Ouvidoria: um estudo de caso em uma Universidade Federal localizada no Sul de Minas Gerais
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39463 |
Resumo: | The ombudsman is an important tool for organizations and their users, as it acts in the intermediation of relations between these actors. Therefore, the objective of this paper is to describe the internal process of the ombudsman sector of a federal educational institution and to understand the functions performed by this sector within the organization, and to propose alternatives to the diagnosed failures. It was found that the studied ombudsman sector has well-defined attributions and competences, as well as several channels for users to express themselves. However, some flaws were found for which possible alternatives were suggested to correct them. In this sense, it was found that the ombudsman is an important mechanism for the proper functioning of the public organization, as it is the communication link between the organization, users and society. Therefore, the dissemination of its attributions is indispensable so that there is greater participation of users in this democratic space. |
id |
UFLA_88d74a8ec8c12288ed2a855c73d3de35 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/39463 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Ouvidoria: um estudo de caso em uma Universidade Federal localizada no Sul de Minas GeraisOmbudsman: a case study in a Federal University located in South Minas GeraisOuvidoriaOrganizaçõesUsuáriosOmbudsmanOrganizationsUsersThe ombudsman is an important tool for organizations and their users, as it acts in the intermediation of relations between these actors. Therefore, the objective of this paper is to describe the internal process of the ombudsman sector of a federal educational institution and to understand the functions performed by this sector within the organization, and to propose alternatives to the diagnosed failures. It was found that the studied ombudsman sector has well-defined attributions and competences, as well as several channels for users to express themselves. However, some flaws were found for which possible alternatives were suggested to correct them. In this sense, it was found that the ombudsman is an important mechanism for the proper functioning of the public organization, as it is the communication link between the organization, users and society. Therefore, the dissemination of its attributions is indispensable so that there is greater participation of users in this democratic space.A ouvidoria é uma ferramenta importante para as organizações e seus usuários, pois atua na intermediação das relações entre esses atores. Assim sendo, o objetivo desse trabalho é descrever o processo interno do setor de ouvidoria de uma instituição federal de ensino e compreender as funções desempenhadas por esse setor dentro da organização, além de propor alternativas para as falhas diagnosticadas. Verificou-se, que o setor de ouvidoria estudada possui atribuições e competências bem delimitadas, além de canais diversos para que os usuários se manifestem. Contudo, foram encontradas algumas falhas para as quais foram sugeridas possíveis alternativas para corrigi-las. Nesse sentido, constatou-se que a ouvidoria é um importante mecanismo para o bom funcionamento da organização pública, pois é o elo de comunicação entre a organização, usuários e sociedade. Para tanto, indispensável a disseminação de suas atribuições para que haja maior participação dos usuários nesse espaço democrático.Faculdades Integradas Vianna Júnior2020-03-27T12:22:35Z2020-03-27T12:22:35Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfRAIMUNDO, F. M. et al. Ouvidoria: um estudo de caso em uma Universidade Federal localizada no Sul de Minas Gerais. Revista Vianna Sapiens, Juiz de Fora, v. 10, n. 2, p. 244-267, jul./dez. 2019.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39463Revista Vianna Sapiensreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessRaimundo, Fábio MarianoAndrade, Daniela MeirellesNascimento, Priscilla OliveiraSiqueira, Monique Scalco Soarespor2020-03-27T12:22:59Zoai:localhost:1/39463Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2020-03-27T12:22:59Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ouvidoria: um estudo de caso em uma Universidade Federal localizada no Sul de Minas Gerais Ombudsman: a case study in a Federal University located in South Minas Gerais |
title |
Ouvidoria: um estudo de caso em uma Universidade Federal localizada no Sul de Minas Gerais |
spellingShingle |
Ouvidoria: um estudo de caso em uma Universidade Federal localizada no Sul de Minas Gerais Raimundo, Fábio Mariano Ouvidoria Organizações Usuários Ombudsman Organizations Users |
title_short |
Ouvidoria: um estudo de caso em uma Universidade Federal localizada no Sul de Minas Gerais |
title_full |
Ouvidoria: um estudo de caso em uma Universidade Federal localizada no Sul de Minas Gerais |
title_fullStr |
Ouvidoria: um estudo de caso em uma Universidade Federal localizada no Sul de Minas Gerais |
title_full_unstemmed |
Ouvidoria: um estudo de caso em uma Universidade Federal localizada no Sul de Minas Gerais |
title_sort |
Ouvidoria: um estudo de caso em uma Universidade Federal localizada no Sul de Minas Gerais |
author |
Raimundo, Fábio Mariano |
author_facet |
Raimundo, Fábio Mariano Andrade, Daniela Meirelles Nascimento, Priscilla Oliveira Siqueira, Monique Scalco Soares |
author_role |
author |
author2 |
Andrade, Daniela Meirelles Nascimento, Priscilla Oliveira Siqueira, Monique Scalco Soares |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Raimundo, Fábio Mariano Andrade, Daniela Meirelles Nascimento, Priscilla Oliveira Siqueira, Monique Scalco Soares |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ouvidoria Organizações Usuários Ombudsman Organizations Users |
topic |
Ouvidoria Organizações Usuários Ombudsman Organizations Users |
description |
The ombudsman is an important tool for organizations and their users, as it acts in the intermediation of relations between these actors. Therefore, the objective of this paper is to describe the internal process of the ombudsman sector of a federal educational institution and to understand the functions performed by this sector within the organization, and to propose alternatives to the diagnosed failures. It was found that the studied ombudsman sector has well-defined attributions and competences, as well as several channels for users to express themselves. However, some flaws were found for which possible alternatives were suggested to correct them. In this sense, it was found that the ombudsman is an important mechanism for the proper functioning of the public organization, as it is the communication link between the organization, users and society. Therefore, the dissemination of its attributions is indispensable so that there is greater participation of users in this democratic space. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019 2020-03-27T12:22:35Z 2020-03-27T12:22:35Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
RAIMUNDO, F. M. et al. Ouvidoria: um estudo de caso em uma Universidade Federal localizada no Sul de Minas Gerais. Revista Vianna Sapiens, Juiz de Fora, v. 10, n. 2, p. 244-267, jul./dez. 2019. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39463 |
identifier_str_mv |
RAIMUNDO, F. M. et al. Ouvidoria: um estudo de caso em uma Universidade Federal localizada no Sul de Minas Gerais. Revista Vianna Sapiens, Juiz de Fora, v. 10, n. 2, p. 244-267, jul./dez. 2019. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39463 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdades Integradas Vianna Júnior |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdades Integradas Vianna Júnior |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Vianna Sapiens reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1807835094041231360 |