Fluxos, poéticas e (des)continuidades: um tensionar da hierarquia eu/outro em produções pós-críticas sobre gênero, sexualidade e educação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50128 |
Resumo: | Theoretical-methodological paths, their ruptures, (dis) continuities and poetics are brought, in this text, to our view. Scientific researches, sometimes concerned with the results of their studies, end up leaving the path covered by shades. Starting from the trajectories brought by “researchers-walkers”, we are looking for discuss the importance of theoretical and methodological contributions in post-critical research. Using a “map” built in / by the research presented in the “1st Seminar Integrator: Weaving in networks of discussions and affections: interfaces with the issues of gender and sexuality” that occurred between 23th and 25th November 2020, we turn our gaze for some aspects (territories) that composed this map: the look of the other, the dichotomy between me and the other, ethnic-racial issues, the medicalization of bodies and sexuality, cultural artifacts, the devices that standardize and permeate the relations of knowledge -power. With this map in mind, we seek to discuss the wealth, plurality and beauty of the paths taken in post-critical research, especially in terms of gender, sexuality and education. |
id |
UFLA_6d6ddf11d5ee34ea1b60e9409e22cb99 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/50128 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Fluxos, poéticas e (des)continuidades: um tensionar da hierarquia eu/outro em produções pós-críticas sobre gênero, sexualidade e educaçãoFlujos, poética y (de) continuidades: una tensión de la jerarquía ue / otras en producciones post-críticas sobre género, sexualidad y educaciónFlows, poetics and (de) continuities: a tension of me / other hierarchy in post-critical productions on gender, sexuality and educationMetodologiasPós-críticaGêneroSexualidadeEducaçãoMetodologíasPostcríticoGéneroSexualidadEducaciónMethodologiesPost-criticalGenreSexualityEducationTheoretical-methodological paths, their ruptures, (dis) continuities and poetics are brought, in this text, to our view. Scientific researches, sometimes concerned with the results of their studies, end up leaving the path covered by shades. Starting from the trajectories brought by “researchers-walkers”, we are looking for discuss the importance of theoretical and methodological contributions in post-critical research. Using a “map” built in / by the research presented in the “1st Seminar Integrator: Weaving in networks of discussions and affections: interfaces with the issues of gender and sexuality” that occurred between 23th and 25th November 2020, we turn our gaze for some aspects (territories) that composed this map: the look of the other, the dichotomy between me and the other, ethnic-racial issues, the medicalization of bodies and sexuality, cultural artifacts, the devices that standardize and permeate the relations of knowledge -power. With this map in mind, we seek to discuss the wealth, plurality and beauty of the paths taken in post-critical research, especially in terms of gender, sexuality and education.Os percursos teóricos-metodológicos, suas rupturas, (des)continuidades e poéticas são trazidos, neste texto, ao nosso olhar. Pesquisas científicas, por vezes, preocupadas com os resultados de seus estudos terminam por deixar à sombra o percurso percorrido. Partindo das trajetórias trazidas por “pesquisadores-caminhantes”, buscamos discutir a importância dos aportes teórico-metodológicos nas pesquisas pós-críticas. Valendo-nos de um “mapa” construído nas/pelas pesquisas apresentadas no “I Seminário Integrador: Tecituras em redes de discussões e afetos: interfaces com as questões de gênero e sexualidade” ocorrido entre 23 e 25 de novembro de 2020, voltamos nosso olhar para alguns aspectos (territórios) que compuseram esse mapa: o olhar do outro, a dicotomia eu-outro, as questões étnico-raciais, a medicalização dos corpos e da sexualidade, os artefatos culturais, os dispositivos que normatizam e permeiam as relações de saber-poder. De posse desse mapa, buscamos discutir a riqueza, a pluralidade e a beleza dos caminhos percorridos nas pesquisas pós-críticas, especialmente nas questões de gênero, sexualidade e educação.Universidade Federal do Rio Grande (FURG)2022-06-07T22:24:43Z2022-06-07T22:24:43Z2021-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfPEREIRA, M. J. A.; REIS, F. P. G. dos, MAZZEI, L. D. Fluxos, poéticas e (des)continuidades: um tensionar da hierarquia eu/outro em produções pós-críticas sobre gênero, sexualidade e educação. Revista Diversidade e Educação, Rio Grande, v. 9, p. 600-626, 2021. DOI: 10.14295/de.v9iEspecial.12675http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50128Revista Diversidade e Educação,reponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Marlyson Junio AlvarengaReis, Fábio Pinto Gonçalves dosMazzei, Luiz Davipor2023-05-02T10:57:41Zoai:localhost:1/50128Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-02T10:57:41Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Fluxos, poéticas e (des)continuidades: um tensionar da hierarquia eu/outro em produções pós-críticas sobre gênero, sexualidade e educação Flujos, poética y (de) continuidades: una tensión de la jerarquía ue / otras en producciones post-críticas sobre género, sexualidad y educación Flows, poetics and (de) continuities: a tension of me / other hierarchy in post-critical productions on gender, sexuality and education |
title |
Fluxos, poéticas e (des)continuidades: um tensionar da hierarquia eu/outro em produções pós-críticas sobre gênero, sexualidade e educação |
spellingShingle |
Fluxos, poéticas e (des)continuidades: um tensionar da hierarquia eu/outro em produções pós-críticas sobre gênero, sexualidade e educação Pereira, Marlyson Junio Alvarenga Metodologias Pós-crítica Gênero Sexualidade Educação Metodologías Postcrítico Género Sexualidad Educación Methodologies Post-critical Genre Sexuality Education |
title_short |
Fluxos, poéticas e (des)continuidades: um tensionar da hierarquia eu/outro em produções pós-críticas sobre gênero, sexualidade e educação |
title_full |
Fluxos, poéticas e (des)continuidades: um tensionar da hierarquia eu/outro em produções pós-críticas sobre gênero, sexualidade e educação |
title_fullStr |
Fluxos, poéticas e (des)continuidades: um tensionar da hierarquia eu/outro em produções pós-críticas sobre gênero, sexualidade e educação |
title_full_unstemmed |
Fluxos, poéticas e (des)continuidades: um tensionar da hierarquia eu/outro em produções pós-críticas sobre gênero, sexualidade e educação |
title_sort |
Fluxos, poéticas e (des)continuidades: um tensionar da hierarquia eu/outro em produções pós-críticas sobre gênero, sexualidade e educação |
author |
Pereira, Marlyson Junio Alvarenga |
author_facet |
Pereira, Marlyson Junio Alvarenga Reis, Fábio Pinto Gonçalves dos Mazzei, Luiz Davi |
author_role |
author |
author2 |
Reis, Fábio Pinto Gonçalves dos Mazzei, Luiz Davi |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Marlyson Junio Alvarenga Reis, Fábio Pinto Gonçalves dos Mazzei, Luiz Davi |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Metodologias Pós-crítica Gênero Sexualidade Educação Metodologías Postcrítico Género Sexualidad Educación Methodologies Post-critical Genre Sexuality Education |
topic |
Metodologias Pós-crítica Gênero Sexualidade Educação Metodologías Postcrítico Género Sexualidad Educación Methodologies Post-critical Genre Sexuality Education |
description |
Theoretical-methodological paths, their ruptures, (dis) continuities and poetics are brought, in this text, to our view. Scientific researches, sometimes concerned with the results of their studies, end up leaving the path covered by shades. Starting from the trajectories brought by “researchers-walkers”, we are looking for discuss the importance of theoretical and methodological contributions in post-critical research. Using a “map” built in / by the research presented in the “1st Seminar Integrator: Weaving in networks of discussions and affections: interfaces with the issues of gender and sexuality” that occurred between 23th and 25th November 2020, we turn our gaze for some aspects (territories) that composed this map: the look of the other, the dichotomy between me and the other, ethnic-racial issues, the medicalization of bodies and sexuality, cultural artifacts, the devices that standardize and permeate the relations of knowledge -power. With this map in mind, we seek to discuss the wealth, plurality and beauty of the paths taken in post-critical research, especially in terms of gender, sexuality and education. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05 2022-06-07T22:24:43Z 2022-06-07T22:24:43Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
PEREIRA, M. J. A.; REIS, F. P. G. dos, MAZZEI, L. D. Fluxos, poéticas e (des)continuidades: um tensionar da hierarquia eu/outro em produções pós-críticas sobre gênero, sexualidade e educação. Revista Diversidade e Educação, Rio Grande, v. 9, p. 600-626, 2021. DOI: 10.14295/de.v9iEspecial.12675 http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50128 |
identifier_str_mv |
PEREIRA, M. J. A.; REIS, F. P. G. dos, MAZZEI, L. D. Fluxos, poéticas e (des)continuidades: um tensionar da hierarquia eu/outro em produções pós-críticas sobre gênero, sexualidade e educação. Revista Diversidade e Educação, Rio Grande, v. 9, p. 600-626, 2021. DOI: 10.14295/de.v9iEspecial.12675 |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50128 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Diversidade e Educação, reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1807835118355611648 |