Possibilidades da filosofia, história e sociologia da ciência para superação de uma concepção prática-utilitária da educação científica: caminhos a serem percorridos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/12662 |
Resumo: | The objective of this theoretical essay is discussing the following question: Why the philosophy, history and sociology of science can contribute to the overcoming of a science education practical-utilitarian conception? To substantiate a possible answer to this question will us use the reference of historical-critical pedagogical perspective whose main categories developed are: humanization, appropriation, objectification, alienation, and individual-for itself. Thus, we advocate an approach in which the History, Philosophy and Sociology of Science articulate the Internalism and Externalism perspectives in the teachinglearning process. Therefore, to treat a scientific episode is necessary to provide the scientific understanding of individual aspects logical, metaphysical and at the same time about the ideological interests and forms of expression of culture that formed the scientific systems. |
id |
UFLA_68f8e4e4b0c015490924aee69aae8e2e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/12662 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Possibilidades da filosofia, história e sociologia da ciência para superação de uma concepção prática-utilitária da educação científica: caminhos a serem percorridosPossibilities of philosophy, history and sociology of science for overcoming of science education practical utilitarian conception: routes to be followedEnsino de ciênciasFilosofia e sociologia da ciênciaPedagogia histórico críticaScience educationHistory and sociology of scienceHistorical-critical pedagogical perspectiveThe objective of this theoretical essay is discussing the following question: Why the philosophy, history and sociology of science can contribute to the overcoming of a science education practical-utilitarian conception? To substantiate a possible answer to this question will us use the reference of historical-critical pedagogical perspective whose main categories developed are: humanization, appropriation, objectification, alienation, and individual-for itself. Thus, we advocate an approach in which the History, Philosophy and Sociology of Science articulate the Internalism and Externalism perspectives in the teachinglearning process. Therefore, to treat a scientific episode is necessary to provide the scientific understanding of individual aspects logical, metaphysical and at the same time about the ideological interests and forms of expression of culture that formed the scientific systems.O objetivo deste ensaio teórico é discutir sobre a seguinte questão: Por que a Filosofia, História e Sociologia da Ciência podem contribuir para a superação de um ensino de Ciências prático-utilitário? Para fundamentarmos uma possível resposta a esta questão, utilizaremos o referencial da pedagogia histórica-crítica, cujas principais categorias desenvolvidas são: humanização, apropriação, objetivação, alienação, gênero humano e indivíduo para-si. Defendemos uma abordagem em que a História, Filosofia e Sociologia da Ciência articulem as perspectivas internalista e externalista no processo de ensino-aprendizagem. Sendo assim, ao tratar um episódio científico é necessário propiciar ao indivíduo o entendimento dos aspectos lógicos, metafísicos e, ao mesmo tempo, os interesses ideológicos e as formas de expressão de cultura que formaram os sistemas científicos.Universidade Tecnológica Federal do Paraná2017-04-06T17:43:35Z2017-04-06T17:43:35Z2013-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfQUEIRÓS, W. P. de; NASCIMENTO JÚNIOR, A. F.; SOUZA, D. C. de. Possibilidades da filosofia, história e sociologia da ciência para superação de uma concepção prática-utilitária da educação científica: caminhos a serem percorridos. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, Curitiba, v. 6, n. 2, p. 23-40, mai/ago. 2013.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/12662Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologiareponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAQueirós, Wellington Pereira deNascimento Júnior, Antônio FernandesSouza, Daniele Cristina deinfo:eu-repo/semantics/openAccesspor2017-04-06T17:43:35Zoai:localhost:1/12662Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2017-04-06T17:43:35Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Possibilidades da filosofia, história e sociologia da ciência para superação de uma concepção prática-utilitária da educação científica: caminhos a serem percorridos Possibilities of philosophy, history and sociology of science for overcoming of science education practical utilitarian conception: routes to be followed |
title |
Possibilidades da filosofia, história e sociologia da ciência para superação de uma concepção prática-utilitária da educação científica: caminhos a serem percorridos |
spellingShingle |
Possibilidades da filosofia, história e sociologia da ciência para superação de uma concepção prática-utilitária da educação científica: caminhos a serem percorridos Queirós, Wellington Pereira de Ensino de ciências Filosofia e sociologia da ciência Pedagogia histórico crítica Science education History and sociology of science Historical-critical pedagogical perspective |
title_short |
Possibilidades da filosofia, história e sociologia da ciência para superação de uma concepção prática-utilitária da educação científica: caminhos a serem percorridos |
title_full |
Possibilidades da filosofia, história e sociologia da ciência para superação de uma concepção prática-utilitária da educação científica: caminhos a serem percorridos |
title_fullStr |
Possibilidades da filosofia, história e sociologia da ciência para superação de uma concepção prática-utilitária da educação científica: caminhos a serem percorridos |
title_full_unstemmed |
Possibilidades da filosofia, história e sociologia da ciência para superação de uma concepção prática-utilitária da educação científica: caminhos a serem percorridos |
title_sort |
Possibilidades da filosofia, história e sociologia da ciência para superação de uma concepção prática-utilitária da educação científica: caminhos a serem percorridos |
author |
Queirós, Wellington Pereira de |
author_facet |
Queirós, Wellington Pereira de Nascimento Júnior, Antônio Fernandes Souza, Daniele Cristina de |
author_role |
author |
author2 |
Nascimento Júnior, Antônio Fernandes Souza, Daniele Cristina de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Queirós, Wellington Pereira de Nascimento Júnior, Antônio Fernandes Souza, Daniele Cristina de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de ciências Filosofia e sociologia da ciência Pedagogia histórico crítica Science education History and sociology of science Historical-critical pedagogical perspective |
topic |
Ensino de ciências Filosofia e sociologia da ciência Pedagogia histórico crítica Science education History and sociology of science Historical-critical pedagogical perspective |
description |
The objective of this theoretical essay is discussing the following question: Why the philosophy, history and sociology of science can contribute to the overcoming of a science education practical-utilitarian conception? To substantiate a possible answer to this question will us use the reference of historical-critical pedagogical perspective whose main categories developed are: humanization, appropriation, objectification, alienation, and individual-for itself. Thus, we advocate an approach in which the History, Philosophy and Sociology of Science articulate the Internalism and Externalism perspectives in the teachinglearning process. Therefore, to treat a scientific episode is necessary to provide the scientific understanding of individual aspects logical, metaphysical and at the same time about the ideological interests and forms of expression of culture that formed the scientific systems. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-05 2017-04-06T17:43:35Z 2017-04-06T17:43:35Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
QUEIRÓS, W. P. de; NASCIMENTO JÚNIOR, A. F.; SOUZA, D. C. de. Possibilidades da filosofia, história e sociologia da ciência para superação de uma concepção prática-utilitária da educação científica: caminhos a serem percorridos. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, Curitiba, v. 6, n. 2, p. 23-40, mai/ago. 2013. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/12662 |
identifier_str_mv |
QUEIRÓS, W. P. de; NASCIMENTO JÚNIOR, A. F.; SOUZA, D. C. de. Possibilidades da filosofia, história e sociologia da ciência para superação de uma concepção prática-utilitária da educação científica: caminhos a serem percorridos. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, Curitiba, v. 6, n. 2, p. 23-40, mai/ago. 2013. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/12662 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1784549980354117632 |