DEBATES ON GENDER AND SEXUALITY EDUCATION AND POST-2011 NEOCONSERVATIVE AGENDAS IN BRAZIL
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Exitus |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/2315 |
Resumo: | This text aims to outline some notes on the assaults regarding the theme of education on gender and sexuality as a political party proposal in progress in Brazil. This debate is part of a neoconservative agenda that intensified in 2011 with the launch by the Ministry of Education, with Fernando Haddad, of the Escola sem Homofobia Program. The program in question received several criticisms, including that of the then federal deputy Jair Bolsonaro, who named it a "gay kit" and became one of his campaign strategies during the 2018 elections. alignment of the conflagrations on gender to a project founded in 2004 proposed by the lawyer Miguel Nagib entitled “Movimento Escola Sem Partido” and which became Bills in 2014 and 2019. In recent years, other debates have been included in order to limit the proposals education on gender and sexuality, which will be presented here. With regard to the investigative process, at first, the bibliographic debate on the concept of gender in Rubin (1975) is sought; next, the political outlines for the theme after 2011 are presented; Finally, it will be possible to understand the current political perspective on gender and sexuality education. |
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DEBATES ON GENDER AND SEXUALITY EDUCATION AND POST-2011 NEOCONSERVATIVE AGENDAS IN BRAZILDEBATES SOBRE EDUCACIÓN EN GÉNERO Y SEXUALIDAD Y AGENDAS NEOCONSERVADORAS POST-2011 EN BRASIL OS DEBATES A PROPÓSITO DA EDUCAÇÃO SOBRE GÊNERO E SEXUALIDADE E AS PAUTAS NEOCONSERVADORAS PÓS 2011 NO BRASILGénero. Sexualidad. Neoconservador.Genre. Sexuality. Neoconservative.Gênero. Sexualidade. Neoconservador.This text aims to outline some notes on the assaults regarding the theme of education on gender and sexuality as a political party proposal in progress in Brazil. This debate is part of a neoconservative agenda that intensified in 2011 with the launch by the Ministry of Education, with Fernando Haddad, of the Escola sem Homofobia Program. The program in question received several criticisms, including that of the then federal deputy Jair Bolsonaro, who named it a "gay kit" and became one of his campaign strategies during the 2018 elections. alignment of the conflagrations on gender to a project founded in 2004 proposed by the lawyer Miguel Nagib entitled “Movimento Escola Sem Partido” and which became Bills in 2014 and 2019. In recent years, other debates have been included in order to limit the proposals education on gender and sexuality, which will be presented here. With regard to the investigative process, at first, the bibliographic debate on the concept of gender in Rubin (1975) is sought; next, the political outlines for the theme after 2011 are presented; Finally, it will be possible to understand the current political perspective on gender and sexuality education.Este texto tiene como objetivo esbozar algunas notas sobre los ataques en torno al tema de la educación en género y sexualidad como propuesta política partidaria en curso en Brasil. Este debate es parte de una agenda neoconservadora que se intensificó en 2011 con el lanzamiento por parte del Ministerio de Educación, con Fernando Haddad, del Programa Escola sem Homofobia. El programa en cuestión recibió varias críticas, entre ellas la del entonces diputado federal Jair Bolsonaro, quien lo calificó de "gay kit" y se convirtió en una de sus estrategias de campaña durante las elecciones de 2018. Alineación de las conflagraciones de género a un proyecto fundado en 2004 propuesto por el abogado Miguel Nagib titulado “Movimento Escola Sem Partido” y que se convirtió en Proyectos de Ley en 2014 y 2019. En los últimos años se han incluido otros debates con el fin de acotar las propuestas de educación en género y sexualidad, que aquí se presentarán. En cuanto al proceso investigativo, en un primer momento se busca el debate bibliográfico sobre el concepto de género en Rubin (1975); a continuación, se presentan los lineamientos políticos del tema después de 2011; Finalmente, se podrá comprender la perspectiva política actual sobre la educación en género y sexualidad.Este texto tem como objetivo delinear alguns apontamentos sobre os assaltes ao que tange o tema educação sobre gênero e sexualidade como proposta política partidária em curso no Brasil. Tal debate integra uma agenda neoconservadora que se intensificou no ano de 2011 com o lançamento por parte do Ministério da Educação, com Fernando Haddad, do Programa Escola sem Homofobia. O programa em questão recebeu várias críticas entre eles a do então deputado federal Jair Bolsonaro que o nomeou como "kit gay" e se tornou uma das suas estratégias de campanha durante as eleições no ano de 2018. Soma-se ao debate outras incursões como o alinhamento das conflagrações sobre gênero a um projeto fundado no ano de 2004 proposto pelo advogado Miguel Nagib intitulado “Movimento Escola Sem Partido” e que se tornou Projetos de Lei em 2014 e 2019. Nos últimos anos outros debates foram incluídos de forma a cercear as propostas educacionais sobre gênero e sexualidade, os quais serão aqui apresentados. No que concerne ao processo investigativo em um primeiro momento busca-se o debate bibliográfico sobre o conceito de gênero em Rubin (1975); na sequência apresenta-se os delineamentos políticos destinados ao tema após 2011; por fim será possível compreender a perspectiva política em curso sobre a educação sobre gênero e sexualidade.Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA2023-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/231510.24065/2237-9460.2023v13n1ID2315Revista Exitus; v. 13 (2023); e0230442237-9460reponame:Revista Exitusinstname:Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)instacron:UFOPAporhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/2315/1428Copyright (c) 2023 Cláudio Pires Viana, Keides Batista Vicentehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPires Viana, Cláudio Batista Vicente, Keides 2023-03-01T13:43:12Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2315Revistahttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/indexPUBhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/oai||revistaicedufopa@gmail.com2237-94602236-2983opendoar:2024-01-24T12:48:34.155303Revista Exitus - Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)false |
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