A linguagem infantil como processo de interação e interlocução verbal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Leryanne Crysttine Monteiro de
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Goulart, Ilsa do Carmo Vieira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/31354
Resumo: Starting from the premise that all fields of human activity are connected by language, that the use of language takes place in the form of statements in a process of discursive interlocution, this work analyzed the language and its process of constitution, not only as an act of communication between an sender and a receiver, but as an action marked by a dialogic structure. Thus, the objective of this study was to understand the constitution of the child's language as a process of verbal and intrapsychic interaction, through observations of situations of dialogues between adults and children from a socio-historical perspective. In order to proceed to this issue, we adopted a qualitative research approach, based on the collection of data in the field work with twelve children aged between 3 and 4 years and two female teachers of the Pre-school class of a private, Early Childhood Education School in the city of Lavras, Minas Gerais, Brazil. The research was based on Bakhtin's Theory of Enunciation and Vygotsky's Historical-Cultural Approach to understand the process of child language development. The study points out children as conscious and active subjectz of their culture, established especially on concrete social relations with the more experienced Other.
id UFLA_66c96e34cb064cf73024d37c064f5994
oai_identifier_str oai:localhost:1/31354
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling A linguagem infantil como processo de interação e interlocução verbalThe children's language as verbal interaction and interlocution processPensamento e linguagemInteração verbalDialogismoThought and languageVerbal interactionDialogicStarting from the premise that all fields of human activity are connected by language, that the use of language takes place in the form of statements in a process of discursive interlocution, this work analyzed the language and its process of constitution, not only as an act of communication between an sender and a receiver, but as an action marked by a dialogic structure. Thus, the objective of this study was to understand the constitution of the child's language as a process of verbal and intrapsychic interaction, through observations of situations of dialogues between adults and children from a socio-historical perspective. In order to proceed to this issue, we adopted a qualitative research approach, based on the collection of data in the field work with twelve children aged between 3 and 4 years and two female teachers of the Pre-school class of a private, Early Childhood Education School in the city of Lavras, Minas Gerais, Brazil. The research was based on Bakhtin's Theory of Enunciation and Vygotsky's Historical-Cultural Approach to understand the process of child language development. The study points out children as conscious and active subjectz of their culture, established especially on concrete social relations with the more experienced Other.Partindo da premissa de que todos os campos da atividade humana se conectam pela linguagem, de que o emprego da língua se realiza sob a forma de enunciados num processo de interlocução discursiva, este trabalho analisou a linguagem e seu processo de constituição, não apenas como ato de comunicação entre um emissor e um receptor, mas como uma ação marcada por uma estrutura dialógica. Desse modo, o trabalho teve como objetivo compreender a constituição da linguagem da criança como um processo de interação verbal e intrapsíquico, por meio de observações de situações de diálogos entre adultos e crianças sob a perspectiva sócio-histórica. Para isso, opta-se pela abordagem qualitativa de pesquisa, a partir de coleta de dados em campo, com doze crianças entre 3 e 4 anos e duas professoras da turma do Maternal III, da Educação Infantil, de uma escola da rede privada de ensino, da cidade de Lavras, MG. A pesquisa embasou-se na Teoria da Enunciação de Bakhtin e na abordagem histórico-cultural de Vygotsky, para compreender o processo de desenvolvimento da linguagem infantil. O estudo aponta a criança como sujeito consciente e atuante de sua cultura a partir das relações sociais concretamente estabelecidas, sobretudo com o outro mais experiente.Universidade Estadual de Londrina2018-10-11T17:52:48Z2018-10-11T17:52:48Z2017-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfOLIVEIRA, L. C. M. de; GOULART, I. do C. V. A linguagem infantil como processo de interação e interlocução verbal. Signum: Estudos da Linguagem, Londrina, v. 20, n. 3, p. 40-64, dez. 2017.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/31354Signum: Estudos da Linguagemreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Leryanne Crysttine Monteiro deGoulart, Ilsa do Carmo Vieirapor2023-05-08T13:07:47Zoai:localhost:1/31354Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T13:07:47Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv A linguagem infantil como processo de interação e interlocução verbal
The children's language as verbal interaction and interlocution process
title A linguagem infantil como processo de interação e interlocução verbal
spellingShingle A linguagem infantil como processo de interação e interlocução verbal
Oliveira, Leryanne Crysttine Monteiro de
Pensamento e linguagem
Interação verbal
Dialogismo
Thought and language
Verbal interaction
Dialogic
title_short A linguagem infantil como processo de interação e interlocução verbal
title_full A linguagem infantil como processo de interação e interlocução verbal
title_fullStr A linguagem infantil como processo de interação e interlocução verbal
title_full_unstemmed A linguagem infantil como processo de interação e interlocução verbal
title_sort A linguagem infantil como processo de interação e interlocução verbal
author Oliveira, Leryanne Crysttine Monteiro de
author_facet Oliveira, Leryanne Crysttine Monteiro de
Goulart, Ilsa do Carmo Vieira
author_role author
author2 Goulart, Ilsa do Carmo Vieira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Leryanne Crysttine Monteiro de
Goulart, Ilsa do Carmo Vieira
dc.subject.por.fl_str_mv Pensamento e linguagem
Interação verbal
Dialogismo
Thought and language
Verbal interaction
Dialogic
topic Pensamento e linguagem
Interação verbal
Dialogismo
Thought and language
Verbal interaction
Dialogic
description Starting from the premise that all fields of human activity are connected by language, that the use of language takes place in the form of statements in a process of discursive interlocution, this work analyzed the language and its process of constitution, not only as an act of communication between an sender and a receiver, but as an action marked by a dialogic structure. Thus, the objective of this study was to understand the constitution of the child's language as a process of verbal and intrapsychic interaction, through observations of situations of dialogues between adults and children from a socio-historical perspective. In order to proceed to this issue, we adopted a qualitative research approach, based on the collection of data in the field work with twelve children aged between 3 and 4 years and two female teachers of the Pre-school class of a private, Early Childhood Education School in the city of Lavras, Minas Gerais, Brazil. The research was based on Bakhtin's Theory of Enunciation and Vygotsky's Historical-Cultural Approach to understand the process of child language development. The study points out children as conscious and active subjectz of their culture, established especially on concrete social relations with the more experienced Other.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12
2018-10-11T17:52:48Z
2018-10-11T17:52:48Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv OLIVEIRA, L. C. M. de; GOULART, I. do C. V. A linguagem infantil como processo de interação e interlocução verbal. Signum: Estudos da Linguagem, Londrina, v. 20, n. 3, p. 40-64, dez. 2017.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/31354
identifier_str_mv OLIVEIRA, L. C. M. de; GOULART, I. do C. V. A linguagem infantil como processo de interação e interlocução verbal. Signum: Estudos da Linguagem, Londrina, v. 20, n. 3, p. 40-64, dez. 2017.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/31354
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Signum: Estudos da Linguagem
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1784550216646524928