Fluxos, poéticas e (des)continuidades: um tensionar da hierarquia eu/outro em produções pós-críticas sobre gênero, sexualidade e educação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Marlyson Junio Alvarenga
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Reis, Fábio Pinto Gonçalves dos, Mazzei, Luiz Davi
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50128
Resumo: Theoretical-methodological paths, their ruptures, (dis) continuities and poetics are brought, in this text, to our view. Scientific researches, sometimes concerned with the results of their studies, end up leaving the path covered by shades. Starting from the trajectories brought by “researchers-walkers”, we are looking for discuss the importance of theoretical and methodological contributions in post-critical research. Using a “map” built in / by the research presented in the “1st Seminar Integrator: Weaving in networks of discussions and affections: interfaces with the issues of gender and sexuality” that occurred between 23th and 25th November 2020, we turn our gaze for some aspects (territories) that composed this map: the look of the other, the dichotomy between me and the other, ethnic-racial issues, the medicalization of bodies and sexuality, cultural artifacts, the devices that standardize and permeate the relations of knowledge -power. With this map in mind, we seek to discuss the wealth, plurality and beauty of the paths taken in post-critical research, especially in terms of gender, sexuality and education.
id UFLA_6d6ddf11d5ee34ea1b60e9409e22cb99
oai_identifier_str oai:localhost:1/50128
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Fluxos, poéticas e (des)continuidades: um tensionar da hierarquia eu/outro em produções pós-críticas sobre gênero, sexualidade e educaçãoFlujos, poética y (de) continuidades: una tensión de la jerarquía ue / otras en producciones post-críticas sobre género, sexualidad y educaciónFlows, poetics and (de) continuities: a tension of me / other hierarchy in post-critical productions on gender, sexuality and educationMetodologiasPós-críticaGêneroSexualidadeEducaçãoMetodologíasPostcríticoGéneroSexualidadEducaciónMethodologiesPost-criticalGenreSexualityEducationTheoretical-methodological paths, their ruptures, (dis) continuities and poetics are brought, in this text, to our view. Scientific researches, sometimes concerned with the results of their studies, end up leaving the path covered by shades. Starting from the trajectories brought by “researchers-walkers”, we are looking for discuss the importance of theoretical and methodological contributions in post-critical research. Using a “map” built in / by the research presented in the “1st Seminar Integrator: Weaving in networks of discussions and affections: interfaces with the issues of gender and sexuality” that occurred between 23th and 25th November 2020, we turn our gaze for some aspects (territories) that composed this map: the look of the other, the dichotomy between me and the other, ethnic-racial issues, the medicalization of bodies and sexuality, cultural artifacts, the devices that standardize and permeate the relations of knowledge -power. With this map in mind, we seek to discuss the wealth, plurality and beauty of the paths taken in post-critical research, especially in terms of gender, sexuality and education.Os percursos teóricos-metodológicos, suas rupturas, (des)continuidades e poéticas são trazidos, neste texto, ao nosso olhar. Pesquisas científicas, por vezes, preocupadas com os resultados de seus estudos terminam por deixar à sombra o percurso percorrido. Partindo das trajetórias trazidas por “pesquisadores-caminhantes”, buscamos discutir a importância dos aportes teórico-metodológicos nas pesquisas pós-críticas. Valendo-nos de um “mapa” construído nas/pelas pesquisas apresentadas no “I Seminário Integrador: Tecituras em redes de discussões e afetos: interfaces com as questões de gênero e sexualidade” ocorrido entre 23 e 25 de novembro de 2020, voltamos nosso olhar para alguns aspectos (territórios) que compuseram esse mapa: o olhar do outro, a dicotomia eu-outro, as questões étnico-raciais, a medicalização dos corpos e da sexualidade, os artefatos culturais, os dispositivos que normatizam e permeiam as relações de saber-poder. De posse desse mapa, buscamos discutir a riqueza, a pluralidade e a beleza dos caminhos percorridos nas pesquisas pós-críticas, especialmente nas questões de gênero, sexualidade e educação.Universidade Federal do Rio Grande (FURG)2022-06-07T22:24:43Z2022-06-07T22:24:43Z2021-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfPEREIRA, M. J. A.; REIS, F. P. G. dos, MAZZEI, L. D. Fluxos, poéticas e (des)continuidades: um tensionar da hierarquia eu/outro em produções pós-críticas sobre gênero, sexualidade e educação. Revista Diversidade e Educação, Rio Grande, v. 9, p. 600-626, 2021. DOI: 10.14295/de.v9iEspecial.12675http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50128Revista Diversidade e Educação,reponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Marlyson Junio AlvarengaReis, Fábio Pinto Gonçalves dosMazzei, Luiz Davipor2023-05-02T10:57:41Zoai:localhost:1/50128Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-02T10:57:41Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Fluxos, poéticas e (des)continuidades: um tensionar da hierarquia eu/outro em produções pós-críticas sobre gênero, sexualidade e educação
Flujos, poética y (de) continuidades: una tensión de la jerarquía ue / otras en producciones post-críticas sobre género, sexualidad y educación
Flows, poetics and (de) continuities: a tension of me / other hierarchy in post-critical productions on gender, sexuality and education
title Fluxos, poéticas e (des)continuidades: um tensionar da hierarquia eu/outro em produções pós-críticas sobre gênero, sexualidade e educação
spellingShingle Fluxos, poéticas e (des)continuidades: um tensionar da hierarquia eu/outro em produções pós-críticas sobre gênero, sexualidade e educação
Pereira, Marlyson Junio Alvarenga
Metodologias
Pós-crítica
Gênero
Sexualidade
Educação
Metodologías
Postcrítico
Género
Sexualidad
Educación
Methodologies
Post-critical
Genre
Sexuality
Education
title_short Fluxos, poéticas e (des)continuidades: um tensionar da hierarquia eu/outro em produções pós-críticas sobre gênero, sexualidade e educação
title_full Fluxos, poéticas e (des)continuidades: um tensionar da hierarquia eu/outro em produções pós-críticas sobre gênero, sexualidade e educação
title_fullStr Fluxos, poéticas e (des)continuidades: um tensionar da hierarquia eu/outro em produções pós-críticas sobre gênero, sexualidade e educação
title_full_unstemmed Fluxos, poéticas e (des)continuidades: um tensionar da hierarquia eu/outro em produções pós-críticas sobre gênero, sexualidade e educação
title_sort Fluxos, poéticas e (des)continuidades: um tensionar da hierarquia eu/outro em produções pós-críticas sobre gênero, sexualidade e educação
author Pereira, Marlyson Junio Alvarenga
author_facet Pereira, Marlyson Junio Alvarenga
Reis, Fábio Pinto Gonçalves dos
Mazzei, Luiz Davi
author_role author
author2 Reis, Fábio Pinto Gonçalves dos
Mazzei, Luiz Davi
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Marlyson Junio Alvarenga
Reis, Fábio Pinto Gonçalves dos
Mazzei, Luiz Davi
dc.subject.por.fl_str_mv Metodologias
Pós-crítica
Gênero
Sexualidade
Educação
Metodologías
Postcrítico
Género
Sexualidad
Educación
Methodologies
Post-critical
Genre
Sexuality
Education
topic Metodologias
Pós-crítica
Gênero
Sexualidade
Educação
Metodologías
Postcrítico
Género
Sexualidad
Educación
Methodologies
Post-critical
Genre
Sexuality
Education
description Theoretical-methodological paths, their ruptures, (dis) continuities and poetics are brought, in this text, to our view. Scientific researches, sometimes concerned with the results of their studies, end up leaving the path covered by shades. Starting from the trajectories brought by “researchers-walkers”, we are looking for discuss the importance of theoretical and methodological contributions in post-critical research. Using a “map” built in / by the research presented in the “1st Seminar Integrator: Weaving in networks of discussions and affections: interfaces with the issues of gender and sexuality” that occurred between 23th and 25th November 2020, we turn our gaze for some aspects (territories) that composed this map: the look of the other, the dichotomy between me and the other, ethnic-racial issues, the medicalization of bodies and sexuality, cultural artifacts, the devices that standardize and permeate the relations of knowledge -power. With this map in mind, we seek to discuss the wealth, plurality and beauty of the paths taken in post-critical research, especially in terms of gender, sexuality and education.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05
2022-06-07T22:24:43Z
2022-06-07T22:24:43Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv PEREIRA, M. J. A.; REIS, F. P. G. dos, MAZZEI, L. D. Fluxos, poéticas e (des)continuidades: um tensionar da hierarquia eu/outro em produções pós-críticas sobre gênero, sexualidade e educação. Revista Diversidade e Educação, Rio Grande, v. 9, p. 600-626, 2021. DOI: 10.14295/de.v9iEspecial.12675
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50128
identifier_str_mv PEREIRA, M. J. A.; REIS, F. P. G. dos, MAZZEI, L. D. Fluxos, poéticas e (des)continuidades: um tensionar da hierarquia eu/outro em produções pós-críticas sobre gênero, sexualidade e educação. Revista Diversidade e Educação, Rio Grande, v. 9, p. 600-626, 2021. DOI: 10.14295/de.v9iEspecial.12675
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50128
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Diversidade e Educação,
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1807835118355611648