As relações entre a universidade e o mercado sob a perspectiva do marketing: uma revisão sistemática de literatura
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/29841 |
Resumo: | The objective of this research was to investigate the relations between the university and the market through a marketing perspective. A systematic literature review occurred using the Scince Direct database, in order to systemize studies on marketing and innovation in universities seeking to identify dimensions, strategies and marketing practices that are part of the research and commercialization process of university technologies. Through this study, it was possible to verify that marketing strategies in this context performs as a catalyst for the market, society and government. A figure called technological rhizome represent this proposition. This research suggests future works with broaden marketing orientation, to better understand the interrelation between universities and all agents involved in a country's innovation system. |
id |
UFLA_8829df5d3f401adee4dd500fb8f01958 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/29841 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
As relações entre a universidade e o mercado sob a perspectiva do marketing: uma revisão sistemática de literaturaThe relations between the university and the market under the marketing perspective: a systematic review of literatureMarketingInovaçãoUniversidadeInnovationUniversityThe objective of this research was to investigate the relations between the university and the market through a marketing perspective. A systematic literature review occurred using the Scince Direct database, in order to systemize studies on marketing and innovation in universities seeking to identify dimensions, strategies and marketing practices that are part of the research and commercialization process of university technologies. Through this study, it was possible to verify that marketing strategies in this context performs as a catalyst for the market, society and government. A figure called technological rhizome represent this proposition. This research suggests future works with broaden marketing orientation, to better understand the interrelation between universities and all agents involved in a country's innovation system.O objetivo do trabalho foi investigar quais são as relações entre a universidade e o mercado através da perspectiva do marketing. Foi realizada uma revisão sistemática de literatura, utilizando a base de dados Scince Direct buscando sistematizar os estudos sobre marketing e inovação em universidades de modo a identificar dimensões, estratégias e práticas de marketing que estejam inseridas no processo de pesquisa e comercialização de tecnologias universitárias. Através do estudo foi possível verificar que o marketing pode ser utilizado como um catalisador para o mercado, a sociedade e o governo. Tal representação foi proposta por uma figura denominada rizoma tecnológico. Sugerem-se futuros trabalhos que busquem a partir de uma orientação ampla de marketing, compreender melhor a inter-relação entre as universidades e todos os agentes envolvidos no sistema de inovação de um país.2018-07-31T20:16:39Z2018-07-31T20:16:39Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfVERONEZE, R. B. et al. As relações entre a universidade e o mercado sob a perspectiva do marketing: uma revisão sistemática de literatura. Revista Foco, [S.l.], v. 10, n. 1, 2017.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/29841Revista Focoreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution-NonCommercial 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessVeroneze, Ricardo BragaZambalde, André LuizSousa, Dalton deRennó, André Siqueirapor2023-05-03T13:04:45Zoai:localhost:1/29841Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-03T13:04:45Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
As relações entre a universidade e o mercado sob a perspectiva do marketing: uma revisão sistemática de literatura The relations between the university and the market under the marketing perspective: a systematic review of literature |
title |
As relações entre a universidade e o mercado sob a perspectiva do marketing: uma revisão sistemática de literatura |
spellingShingle |
As relações entre a universidade e o mercado sob a perspectiva do marketing: uma revisão sistemática de literatura Veroneze, Ricardo Braga Marketing Inovação Universidade Innovation University |
title_short |
As relações entre a universidade e o mercado sob a perspectiva do marketing: uma revisão sistemática de literatura |
title_full |
As relações entre a universidade e o mercado sob a perspectiva do marketing: uma revisão sistemática de literatura |
title_fullStr |
As relações entre a universidade e o mercado sob a perspectiva do marketing: uma revisão sistemática de literatura |
title_full_unstemmed |
As relações entre a universidade e o mercado sob a perspectiva do marketing: uma revisão sistemática de literatura |
title_sort |
As relações entre a universidade e o mercado sob a perspectiva do marketing: uma revisão sistemática de literatura |
author |
Veroneze, Ricardo Braga |
author_facet |
Veroneze, Ricardo Braga Zambalde, André Luiz Sousa, Dalton de Rennó, André Siqueira |
author_role |
author |
author2 |
Zambalde, André Luiz Sousa, Dalton de Rennó, André Siqueira |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Veroneze, Ricardo Braga Zambalde, André Luiz Sousa, Dalton de Rennó, André Siqueira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Marketing Inovação Universidade Innovation University |
topic |
Marketing Inovação Universidade Innovation University |
description |
The objective of this research was to investigate the relations between the university and the market through a marketing perspective. A systematic literature review occurred using the Scince Direct database, in order to systemize studies on marketing and innovation in universities seeking to identify dimensions, strategies and marketing practices that are part of the research and commercialization process of university technologies. Through this study, it was possible to verify that marketing strategies in this context performs as a catalyst for the market, society and government. A figure called technological rhizome represent this proposition. This research suggests future works with broaden marketing orientation, to better understand the interrelation between universities and all agents involved in a country's innovation system. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017 2018-07-31T20:16:39Z 2018-07-31T20:16:39Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
VERONEZE, R. B. et al. As relações entre a universidade e o mercado sob a perspectiva do marketing: uma revisão sistemática de literatura. Revista Foco, [S.l.], v. 10, n. 1, 2017. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/29841 |
identifier_str_mv |
VERONEZE, R. B. et al. As relações entre a universidade e o mercado sob a perspectiva do marketing: uma revisão sistemática de literatura. Revista Foco, [S.l.], v. 10, n. 1, 2017. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/29841 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Foco reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1815439182724595712 |