Uma viagem fotográfica às regiões brasileiras como estratégia para o ensino de biomas e biodiversidade

Bibliographic Details
Main Author: Augusto, Luiza Helena
Publication Date: 2014
Other Authors: Oliveira, Laís Furtado, Nascimento Júnior, Antônio Fernando
Format: Article
Language: por
Source: Repositório Institucional da UFLA
Download full: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/12666
Summary: This papers aims to show the potential of the teaching resource photography on the teaching of science in the theme Biomes and Biodiversity, with an emphasis in botany. Botany is often shown to students as a difficult content to understand, and thus is necessary that the teacher develops pedagogical practices to motivate them, making the learning process pleasurable and facilitating the construction of knowledge. It is also important that the teacher works with the biological content while relating it to social issues, so that the student sees the relationship between men and nature, learning to appreciate the local cultures of each region. An experimental classroom was proposed on the discipline of Teaching Methodology in Botany at the Universidade Federal de Lavras - Minas Gerais. It could be noticed from the practical application the efficiency of the resource used for through It was possible to carry out the construction of knowledge in a playful and not expositive way, decreasing the distance between the students and the studied regions, since the method approaches the reality of each biome, and awakened in students the awareness of preserving natural resources and the enhancement of cultural aspects.
id UFLA_925c3f3f5debea0fb4ec307a3381df9a
oai_identifier_str oai:localhost:1/12666
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Uma viagem fotográfica às regiões brasileiras como estratégia para o ensino de biomas e biodiversidadeA photographic journey to the brazilian regions as a strategy for the teaching of biodiversity and biomesEnsino de CiênciasFotografiaBiomasBiodiversidadeScience teachingPhotographyBiomesBiodiversityEnseñanza de las cienciasBiodiversidadThis papers aims to show the potential of the teaching resource photography on the teaching of science in the theme Biomes and Biodiversity, with an emphasis in botany. Botany is often shown to students as a difficult content to understand, and thus is necessary that the teacher develops pedagogical practices to motivate them, making the learning process pleasurable and facilitating the construction of knowledge. It is also important that the teacher works with the biological content while relating it to social issues, so that the student sees the relationship between men and nature, learning to appreciate the local cultures of each region. An experimental classroom was proposed on the discipline of Teaching Methodology in Botany at the Universidade Federal de Lavras - Minas Gerais. It could be noticed from the practical application the efficiency of the resource used for through It was possible to carry out the construction of knowledge in a playful and not expositive way, decreasing the distance between the students and the studied regions, since the method approaches the reality of each biome, and awakened in students the awareness of preserving natural resources and the enhancement of cultural aspects.Este trabalho tem como objetivo mostrar a potencialidade do recurso didático fotografia para o ensino de Ciências com o tema Biomas e Biodiversidade com ênfase na Botânica. A botânica se mostra muitas vezes como um conteúdo de difícil entendimento para os alunos, por tanto é preciso que o professor desenvolva estratégias pedagógicas para motivar estes, tornando o ensino dinâmico e prazeroso facilitando na construção do conhecimento. É importante também que o professor trabalhe o conteúdo biológico relacionando-o com as questões sociais, fazendo com que o aluno enxergue a relação do homem com a natureza e consiga valorizar culturas locais de cada região brasileira. Uma aula experimental foi proposta na disciplina Metodologia do Ensino em Botânica na Universidade Federal de Lavras – Minas Gerais. Pode se perceber a partir da aplicação da prática a eficiência do recurso utilizado, através dele foi possível realizar a construção do conhecimento de uma forma lúdica e não expositiva, diminuindo a distância entre os alunos e as regiões estudadas, uma vez que o recurso aproxima a realidade de cada bioma, despertando nos alunos a conscientização de preservação dos recursos naturais e a valorização dos aspectos culturais.Associação Amigos da Natureza da Alta Paulista2017-04-06T19:59:01Z2017-04-06T19:59:01Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfAUGUSTO, L. H.; OLIVEIRA, L. F.; NASCIMENTO JÚNIOR, A. F. Uma viagem fotográfica às regiões brasileiras como estratégia para o ensino de biomas e biodiversidade. Fórum Ambiental da Alta Paulista, [Tupã], v. 10, n. 6, p. 173-186, 2014.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/12666Fórum Ambiental da Alta Paulistareponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAugusto, Luiza HelenaOliveira, Laís FurtadoNascimento Júnior, Antônio Fernandoinfo:eu-repo/semantics/openAccesspor2017-04-06T19:59:01Zoai:localhost:1/12666Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2017-04-06T19:59:01Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Uma viagem fotográfica às regiões brasileiras como estratégia para o ensino de biomas e biodiversidade
A photographic journey to the brazilian regions as a strategy for the teaching of biodiversity and biomes
title Uma viagem fotográfica às regiões brasileiras como estratégia para o ensino de biomas e biodiversidade
spellingShingle Uma viagem fotográfica às regiões brasileiras como estratégia para o ensino de biomas e biodiversidade
Augusto, Luiza Helena
Ensino de Ciências
Fotografia
Biomas
Biodiversidade
Science teaching
Photography
Biomes
Biodiversity
Enseñanza de las ciencias
Biodiversidad
title_short Uma viagem fotográfica às regiões brasileiras como estratégia para o ensino de biomas e biodiversidade
title_full Uma viagem fotográfica às regiões brasileiras como estratégia para o ensino de biomas e biodiversidade
title_fullStr Uma viagem fotográfica às regiões brasileiras como estratégia para o ensino de biomas e biodiversidade
title_full_unstemmed Uma viagem fotográfica às regiões brasileiras como estratégia para o ensino de biomas e biodiversidade
title_sort Uma viagem fotográfica às regiões brasileiras como estratégia para o ensino de biomas e biodiversidade
author Augusto, Luiza Helena
author_facet Augusto, Luiza Helena
Oliveira, Laís Furtado
Nascimento Júnior, Antônio Fernando
author_role author
author2 Oliveira, Laís Furtado
Nascimento Júnior, Antônio Fernando
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Augusto, Luiza Helena
Oliveira, Laís Furtado
Nascimento Júnior, Antônio Fernando
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Ciências
Fotografia
Biomas
Biodiversidade
Science teaching
Photography
Biomes
Biodiversity
Enseñanza de las ciencias
Biodiversidad
topic Ensino de Ciências
Fotografia
Biomas
Biodiversidade
Science teaching
Photography
Biomes
Biodiversity
Enseñanza de las ciencias
Biodiversidad
description This papers aims to show the potential of the teaching resource photography on the teaching of science in the theme Biomes and Biodiversity, with an emphasis in botany. Botany is often shown to students as a difficult content to understand, and thus is necessary that the teacher develops pedagogical practices to motivate them, making the learning process pleasurable and facilitating the construction of knowledge. It is also important that the teacher works with the biological content while relating it to social issues, so that the student sees the relationship between men and nature, learning to appreciate the local cultures of each region. An experimental classroom was proposed on the discipline of Teaching Methodology in Botany at the Universidade Federal de Lavras - Minas Gerais. It could be noticed from the practical application the efficiency of the resource used for through It was possible to carry out the construction of knowledge in a playful and not expositive way, decreasing the distance between the students and the studied regions, since the method approaches the reality of each biome, and awakened in students the awareness of preserving natural resources and the enhancement of cultural aspects.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2017-04-06T19:59:01Z
2017-04-06T19:59:01Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv AUGUSTO, L. H.; OLIVEIRA, L. F.; NASCIMENTO JÚNIOR, A. F. Uma viagem fotográfica às regiões brasileiras como estratégia para o ensino de biomas e biodiversidade. Fórum Ambiental da Alta Paulista, [Tupã], v. 10, n. 6, p. 173-186, 2014.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/12666
identifier_str_mv AUGUSTO, L. H.; OLIVEIRA, L. F.; NASCIMENTO JÚNIOR, A. F. Uma viagem fotográfica às regiões brasileiras como estratégia para o ensino de biomas e biodiversidade. Fórum Ambiental da Alta Paulista, [Tupã], v. 10, n. 6, p. 173-186, 2014.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/12666
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Amigos da Natureza da Alta Paulista
publisher.none.fl_str_mv Associação Amigos da Natureza da Alta Paulista
dc.source.none.fl_str_mv Fórum Ambiental da Alta Paulista
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1784550035539623936