Uma viagem fotográfica às regiões brasileiras como estratégia para o ensino de biomas e biodiversidade
Main Author: | |
---|---|
Publication Date: | 2014 |
Other Authors: | , |
Format: | Article |
Language: | por |
Source: | Repositório Institucional da UFLA |
Download full: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/12666 |
Summary: | This papers aims to show the potential of the teaching resource photography on the teaching of science in the theme Biomes and Biodiversity, with an emphasis in botany. Botany is often shown to students as a difficult content to understand, and thus is necessary that the teacher develops pedagogical practices to motivate them, making the learning process pleasurable and facilitating the construction of knowledge. It is also important that the teacher works with the biological content while relating it to social issues, so that the student sees the relationship between men and nature, learning to appreciate the local cultures of each region. An experimental classroom was proposed on the discipline of Teaching Methodology in Botany at the Universidade Federal de Lavras - Minas Gerais. It could be noticed from the practical application the efficiency of the resource used for through It was possible to carry out the construction of knowledge in a playful and not expositive way, decreasing the distance between the students and the studied regions, since the method approaches the reality of each biome, and awakened in students the awareness of preserving natural resources and the enhancement of cultural aspects. |
id |
UFLA_925c3f3f5debea0fb4ec307a3381df9a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/12666 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Uma viagem fotográfica às regiões brasileiras como estratégia para o ensino de biomas e biodiversidadeA photographic journey to the brazilian regions as a strategy for the teaching of biodiversity and biomesEnsino de CiênciasFotografiaBiomasBiodiversidadeScience teachingPhotographyBiomesBiodiversityEnseñanza de las cienciasBiodiversidadThis papers aims to show the potential of the teaching resource photography on the teaching of science in the theme Biomes and Biodiversity, with an emphasis in botany. Botany is often shown to students as a difficult content to understand, and thus is necessary that the teacher develops pedagogical practices to motivate them, making the learning process pleasurable and facilitating the construction of knowledge. It is also important that the teacher works with the biological content while relating it to social issues, so that the student sees the relationship between men and nature, learning to appreciate the local cultures of each region. An experimental classroom was proposed on the discipline of Teaching Methodology in Botany at the Universidade Federal de Lavras - Minas Gerais. It could be noticed from the practical application the efficiency of the resource used for through It was possible to carry out the construction of knowledge in a playful and not expositive way, decreasing the distance between the students and the studied regions, since the method approaches the reality of each biome, and awakened in students the awareness of preserving natural resources and the enhancement of cultural aspects.Este trabalho tem como objetivo mostrar a potencialidade do recurso didático fotografia para o ensino de Ciências com o tema Biomas e Biodiversidade com ênfase na Botânica. A botânica se mostra muitas vezes como um conteúdo de difícil entendimento para os alunos, por tanto é preciso que o professor desenvolva estratégias pedagógicas para motivar estes, tornando o ensino dinâmico e prazeroso facilitando na construção do conhecimento. É importante também que o professor trabalhe o conteúdo biológico relacionando-o com as questões sociais, fazendo com que o aluno enxergue a relação do homem com a natureza e consiga valorizar culturas locais de cada região brasileira. Uma aula experimental foi proposta na disciplina Metodologia do Ensino em Botânica na Universidade Federal de Lavras – Minas Gerais. Pode se perceber a partir da aplicação da prática a eficiência do recurso utilizado, através dele foi possível realizar a construção do conhecimento de uma forma lúdica e não expositiva, diminuindo a distância entre os alunos e as regiões estudadas, uma vez que o recurso aproxima a realidade de cada bioma, despertando nos alunos a conscientização de preservação dos recursos naturais e a valorização dos aspectos culturais.Associação Amigos da Natureza da Alta Paulista2017-04-06T19:59:01Z2017-04-06T19:59:01Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfAUGUSTO, L. H.; OLIVEIRA, L. F.; NASCIMENTO JÚNIOR, A. F. Uma viagem fotográfica às regiões brasileiras como estratégia para o ensino de biomas e biodiversidade. Fórum Ambiental da Alta Paulista, [Tupã], v. 10, n. 6, p. 173-186, 2014.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/12666Fórum Ambiental da Alta Paulistareponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAugusto, Luiza HelenaOliveira, Laís FurtadoNascimento Júnior, Antônio Fernandoinfo:eu-repo/semantics/openAccesspor2017-04-06T19:59:01Zoai:localhost:1/12666Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2017-04-06T19:59:01Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Uma viagem fotográfica às regiões brasileiras como estratégia para o ensino de biomas e biodiversidade A photographic journey to the brazilian regions as a strategy for the teaching of biodiversity and biomes |
title |
Uma viagem fotográfica às regiões brasileiras como estratégia para o ensino de biomas e biodiversidade |
spellingShingle |
Uma viagem fotográfica às regiões brasileiras como estratégia para o ensino de biomas e biodiversidade Augusto, Luiza Helena Ensino de Ciências Fotografia Biomas Biodiversidade Science teaching Photography Biomes Biodiversity Enseñanza de las ciencias Biodiversidad |
title_short |
Uma viagem fotográfica às regiões brasileiras como estratégia para o ensino de biomas e biodiversidade |
title_full |
Uma viagem fotográfica às regiões brasileiras como estratégia para o ensino de biomas e biodiversidade |
title_fullStr |
Uma viagem fotográfica às regiões brasileiras como estratégia para o ensino de biomas e biodiversidade |
title_full_unstemmed |
Uma viagem fotográfica às regiões brasileiras como estratégia para o ensino de biomas e biodiversidade |
title_sort |
Uma viagem fotográfica às regiões brasileiras como estratégia para o ensino de biomas e biodiversidade |
author |
Augusto, Luiza Helena |
author_facet |
Augusto, Luiza Helena Oliveira, Laís Furtado Nascimento Júnior, Antônio Fernando |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Laís Furtado Nascimento Júnior, Antônio Fernando |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Augusto, Luiza Helena Oliveira, Laís Furtado Nascimento Júnior, Antônio Fernando |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Ciências Fotografia Biomas Biodiversidade Science teaching Photography Biomes Biodiversity Enseñanza de las ciencias Biodiversidad |
topic |
Ensino de Ciências Fotografia Biomas Biodiversidade Science teaching Photography Biomes Biodiversity Enseñanza de las ciencias Biodiversidad |
description |
This papers aims to show the potential of the teaching resource photography on the teaching of science in the theme Biomes and Biodiversity, with an emphasis in botany. Botany is often shown to students as a difficult content to understand, and thus is necessary that the teacher develops pedagogical practices to motivate them, making the learning process pleasurable and facilitating the construction of knowledge. It is also important that the teacher works with the biological content while relating it to social issues, so that the student sees the relationship between men and nature, learning to appreciate the local cultures of each region. An experimental classroom was proposed on the discipline of Teaching Methodology in Botany at the Universidade Federal de Lavras - Minas Gerais. It could be noticed from the practical application the efficiency of the resource used for through It was possible to carry out the construction of knowledge in a playful and not expositive way, decreasing the distance between the students and the studied regions, since the method approaches the reality of each biome, and awakened in students the awareness of preserving natural resources and the enhancement of cultural aspects. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014 2017-04-06T19:59:01Z 2017-04-06T19:59:01Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
AUGUSTO, L. H.; OLIVEIRA, L. F.; NASCIMENTO JÚNIOR, A. F. Uma viagem fotográfica às regiões brasileiras como estratégia para o ensino de biomas e biodiversidade. Fórum Ambiental da Alta Paulista, [Tupã], v. 10, n. 6, p. 173-186, 2014. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/12666 |
identifier_str_mv |
AUGUSTO, L. H.; OLIVEIRA, L. F.; NASCIMENTO JÚNIOR, A. F. Uma viagem fotográfica às regiões brasileiras como estratégia para o ensino de biomas e biodiversidade. Fórum Ambiental da Alta Paulista, [Tupã], v. 10, n. 6, p. 173-186, 2014. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/12666 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Amigos da Natureza da Alta Paulista |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Amigos da Natureza da Alta Paulista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Fórum Ambiental da Alta Paulista reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1784550035539623936 |