Narrativas da infância e a arte fotográfica de Vivian Maier como ferramenta para a educação do olhar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/49643 |
Resumo: | Assuming that photography is a form of language, a visual text that narrates communicates ideas and leads to the production of meanings, this article seeks to reflect on its dialogical, and formative potential. In this sense, it assumes as its objective, to identify the aesthetic, cultural and educational elements considering education for the senses from the perspective of art. To this end, Vivian Maier’s photographs will be analyzed, focusing on her urban records on childhood in New York City in the second half of the twentieth century. Based on the concepts of image and visual literacy supported on the studies of Vilém Flusser, Walter Benjamin, Alberto Manguel, Susan Sontag and Lucia Santaella, among other authors that contemplate the themes addressed in this text, it is expected to contribute to a closer dialogue with the photographic image, considering its informative and educational dimension to sensitivity, without losing sight of its dialectical potential. |
id |
UFLA_9bc935d926f1ec06cf32383fba4b61f8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/49643 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Narrativas da infância e a arte fotográfica de Vivian Maier como ferramenta para a educação do olharVivian Maier’s photographic art and the narratives of childhood: for the education of the sightFotografiaLeitura de imagensLetramento visualPhotographyReading imagesVisual literacyAssuming that photography is a form of language, a visual text that narrates communicates ideas and leads to the production of meanings, this article seeks to reflect on its dialogical, and formative potential. In this sense, it assumes as its objective, to identify the aesthetic, cultural and educational elements considering education for the senses from the perspective of art. To this end, Vivian Maier’s photographs will be analyzed, focusing on her urban records on childhood in New York City in the second half of the twentieth century. Based on the concepts of image and visual literacy supported on the studies of Vilém Flusser, Walter Benjamin, Alberto Manguel, Susan Sontag and Lucia Santaella, among other authors that contemplate the themes addressed in this text, it is expected to contribute to a closer dialogue with the photographic image, considering its informative and educational dimension to sensitivity, without losing sight of its dialectical potential.Partindo do pressuposto de que a fotografia é uma forma de linguagem, um texto que narra e que comunica ideias, o presente artigo busca refletir sobre sua potencialidade dialógica e, nesse sentido, identificar os elementos estéticos, culturais e educativos considerando a educação para os sentidos na perspectiva da arte. Para tanto, serão analisadas fotografias autorais de Vivian Maier, com foco nos seus registros urbanos sobre a infância na cidade de Nova Iorque na segunda metade do século XX. A presente reflexão, apoia-se nos conceitos de imagem e letramento visual a partir dos estudos de Vilém Flusser, Walter Benjamin, Alberto Manguel, Susan Sontag e Lucia Santaella, entre outros autores que contemplam as temáticas abordadas neste texto. Espera-se, desse modo, contribuir para um diálogo mais estreito com a imagem fotográfica, visto sua potencialidade informativa capaz de educar para a sensibilidade do sujeito leitor bem como sua educação do olhar.Universidade do Vale do Rio dos Sinos - Unisinos2022-03-31T21:43:00Z2022-03-31T21:43:00Z2021-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfNAVES, L. M.; LOBO, D. de S. Narrativas da infância e a arte fotográfica de Vivian Maier como ferramenta para a educação do olhar. Educação Unisinos, São Leopoldo, v. 25, 2021. DOI: 10.4013/edu.2021.251.30.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/49643Revista Educação Unisinosreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessNaves, Ludmila MagalhãesLobo, Dalva de Souzapor2022-03-31T21:45:59Zoai:localhost:1/49643Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2022-03-31T21:45:59Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Narrativas da infância e a arte fotográfica de Vivian Maier como ferramenta para a educação do olhar Vivian Maier’s photographic art and the narratives of childhood: for the education of the sight |
title |
Narrativas da infância e a arte fotográfica de Vivian Maier como ferramenta para a educação do olhar |
spellingShingle |
Narrativas da infância e a arte fotográfica de Vivian Maier como ferramenta para a educação do olhar Naves, Ludmila Magalhães Fotografia Leitura de imagens Letramento visual Photography Reading images Visual literacy |
title_short |
Narrativas da infância e a arte fotográfica de Vivian Maier como ferramenta para a educação do olhar |
title_full |
Narrativas da infância e a arte fotográfica de Vivian Maier como ferramenta para a educação do olhar |
title_fullStr |
Narrativas da infância e a arte fotográfica de Vivian Maier como ferramenta para a educação do olhar |
title_full_unstemmed |
Narrativas da infância e a arte fotográfica de Vivian Maier como ferramenta para a educação do olhar |
title_sort |
Narrativas da infância e a arte fotográfica de Vivian Maier como ferramenta para a educação do olhar |
author |
Naves, Ludmila Magalhães |
author_facet |
Naves, Ludmila Magalhães Lobo, Dalva de Souza |
author_role |
author |
author2 |
Lobo, Dalva de Souza |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Naves, Ludmila Magalhães Lobo, Dalva de Souza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Fotografia Leitura de imagens Letramento visual Photography Reading images Visual literacy |
topic |
Fotografia Leitura de imagens Letramento visual Photography Reading images Visual literacy |
description |
Assuming that photography is a form of language, a visual text that narrates communicates ideas and leads to the production of meanings, this article seeks to reflect on its dialogical, and formative potential. In this sense, it assumes as its objective, to identify the aesthetic, cultural and educational elements considering education for the senses from the perspective of art. To this end, Vivian Maier’s photographs will be analyzed, focusing on her urban records on childhood in New York City in the second half of the twentieth century. Based on the concepts of image and visual literacy supported on the studies of Vilém Flusser, Walter Benjamin, Alberto Manguel, Susan Sontag and Lucia Santaella, among other authors that contemplate the themes addressed in this text, it is expected to contribute to a closer dialogue with the photographic image, considering its informative and educational dimension to sensitivity, without losing sight of its dialectical potential. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11 2022-03-31T21:43:00Z 2022-03-31T21:43:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
NAVES, L. M.; LOBO, D. de S. Narrativas da infância e a arte fotográfica de Vivian Maier como ferramenta para a educação do olhar. Educação Unisinos, São Leopoldo, v. 25, 2021. DOI: 10.4013/edu.2021.251.30. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/49643 |
identifier_str_mv |
NAVES, L. M.; LOBO, D. de S. Narrativas da infância e a arte fotográfica de Vivian Maier como ferramenta para a educação do olhar. Educação Unisinos, São Leopoldo, v. 25, 2021. DOI: 10.4013/edu.2021.251.30. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/49643 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Vale do Rio dos Sinos - Unisinos |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Vale do Rio dos Sinos - Unisinos |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação Unisinos reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1807835048358969344 |