The cerrado biome and its current circumstances in the textbook and the expanded curriculum document of goiás

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rosário, Maíza Grazielle Alves
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: MORAES, Fernando Aparecido
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11331
Resumo: Given the importance of studying the conservation of biomes, there is a clear need for an in-depth approach to the Cerrado biome in Basic Education. With this in mind, a research study was conducted aiming to analyze the presence of information about the Cerrado biome in the Curricular Document for Goiás Ampliado – DC-GO, as well as in the collection of textbooks (TBs) used in Elementary Education, adopted by schools in the state network of X municipality, Goiás. The research, using a qualitative-quantitative approach, examines data that highlight texts and images, both directly and indirectly, related to the specific theme. The analysis demonstrates that the TBs need improvement by incorporating content that promotes a conceptual understanding based on scientific references. Conversely, it was found that the DC-GO provides limited coverage of the biome in which the state of Goiás is situated.
id UNEMAT-5_6bbd989c9f48e35c3cf0d951e0e1c04e
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11331
network_acronym_str UNEMAT-5
network_name_str Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
repository_id_str
spelling The cerrado biome and its current circumstances in the textbook and the expanded curriculum document of goiásEl bioma cerrado y sus circunstancias actuales en el libro de texto y en el documento curricular ampliado de GoiásO bioma cerrado e suas conjunturas presentes no livro didático e no documento curricular ampliado de Goiás CerradoBiodiversidadeCerradoBiodiversitySciences TeachingCerradoBiodiversidadEnseñanza de las CienciasGiven the importance of studying the conservation of biomes, there is a clear need for an in-depth approach to the Cerrado biome in Basic Education. With this in mind, a research study was conducted aiming to analyze the presence of information about the Cerrado biome in the Curricular Document for Goiás Ampliado – DC-GO, as well as in the collection of textbooks (TBs) used in Elementary Education, adopted by schools in the state network of X municipality, Goiás. The research, using a qualitative-quantitative approach, examines data that highlight texts and images, both directly and indirectly, related to the specific theme. The analysis demonstrates that the TBs need improvement by incorporating content that promotes a conceptual understanding based on scientific references. Conversely, it was found that the DC-GO provides limited coverage of the biome in which the state of Goiás is situated.Dada la importancia del estudio de la conservación de los biomas, es evidente la necesidad de un enfoque en profundidad sobre el bioma del Cerrado en la Educación Básica. Con esto en mente, se realizó una investigación con el objetivo de analizar la presencia de información sobre el bioma del Cerrado en el Documento Curricular para Goiás Ampliado - DC-GO, así como en la colección de libros de texto (LDs) utilizados en la Educación Primaria, adoptados por las escuelas de la red estatal del municipio de X, Goiás. La investigación, de enfoque cualitativo-cuantitativo, examina datos que resaltan textos e imágenes, tanto de forma directa como indirecta, relacionados con el tema específico. El análisis demuestra que los LDs necesitan mejoras al incorporar contenido que promueva una comprensión conceptual basada en referencias científicas. Por otro lado, se encontró que el DC-GO proporciona una cobertura limitada del bioma en el que se encuentra el estado de Goiás.Diante da importância do estudo sobre a conservação dos biomas, é evidente a necessidade de uma abordagem aprofundada sobre o bioma Cerrado na Educação Básica. Por essa questão, foi realizada uma pesquisa objetivando analisar o que há sobre o bioma Cerrado no Documento Curricular para Goiás Ampliado – DC-GO e na coleção de livros didáticos (LDs) do Ensino Fundamental, adotada por escolas da rede estadual do município de X[1] - Goiás. A pesquisa, de abordagem quali-quantitativa, trata de dados que destacam textos e imagens, direta e indiretamente, relacionadas ao tema específico. A análise evidencia que os LDs precisam melhorar, utilizando conteúdos que promovam um aprofundamento conceitual quando relacionados aos referenciais científicos. Por sua vez, verificou-se que o DC-GO pouco contempla o bioma em que o estado de Goiás se faz presente.   [1] Para fins de manter a identidade dos autores no anonimato, elementos que permitam essa identificação foram substituídos pela letra X.UNEMAT Editora2023-08-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11331Revista da Faculdade de Educação; v. 39 n. 1 (2023): Revista da Faculdade de Educação - Fluxo contínuo; e3923052178-7476reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)instacron:UNEMATporhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11331/7875Copyright (c) 2023 Maíza Grazielle Alves do Rosário, Fernando Aparecido MORAEShttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRosário, Maíza Grazielle AlvesMORAES, Fernando Aparecido2023-09-16T14:11:13Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11331Revistahttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgeduPUBhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/oairevistafaed@unemat.br2178-74761679-4273opendoar:2023-09-16T14:11:13Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)false
dc.title.none.fl_str_mv The cerrado biome and its current circumstances in the textbook and the expanded curriculum document of goiás
El bioma cerrado y sus circunstancias actuales en el libro de texto y en el documento curricular ampliado de Goiás
O bioma cerrado e suas conjunturas presentes no livro didático e no documento curricular ampliado de Goiás
title The cerrado biome and its current circumstances in the textbook and the expanded curriculum document of goiás
spellingShingle The cerrado biome and its current circumstances in the textbook and the expanded curriculum document of goiás
Rosário, Maíza Grazielle Alves
Cerrado
Biodiversidade
Cerrado
Biodiversity
Sciences Teaching
Cerrado
Biodiversidad
Enseñanza de las Ciencias
title_short The cerrado biome and its current circumstances in the textbook and the expanded curriculum document of goiás
title_full The cerrado biome and its current circumstances in the textbook and the expanded curriculum document of goiás
title_fullStr The cerrado biome and its current circumstances in the textbook and the expanded curriculum document of goiás
title_full_unstemmed The cerrado biome and its current circumstances in the textbook and the expanded curriculum document of goiás
title_sort The cerrado biome and its current circumstances in the textbook and the expanded curriculum document of goiás
author Rosário, Maíza Grazielle Alves
author_facet Rosário, Maíza Grazielle Alves
MORAES, Fernando Aparecido
author_role author
author2 MORAES, Fernando Aparecido
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rosário, Maíza Grazielle Alves
MORAES, Fernando Aparecido
dc.subject.por.fl_str_mv Cerrado
Biodiversidade
Cerrado
Biodiversity
Sciences Teaching
Cerrado
Biodiversidad
Enseñanza de las Ciencias
topic Cerrado
Biodiversidade
Cerrado
Biodiversity
Sciences Teaching
Cerrado
Biodiversidad
Enseñanza de las Ciencias
description Given the importance of studying the conservation of biomes, there is a clear need for an in-depth approach to the Cerrado biome in Basic Education. With this in mind, a research study was conducted aiming to analyze the presence of information about the Cerrado biome in the Curricular Document for Goiás Ampliado – DC-GO, as well as in the collection of textbooks (TBs) used in Elementary Education, adopted by schools in the state network of X municipality, Goiás. The research, using a qualitative-quantitative approach, examines data that highlight texts and images, both directly and indirectly, related to the specific theme. The analysis demonstrates that the TBs need improvement by incorporating content that promotes a conceptual understanding based on scientific references. Conversely, it was found that the DC-GO provides limited coverage of the biome in which the state of Goiás is situated.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11331
url https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11331
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11331/7875
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Maíza Grazielle Alves do Rosário, Fernando Aparecido MORAES
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Maíza Grazielle Alves do Rosário, Fernando Aparecido MORAES
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNEMAT Editora
publisher.none.fl_str_mv UNEMAT Editora
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Faculdade de Educação; v. 39 n. 1 (2023): Revista da Faculdade de Educação - Fluxo contínuo; e392305
2178-7476
reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)
instacron:UNEMAT
instname_str Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)
instacron_str UNEMAT
institution UNEMAT
reponame_str Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
collection Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)
repository.mail.fl_str_mv revistafaed@unemat.br
_version_ 1801217461134032896