Elaboração e uso de material didático manipulativo para explorar conceitos de cinemática vetorial: uma proposta para o ensino fundamental

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gontijo, Ivaldo Amaral
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/13112
Resumo: This work contemplates the elaboration and development of a didactic unit for the 9th year of elementary education involving the formalization of vector concepts in the teaching of kinematics. To give theoretical support to the research was used the Significative Learning Theory, proposed by Ausubel and as methodology of work the Resolution Problems, proposed by Polya. As didactic strategy we used the activities in groups, activities with the potential to exchange meanings among the students and facilitate the mediation between students and teacher. Among the didactic means used are the use of manipulative materials, elaborated by the authors of the work, from low-cost materials such as battens and PVC pipes. The activities that make up the didactic unit were planned from the perspective of a student with a reflexive and active posture towards a certain problem aiming with this an effective participation of the same in the process of construction of his own knowledge, that is, it is expected that the student feels protagonist in the process of building their knowledge and not mere support. The didactic unit was developed and analyzed in a class of 25 students of the 9th grade of E. E. Chico Marçal, in the city of Moema MG during seven lectures of fifty minutes. The impact of the proposal is described and evaluated throughout this work.
id UFLA_93d57f51c0a9afac08f831778fbb217c
oai_identifier_str oai:localhost:1/13112
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Elaboração e uso de material didático manipulativo para explorar conceitos de cinemática vetorial: uma proposta para o ensino fundamentalElaboration and use of manipulative didactic material to explore concepts of vector kinematics: an elementary education proposalUnidade didáticaFísica - EnsinoCinemática - EnsinoAprendizagem significativaMaterial manipulativoFísica - Materiais didáticosDidactic unitPhysics - TeachingKinematics - TeachingSignificant learningManipulative materialPhysics - Teaching materialsFísicaThis work contemplates the elaboration and development of a didactic unit for the 9th year of elementary education involving the formalization of vector concepts in the teaching of kinematics. To give theoretical support to the research was used the Significative Learning Theory, proposed by Ausubel and as methodology of work the Resolution Problems, proposed by Polya. As didactic strategy we used the activities in groups, activities with the potential to exchange meanings among the students and facilitate the mediation between students and teacher. Among the didactic means used are the use of manipulative materials, elaborated by the authors of the work, from low-cost materials such as battens and PVC pipes. The activities that make up the didactic unit were planned from the perspective of a student with a reflexive and active posture towards a certain problem aiming with this an effective participation of the same in the process of construction of his own knowledge, that is, it is expected that the student feels protagonist in the process of building their knowledge and not mere support. The didactic unit was developed and analyzed in a class of 25 students of the 9th grade of E. E. Chico Marçal, in the city of Moema MG during seven lectures of fifty minutes. The impact of the proposal is described and evaluated throughout this work.Este trabalho contempla a elaboração e desenvolvimento de uma unidade didática para o 9º ano do ensino fundamental envolvendo a formalização de conceitos vetoriais no ensino da cinemática. Para dar suporte teórico à pesquisa, foi usada a teoria da aprendizagem significativa, proposta por Ausubel e, como metodologia de trabalho, a Resolução de Problemas, proposta por Polya. Como estratégia didática principal recorreu-se às atividades em grupos, atividades com potencial de intercambiar significados entre os estudantes e facilitar a mediação entre alunos e professor. Dentre os recursos didáticos utilizados destaca-se o uso de materiais manipulativos, elaborados pelos autores do trabalho a partir de materiais de baixo custo, como sarrafos e tubos de PVC. As atividades que compõem a unidade didática foram planejadas na perspectiva de um estudante com uma postura reflexiva e ativa diante de um determinado problema, objetivando com isso uma participação efetiva do mesmo no processo de construção de seu próprio conhecimento, ou seja, é esperado que o estudante se sinta protagonista no processo da construção de seu conhecimento e não mero coadjuvante. A unidade didática foi desenvolvida e analisada em uma turma de 25 alunos do 9º ano do ensino fundamental da E. E. Chico Marçal, na cidade de Moema MG, durante sete aulas de cinquenta minutos. O impacto da proposta é descrito e avaliado ao longo da dissertação.Universidade Federal de LavrasPrograma de Pós-Graduação em Ensino de FísicaUFLAbrasilDepartamento de Ciências ExatasSilva, Antonio dos Anjos Pinheiro daLibardi, HelenaGomes, Alessandro Damásio TraniCorrêa Filho, João AntônioCharret, Iraziet da CunhaGontijo, Ivaldo Amaral2017-06-02T12:23:43Z2017-06-02T12:23:43Z2017-05-262017-02-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfGONTIJO, I. A. Elaboração e uso de material didático manipulativo para explorar conceitos de cinemática vetorial: uma proposta para o ensino fundamental. 2017. 130 p. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física)-Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2017.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/13112porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLA2021-01-18T17:51:10Zoai:localhost:1/13112Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2021-01-18T17:51:10Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Elaboração e uso de material didático manipulativo para explorar conceitos de cinemática vetorial: uma proposta para o ensino fundamental
Elaboration and use of manipulative didactic material to explore concepts of vector kinematics: an elementary education proposal
title Elaboração e uso de material didático manipulativo para explorar conceitos de cinemática vetorial: uma proposta para o ensino fundamental
spellingShingle Elaboração e uso de material didático manipulativo para explorar conceitos de cinemática vetorial: uma proposta para o ensino fundamental
Gontijo, Ivaldo Amaral
Unidade didática
Física - Ensino
Cinemática - Ensino
Aprendizagem significativa
Material manipulativo
Física - Materiais didáticos
Didactic unit
Physics - Teaching
Kinematics - Teaching
Significant learning
Manipulative material
Physics - Teaching materials
Física
title_short Elaboração e uso de material didático manipulativo para explorar conceitos de cinemática vetorial: uma proposta para o ensino fundamental
title_full Elaboração e uso de material didático manipulativo para explorar conceitos de cinemática vetorial: uma proposta para o ensino fundamental
title_fullStr Elaboração e uso de material didático manipulativo para explorar conceitos de cinemática vetorial: uma proposta para o ensino fundamental
title_full_unstemmed Elaboração e uso de material didático manipulativo para explorar conceitos de cinemática vetorial: uma proposta para o ensino fundamental
title_sort Elaboração e uso de material didático manipulativo para explorar conceitos de cinemática vetorial: uma proposta para o ensino fundamental
author Gontijo, Ivaldo Amaral
author_facet Gontijo, Ivaldo Amaral
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Silva, Antonio dos Anjos Pinheiro da
Libardi, Helena
Gomes, Alessandro Damásio Trani
Corrêa Filho, João Antônio
Charret, Iraziet da Cunha
dc.contributor.author.fl_str_mv Gontijo, Ivaldo Amaral
dc.subject.por.fl_str_mv Unidade didática
Física - Ensino
Cinemática - Ensino
Aprendizagem significativa
Material manipulativo
Física - Materiais didáticos
Didactic unit
Physics - Teaching
Kinematics - Teaching
Significant learning
Manipulative material
Physics - Teaching materials
Física
topic Unidade didática
Física - Ensino
Cinemática - Ensino
Aprendizagem significativa
Material manipulativo
Física - Materiais didáticos
Didactic unit
Physics - Teaching
Kinematics - Teaching
Significant learning
Manipulative material
Physics - Teaching materials
Física
description This work contemplates the elaboration and development of a didactic unit for the 9th year of elementary education involving the formalization of vector concepts in the teaching of kinematics. To give theoretical support to the research was used the Significative Learning Theory, proposed by Ausubel and as methodology of work the Resolution Problems, proposed by Polya. As didactic strategy we used the activities in groups, activities with the potential to exchange meanings among the students and facilitate the mediation between students and teacher. Among the didactic means used are the use of manipulative materials, elaborated by the authors of the work, from low-cost materials such as battens and PVC pipes. The activities that make up the didactic unit were planned from the perspective of a student with a reflexive and active posture towards a certain problem aiming with this an effective participation of the same in the process of construction of his own knowledge, that is, it is expected that the student feels protagonist in the process of building their knowledge and not mere support. The didactic unit was developed and analyzed in a class of 25 students of the 9th grade of E. E. Chico Marçal, in the city of Moema MG during seven lectures of fifty minutes. The impact of the proposal is described and evaluated throughout this work.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-06-02T12:23:43Z
2017-06-02T12:23:43Z
2017-05-26
2017-02-22
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv GONTIJO, I. A. Elaboração e uso de material didático manipulativo para explorar conceitos de cinemática vetorial: uma proposta para o ensino fundamental. 2017. 130 p. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física)-Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2017.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/13112
identifier_str_mv GONTIJO, I. A. Elaboração e uso de material didático manipulativo para explorar conceitos de cinemática vetorial: uma proposta para o ensino fundamental. 2017. 130 p. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física)-Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2017.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/13112
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Lavras
Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física
UFLA
brasil
Departamento de Ciências Exatas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Lavras
Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física
UFLA
brasil
Departamento de Ciências Exatas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1807835103501484032