Percepções de educadores de creches acerca de práticas cotidianas na alimentação de lactentes: impacto de um treinamento
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/41693 |
Resumo: | This article stresses the importance of the qualification of professionals involved in thefeeding of children in daycare centers, such that they offeradequate food and programs are developed in order to fosterhealthy food habits in infantsfrom birth. Thus, the scope of this paper was to evaluate the impact of a training program for these daycare teachers in their perceptions and practicesin infant feeding. A qualitative approach was used to evaluate the impact of training, with the application of the focus grouptechnique. Sixteen groups were created, eight of whichwere daycare centerswith training and eight without training, the average number of participants being 6 to 11 per institution agedbetween 19 and 66. The discourse of the teachers who took part in the training program is replete with signs of small changes, or at least with the recognition that it is indeed necessary and possible to promote change. The importance of organizing and conducting training programs for the nutritional education of teachers inday care centersis emphasized, with the continuous supervision of the effects of the qualification as a strategy for infant health. |
id |
UFLA_5027599d313af9720a30058bdcc83e07 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/41693 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Percepções de educadores de creches acerca de práticas cotidianas na alimentação de lactentes: impacto de um treinamentoPerceptions of day care center teachers about daily practices of infant feeding: the impact of trainingLactentes - AlimentaçãoAtitudes e prática em saúdeCrianças - AlimentaçãoEducação nutricionalInfants - FoodAttitudes and practicesChildren - FoodNutritional educationThis article stresses the importance of the qualification of professionals involved in thefeeding of children in daycare centers, such that they offeradequate food and programs are developed in order to fosterhealthy food habits in infantsfrom birth. Thus, the scope of this paper was to evaluate the impact of a training program for these daycare teachers in their perceptions and practicesin infant feeding. A qualitative approach was used to evaluate the impact of training, with the application of the focus grouptechnique. Sixteen groups were created, eight of whichwere daycare centerswith training and eight without training, the average number of participants being 6 to 11 per institution agedbetween 19 and 66. The discourse of the teachers who took part in the training program is replete with signs of small changes, or at least with the recognition that it is indeed necessary and possible to promote change. The importance of organizing and conducting training programs for the nutritional education of teachers inday care centersis emphasized, with the continuous supervision of the effects of the qualification as a strategy for infant health.O artigo apresenta a importância da capacitação dos profissionais envolvidos com alimentação das crianças em creches, para que estes ofereçam alimentos adequados e promovam ações para que os lactentes incorporem práticas alimentares saudáveis desde o nascimento. Desta forma, o objetivo do presente trabalho foi avaliar o impacto de um treinamento de educadores de creches nas percepções e práticas acerca da alimentação infantil. Para avaliação do impacto do treinamento foi utilizada abordagem qualitativa, com aplicação da técnica do grupo focal. Foram realizados 16 grupos, sendo oito com as creches expostas ao treinamento e oito com as não-expostas, tendo em média de seis a 11 participantes por instituição, os quais apresentavam idades entre 19 e 66 anos. O discurso das educadoras que participaram do treinamento está pontuado de indícios de pequenas mudanças, ou pelo menos, de reconhecimento de que é preciso e possível mudar. Destaca-se a relevância de elaborar e executar programas de treinamento e educação nutricional para educadores de creches com supervisão contínua dos efeitos da capacitação como estratégia de saúde infantil.Associação Brasileira de Saúde Coletiva2020-07-03T11:36:34Z2020-07-03T11:36:34Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfLONGO-SILVA, G. et al. Percepções de educadores de creches acerca de práticas cotidianas na alimentação de lactentes: impacto de um treinamento. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 18, n. 2, p. 545-552, 2013.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/41693Ciência & Saúde Coletivareponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessLongo-Silva, GiovanaTaddei, José Augusto de Aguiar CarrazedoKonstantyner, TulioToloni, Maysa Helena de Aguiarpor2020-07-03T11:36:35Zoai:localhost:1/41693Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2020-07-03T11:36:35Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Percepções de educadores de creches acerca de práticas cotidianas na alimentação de lactentes: impacto de um treinamento Perceptions of day care center teachers about daily practices of infant feeding: the impact of training |
title |
Percepções de educadores de creches acerca de práticas cotidianas na alimentação de lactentes: impacto de um treinamento |
spellingShingle |
Percepções de educadores de creches acerca de práticas cotidianas na alimentação de lactentes: impacto de um treinamento Longo-Silva, Giovana Lactentes - Alimentação Atitudes e prática em saúde Crianças - Alimentação Educação nutricional Infants - Food Attitudes and practices Children - Food Nutritional education |
title_short |
Percepções de educadores de creches acerca de práticas cotidianas na alimentação de lactentes: impacto de um treinamento |
title_full |
Percepções de educadores de creches acerca de práticas cotidianas na alimentação de lactentes: impacto de um treinamento |
title_fullStr |
Percepções de educadores de creches acerca de práticas cotidianas na alimentação de lactentes: impacto de um treinamento |
title_full_unstemmed |
Percepções de educadores de creches acerca de práticas cotidianas na alimentação de lactentes: impacto de um treinamento |
title_sort |
Percepções de educadores de creches acerca de práticas cotidianas na alimentação de lactentes: impacto de um treinamento |
author |
Longo-Silva, Giovana |
author_facet |
Longo-Silva, Giovana Taddei, José Augusto de Aguiar Carrazedo Konstantyner, Tulio Toloni, Maysa Helena de Aguiar |
author_role |
author |
author2 |
Taddei, José Augusto de Aguiar Carrazedo Konstantyner, Tulio Toloni, Maysa Helena de Aguiar |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Longo-Silva, Giovana Taddei, José Augusto de Aguiar Carrazedo Konstantyner, Tulio Toloni, Maysa Helena de Aguiar |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Lactentes - Alimentação Atitudes e prática em saúde Crianças - Alimentação Educação nutricional Infants - Food Attitudes and practices Children - Food Nutritional education |
topic |
Lactentes - Alimentação Atitudes e prática em saúde Crianças - Alimentação Educação nutricional Infants - Food Attitudes and practices Children - Food Nutritional education |
description |
This article stresses the importance of the qualification of professionals involved in thefeeding of children in daycare centers, such that they offeradequate food and programs are developed in order to fosterhealthy food habits in infantsfrom birth. Thus, the scope of this paper was to evaluate the impact of a training program for these daycare teachers in their perceptions and practicesin infant feeding. A qualitative approach was used to evaluate the impact of training, with the application of the focus grouptechnique. Sixteen groups were created, eight of whichwere daycare centerswith training and eight without training, the average number of participants being 6 to 11 per institution agedbetween 19 and 66. The discourse of the teachers who took part in the training program is replete with signs of small changes, or at least with the recognition that it is indeed necessary and possible to promote change. The importance of organizing and conducting training programs for the nutritional education of teachers inday care centersis emphasized, with the continuous supervision of the effects of the qualification as a strategy for infant health. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013 2020-07-03T11:36:34Z 2020-07-03T11:36:34Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
LONGO-SILVA, G. et al. Percepções de educadores de creches acerca de práticas cotidianas na alimentação de lactentes: impacto de um treinamento. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 18, n. 2, p. 545-552, 2013. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/41693 |
identifier_str_mv |
LONGO-SILVA, G. et al. Percepções de educadores de creches acerca de práticas cotidianas na alimentação de lactentes: impacto de um treinamento. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 18, n. 2, p. 545-552, 2013. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/41693 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Saúde Coletiva |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Saúde Coletiva |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ciência & Saúde Coletiva reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1807835063853776896 |