Avaliação em larga escala na Educação Básica: usos e tensões teórico-epistemológicas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Calderón, Adolfo-Ignacio
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Borges, Regilson Maciel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/43100
Resumo: The essay presents theoretical reflections on the uses and appropriations of large-scale evaluations based on the Brazilian scientific production on the subject in question. The theoretical and epistemological tensions present in these productions are evident, highlighting the dichotomies and Manichaeism resulting from this conflict; theoretical schemes designed to understand the confrontations that exist in the field of evaluation are pointed out, which, in essence, are of an epistemological nature; ; and advocates the need for more comprehensive approaches to understand the existence of external evaluations, the uses of their results and the emergence of good practices for school success in the context of a set of strategies aimed at guaranteeing the right to learning and building an effective school.
id UFLA_6b5006cdba5b5bc9f6f022f0a821a031
oai_identifier_str oai:localhost:1/43100
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Avaliação em larga escala na Educação Básica: usos e tensões teórico-epistemológicasLarge-scale assesment in Basic Education: uses and theoretical-epistemological tensionsEvaluación a gran escala en la Educación Básica: usos y tensiones teórico-epistemológicasAvaliação em larga escalaEscola eficazEficácia escolarAvaliação da AprendizagemLarge scale evaluationEffective schoolSchool effectivenessLearning assessmentThe essay presents theoretical reflections on the uses and appropriations of large-scale evaluations based on the Brazilian scientific production on the subject in question. The theoretical and epistemological tensions present in these productions are evident, highlighting the dichotomies and Manichaeism resulting from this conflict; theoretical schemes designed to understand the confrontations that exist in the field of evaluation are pointed out, which, in essence, are of an epistemological nature; ; and advocates the need for more comprehensive approaches to understand the existence of external evaluations, the uses of their results and the emergence of good practices for school success in the context of a set of strategies aimed at guaranteeing the right to learning and building an effective school.O ensaio apresenta reflexões teóricas sobre os usos e as apropriações das avaliações em larga escala a partir da produção científica brasileira sobre a temática em questão. Evidencia-se as tensões teóricas e epistemológicas presentes nessas produções, ressaltando as dicotomias e o maniqueísmo decorrentes desse conflito; aponta-se esquemas teóricos criados para compreender os confrontos existentes no campo da avaliação que no fundo são de natureza epistemológica; e defende-se a necessidade de abordagens mais abrangentes que permitam compreender a existência das avaliações externas, os usos de seus resultados e o surgimento de boas práticas para o sucesso escolar no contexto de um conjunto de estratégias voltadas para a garantia do direito à aprendizagem e a construção de uma escola eficaz.Fundação Cesgranrio2020-09-16T12:32:44Z2020-09-16T12:32:44Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCALDERÓN, A. I.; BORGES, R. M. Avaliação em larga escala na Educação Básica: usos e tensões teórico-epistemológicas. Meta: Avaliação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 34, p. 28-58, jan./mar. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.22347/2175-2753v12i34.2281.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/43100Meta: Avaliaçãoreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution-NonCommercial 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessCalderón, Adolfo-IgnacioBorges, Regilson Macielpor2023-05-08T13:08:23Zoai:localhost:1/43100Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T13:08:23Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Avaliação em larga escala na Educação Básica: usos e tensões teórico-epistemológicas
Large-scale assesment in Basic Education: uses and theoretical-epistemological tensions
Evaluación a gran escala en la Educación Básica: usos y tensiones teórico-epistemológicas
title Avaliação em larga escala na Educação Básica: usos e tensões teórico-epistemológicas
spellingShingle Avaliação em larga escala na Educação Básica: usos e tensões teórico-epistemológicas
Calderón, Adolfo-Ignacio
Avaliação em larga escala
Escola eficaz
Eficácia escolar
Avaliação da Aprendizagem
Large scale evaluation
Effective school
School effectiveness
Learning assessment
title_short Avaliação em larga escala na Educação Básica: usos e tensões teórico-epistemológicas
title_full Avaliação em larga escala na Educação Básica: usos e tensões teórico-epistemológicas
title_fullStr Avaliação em larga escala na Educação Básica: usos e tensões teórico-epistemológicas
title_full_unstemmed Avaliação em larga escala na Educação Básica: usos e tensões teórico-epistemológicas
title_sort Avaliação em larga escala na Educação Básica: usos e tensões teórico-epistemológicas
author Calderón, Adolfo-Ignacio
author_facet Calderón, Adolfo-Ignacio
Borges, Regilson Maciel
author_role author
author2 Borges, Regilson Maciel
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Calderón, Adolfo-Ignacio
Borges, Regilson Maciel
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação em larga escala
Escola eficaz
Eficácia escolar
Avaliação da Aprendizagem
Large scale evaluation
Effective school
School effectiveness
Learning assessment
topic Avaliação em larga escala
Escola eficaz
Eficácia escolar
Avaliação da Aprendizagem
Large scale evaluation
Effective school
School effectiveness
Learning assessment
description The essay presents theoretical reflections on the uses and appropriations of large-scale evaluations based on the Brazilian scientific production on the subject in question. The theoretical and epistemological tensions present in these productions are evident, highlighting the dichotomies and Manichaeism resulting from this conflict; theoretical schemes designed to understand the confrontations that exist in the field of evaluation are pointed out, which, in essence, are of an epistemological nature; ; and advocates the need for more comprehensive approaches to understand the existence of external evaluations, the uses of their results and the emergence of good practices for school success in the context of a set of strategies aimed at guaranteeing the right to learning and building an effective school.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-16T12:32:44Z
2020-09-16T12:32:44Z
2020
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CALDERÓN, A. I.; BORGES, R. M. Avaliação em larga escala na Educação Básica: usos e tensões teórico-epistemológicas. Meta: Avaliação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 34, p. 28-58, jan./mar. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.22347/2175-2753v12i34.2281.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/43100
identifier_str_mv CALDERÓN, A. I.; BORGES, R. M. Avaliação em larga escala na Educação Básica: usos e tensões teórico-epistemológicas. Meta: Avaliação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 34, p. 28-58, jan./mar. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.22347/2175-2753v12i34.2281.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/43100
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Meta: Avaliação
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1815439338061692928