Imagem, sala de aula e leitura: diálogos e descobertas possíveis
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/33928 |
Resumo: | The challenges of working with languages in the classroom address a double face: on the one hand, knowledge about languages, their signic nature and their conditions of production, circulation and reception. On the other hand, a reflection on the conceptions that underlie the theories used, as much on the languages, as on the aspects involved in the teachinglearning process. Placing a work in an interactional perspective, in which there are subjects who are constantly (re) build in the interaction, implies a compatible line of work. The aim of this article is to discuss the notions and possibilities of a dialogue of the work with the reading in the classroom with the analysis of nonverbal texts of moving images (films), from the perspective of the reflections on philosophy of the language of Bakhtin´s Circle. For that, we used the film Pagador de Promessas, directed by Anselmo Duarte and based on the theater play of Dias Gomes. We intend, from the Bakhtinian notion of dialogue and concepts of theories about cinema and image, to bring some relevant aspects to the analysis, according to this interactional perspective. |
id |
UFLA_828fa752bd08cb8bef1309129057d390 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/33928 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Imagem, sala de aula e leitura: diálogos e descobertas possíveisCírculo de BakhtinLeituraDiscurso não-verbalBakhtin's circleReadingNonverbal discourseThe challenges of working with languages in the classroom address a double face: on the one hand, knowledge about languages, their signic nature and their conditions of production, circulation and reception. On the other hand, a reflection on the conceptions that underlie the theories used, as much on the languages, as on the aspects involved in the teachinglearning process. Placing a work in an interactional perspective, in which there are subjects who are constantly (re) build in the interaction, implies a compatible line of work. The aim of this article is to discuss the notions and possibilities of a dialogue of the work with the reading in the classroom with the analysis of nonverbal texts of moving images (films), from the perspective of the reflections on philosophy of the language of Bakhtin´s Circle. For that, we used the film Pagador de Promessas, directed by Anselmo Duarte and based on the theater play of Dias Gomes. We intend, from the Bakhtinian notion of dialogue and concepts of theories about cinema and image, to bring some relevant aspects to the analysis, according to this interactional perspective.Os desafios do trabalho com linguagens em sala de aula atendem a uma dupla face: de um lado, o conhecimento sobre as linguagens, sua natureza sígnica e suas condições de produção, circulação e recepção. De outro lado, uma reflexão sobre as concepções que embasam as teorias utilizadas, tanto sobre as linguagens, quanto sobre os aspectos envolvidos no processo ensino-aprendizagem. Assentar um trabalho em uma perspectiva interacional, na qual há sujeitos que se (re)constroem constantemente na interação, implica uma linha de trabalho compatível. O objetivo deste artigo é discutir noções e possibilidades de um diálogo do trabalho com a leitura em sala de aula com a análise de textos não verbais de imagens em movimento (filmes), sob a ótica das reflexões sobre filosofia da linguagem do Círculo de Bakhtin. Para isso, utilizamos o filme Pagador de Promessas, dirigido por Anselmo Duarte e baseado na peça teatral de Dias Gomes. Pretendemos, a partir da noção bakhtiniana de diálogo e de conceitos de teorias sobre cinema e imagem, explorar alguns aspectos relevantes para a análise, dentro dessa perspectiva interacional.Universidade Federal do Espírito Santo2019-04-27T11:52:40Z2019-04-27T11:52:40Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfFERREIRA, H. M.; VILLARTA-NEDER, M. A. Imagem, sala de aula e leitura: diálogos e descobertas possíveis. Percursos Linguísticos, Vitória, v. 8, n. 19, 2018.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/33928Percursos Linguísticosreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Helena MariaVillarta-Neder, Marco Antoniopor2023-04-24T14:43:56Zoai:localhost:1/33928Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-04-24T14:43:56Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Imagem, sala de aula e leitura: diálogos e descobertas possíveis |
title |
Imagem, sala de aula e leitura: diálogos e descobertas possíveis |
spellingShingle |
Imagem, sala de aula e leitura: diálogos e descobertas possíveis Ferreira, Helena Maria Círculo de Bakhtin Leitura Discurso não-verbal Bakhtin's circle Reading Nonverbal discourse |
title_short |
Imagem, sala de aula e leitura: diálogos e descobertas possíveis |
title_full |
Imagem, sala de aula e leitura: diálogos e descobertas possíveis |
title_fullStr |
Imagem, sala de aula e leitura: diálogos e descobertas possíveis |
title_full_unstemmed |
Imagem, sala de aula e leitura: diálogos e descobertas possíveis |
title_sort |
Imagem, sala de aula e leitura: diálogos e descobertas possíveis |
author |
Ferreira, Helena Maria |
author_facet |
Ferreira, Helena Maria Villarta-Neder, Marco Antonio |
author_role |
author |
author2 |
Villarta-Neder, Marco Antonio |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Helena Maria Villarta-Neder, Marco Antonio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Círculo de Bakhtin Leitura Discurso não-verbal Bakhtin's circle Reading Nonverbal discourse |
topic |
Círculo de Bakhtin Leitura Discurso não-verbal Bakhtin's circle Reading Nonverbal discourse |
description |
The challenges of working with languages in the classroom address a double face: on the one hand, knowledge about languages, their signic nature and their conditions of production, circulation and reception. On the other hand, a reflection on the conceptions that underlie the theories used, as much on the languages, as on the aspects involved in the teachinglearning process. Placing a work in an interactional perspective, in which there are subjects who are constantly (re) build in the interaction, implies a compatible line of work. The aim of this article is to discuss the notions and possibilities of a dialogue of the work with the reading in the classroom with the analysis of nonverbal texts of moving images (films), from the perspective of the reflections on philosophy of the language of Bakhtin´s Circle. For that, we used the film Pagador de Promessas, directed by Anselmo Duarte and based on the theater play of Dias Gomes. We intend, from the Bakhtinian notion of dialogue and concepts of theories about cinema and image, to bring some relevant aspects to the analysis, according to this interactional perspective. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018 2019-04-27T11:52:40Z 2019-04-27T11:52:40Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
FERREIRA, H. M.; VILLARTA-NEDER, M. A. Imagem, sala de aula e leitura: diálogos e descobertas possíveis. Percursos Linguísticos, Vitória, v. 8, n. 19, 2018. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/33928 |
identifier_str_mv |
FERREIRA, H. M.; VILLARTA-NEDER, M. A. Imagem, sala de aula e leitura: diálogos e descobertas possíveis. Percursos Linguísticos, Vitória, v. 8, n. 19, 2018. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/33928 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Espírito Santo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Espírito Santo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Percursos Linguísticos reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1815439270252380160 |