Astronomia como tema estruturante de uma unidade didática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/10623 |
Resumo: | This assignment presents the development of a teaching unit which has the theme Astronomy. The strategies used range from dialogued lectures, problem solving, use of scientific texts and videos, model building, research, seminars presentation. All of this is in order to promote the reflective, critical and argumentative student´s participation, considering their previous knowledge, both from their experiences, as those systematized in the school environment. The assessment gets highlighted throughout the process in a formative, emancipatory and regulator character. The approach of Modern and Contemporary Physics, permeating the planning, adds to the all expecting to bring greater contribution to scientific literacy process for students. Following the teaching unit description built with a meaningful learning prospect, we present the content analysis guided by the assumptions of qualitative research in order to identify the potential of the knowledge construction process and its appropriation. |
id |
UFLA_853246a4c78ac5b090e467cf45d571f3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/10623 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Astronomia como tema estruturante de uma unidade didáticaUnidade didáticaAstronomiaAprendizagem significativaTeaching unitAstronomyMeaningful learningEnsino-AprendizagemThis assignment presents the development of a teaching unit which has the theme Astronomy. The strategies used range from dialogued lectures, problem solving, use of scientific texts and videos, model building, research, seminars presentation. All of this is in order to promote the reflective, critical and argumentative student´s participation, considering their previous knowledge, both from their experiences, as those systematized in the school environment. The assessment gets highlighted throughout the process in a formative, emancipatory and regulator character. The approach of Modern and Contemporary Physics, permeating the planning, adds to the all expecting to bring greater contribution to scientific literacy process for students. Following the teaching unit description built with a meaningful learning prospect, we present the content analysis guided by the assumptions of qualitative research in order to identify the potential of the knowledge construction process and its appropriation.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Este trabalho apresenta o desenvolvimento de uma unidade didática (UD) que tem como tema, Astronomia. As estratégias utilizadas vão desde aulas expositivas dialogadas, resolução de problemas, utilização de textos de divulgação científica e vídeos, construção de modelos, pesquisa e apresentação de seminários, todos com a intenção de favorecer a participação reflexiva, crítica e argumentativa dos alunos, considerando seus conhecimentos prévios, tanto oriundos de suas experiências, quanto aqueles sistematizados no ambiente escolar. A avaliação recebe destaque durante todo o processo num caráter formativo, emancipatório e regulador. A abordagem de Física Moderna e Contemporânea, permeando o planejamento, soma-se ao todo na expectativa do nosso objetivo geral, a alfabetização científica (AC) dos discentes. Acompanhando a descrição da unidade didática, construída com a perspectiva de uma aprendizagem significativa, apresentamos a análise de conteúdo, orientados pelos pressupostos da pesquisa qualitativa, visando identificar as potencialidades dos processos da construção do conhecimento e sua apropriação.Universidade Federal de LavrasPrograma de Pós-Graduação em Ensino de FísicaUFLAbrasilDepartamento de Ciências ExatasMaciel, Antônio Marcelo MartinsCharret, Iraziet da CunhaMartins, MaylerBrito, Luiz Cléber Tavares deSilva, Antonio dos Anjos Pinheiro daSouza, Cesar Alencar de2015-11-27T16:48:15Z2015-11-27T16:48:15Z2015-11-272015-10-02info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfSOUZA, C. A. de. Astronomia como tema estruturante de uma unidade didática. 2015. 106 p. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física)-Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2015.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/10623porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLA2023-04-19T12:44:57Zoai:localhost:1/10623Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-04-19T12:44:57Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Astronomia como tema estruturante de uma unidade didática |
title |
Astronomia como tema estruturante de uma unidade didática |
spellingShingle |
Astronomia como tema estruturante de uma unidade didática Souza, Cesar Alencar de Unidade didática Astronomia Aprendizagem significativa Teaching unit Astronomy Meaningful learning Ensino-Aprendizagem |
title_short |
Astronomia como tema estruturante de uma unidade didática |
title_full |
Astronomia como tema estruturante de uma unidade didática |
title_fullStr |
Astronomia como tema estruturante de uma unidade didática |
title_full_unstemmed |
Astronomia como tema estruturante de uma unidade didática |
title_sort |
Astronomia como tema estruturante de uma unidade didática |
author |
Souza, Cesar Alencar de |
author_facet |
Souza, Cesar Alencar de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Maciel, Antônio Marcelo Martins Charret, Iraziet da Cunha Martins, Mayler Brito, Luiz Cléber Tavares de Silva, Antonio dos Anjos Pinheiro da |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Cesar Alencar de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Unidade didática Astronomia Aprendizagem significativa Teaching unit Astronomy Meaningful learning Ensino-Aprendizagem |
topic |
Unidade didática Astronomia Aprendizagem significativa Teaching unit Astronomy Meaningful learning Ensino-Aprendizagem |
description |
This assignment presents the development of a teaching unit which has the theme Astronomy. The strategies used range from dialogued lectures, problem solving, use of scientific texts and videos, model building, research, seminars presentation. All of this is in order to promote the reflective, critical and argumentative student´s participation, considering their previous knowledge, both from their experiences, as those systematized in the school environment. The assessment gets highlighted throughout the process in a formative, emancipatory and regulator character. The approach of Modern and Contemporary Physics, permeating the planning, adds to the all expecting to bring greater contribution to scientific literacy process for students. Following the teaching unit description built with a meaningful learning prospect, we present the content analysis guided by the assumptions of qualitative research in order to identify the potential of the knowledge construction process and its appropriation. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-11-27T16:48:15Z 2015-11-27T16:48:15Z 2015-11-27 2015-10-02 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SOUZA, C. A. de. Astronomia como tema estruturante de uma unidade didática. 2015. 106 p. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física)-Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2015. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/10623 |
identifier_str_mv |
SOUZA, C. A. de. Astronomia como tema estruturante de uma unidade didática. 2015. 106 p. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física)-Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2015. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/10623 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Lavras Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física UFLA brasil Departamento de Ciências Exatas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Lavras Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física UFLA brasil Departamento de Ciências Exatas |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1815439227120254976 |