um treinamento
author Longo-Silva, Giovana
author_facet Longo-Silva, Giovana
Taddei, José Augusto de Aguiar Carrazedo
Konstantyner, Tulio
Toloni, Maysa Helena de Aguiar
author_role author
author2 Taddei, José Augusto de Aguiar Carrazedo
Konstantyner, Tulio
Toloni, Maysa Helena de Aguiar
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Longo-Silva, Giovana
Taddei, José Augusto de Aguiar Carrazedo
Konstantyner, Tulio
Toloni, Maysa Helena de Aguiar
dc.subject.por.fl_str_mv Lactentes - Alimentação
Atitudes e prática em saúde
Crianças - Alimentação
Educação nutricional
Infants - Food
Attitudes and practices
Children - Food
Nutritional education
topic Lactentes - Alimentação
Atitudes e prática em saúde
Crianças - Alimentação
Educação nutricional
Infants - Food
Attitudes and practices
Children - Food
Nutritional education
description This article stresses the importance of the qualification of professionals involved in thefeeding of children in daycare centers, such that they offeradequate food and programs are developed in order to fosterhealthy food habits in infantsfrom birth. Thus, the scope of this paper was to evaluate the impact of a training program for these daycare teachers in their perceptions and practicesin infant feeding. A qualitative approach was used to evaluate the impact of training, with the application of the focus grouptechnique. Sixteen groups were created, eight of whichwere daycare centerswith training and eight without training, the average number of participants being 6 to 11 per institution agedbetween 19 and 66. The discourse of the teachers who took part in the training program is replete with signs of small changes, or at least with the recognition that it is indeed necessary and possible to promote change. The importance of organizing and conducting training programs for the nutritional education of teachers inday care centersis emphasized, with the continuous supervision of the effects of the qualification as a strategy for infant health.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2020-07-03T11:36:34Z
2020-07-03T11:36:34Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv LONGO-SILVA, G. et al. Percepções de educadores de creches acerca de práticas cotidianas na alimentação de lactentes: impacto de um treinamento. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 18, n. 2, p. 545-552, 2013.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/41693
identifier_str_mv LONGO-SILVA, G. et al. Percepções de educadores de creches acerca de práticas cotidianas na alimentação de lactentes: impacto de um treinamento. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 18, n. 2, p. 545-552, 2013.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/41693
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Saúde Coletiva
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Saúde Coletiva
dc.source.none.fl_str_mv Ciência & Saúde Coletiva
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1807835063853776896