Formadores de professores: conceito, contextos e perspectivas de atuação em processos de indução à docência

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ambrosetti, Neusa Banhara
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Lima, Francine de Paulo Martins, Signorelli, Glaucia, Calil, Ana Maria Gimenes Corrêa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46877
Resumo: The objective of this article is to contribute to the reflection around the figure of the school trainer, examining the nature and specificities of his work, the role and the perspectives of this professional's performance in the induction processes of beginning teachers. The text is presented in the form of a theoretical essay, in dialogue with authors who have been discussing these issues. The discussion was supported by studies on teacher educators who work in continuing education, within schools or education systems. The studies pointed out the complexity and relevance of this function in the professional development process of teachers and in the search for the qualification of teaching processes. Teacher educators are essential figures in the process of induction of novice teachers, with the responsibility of developing the welcoming and support actions necessary for beginners, in order to create a gradual insertion in culture and in the professional group. From the analysis of the different studies included in the text, some aspects to be considered are highlighted, in order to contribute to the development of initiatives in the design of induction processes for beginning teachers.
id UFLA_700fd482b8aef844d1ebb4fc80b55443
oai_identifier_str oai:localhost:1/46877
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Formadores de professores: conceito, contextos e perspectivas de atuação em processos de indução à docênciaTeacher educators: concept, contexts and perspectives of action in teaching induction processesFormadores de professoresFormadores escolaresIndução à docênciaDesenvolvimento profissionalTeacher educatorsSchool teacher educatorsTeaching inductionProfessional developmentThe objective of this article is to contribute to the reflection around the figure of the school trainer, examining the nature and specificities of his work, the role and the perspectives of this professional's performance in the induction processes of beginning teachers. The text is presented in the form of a theoretical essay, in dialogue with authors who have been discussing these issues. The discussion was supported by studies on teacher educators who work in continuing education, within schools or education systems. The studies pointed out the complexity and relevance of this function in the professional development process of teachers and in the search for the qualification of teaching processes. Teacher educators are essential figures in the process of induction of novice teachers, with the responsibility of developing the welcoming and support actions necessary for beginners, in order to create a gradual insertion in culture and in the professional group. From the analysis of the different studies included in the text, some aspects to be considered are highlighted, in order to contribute to the development of initiatives in the design of induction processes for beginning teachers.O objetivo do presente artigo é contribuir para a reflexão em torno da figura do formador escolar, examinando a natureza e as especificidades do seu trabalho, o papel e as perspectivas de atuação desse profissional nos processos de indução de professores iniciantes. O texto apresenta-se em forma de um ensaio teórico, na interlocução com autores que vêm discutindo essas questões. A discussão apoiou-se em estudos sobre os formadores de professores que atuam na formação continuada, no âmbito das escolas ou sistemas de ensino. Os estudos apontaram a complexidade e relevância dessa função no processo de desenvolvimento profissional de professores e na busca pela qualificação dos processos de ensino. Os formadores de professores revelam-se figuras essenciais nos processos de indução de professores novatos, tendo sob sua responsabilidade o desenvolvimento de ações de acolhimento e apoio necessários aos iniciantes, de forma a favorecer a inserção gradativa na cultura e no grupo profissional. A partir das análises dos diferentes estudos contemplados no texto, são destacados alguns aspectos a serem considerados, no sentido de contribuir para o desenvolvimento de iniciativas no delineamento de processos de indução de professores iniciantes.Universidade Federal de São Carlos2021-08-18T19:22:02Z2021-08-18T19:22:02Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfapplication/pdfAMBROSETTI, N. B. et al. Formadores de professores: conceito, contextos e perspectivas de atuação em processos de indução à docência. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 14, e4263118, jan./dez. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.14244/198271994263.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46877Revista Eletrônica de Educaçãoreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessAmbrosetti, Neusa BanharaLima, Francine de Paulo MartinsSignorelli, GlauciaCalil, Ana Maria Gimenes Corrêapor2021-08-18T19:22:21Zoai:localhost:1/46877Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2021-08-18T19:22:21Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Formadores de professores: conceito, contextos e perspectivas de atuação em processos de indução à docência
Teacher educators: concept, contexts and perspectives of action in teaching induction processes
title Formadores de professores: conceito, contextos e perspectivas de atuação em processos de indução à docência
spellingShingle Formadores de professores: conceito, contextos e perspectivas de atuação em processos de indução à docência
Ambrosetti, Neusa Banhara
Formadores de professores
Formadores escolares
Indução à docência
Desenvolvimento profissional
Teacher educators
School teacher educators
Teaching induction
Professional development
title_short Formadores de professores: conceito, contextos e perspectivas de atuação em processos de indução à docência
title_full Formadores de professores: conceito, contextos e perspectivas de atuação em processos de indução à docência
title_fullStr Formadores de professores: conceito, contextos e perspectivas de atuação em processos de indução à docência
title_full_unstemmed Formadores de professores: conceito, contextos e perspectivas de atuação em processos de indução à docência
title_sort Formadores de professores: conceito, contextos e perspectivas de atuação em processos de indução à docência
author Ambrosetti, Neusa Banhara
author_facet Ambrosetti, Neusa Banhara
Lima, Francine de Paulo Martins
Signorelli, Glaucia
Calil, Ana Maria Gimenes Corrêa
author_role author
author2 Lima, Francine de Paulo Martins
Signorelli, Glaucia
Calil, Ana Maria Gimenes Corrêa
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ambrosetti, Neusa Banhara
Lima, Francine de Paulo Martins
Signorelli, Glaucia
Calil, Ana Maria Gimenes Corrêa
dc.subject.por.fl_str_mv Formadores de professores
Formadores escolares
Indução à docência
Desenvolvimento profissional
Teacher educators
School teacher educators
Teaching induction
Professional development
topic Formadores de professores
Formadores escolares
Indução à docência
Desenvolvimento profissional
Teacher educators
School teacher educators
Teaching induction
Professional development
description The objective of this article is to contribute to the reflection around the figure of the school trainer, examining the nature and specificities of his work, the role and the perspectives of this professional's performance in the induction processes of beginning teachers. The text is presented in the form of a theoretical essay, in dialogue with authors who have been discussing these issues. The discussion was supported by studies on teacher educators who work in continuing education, within schools or education systems. The studies pointed out the complexity and relevance of this function in the professional development process of teachers and in the search for the qualification of teaching processes. Teacher educators are essential figures in the process of induction of novice teachers, with the responsibility of developing the welcoming and support actions necessary for beginners, in order to create a gradual insertion in culture and in the professional group. From the analysis of the different studies included in the text, some aspects to be considered are highlighted, in order to contribute to the development of initiatives in the design of induction processes for beginning teachers.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020
2021-08-18T19:22:02Z
2021-08-18T19:22:02Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv AMBROSETTI, N. B. et al. Formadores de professores: conceito, contextos e perspectivas de atuação em processos de indução à docência. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 14, e4263118, jan./dez. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.14244/198271994263.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46877
identifier_str_mv AMBROSETTI, N. B. et al. Formadores de professores: conceito, contextos e perspectivas de atuação em processos de indução à docência. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 14, e4263118, jan./dez. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.14244/198271994263.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46877
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Educação
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1815439005210116096