Imagem, sala de aula e leitura: diálogos e descobertas possíveis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Helena Maria
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Villarta-Neder, Marco Antonio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/33928
Resumo: The challenges of working with languages in the classroom address a double face: on the one hand, knowledge about languages, their signic nature and their conditions of production, circulation and reception. On the other hand, a reflection on the conceptions that underlie the theories used, as much on the languages, as on the aspects involved in the teachinglearning process. Placing a work in an interactional perspective, in which there are subjects who are constantly (re) build in the interaction, implies a compatible line of work. The aim of this article is to discuss the notions and possibilities of a dialogue of the work with the reading in the classroom with the analysis of nonverbal texts of moving images (films), from the perspective of the reflections on philosophy of the language of Bakhtin´s Circle. For that, we used the film Pagador de Promessas, directed by Anselmo Duarte and based on the theater play of Dias Gomes. We intend, from the Bakhtinian notion of dialogue and concepts of theories about cinema and image, to bring some relevant aspects to the analysis, according to this interactional perspective.
id UFLA_828fa752bd08cb8bef1309129057d390
oai_identifier_str oai:localhost:1/33928
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Imagem, sala de aula e leitura: diálogos e descobertas possíveisCírculo de BakhtinLeituraDiscurso não-verbalBakhtin's circleReadingNonverbal discourseThe challenges of working with languages in the classroom address a double face: on the one hand, knowledge about languages, their signic nature and their conditions of production, circulation and reception. On the other hand, a reflection on the conceptions that underlie the theories used, as much on the languages, as on the aspects involved in the teachinglearning process. Placing a work in an interactional perspective, in which there are subjects who are constantly (re) build in the interaction, implies a compatible line of work. The aim of this article is to discuss the notions and possibilities of a dialogue of the work with the reading in the classroom with the analysis of nonverbal texts of moving images (films), from the perspective of the reflections on philosophy of the language of Bakhtin´s Circle. For that, we used the film Pagador de Promessas, directed by Anselmo Duarte and based on the theater play of Dias Gomes. We intend, from the Bakhtinian notion of dialogue and concepts of theories about cinema and image, to bring some relevant aspects to the analysis, according to this interactional perspective.Os desafios do trabalho com linguagens em sala de aula atendem a uma dupla face: de um lado, o conhecimento sobre as linguagens, sua natureza sígnica e suas condições de produção, circulação e recepção. De outro lado, uma reflexão sobre as concepções que embasam as teorias utilizadas, tanto sobre as linguagens, quanto sobre os aspectos envolvidos no processo ensino-aprendizagem. Assentar um trabalho em uma perspectiva interacional, na qual há sujeitos que se (re)constroem constantemente na interação, implica uma linha de trabalho compatível. O objetivo deste artigo é discutir noções e possibilidades de um diálogo do trabalho com a leitura em sala de aula com a análise de textos não verbais de imagens em movimento (filmes), sob a ótica das reflexões sobre filosofia da linguagem do Círculo de Bakhtin. Para isso, utilizamos o filme Pagador de Promessas, dirigido por Anselmo Duarte e baseado na peça teatral de Dias Gomes. Pretendemos, a partir da noção bakhtiniana de diálogo e de conceitos de teorias sobre cinema e imagem, explorar alguns aspectos relevantes para a análise, dentro dessa perspectiva interacional.Universidade Federal do Espírito Santo2019-04-27T11:52:40Z2019-04-27T11:52:40Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfFERREIRA, H. M.; VILLARTA-NEDER, M. A. Imagem, sala de aula e leitura: diálogos e descobertas possíveis. Percursos Linguísticos, Vitória, v. 8, n. 19, 2018.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/33928Percursos Linguísticosreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Helena MariaVillarta-Neder, Marco Antoniopor2023-04-24T14:43:56Zoai:localhost:1/33928Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-04-24T14:43:56Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Imagem, sala de aula e leitura: diálogos e descobertas possíveis
title Imagem, sala de aula e leitura: diálogos e descobertas possíveis
spellingShingle Imagem, sala de aula e leitura: diálogos e descobertas possíveis
Ferreira, Helena Maria
Círculo de Bakhtin
Leitura
Discurso não-verbal
Bakhtin's circle
Reading
Nonverbal discourse
title_short Imagem, sala de aula e leitura: diálogos e descobertas possíveis
title_full Imagem, sala de aula e leitura: diálogos e descobertas possíveis
title_fullStr Imagem, sala de aula e leitura: diálogos e descobertas possíveis
title_full_unstemmed Imagem, sala de aula e leitura: diálogos e descobertas possíveis
title_sort Imagem, sala de aula e leitura: diálogos e descobertas possíveis
author Ferreira, Helena Maria
author_facet Ferreira, Helena Maria
Villarta-Neder, Marco Antonio
author_role author
author2 Villarta-Neder, Marco Antonio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Helena Maria
Villarta-Neder, Marco Antonio
dc.subject.por.fl_str_mv Círculo de Bakhtin
Leitura
Discurso não-verbal
Bakhtin's circle
Reading
Nonverbal discourse
topic Círculo de Bakhtin
Leitura
Discurso não-verbal
Bakhtin's circle
Reading
Nonverbal discourse
description The challenges of working with languages in the classroom address a double face: on the one hand, knowledge about languages, their signic nature and their conditions of production, circulation and reception. On the other hand, a reflection on the conceptions that underlie the theories used, as much on the languages, as on the aspects involved in the teachinglearning process. Placing a work in an interactional perspective, in which there are subjects who are constantly (re) build in the interaction, implies a compatible line of work. The aim of this article is to discuss the notions and possibilities of a dialogue of the work with the reading in the classroom with the analysis of nonverbal texts of moving images (films), from the perspective of the reflections on philosophy of the language of Bakhtin´s Circle. For that, we used the film Pagador de Promessas, directed by Anselmo Duarte and based on the theater play of Dias Gomes. We intend, from the Bakhtinian notion of dialogue and concepts of theories about cinema and image, to bring some relevant aspects to the analysis, according to this interactional perspective.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018
2019-04-27T11:52:40Z
2019-04-27T11:52:40Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FERREIRA, H. M.; VILLARTA-NEDER, M. A. Imagem, sala de aula e leitura: diálogos e descobertas possíveis. Percursos Linguísticos, Vitória, v. 8, n. 19, 2018.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/33928
identifier_str_mv FERREIRA, H. M.; VILLARTA-NEDER, M. A. Imagem, sala de aula e leitura: diálogos e descobertas possíveis. Percursos Linguísticos, Vitória, v. 8, n. 19, 2018.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/33928
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
dc.source.none.fl_str_mv Percursos Linguísticos
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1807835186627346432