As armadilhas do discurso sobre a avaliação da educação superior
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/34671 |
Resumo: | The discourses of higher education assessment proposals become traps by not articulating their what for?, for whom? what? and how?. In this paper it is elucidated how such traps are constructed by analyzing the proposal of planning and evaluation of a public institution of the state of São Paulo. The proposal analysis is grounded on the ideas of Paulo Freire and other authors who investigated the proliferation of assessment systems as control. It is concluded that, in the discursive construction of the different assessments proposals, often the idea of control is present. Although an emancipatory discourse is used, they establish an instrument of quantitative control that can generate an increase of exclusion, productivism and, competition. |
id |
UFLA_924cc624a46a49c36dfa04727c987b92 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/34671 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
As armadilhas do discurso sobre a avaliação da educação superiorThe discourse traps on the evaluation of higher educationAvaliação da educação superiorInstrumentos de avaliaçãoAvaliação institucionalHigher education assessmentEvaluation instrumentsInstitutional assessmentThe discourses of higher education assessment proposals become traps by not articulating their what for?, for whom? what? and how?. In this paper it is elucidated how such traps are constructed by analyzing the proposal of planning and evaluation of a public institution of the state of São Paulo. The proposal analysis is grounded on the ideas of Paulo Freire and other authors who investigated the proliferation of assessment systems as control. It is concluded that, in the discursive construction of the different assessments proposals, often the idea of control is present. Although an emancipatory discourse is used, they establish an instrument of quantitative control that can generate an increase of exclusion, productivism and, competition.Os discursos das propostas de avaliação da educação superior tornam-se armadilhas ao não articularem o seu para quê?, para quem?, o quê? e como?. Neste artigo, explicita-se como tais armadilhas são construídas a partir da análise de uma proposta de planejamento e avaliação de uma instituição pública do Estado de São Paulo. A análise da proposta tem como base as ideias de Paulo Freire e outros autores que investigaram a proliferação dos sistemas de avaliação como controle. Conclui-se que, na construção discursiva das diferentes propostas de avaliação, frequentemente, está presente a ideia de controle. Embora utilizem um discurso emancipatório, elas instauram um instrumento de controle quantitativo que pode gerar um aumento da exclusão, do produtivismo e da competição.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2019-06-06T19:13:05Z2019-06-06T19:13:05Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSANTANA, A. da C. M.; ROTHEN, J. C.; BORGES, R. M. As armadilhas do discurso sobre a avaliação da educação superior. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 43, n. 4, p. 1429-1450, out./dez. 2018.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/34671Educação & Realidadereponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSantana, Andréia da Cunha MalheirosRothen, José CarlosBorges, Regilson Macieleng2019-06-06T19:13:06Zoai:localhost:1/34671Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2019-06-06T19:13:06Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
As armadilhas do discurso sobre a avaliação da educação superior The discourse traps on the evaluation of higher education |
title |
As armadilhas do discurso sobre a avaliação da educação superior |
spellingShingle |
As armadilhas do discurso sobre a avaliação da educação superior Santana, Andréia da Cunha Malheiros Avaliação da educação superior Instrumentos de avaliação Avaliação institucional Higher education assessment Evaluation instruments Institutional assessment |
title_short |
As armadilhas do discurso sobre a avaliação da educação superior |
title_full |
As armadilhas do discurso sobre a avaliação da educação superior |
title_fullStr |
As armadilhas do discurso sobre a avaliação da educação superior |
title_full_unstemmed |
As armadilhas do discurso sobre a avaliação da educação superior |
title_sort |
As armadilhas do discurso sobre a avaliação da educação superior |
author |
Santana, Andréia da Cunha Malheiros |
author_facet |
Santana, Andréia da Cunha Malheiros Rothen, José Carlos Borges, Regilson Maciel |
author_role |
author |
author2 |
Rothen, José Carlos Borges, Regilson Maciel |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santana, Andréia da Cunha Malheiros Rothen, José Carlos Borges, Regilson Maciel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avaliação da educação superior Instrumentos de avaliação Avaliação institucional Higher education assessment Evaluation instruments Institutional assessment |
topic |
Avaliação da educação superior Instrumentos de avaliação Avaliação institucional Higher education assessment Evaluation instruments Institutional assessment |
description |
The discourses of higher education assessment proposals become traps by not articulating their what for?, for whom? what? and how?. In this paper it is elucidated how such traps are constructed by analyzing the proposal of planning and evaluation of a public institution of the state of São Paulo. The proposal analysis is grounded on the ideas of Paulo Freire and other authors who investigated the proliferation of assessment systems as control. It is concluded that, in the discursive construction of the different assessments proposals, often the idea of control is present. Although an emancipatory discourse is used, they establish an instrument of quantitative control that can generate an increase of exclusion, productivism and, competition. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018 2019-06-06T19:13:05Z 2019-06-06T19:13:05Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SANTANA, A. da C. M.; ROTHEN, J. C.; BORGES, R. M. As armadilhas do discurso sobre a avaliação da educação superior. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 43, n. 4, p. 1429-1450, out./dez. 2018. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/34671 |
identifier_str_mv |
SANTANA, A. da C. M.; ROTHEN, J. C.; BORGES, R. M. As armadilhas do discurso sobre a avaliação da educação superior. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 43, n. 4, p. 1429-1450, out./dez. 2018. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/34671 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação & Realidade reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1815439073117995008 |