Relações sociais de gênero e divisão sexual do trabalho: desafios para a compreensão do uso do tempo no trabalho docente
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Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/11429 |
Resumo: | The concept of gender is responsible for questioning what it means to be a woman and a man in different historical contexts. The concept of sexual division of labor makes it possible to examine how this division creates a female labor force, considered as cheap manpower for certain types of tasks, and how it produces unequal, hierarchical and asymmetrical exploitation and oppression relations. Accordingly, we propose a link between the concepts of gender and sexual division of labor to understand the use of time in teaching. Based on qualitative empirical research, developed with male and female teachers from a school in São Paulo, between 2006 and 2007, we emphasized the gendered nature of the teaching activity, but we question the dichotomy between greater economic working time for men and greater working time for social reproduction for women, found in the analysis of other professions. |
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Relações sociais de gênero e divisão sexual do trabalho: desafios para a compreensão do uso do tempo no trabalho docenteSocial relations of gender and sexual division of labor: challenges to understanding the use of time in teachingLas relaciones sociales de género y la división sexual del trabajo: desafíos para la comprensión del uso del tiempo trabajo docenteRapports sociaux de genre et division sexuelle du travail: défis pour la compréhension de l'utilisation du temps dans le travail enseignantRelações de gêneroTrabalho docenteDivisão sexual do trabalhoTempos de trabalho docenteGender relationsTeaching workSexual division of laborTeaching working timeThe concept of gender is responsible for questioning what it means to be a woman and a man in different historical contexts. The concept of sexual division of labor makes it possible to examine how this division creates a female labor force, considered as cheap manpower for certain types of tasks, and how it produces unequal, hierarchical and asymmetrical exploitation and oppression relations. Accordingly, we propose a link between the concepts of gender and sexual division of labor to understand the use of time in teaching. Based on qualitative empirical research, developed with male and female teachers from a school in São Paulo, between 2006 and 2007, we emphasized the gendered nature of the teaching activity, but we question the dichotomy between greater economic working time for men and greater working time for social reproduction for women, found in the analysis of other professions.Ao conceito de gênero cabe a tarefa de problematizar os significados do que é ser mulher e homem nos distintos contextos históricos. O conceito de divisão sexual do trabalho possibilita examinar como essa divisão cria uma força de trabalho feminina, vista como mão de obra barata para certos tipos de afazeres, e como produz relações desiguais, hierarquizadas e assimétricas de exploração e opressão. Nesse sentido, propomos a articulação entre os conceitos de gênero e de divisão sexual do trabalho para a compreensão do uso do tempo no trabalho docente. Com base em pesquisa empírica de caráter qualitativo, desenvolvida com professoras e professores de uma escola de São Paulo entre 2006 e 2007, enfatizamos o caráter sexuado do trabalho docente, mas questionamos a dicotomia entre tempos de trabalho econômico maiores para os homens e tempos de trabalho para a reprodução social maiores para as mulheres, constatada na análise de outras profissões.Universidade do Porto2016-07-25T17:53:49Z2016-07-25T17:53:49Z2012-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfALVARENGA, C. F.; VIANNA, C. P. Relações sociais de gênero e divisão sexual do trabalho: desafios para a compreensão do uso tempo no trabalho docente. Laboreal, Porto, v. 8, n. 1, p. 11-27, jul. 2012.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/11429Laborealreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAlvarenga, Carolina FariaVianna, Cláudia Pereirainfo:eu-repo/semantics/openAccesspor2023-05-08T13:09:21Zoai:localhost:1/11429Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T13:09:21Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
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The concept of gender is responsible for questioning what it means to be a woman and a man in different historical contexts. The concept of sexual division of labor makes it possible to examine how this division creates a female labor force, considered as cheap manpower for certain types of tasks, and how it produces unequal, hierarchical and asymmetrical exploitation and oppression relations. Accordingly, we propose a link between the concepts of gender and sexual division of labor to understand the use of time in teaching. Based on qualitative empirical research, developed with male and female teachers from a school in São Paulo, between 2006 and 2007, we emphasized the gendered nature of the teaching activity, but we question the dichotomy between greater economic working time for men and greater working time for social reproduction for women, found in the analysis of other professions. |
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