O estudo da demonstração em aprendizagem motora: estado da arte, desafios e perspectivas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/11570 |
Resumo: | The aim of this study was to review the literature regarding demonstration as an important information source for the acquisition of motor skills. State of the art, main research challenges and some research perspectives are presented. Different theoretical bases have been used for the investigation of demonstration. The first is Bandura's social learning theory, in which proposals of how the observed information is processed by the learner are presented. Recent studies have tried to identify the nature of the observed information based on two theoretical models: motor and action approaches. Research findings based on Bandura's theory show that, during the process of observational learning, factors such as characteristics of the model, learner, demonstration, and motor skill differently affect the sub-processes related to the formation of the guide of action. On the other hand, studies investigating the nature of the information have shown advances in both theoretical approaches, but at a slower pace. For further developments to occur, we suggest a methodological exchange between the two theoretical approaches and investigations in which the learner has greater control over the request and use of demonstration. |
id |
UFLA_5e8ed5e1e01dc94c331108795cf4123c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/11570 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
O estudo da demonstração em aprendizagem motora: estado da arte, desafios e perspectivasThe study of demonstration in motor learning: state of the art, challenges, and perspectivesAprendizagem motoraDemonstraçãoObservaçãoHabilidade motoraDemonstrationMotor learningMotor skillObservationThe aim of this study was to review the literature regarding demonstration as an important information source for the acquisition of motor skills. State of the art, main research challenges and some research perspectives are presented. Different theoretical bases have been used for the investigation of demonstration. The first is Bandura's social learning theory, in which proposals of how the observed information is processed by the learner are presented. Recent studies have tried to identify the nature of the observed information based on two theoretical models: motor and action approaches. Research findings based on Bandura's theory show that, during the process of observational learning, factors such as characteristics of the model, learner, demonstration, and motor skill differently affect the sub-processes related to the formation of the guide of action. On the other hand, studies investigating the nature of the information have shown advances in both theoretical approaches, but at a slower pace. For further developments to occur, we suggest a methodological exchange between the two theoretical approaches and investigations in which the learner has greater control over the request and use of demonstration.O objetivo deste artigo é realizar uma revisão de literatura sobre a demonstração, uma importante fonte de informação no processo de aquisição de habilidades motoras, buscando apresentar o estado da arte, os principais desafios e algumas perspectivas de pesquisa. A demonstração tem sido investigada sob diferentes bases teóricas. A primeira delas é a teoria de aprendizagem social de Bandura, na qual foram apresentadas proposições acerca de como a informação observada é processada pelo aprendiz. As pesquisas mais recentes têm procurado elucidar a natureza da informação observada e se fundamentam em duas abordagens teóricas: a motora e a da ação. Os resultados de pesquisas com base na teoria de Bandura mostram que, no ato da aprendizagem por observação, as características do modelo, do aprendiz, da demonstração e da habilidade motora potencializam diferentemente os subprocessos relacionados à formação de referência da ação. Já os estudos que têm investigado a natureza da informação apresentam avanços em ambas as abordagens teóricas, porém em ritmo lento. Para que novos avanços ocorram, sugere-se um intercâmbio metodológico entre as abordagens e a realização de investigações em que o aprendiz tenha maior controle sobre a solicitação e o uso da demonstração.Universidade Federal de Santa Catarina2016-08-10T18:39:19Z2016-08-10T18:39:19Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfTANI, G. et al. O estudo da demonstração em aprendizagem motora: estado da arte, desafios e perspectivas. Revista Brasileira de Cineantropometria & Desempenho Humano, Florianópolis, v. 13, n. 5, set./out. 2011.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/11570Revista Brasileira de Cineantropometria & Desempenho Humanoreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLATani, GoBruzi, Alessandro TeodoroBastos, Flavio HenriqueChiviacowsky, Suzeteinfo:eu-repo/semantics/openAccesspor2016-08-10T18:39:19Zoai:localhost:1/11570Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2016-08-10T18:39:19Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O estudo da demonstração em aprendizagem motora: estado da arte, desafios e perspectivas The study of demonstration in motor learning: state of the art, challenges, and perspectives |
title |
O estudo da demonstração em aprendizagem motora: estado da arte, desafios e perspectivas |
spellingShingle |
O estudo da demonstração em aprendizagem motora: estado da arte, desafios e perspectivas Tani, Go Aprendizagem motora Demonstração Observação Habilidade motora Demonstration Motor learning Motor skill Observation |
title_short |
O estudo da demonstração em aprendizagem motora: estado da arte, desafios e perspectivas |
title_full |
O estudo da demonstração em aprendizagem motora: estado da arte, desafios e perspectivas |
title_fullStr |
O estudo da demonstração em aprendizagem motora: estado da arte, desafios e perspectivas |
title_full_unstemmed |
O estudo da demonstração em aprendizagem motora: estado da arte, desafios e perspectivas |
title_sort |
O estudo da demonstração em aprendizagem motora: estado da arte, desafios e perspectivas |
author |
Tani, Go |
author_facet |
Tani, Go Bruzi, Alessandro Teodoro Bastos, Flavio Henrique Chiviacowsky, Suzete |
author_role |
author |
author2 |
Bruzi, Alessandro Teodoro Bastos, Flavio Henrique Chiviacowsky, Suzete |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tani, Go Bruzi, Alessandro Teodoro Bastos, Flavio Henrique Chiviacowsky, Suzete |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aprendizagem motora Demonstração Observação Habilidade motora Demonstration Motor learning Motor skill Observation |
topic |
Aprendizagem motora Demonstração Observação Habilidade motora Demonstration Motor learning Motor skill Observation |
description |
The aim of this study was to review the literature regarding demonstration as an important information source for the acquisition of motor skills. State of the art, main research challenges and some research perspectives are presented. Different theoretical bases have been used for the investigation of demonstration. The first is Bandura's social learning theory, in which proposals of how the observed information is processed by the learner are presented. Recent studies have tried to identify the nature of the observed information based on two theoretical models: motor and action approaches. Research findings based on Bandura's theory show that, during the process of observational learning, factors such as characteristics of the model, learner, demonstration, and motor skill differently affect the sub-processes related to the formation of the guide of action. On the other hand, studies investigating the nature of the information have shown advances in both theoretical approaches, but at a slower pace. For further developments to occur, we suggest a methodological exchange between the two theoretical approaches and investigations in which the learner has greater control over the request and use of demonstration. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011 2016-08-10T18:39:19Z 2016-08-10T18:39:19Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
TANI, G. et al. O estudo da demonstração em aprendizagem motora: estado da arte, desafios e perspectivas. Revista Brasileira de Cineantropometria & Desempenho Humano, Florianópolis, v. 13, n. 5, set./out. 2011. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/11570 |
identifier_str_mv |
TANI, G. et al. O estudo da demonstração em aprendizagem motora: estado da arte, desafios e perspectivas. Revista Brasileira de Cineantropometria & Desempenho Humano, Florianópolis, v. 13, n. 5, set./out. 2011. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/11570 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Cineantropometria & Desempenho Humano reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1815439067890843648 |