As relações entre a universidade e o mercado sob a perspectiva do marketing: uma revisão sistemática de literatura

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Veroneze, Ricardo Braga
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Zambalde, André Luiz, Sousa, Dalton de, Rennó, André Siqueira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/29841
Resumo: The objective of this research was to investigate the relations between the university and the market through a marketing perspective. A systematic literature review occurred using the Scince Direct database, in order to systemize studies on marketing and innovation in universities seeking to identify dimensions, strategies and marketing practices that are part of the research and commercialization process of university technologies. Through this study, it was possible to verify that marketing strategies in this context performs as a catalyst for the market, society and government. A figure called technological rhizome represent this proposition. This research suggests future works with broaden marketing orientation, to better understand the interrelation between universities and all agents involved in a country's innovation system.
id UFLA_8829df5d3f401adee4dd500fb8f01958
oai_identifier_str oai:localhost:1/29841
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling As relações entre a universidade e o mercado sob a perspectiva do marketing: uma revisão sistemática de literaturaThe relations between the university and the market under the marketing perspective: a systematic review of literatureMarketingInovaçãoUniversidadeInnovationUniversityThe objective of this research was to investigate the relations between the university and the market through a marketing perspective. A systematic literature review occurred using the Scince Direct database, in order to systemize studies on marketing and innovation in universities seeking to identify dimensions, strategies and marketing practices that are part of the research and commercialization process of university technologies. Through this study, it was possible to verify that marketing strategies in this context performs as a catalyst for the market, society and government. A figure called technological rhizome represent this proposition. This research suggests future works with broaden marketing orientation, to better understand the interrelation between universities and all agents involved in a country's innovation system.O objetivo do trabalho foi investigar quais são as relações entre a universidade e o mercado através da perspectiva do marketing. Foi realizada uma revisão sistemática de literatura, utilizando a base de dados Scince Direct buscando sistematizar os estudos sobre marketing e inovação em universidades de modo a identificar dimensões, estratégias e práticas de marketing que estejam inseridas no processo de pesquisa e comercialização de tecnologias universitárias. Através do estudo foi possível verificar que o marketing pode ser utilizado como um catalisador para o mercado, a sociedade e o governo. Tal representação foi proposta por uma figura denominada rizoma tecnológico. Sugerem-se futuros trabalhos que busquem a partir de uma orientação ampla de marketing, compreender melhor a inter-relação entre as universidades e todos os agentes envolvidos no sistema de inovação de um país.2018-07-31T20:16:39Z2018-07-31T20:16:39Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfVERONEZE, R. B. et al. As relações entre a universidade e o mercado sob a perspectiva do marketing: uma revisão sistemática de literatura. Revista Foco, [S.l.], v. 10, n. 1, 2017.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/29841Revista Focoreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution-NonCommercial 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessVeroneze, Ricardo BragaZambalde, André LuizSousa, Dalton deRennó, André Siqueirapor2023-05-03T13:04:45Zoai:localhost:1/29841Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-03T13:04:45Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv As relações entre a universidade e o mercado sob a perspectiva do marketing: uma revisão sistemática de literatura
The relations between the university and the market under the marketing perspective: a systematic review of literature
title As relações entre a universidade e o mercado sob a perspectiva do marketing: uma revisão sistemática de literatura
spellingShingle As relações entre a universidade e o mercado sob a perspectiva do marketing: uma revisão sistemática de literatura
Veroneze, Ricardo Braga
Marketing
Inovação
Universidade
Innovation
University
title_short As relações entre a universidade e o mercado sob a perspectiva do marketing: uma revisão sistemática de literatura
title_full As relações entre a universidade e o mercado sob a perspectiva do marketing: uma revisão sistemática de literatura
title_fullStr As relações entre a universidade e o mercado sob a perspectiva do marketing: uma revisão sistemática de literatura
title_full_unstemmed As relações entre a universidade e o mercado sob a perspectiva do marketing: uma revisão sistemática de literatura
title_sort As relações entre a universidade e o mercado sob a perspectiva do marketing: uma revisão sistemática de literatura
author Veroneze, Ricardo Braga
author_facet Veroneze, Ricardo Braga
Zambalde, André Luiz
Sousa, Dalton de
Rennó, André Siqueira
author_role author
author2 Zambalde, André Luiz
Sousa, Dalton de
Rennó, André Siqueira
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Veroneze, Ricardo Braga
Zambalde, André Luiz
Sousa, Dalton de
Rennó, André Siqueira
dc.subject.por.fl_str_mv Marketing
Inovação
Universidade
Innovation
University
topic Marketing
Inovação
Universidade
Innovation
University
description The objective of this research was to investigate the relations between the university and the market through a marketing perspective. A systematic literature review occurred using the Scince Direct database, in order to systemize studies on marketing and innovation in universities seeking to identify dimensions, strategies and marketing practices that are part of the research and commercialization process of university technologies. Through this study, it was possible to verify that marketing strategies in this context performs as a catalyst for the market, society and government. A figure called technological rhizome represent this proposition. This research suggests future works with broaden marketing orientation, to better understand the interrelation between universities and all agents involved in a country's innovation system.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017
2018-07-31T20:16:39Z
2018-07-31T20:16:39Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv VERONEZE, R. B. et al. As relações entre a universidade e o mercado sob a perspectiva do marketing: uma revisão sistemática de literatura. Revista Foco, [S.l.], v. 10, n. 1, 2017.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/29841
identifier_str_mv VERONEZE, R. B. et al. As relações entre a universidade e o mercado sob a perspectiva do marketing: uma revisão sistemática de literatura. Revista Foco, [S.l.], v. 10, n. 1, 2017.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/29841
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Revista Foco
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1815439182724595712