Formadores de professores: conceito, contextos e perspectivas de atuação em processos de indução à docência
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46877 |
Resumo: | The objective of this article is to contribute to the reflection around the figure of the school trainer, examining the nature and specificities of his work, the role and the perspectives of this professional's performance in the induction processes of beginning teachers. The text is presented in the form of a theoretical essay, in dialogue with authors who have been discussing these issues. The discussion was supported by studies on teacher educators who work in continuing education, within schools or education systems. The studies pointed out the complexity and relevance of this function in the professional development process of teachers and in the search for the qualification of teaching processes. Teacher educators are essential figures in the process of induction of novice teachers, with the responsibility of developing the welcoming and support actions necessary for beginners, in order to create a gradual insertion in culture and in the professional group. From the analysis of the different studies included in the text, some aspects to be considered are highlighted, in order to contribute to the development of initiatives in the design of induction processes for beginning teachers. |
id |
UFLA_700fd482b8aef844d1ebb4fc80b55443 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/46877 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Formadores de professores: conceito, contextos e perspectivas de atuação em processos de indução à docênciaTeacher educators: concept, contexts and perspectives of action in teaching induction processesFormadores de professoresFormadores escolaresIndução à docênciaDesenvolvimento profissionalTeacher educatorsSchool teacher educatorsTeaching inductionProfessional developmentThe objective of this article is to contribute to the reflection around the figure of the school trainer, examining the nature and specificities of his work, the role and the perspectives of this professional's performance in the induction processes of beginning teachers. The text is presented in the form of a theoretical essay, in dialogue with authors who have been discussing these issues. The discussion was supported by studies on teacher educators who work in continuing education, within schools or education systems. The studies pointed out the complexity and relevance of this function in the professional development process of teachers and in the search for the qualification of teaching processes. Teacher educators are essential figures in the process of induction of novice teachers, with the responsibility of developing the welcoming and support actions necessary for beginners, in order to create a gradual insertion in culture and in the professional group. From the analysis of the different studies included in the text, some aspects to be considered are highlighted, in order to contribute to the development of initiatives in the design of induction processes for beginning teachers.O objetivo do presente artigo é contribuir para a reflexão em torno da figura do formador escolar, examinando a natureza e as especificidades do seu trabalho, o papel e as perspectivas de atuação desse profissional nos processos de indução de professores iniciantes. O texto apresenta-se em forma de um ensaio teórico, na interlocução com autores que vêm discutindo essas questões. A discussão apoiou-se em estudos sobre os formadores de professores que atuam na formação continuada, no âmbito das escolas ou sistemas de ensino. Os estudos apontaram a complexidade e relevância dessa função no processo de desenvolvimento profissional de professores e na busca pela qualificação dos processos de ensino. Os formadores de professores revelam-se figuras essenciais nos processos de indução de professores novatos, tendo sob sua responsabilidade o desenvolvimento de ações de acolhimento e apoio necessários aos iniciantes, de forma a favorecer a inserção gradativa na cultura e no grupo profissional. A partir das análises dos diferentes estudos contemplados no texto, são destacados alguns aspectos a serem considerados, no sentido de contribuir para o desenvolvimento de iniciativas no delineamento de processos de indução de professores iniciantes.Universidade Federal de São Carlos2021-08-18T19:22:02Z2021-08-18T19:22:02Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfapplication/pdfAMBROSETTI, N. B. et al. Formadores de professores: conceito, contextos e perspectivas de atuação em processos de indução à docência. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 14, e4263118, jan./dez. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.14244/198271994263.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46877Revista Eletrônica de Educaçãoreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessAmbrosetti, Neusa BanharaLima, Francine de Paulo MartinsSignorelli, GlauciaCalil, Ana Maria Gimenes Corrêapor2021-08-18T19:22:21Zoai:localhost:1/46877Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2021-08-18T19:22:21Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Formadores de professores: conceito, contextos e perspectivas de atuação em processos de indução à docência Teacher educators: concept, contexts and perspectives of action in teaching induction processes |
title |
Formadores de professores: conceito, contextos e perspectivas de atuação em processos de indução à docência |
spellingShingle |
Formadores de professores: conceito, contextos e perspectivas de atuação em processos de indução à docência Ambrosetti, Neusa Banhara Formadores de professores Formadores escolares Indução à docência Desenvolvimento profissional Teacher educators School teacher educators Teaching induction Professional development |
title_short |
Formadores de professores: conceito, contextos e perspectivas de atuação em processos de indução à docência |
title_full |
Formadores de professores: conceito, contextos e perspectivas de atuação em processos de indução à docência |
title_fullStr |
Formadores de professores: conceito, contextos e perspectivas de atuação em processos de indução à docência |
title_full_unstemmed |
Formadores de professores: conceito, contextos e perspectivas de atuação em processos de indução à docência |
title_sort |
Formadores de professores: conceito, contextos e perspectivas de atuação em processos de indução à docência |
author |
Ambrosetti, Neusa Banhara |
author_facet |
Ambrosetti, Neusa Banhara Lima, Francine de Paulo Martins Signorelli, Glaucia Calil, Ana Maria Gimenes Corrêa |
author_role |
author |
author2 |
Lima, Francine de Paulo Martins Signorelli, Glaucia Calil, Ana Maria Gimenes Corrêa |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ambrosetti, Neusa Banhara Lima, Francine de Paulo Martins Signorelli, Glaucia Calil, Ana Maria Gimenes Corrêa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formadores de professores Formadores escolares Indução à docência Desenvolvimento profissional Teacher educators School teacher educators Teaching induction Professional development |
topic |
Formadores de professores Formadores escolares Indução à docência Desenvolvimento profissional Teacher educators School teacher educators Teaching induction Professional development |
description |
The objective of this article is to contribute to the reflection around the figure of the school trainer, examining the nature and specificities of his work, the role and the perspectives of this professional's performance in the induction processes of beginning teachers. The text is presented in the form of a theoretical essay, in dialogue with authors who have been discussing these issues. The discussion was supported by studies on teacher educators who work in continuing education, within schools or education systems. The studies pointed out the complexity and relevance of this function in the professional development process of teachers and in the search for the qualification of teaching processes. Teacher educators are essential figures in the process of induction of novice teachers, with the responsibility of developing the welcoming and support actions necessary for beginners, in order to create a gradual insertion in culture and in the professional group. From the analysis of the different studies included in the text, some aspects to be considered are highlighted, in order to contribute to the development of initiatives in the design of induction processes for beginning teachers. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020 2021-08-18T19:22:02Z 2021-08-18T19:22:02Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
AMBROSETTI, N. B. et al. Formadores de professores: conceito, contextos e perspectivas de atuação em processos de indução à docência. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 14, e4263118, jan./dez. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.14244/198271994263. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46877 |
identifier_str_mv |
AMBROSETTI, N. B. et al. Formadores de professores: conceito, contextos e perspectivas de atuação em processos de indução à docência. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 14, e4263118, jan./dez. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.14244/198271994263. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46877 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Educação reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1815439005210116096 |