O estudo da demonstração em aprendizagem motora: estado da arte, desafios e perspectivas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tani, Go
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Bruzi, Alessandro Teodoro, Bastos, Flavio Henrique, Chiviacowsky, Suzete
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/11570
Resumo: The aim of this study was to review the literature regarding demonstration as an important information source for the acquisition of motor skills. State of the art, main research challenges and some research perspectives are presented. Different theoretical bases have been used for the investigation of demonstration. The first is Bandura's social learning theory, in which proposals of how the observed information is processed by the learner are presented. Recent studies have tried to identify the nature of the observed information based on two theoretical models: motor and action approaches. Research findings based on Bandura's theory show that, during the process of observational learning, factors such as characteristics of the model, learner, demonstration, and motor skill differently affect the sub-processes related to the formation of the guide of action. On the other hand, studies investigating the nature of the information have shown advances in both theoretical approaches, but at a slower pace. For further developments to occur, we suggest a methodological exchange between the two theoretical approaches and investigations in which the learner has greater control over the request and use of demonstration.
id UFLA_5e8ed5e1e01dc94c331108795cf4123c
oai_identifier_str oai:localhost:1/11570
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling O estudo da demonstração em aprendizagem motora: estado da arte, desafios e perspectivasThe study of demonstration in motor learning: state of the art, challenges, and perspectivesAprendizagem motoraDemonstraçãoObservaçãoHabilidade motoraDemonstrationMotor learningMotor skillObservationThe aim of this study was to review the literature regarding demonstration as an important information source for the acquisition of motor skills. State of the art, main research challenges and some research perspectives are presented. Different theoretical bases have been used for the investigation of demonstration. The first is Bandura's social learning theory, in which proposals of how the observed information is processed by the learner are presented. Recent studies have tried to identify the nature of the observed information based on two theoretical models: motor and action approaches. Research findings based on Bandura's theory show that, during the process of observational learning, factors such as characteristics of the model, learner, demonstration, and motor skill differently affect the sub-processes related to the formation of the guide of action. On the other hand, studies investigating the nature of the information have shown advances in both theoretical approaches, but at a slower pace. For further developments to occur, we suggest a methodological exchange between the two theoretical approaches and investigations in which the learner has greater control over the request and use of demonstration.O objetivo deste artigo é realizar uma revisão de literatura sobre a demonstração, uma importante fonte de informação no processo de aquisição de habilidades motoras, buscando apresentar o estado da arte, os principais desafios e algumas perspectivas de pesquisa. A demonstração tem sido investigada sob diferentes bases teóricas. A primeira delas é a teoria de aprendizagem social de Bandura, na qual foram apresentadas proposições acerca de como a informação observada é processada pelo aprendiz. As pesquisas mais recentes têm procurado elucidar a natureza da informação observada e se fundamentam em duas abordagens teóricas: a motora e a da ação. Os resultados de pesquisas com base na teoria de Bandura mostram que, no ato da aprendizagem por observação, as características do modelo, do aprendiz, da demonstração e da habilidade motora potencializam diferentemente os subprocessos relacionados à formação de referência da ação. Já os estudos que têm investigado a natureza da informação apresentam avanços em ambas as abordagens teóricas, porém em ritmo lento. Para que novos avanços ocorram, sugere-se um intercâmbio metodológico entre as abordagens e a realização de investigações em que o aprendiz tenha maior controle sobre a solicitação e o uso da demonstração.Universidade Federal de Santa Catarina2016-08-10T18:39:19Z2016-08-10T18:39:19Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfTANI, G. et al. O estudo da demonstração em aprendizagem motora: estado da arte, desafios e perspectivas. Revista Brasileira de Cineantropometria & Desempenho Humano, Florianópolis, v. 13, n. 5, set./out. 2011.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/11570Revista Brasileira de Cineantropometria & Desempenho Humanoreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLATani, GoBruzi, Alessandro TeodoroBastos, Flavio HenriqueChiviacowsky, Suzeteinfo:eu-repo/semantics/openAccesspor2016-08-10T18:39:19Zoai:localhost:1/11570Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2016-08-10T18:39:19Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv O estudo da demonstração em aprendizagem motora: estado da arte, desafios e perspectivas
The study of demonstration in motor learning: state of the art, challenges, and perspectives
title O estudo da demonstração em aprendizagem motora: estado da arte, desafios e perspectivas
spellingShingle O estudo da demonstração em aprendizagem motora: estado da arte, desafios e perspectivas
Tani, Go
Aprendizagem motora
Demonstração
Observação
Habilidade motora
Demonstration
Motor learning
Motor skill
Observation
title_short O estudo da demonstração em aprendizagem motora: estado da arte, desafios e perspectivas
title_full O estudo da demonstração em aprendizagem motora: estado da arte, desafios e perspectivas
title_fullStr O estudo da demonstração em aprendizagem motora: estado da arte, desafios e perspectivas
title_full_unstemmed O estudo da demonstração em aprendizagem motora: estado da arte, desafios e perspectivas
title_sort O estudo da demonstração em aprendizagem motora: estado da arte, desafios e perspectivas
author Tani, Go
author_facet Tani, Go
Bruzi, Alessandro Teodoro
Bastos, Flavio Henrique
Chiviacowsky, Suzete
author_role author
author2 Bruzi, Alessandro Teodoro
Bastos, Flavio Henrique
Chiviacowsky, Suzete
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tani, Go
Bruzi, Alessandro Teodoro
Bastos, Flavio Henrique
Chiviacowsky, Suzete
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizagem motora
Demonstração
Observação
Habilidade motora
Demonstration
Motor learning
Motor skill
Observation
topic Aprendizagem motora
Demonstração
Observação
Habilidade motora
Demonstration
Motor learning
Motor skill
Observation
description The aim of this study was to review the literature regarding demonstration as an important information source for the acquisition of motor skills. State of the art, main research challenges and some research perspectives are presented. Different theoretical bases have been used for the investigation of demonstration. The first is Bandura's social learning theory, in which proposals of how the observed information is processed by the learner are presented. Recent studies have tried to identify the nature of the observed information based on two theoretical models: motor and action approaches. Research findings based on Bandura's theory show that, during the process of observational learning, factors such as characteristics of the model, learner, demonstration, and motor skill differently affect the sub-processes related to the formation of the guide of action. On the other hand, studies investigating the nature of the information have shown advances in both theoretical approaches, but at a slower pace. For further developments to occur, we suggest a methodological exchange between the two theoretical approaches and investigations in which the learner has greater control over the request and use of demonstration.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011
2016-08-10T18:39:19Z
2016-08-10T18:39:19Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv TANI, G. et al. O estudo da demonstração em aprendizagem motora: estado da arte, desafios e perspectivas. Revista Brasileira de Cineantropometria & Desempenho Humano, Florianópolis, v. 13, n. 5, set./out. 2011.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/11570
identifier_str_mv TANI, G. et al. O estudo da demonstração em aprendizagem motora: estado da arte, desafios e perspectivas. Revista Brasileira de Cineantropometria & Desempenho Humano, Florianópolis, v. 13, n. 5, set./out. 2011.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/11570
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Cineantropometria & Desempenho Humano
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1815439067890843648