O significado do trabalho docente: uma analise da percepção dos professores de uma Ifes de Minas Gerais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Murad, Isabela
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Domingos, Barbara Ávila, Silva, Isabel Cristina da, Mafra, Flávia Luciana Naves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/32115
Resumo: At the present time, there is an increasingly demanding social situation in the world of work, as well as its constant search for competent professionals with varied skills. These changes reflect directly on the teaching work, reinforcing the need to understand the Meaning of this profession. Thus, this study aims to identify and analyze the meanings of the work attributed by professors of the Administration area of an IFES (Federal Institution of Higher Education) of Minas Gerais, headquartered in the region of Campo das Vertentes. In order to operationalize this investigation, a qualitative-descriptive case study was carried out, and data were collected through in-depth interviews. The results were analyzed using the content analysis technique. In this analysis, it was verified that the meanings attributed by the teachers to the teaching work are represented by positive and negative dimensions of the work context. On the positive side, one has social prestige, recognition, personal and professional fulfillment and the pleasure in performing the work that he likes. On the other hand, there is the overload of tasks, the need to comply with indicators, the difficulties of teamwork and the excess of responsibilities. However, the work is considered significant by the teachers, constituting as part of the identity of each one of them.
id UFLA_762b195d85a5dfcaeb17a234d8f6ea98
oai_identifier_str oai:localhost:1/32115
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling O significado do trabalho docente: uma analise da percepção dos professores de uma Ifes de Minas GeraisThe meaning of teaching work: an analysis of the perception of the teachers of an Ifes of Minas GeraisTrabalhoWorkMeaningTeaching workAt the present time, there is an increasingly demanding social situation in the world of work, as well as its constant search for competent professionals with varied skills. These changes reflect directly on the teaching work, reinforcing the need to understand the Meaning of this profession. Thus, this study aims to identify and analyze the meanings of the work attributed by professors of the Administration area of an IFES (Federal Institution of Higher Education) of Minas Gerais, headquartered in the region of Campo das Vertentes. In order to operationalize this investigation, a qualitative-descriptive case study was carried out, and data were collected through in-depth interviews. The results were analyzed using the content analysis technique. In this analysis, it was verified that the meanings attributed by the teachers to the teaching work are represented by positive and negative dimensions of the work context. On the positive side, one has social prestige, recognition, personal and professional fulfillment and the pleasure in performing the work that he likes. On the other hand, there is the overload of tasks, the need to comply with indicators, the difficulties of teamwork and the excess of responsibilities. However, the work is considered significant by the teachers, constituting as part of the identity of each one of them.Na contemporaneidade assiste-se a um quadro social cada vez mais exigente no que se refere às questões do mundo do trabalho bem como suas buscas incessantes por profissionais competentes e com habilidades variadas, tais mudanças refletem diretamente no trabalho docente, reforçando a necessidade de compreender o significado desta profissão. Assim, este estudo objetiva identificar e analisar os significados do trabalho atribuídos por professores da área de Administração de uma IFES (Instituição Federal de Ensino Superior) de Minas Gerais, sediada na região do Campo das Vertentes. Para operacionalizar essa investigação realizou-se um estudo de caso qualitativo-descritivo, coletando-se os dados por meio de entrevistas em profundidade. Os resultados foram analisados por meio da técnica de análise de conteúdo. Nessa análise, constatou-se que os significados atribuídos pelos professores ao trabalho docente são representados por dimensões positivas e negativas do contexto de trabalho. Do lado positivo, tem-se prestígio social, o reconhecimento, a realização pessoal e profissional e o prazer em exercer o trabalho que gosta. Do outro lado, tem-se a sobrecarga de tarefas, a necessidade em cumprir indicadores, as dificuldades do trabalho em equipe e o excesso de responsabilidades. No entanto, o trabalho é tido como significativo pelos docentes, constituindo-se como parte da identidade de cada um deles.2018-12-10T10:59:48Z2018-12-10T10:59:48Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfMURAD, I. et al. O significado do trabalho docente: uma analise da percepção dos professores de uma Ifes de Minas Gerais. Revista Foco, Vila Velha, v. 10, n. 3, p. 125 - 145, ago./dez. 2017.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/32115Revista Focoreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution-NonCommercial 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMurad, IsabelaDomingos, Barbara ÁvilaSilva, Isabel Cristina daMafra, Flávia Luciana Navespor2018-12-10T10:59:48Zoai:localhost:1/32115Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2018-12-10T10:59:48Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv O significado do trabalho docente: uma analise da percepção dos professores de uma Ifes de Minas Gerais
The meaning of teaching work: an analysis of the perception of the teachers of an Ifes of Minas Gerais
title O significado do trabalho docente: uma analise da percepção dos professores de uma Ifes de Minas Gerais
spellingShingle O significado do trabalho docente: uma analise da percepção dos professores de uma Ifes de Minas Gerais
Murad, Isabela
Trabalho
Work
Meaning
Teaching work
title_short O significado do trabalho docente: uma analise da percepção dos professores de uma Ifes de Minas Gerais
title_full O significado do trabalho docente: uma analise da percepção dos professores de uma Ifes de Minas Gerais
title_fullStr O significado do trabalho docente: uma analise da percepção dos professores de uma Ifes de Minas Gerais
title_full_unstemmed O significado do trabalho docente: uma analise da percepção dos professores de uma Ifes de Minas Gerais
title_sort O significado do trabalho docente: uma analise da percepção dos professores de uma Ifes de Minas Gerais
author Murad, Isabela
author_facet Murad, Isabela
Domingos, Barbara Ávila
Silva, Isabel Cristina da
Mafra, Flávia Luciana Naves
author_role author
author2 Domingos, Barbara Ávila
Silva, Isabel Cristina da
Mafra, Flávia Luciana Naves
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Murad, Isabela
Domingos, Barbara Ávila
Silva, Isabel Cristina da
Mafra, Flávia Luciana Naves
dc.subject.por.fl_str_mv Trabalho
Work
Meaning
Teaching work
topic Trabalho
Work
Meaning
Teaching work
description At the present time, there is an increasingly demanding social situation in the world of work, as well as its constant search for competent professionals with varied skills. These changes reflect directly on the teaching work, reinforcing the need to understand the Meaning of this profession. Thus, this study aims to identify and analyze the meanings of the work attributed by professors of the Administration area of an IFES (Federal Institution of Higher Education) of Minas Gerais, headquartered in the region of Campo das Vertentes. In order to operationalize this investigation, a qualitative-descriptive case study was carried out, and data were collected through in-depth interviews. The results were analyzed using the content analysis technique. In this analysis, it was verified that the meanings attributed by the teachers to the teaching work are represented by positive and negative dimensions of the work context. On the positive side, one has social prestige, recognition, personal and professional fulfillment and the pleasure in performing the work that he likes. On the other hand, there is the overload of tasks, the need to comply with indicators, the difficulties of teamwork and the excess of responsibilities. However, the work is considered significant by the teachers, constituting as part of the identity of each one of them.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017
2018-12-10T10:59:48Z
2018-12-10T10:59:48Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MURAD, I. et al. O significado do trabalho docente: uma analise da percepção dos professores de uma Ifes de Minas Gerais. Revista Foco, Vila Velha, v. 10, n. 3, p. 125 - 145, ago./dez. 2017.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/32115
identifier_str_mv MURAD, I. et al. O significado do trabalho docente: uma analise da percepção dos professores de uma Ifes de Minas Gerais. Revista Foco, Vila Velha, v. 10, n. 3, p. 125 - 145, ago./dez. 2017.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/32115
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Revista Foco
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1807835052659179520