Avaliação em larga escala na Educação Básica: usos e tensões teórico-epistemológicas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/43100 |
Resumo: | The essay presents theoretical reflections on the uses and appropriations of large-scale evaluations based on the Brazilian scientific production on the subject in question. The theoretical and epistemological tensions present in these productions are evident, highlighting the dichotomies and Manichaeism resulting from this conflict; theoretical schemes designed to understand the confrontations that exist in the field of evaluation are pointed out, which, in essence, are of an epistemological nature; ; and advocates the need for more comprehensive approaches to understand the existence of external evaluations, the uses of their results and the emergence of good practices for school success in the context of a set of strategies aimed at guaranteeing the right to learning and building an effective school. |
id |
UFLA_6b5006cdba5b5bc9f6f022f0a821a031 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/43100 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Avaliação em larga escala na Educação Básica: usos e tensões teórico-epistemológicasLarge-scale assesment in Basic Education: uses and theoretical-epistemological tensionsEvaluación a gran escala en la Educación Básica: usos y tensiones teórico-epistemológicasAvaliação em larga escalaEscola eficazEficácia escolarAvaliação da AprendizagemLarge scale evaluationEffective schoolSchool effectivenessLearning assessmentThe essay presents theoretical reflections on the uses and appropriations of large-scale evaluations based on the Brazilian scientific production on the subject in question. The theoretical and epistemological tensions present in these productions are evident, highlighting the dichotomies and Manichaeism resulting from this conflict; theoretical schemes designed to understand the confrontations that exist in the field of evaluation are pointed out, which, in essence, are of an epistemological nature; ; and advocates the need for more comprehensive approaches to understand the existence of external evaluations, the uses of their results and the emergence of good practices for school success in the context of a set of strategies aimed at guaranteeing the right to learning and building an effective school.O ensaio apresenta reflexões teóricas sobre os usos e as apropriações das avaliações em larga escala a partir da produção científica brasileira sobre a temática em questão. Evidencia-se as tensões teóricas e epistemológicas presentes nessas produções, ressaltando as dicotomias e o maniqueísmo decorrentes desse conflito; aponta-se esquemas teóricos criados para compreender os confrontos existentes no campo da avaliação que no fundo são de natureza epistemológica; e defende-se a necessidade de abordagens mais abrangentes que permitam compreender a existência das avaliações externas, os usos de seus resultados e o surgimento de boas práticas para o sucesso escolar no contexto de um conjunto de estratégias voltadas para a garantia do direito à aprendizagem e a construção de uma escola eficaz.Fundação Cesgranrio2020-09-16T12:32:44Z2020-09-16T12:32:44Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCALDERÓN, A. I.; BORGES, R. M. Avaliação em larga escala na Educação Básica: usos e tensões teórico-epistemológicas. Meta: Avaliação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 34, p. 28-58, jan./mar. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.22347/2175-2753v12i34.2281.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/43100Meta: Avaliaçãoreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution-NonCommercial 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessCalderón, Adolfo-IgnacioBorges, Regilson Macielpor2023-05-08T13:08:23Zoai:localhost:1/43100Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T13:08:23Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Avaliação em larga escala na Educação Básica: usos e tensões teórico-epistemológicas Large-scale assesment in Basic Education: uses and theoretical-epistemological tensions Evaluación a gran escala en la Educación Básica: usos y tensiones teórico-epistemológicas |
title |
Avaliação em larga escala na Educação Básica: usos e tensões teórico-epistemológicas |
spellingShingle |
Avaliação em larga escala na Educação Básica: usos e tensões teórico-epistemológicas Calderón, Adolfo-Ignacio Avaliação em larga escala Escola eficaz Eficácia escolar Avaliação da Aprendizagem Large scale evaluation Effective school School effectiveness Learning assessment |
title_short |
Avaliação em larga escala na Educação Básica: usos e tensões teórico-epistemológicas |
title_full |
Avaliação em larga escala na Educação Básica: usos e tensões teórico-epistemológicas |
title_fullStr |
Avaliação em larga escala na Educação Básica: usos e tensões teórico-epistemológicas |
title_full_unstemmed |
Avaliação em larga escala na Educação Básica: usos e tensões teórico-epistemológicas |
title_sort |
Avaliação em larga escala na Educação Básica: usos e tensões teórico-epistemológicas |
author |
Calderón, Adolfo-Ignacio |
author_facet |
Calderón, Adolfo-Ignacio Borges, Regilson Maciel |
author_role |
author |
author2 |
Borges, Regilson Maciel |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Calderón, Adolfo-Ignacio Borges, Regilson Maciel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avaliação em larga escala Escola eficaz Eficácia escolar Avaliação da Aprendizagem Large scale evaluation Effective school School effectiveness Learning assessment |
topic |
Avaliação em larga escala Escola eficaz Eficácia escolar Avaliação da Aprendizagem Large scale evaluation Effective school School effectiveness Learning assessment |
description |
The essay presents theoretical reflections on the uses and appropriations of large-scale evaluations based on the Brazilian scientific production on the subject in question. The theoretical and epistemological tensions present in these productions are evident, highlighting the dichotomies and Manichaeism resulting from this conflict; theoretical schemes designed to understand the confrontations that exist in the field of evaluation are pointed out, which, in essence, are of an epistemological nature; ; and advocates the need for more comprehensive approaches to understand the existence of external evaluations, the uses of their results and the emergence of good practices for school success in the context of a set of strategies aimed at guaranteeing the right to learning and building an effective school. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-09-16T12:32:44Z 2020-09-16T12:32:44Z 2020 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
CALDERÓN, A. I.; BORGES, R. M. Avaliação em larga escala na Educação Básica: usos e tensões teórico-epistemológicas. Meta: Avaliação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 34, p. 28-58, jan./mar. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.22347/2175-2753v12i34.2281. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/43100 |
identifier_str_mv |
CALDERÓN, A. I.; BORGES, R. M. Avaliação em larga escala na Educação Básica: usos e tensões teórico-epistemológicas. Meta: Avaliação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 34, p. 28-58, jan./mar. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.22347/2175-2753v12i34.2281. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/43100 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Meta: Avaliação reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1815439338061692928 |